Niet voldoen aan bevel of vordering.

Auteur Topic: Niet voldoen aan bevel of vordering.  (gelezen 14774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2011, 12:36:41
En indien men een valse naam of een vals adres op geeft is dat (ook buiten heterdaad) strafbaar en mag men aanhouden  :)
Maar dat wist je, neem ik aan  98uiye 998765

Nou, ik redeneerde op een andere manier.

Betrokkene (later verdachte) geeft een vals adres op. Je hebt de correcte personalia van die persoon middels een ID-kaart/rijbewijs/paspoort, alleen blijkt later (op het bureau) dat het adres niet klopt/bestaat. De vogel is al gevlogen, tenzij je direct op zoek gaat is het mijns inziens geen heterdaad meer.

Nu zie je hem/haar de dag erna weer lopen. De heterdaad is voorbij, dus aanhouden op heterdaad kan niet en een bevel van een (h)OvJ is er niet. Maar je kan een verdachte wel altijd staande houden en vragen om zijn gegevens en tevens een identiteitsbewijs als genoemd in artikel 1 van de Wet-ID vorderen. Je weet nu waar de persoon wel woont, dus als hij/zij weer een vals adres opgeeft is het weer heterdaad en dan pas kan je aanhouden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2011, 12:50:22
Nou, ik redeneerde op een andere manier.

Het is opzich wel een leuke, iemand geeft een valse naam op en je komt daar (later) achter. De volgende dag zie je hem wederom lopen, houd je hem staande en heeft hij wederom geen ID bij zich. Vervolgens houd je hem daarop (buiten heterdaad) aan, (zonder toestemming van een OvJ, omdat je dat niet kan afwachten) en vraag je daarvoor later toestemming ....

Strafbaarheidsstelling van het opgeven van een valse naam:

Artikel 435 Strafrecht

Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:

1*. hij die zonder daartoe gerechtigd te zijn een Nederlandse adellijke titel voert of een Nederlands ordeteken draagt;
 
2*. hij die zonder ’s Konings verlof waar dit vereist wordt, een vreemd ordeteken, titel, rang of waardigheid aanneemt;
 
3*. hij die zonder daartoe gerechtigd te zijn de titel van advocaat of procureur, gerechtsdeurwaarder, dan wel een van de in de artikelen 7.20 , 7.22, tweede lid , 7.22a, eerste lid , en 7a.5 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek genoemde titels voert;
 
4*. hij die, door het bevoegd gezag naar zijn identiteitsgegevens gevraagd, een valse naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij in de basisadministratie persoonsgegevens als ingezetene staat ingeschreven of woon- of verblijfplaats opgeeft.

Artikel 54 Strafvordering
1
Ook buiten het geval van ontdekking op heeter daad is de officier van justitie bevoegd den verdachte van eenig strafbaar feit waarvoor voorloopige hechtenis is toegelaten, aan te houden en naar eene plaats van verhoor te geleiden; hij kan ook diens aanhouding of voorgeleiding bevelen.
2
Kan het optreden van den officier van justitie niet worden afgewacht, dan komt gelijke bevoegdheid toe aan ieder zijner hulpofficieren. De hulpofficier geeft van de aanhouding onverwijld schriftelijk of mondeling kennis aan den officier van justitie.
3
Kan ook het optreden van een dier hulpofficieren niet worden afgewacht, dan is elke opsporingsambtenaar bevoegd den verdachte aan te houden, onder verplichting zorg te dragen dat hij onverwijld voor den officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid. Op den hulpofficier voor wien de verdachte wordt geleid, is de tweede zin van het voorgaande lid van toepassing.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2011, 12:55:30
Nu zie je hem/haar de dag erna weer lopen. De heterdaad is voorbij, dus aanhouden op heterdaad kan niet en een bevel van een (h)OvJ is er niet. Maar je kan een verdachte wel altijd staande houden en vragen om zijn gegevens en tevens een identiteitsbewijs als genoemd in artikel 1 van de Wet-ID vorderen. Je weet nu waar de persoon wel woont, dus als hij/zij weer een vals adres opgeeft is het weer heterdaad en dan pas kan je aanhouden.
Als je de man de dag erna zit lopen en hij doet verder niks op dat moment, mag een agent dan zomaar vragen naar een ID kaart?
Ik dacht altijd dat dat pas mocht als je iets strafbaars had gedaan, anders kun je als agent mooi heel wat geld afhandig maken als je iedereen zomaar controleert.
Verder vraagt de agent of het adres nog klopt, maar er staat alleen woonplaats/gemeente op een rijbewijs, dus waarom wil de agent dan zijn adres weten?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2011, 13:17:59
Als je de man de dag erna zit lopen en hij doet verder niks op dat moment, mag een agent dan zomaar vragen naar een ID kaart?
Ik dacht altijd dat dat pas mocht als je iets strafbaars had gedaan, anders kun je als agent mooi heel wat geld afhandig maken als je iedereen zomaar controleert.
Verder vraagt de agent of het adres nog klopt, maar er staat alleen woonplaats/gemeente op een rijbewijs, dus waarom wil de agent dan zijn adres weten?
Nope, het hoeft helemaal niet te gaan om iemand die verdacht wordt van iets. Ook een getuige bijvoorbeeld moet hem afgeven als ik zijn ID vorder.

Artikel 8a (Politiewet 1993)
1 Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

Ik dacht altijd dat dat pas mocht als je iets strafbaars had gedaan, anders kun je als agent mooi heel wat geld afhandig maken als je iedereen zomaar controleert.
Nee, want er moet dus wel een reden zijn waarom je iets vordert. De reden(en) moet je ook vermelden in je proces-verbaal.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2011, 13:19:27
Op het papieren rijbewijs, het model voor het creditcard-formaat staat ook het adres bij afgifte. Aangezien zo'n rijbewijs 10 jaar geldig is, kan dat adres makkelijk zijn veranderd. Normale vraag van de agent dus of het adres nog klopt.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2011, 13:23:18
Nope, het hoeft helemaal niet te gaan om iemand die verdacht wordt van iets. Ook een getuige bijvoorbeeld moet hem afgeven als ik zijn ID vorder.

Klopt, dat was ik vergeten te melden.

@ bozo, inderdaad als op het papieren rijbewijs het adres staat, dan is het inderdaad een normale vraag of het adres nog klopt O0
Ik keek op mijn rijbewijs e050


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2011, 13:32:33
@ bozo, inderdaad als op het papieren rijbewijs het adres staat, dan is het inderdaad een normale vraag of het adres nog klopt O0
Ik keek op mijn rijbewijs e050

Ik ook op de mijne, heb helaas nog zo'n dubbelgevouwen lap papier in m'n portemonnee.....met een verouderd adres
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2011, 13:41:37
Als je de man de dag erna zit lopen en hij doet verder niks op dat moment, mag een agent dan zomaar vragen naar een ID kaart?
Ik dacht altijd dat dat pas mocht als je iets strafbaars had gedaan, anders kun je als agent mooi heel wat geld afhandig maken als je iedereen zomaar controleert.

Hij is toch verdachte van het opgeven van een valse naam?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2011, 13:41:51
Het is opzich wel een leuke, iemand geeft een valse naam op en je komt daar (later) achter. De volgende dag zie je hem wederom lopen, houd je hem staande en heeft hij wederom geen ID bij zich. Vervolgens houd je hem daarop (buiten heterdaad) aan, (zonder toestemming van een OvJ, omdat je dat niet kan afwachten) en vraag je daarvoor later toestemming ....

Waarom houd je niet op heterdaad aan? Je hebt voldoende gronden om hem staande te houden. Vervolgens heeft hij geen ID bij zich, en dan houd je hem gewoon op heterdaad aan ter zake de wet id....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2011, 13:49:38
Waarom houd je niet op heterdaad aan? Je hebt voldoende gronden om hem staande te houden. Vervolgens heeft hij geen ID bij zich, en dan houd je hem gewoon op heterdaad aan ter zake de wet id....

Dat kan ook  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !