Niet voldoen aan bevel of vordering.

Auteur Topic: Niet voldoen aan bevel of vordering.  (gelezen 14805 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2011, 13:51:01
Hij is toch verdachte van het opgeven van een valse naam?
Dus je bent hoe dan ook de l*l als de politie zijn werkzaamheden niet goed doet?

Sorry, ik dacht dat hij de dag erna wel een ID kaart bij zich had.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2011, 14:06:57
Dus je bent hoe dan ook de l*l als de politie zijn werkzaamheden niet goed doet?

Leg die eens uit. Ik snap niet wat wij niet goed doen als iemand anders een vals adres opgeeft.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2011, 14:12:09
Het ging om het feit dat de politie pas achter zijn echte adres kwam op het bureau en de vogel al gevlogen was.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2011, 14:33:34
Waarom doen we ons werk dan niet goed? Als je gewoon de gegevens van een geldig identiteitsbewijs overneemt, is het geen grote ramp als iemand een fout/vals adres opgeeft, we weten toch wel wie het is. Bij het afmaken van een bon op het bureau kijk je altijd even in de GBA en blijkt er dan een ander adres tevoorschijn te komen, vul je die in op de bon.

Op straat heb ik ook iemand gehad die opgaf dakloos te zijn. Prima, maar weer op het bureau stond er toch een adres bij zijn naam in het GBA en daar is de bon ook heengegaan.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2011, 14:55:40
Waarom houd je niet op heterdaad aan? Je hebt voldoende gronden om hem staande te houden. Vervolgens heeft hij geen ID bij zich, en dan houd je hem gewoon op heterdaad aan ter zake de wet id....

Is ook de enige optie, vroeger voor de wet ID kon je voor artikel 435 strafrecht(valse naam) buiten heterdaad iemand aanhouden. Echter na invoering van de wet ID is dit artikel uit 67 strafvordering(de VH feiten) gehaald. Dus 435 strafrecht word niet meer met name genoemd en/of heeft geen stafdreiging van meer dan 4 jaar, dus geen VH feit.

Wetgever heeft dit gedaan omdat ze opsporingsambtenaar met de wet ID meer middelen in handen heeft gekregen. Kort door de bocht, als de later blijkt dat de verdachte een valse naam heeft opgegeven dan heeft de opsporingsambtenaar zijn werk niet helemaal goed gedaan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2011, 16:22:38
Nadeel daaraan is dus dat je (als je het treft) een keer of zes / zeven per dienst met iemand zonder ID naar het bureau kunt, aanhoudings-PV tikken, Salduz en wachten op iemand die de ID komt brengen en/of naar de woning van de verdachte gaan om de ID op te halen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2011, 16:49:35
Nadeel daaraan is dus dat je (als je het treft) een keer of zes / zeven per dienst met iemand zonder ID naar het bureau kunt, aanhoudings-PV tikken, Salduz en wachten op iemand die de ID komt brengen en/of naar de woning van de verdachte gaan om de ID op te halen ....

Niet te moeilijk doen he, wet id is gewoon een mini. Het betreft een C zaak en de advocaat is dus op kosten van de VD. Dat willen ze ook niet, rest alleen het wachten op het identiteitsbewijs.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2011, 20:40:05
Ik ook op de mijne, heb helaas nog zo'n dubbelgevouwen lap papier in m'n portemonnee.....met een verouderd adres

Misschien mag ik dan een puntje van commentaar geven aan deze agent, vanaf midden jaren 90 staat er op je rijbewijs je sofi nummer inmiddels genoemd burgerservice nummer. Aan de hand daarvan is al jaren te checken waar je ingeschreven staat volgens het bevolkingsregister. Wij deden vroeger bij de KMar niet anders op schiphol als we de paspoortgegevens niet vertrouwden. Toendertijd weleenswaar met de telefoon maar tegenwoordig kan dat toch sneller.....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2011, 20:49:53
Misschien mag ik dan een puntje van commentaar geven aan deze agent, vanaf midden jaren 90 staat er op je rijbewijs je sofi nummer inmiddels genoemd burgerservice nummer. Aan de hand daarvan is al jaren te checken waar je ingeschreven staat volgens het bevolkingsregister. Wij deden vroeger bij de KMar niet anders op schiphol als we de paspoortgegevens niet vertrouwden. Toendertijd weleenswaar met de telefoon maar tegenwoordig kan dat toch sneller.....

Nou, gaat nog vaak gewoon per telefoon of portofoon via bv de meldkamer of een afdeling info. Wat dat betreft is er niet zo veel veranderd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2011, 21:02:44
Misschien mag ik dan een puntje van commentaar geven aan deze agent, vanaf midden jaren 90 staat er op je rijbewijs je sofi nummer inmiddels genoemd burgerservice nummer. Aan de hand daarvan is al jaren te checken waar je ingeschreven staat volgens het bevolkingsregister. Wij deden vroeger bij de KMar niet anders op schiphol als we de paspoortgegevens niet vertrouwden. Toendertijd weleenswaar met de telefoon maar tegenwoordig kan dat toch sneller.....

Het gaat er niet om of het te achterhalen is, het gaat er om dat je geen valse gegevens mag opgeven .....
We kunnen ook controleren aan de hand van een identiteitsbewijs of iemand een rijbewijs heeft ... en toch moet je een rijbewijs bij je hebben ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !