ter beschikking van de medische wetenschap

Auteur Topic: ter beschikking van de medische wetenschap  (gelezen 7218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2004, 17:28:11
Voor donatie moet bij mijn weten het overlijden inderdaad plaatsvinden in het ziekenhuis. Het orgaan wordt namelijk uitgenomen als de patient nog 'in leven is' dat wil zeggen, nog aan de apparatuur ligt. Misschien is er iemand uit het ziekenhuis die dit kan controleren en verduidelijken? Ik ben er namelijk niet helemaal zeker van en om problemen te voorkomen.
Je bedoelt het goed, maar dat de organen worden uitgenomen als de patiënt nog "in leven is" heb je een beetje beroerd geformuleerd. De organen mogen namelijk pas worden uitgenomen als er volledig en onherstelbaar verlies is van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. (bron: Hoofdstukken over gezondheidsrecht, Verbogt, 8e druk) Voor het vaststellen hiervan zijn criteria opgesteld.  :)


zustertje20

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2004, 17:45:21
En dan heb je ook nog Heart Beating en Non Heart Beating! ;D ;D ;D


zustertje20

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2004, 17:55:16
Deze maand was er een symposium in Vlissingen op de Hogeschool Zeeland over 'Orgaandonatie & Orgaantransplantatie'.
De coördinator van het EMC (Erasmus Medisch Centrum Rotterdam) was hierbij o.a. ook aanwezig.
Zelf heb ik in het UZ Gent gewerkt en hier 3 maanden lang, iedere dag mee te maken gehad. Ik heb toen ook contact gehad met de coordinator van het UZ Gent.

Als je info wilt hebben, moet je me maar mailen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2004, 20:35:54
Ik heb het inderdaar zeer beroerd geformuleerd, ik heb het even aangepast en jouw opmerkingen toegevoegd!


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #24 Gepost op: 27 oktober 2004, 23:22:49
Nou ja, hoe dan ook, het is al een stuk duidelijker! ;)

Christian


Willem198511

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2004, 18:30:22
Hallo allemaal,
Dit jaar ben ik eerste jaars student Geneeskunde aan de EUR. Hier heb ik in mijn derde week gesneden in een lichaam dat de EUR had ontvangen dmv 'ter beschikking vd wetenschap'. Ik was geen uitzondering. In principe hebben alle studenten hieraan deelgenomen. Oftwel; studenten snijden, in tegenstelling tot werd beweerd, wel zelf in de lichamen.
Willem


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2004, 18:39:20
Bovenstaand bericht is een reactie op hetgene wat Kanarie eerder heeft gezegd in deze discussie.

De studenten zelf snijden tegenwoordig niet meer in de lichamen. Ze kijken er alleen naar en kunnen organen en de ligging ervan in 3-D bekijken.

Bedankt voor je reactie Willem!!  ;)

voor de andere forumleden, ik had Willem vrijdagavond (op een verjaardag) over dit onderwerp gesproken en toen vertelde hij het bovenstaand. Ik heb hem toen de link van de discussie even gemaild zodat hij zijn reactie kunt geven.

Wie er gelijk heeft is volgens mij niet zo heel belangrijk, wel dat er dus nog gesneden wordt in lichamen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2004, 20:42:45
Ok dat wist ik niet. :) Bedankt voor je reactie, Willem.
Nu ben ik wel benieuwd wat het onderwijskundig doel/nut is dat eerstejaars studenten in de lichamen snijden. Weet iemand dit?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2004, 21:17:49
Misschien dat het per universiteit verschilt, ik had echter vanuit het college dat aan ons gegeven was de indruk over gehouden dat er in het algemeen niet gesneden wordt door (eerstejaars) studenten.
Ik zal eens nazoeken hoe dit geregeld is zowel indivudeel als landelijk.

Ik sluit mij bij kanarie aan wat betreft het nut van het snijden door eerstejaars. Ik ben zelf ook eerstejaars student Geneeskunde en ik denk niet dat het echt zinvol is als ik gesneden zou hebben.
Meestal liggen de lichamen geprepareerd klaar, mocht er iets uitgenomen moeten worden dan werd dit meestal gedaan door een docent of student-assistent (oudere jaars).

Bedankt voor de reactie Willem! Leuk om te weten hoe men op andere universiteiten handelt!  :)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #29 Gepost op: 25 november 2004, 14:33:55

 Ik weet niet of je een goed beeld hebt van wat er precies gebeurt bij het onderwijs, dus ik zal uit mijn eigen ervaring dit even uitleggen.
Het lichaam van de overledene wordt geconserveerd en gedeeltelijk ontleed, afhankelijk van welke anatomische structuren men wil laten zien.
De studenten zelf snijden tegenwoordig niet meer in de lichamen. Ze kijken er alleen naar en kunnen organen en de ligging ervan in 3-D bekijken. Verder zal blijken dat organen in mensen altijd net even anders liggen dan ze in boeken getekend staan. Dit is dan ook de meerwaarde ten opzichte van uit het boek leren.
Er wordt van studenten uitdrukkelijk respect geëist, wat iedereen uiteraard begrijpt en ook toont.
Met de lichamen wordt dus zeer respectvol en zorgvuldig omgesprongen en ze worden strikt voor didactische doeleinden gebruikt. Dit even ter geruststelling.  ;)
Ik weet niet waar jij studeert, maar in Rotterdam snijden we (de studenten) wel zelf hoor. Veel minder dan vroeger, maar het gebeurt nog steeds.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h