Brandend vliegtuig op luchthaven O'Hare International Airport - Chicago (VS) 28-10-2016

Auteur Topic: Brandend vliegtuig op luchthaven O'Hare International Airport - Chicago (VS) 28-10-2016  (gelezen 7686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: oma link=msg=1455371 date=1478088801
...

Iedere nationale overheid kan uiteraard wel zelf besluiten om er resultaatsverplichtingen van te maken en te bepalen dat de luchthavenbrandweer het onder alle omstandigheden dient te behalen.

Ik ben verplicht om iedere dag zelf de kazerne van brandweer en ambulancedienst op de internationale luchthaven te bezoeken omdat de regering van Qatar een hoge prioriteit heeft gehangen aan de veiligheid op en rond de luchthaven. De directeuren van brandweer en ambulancedienst hebben daarom besloten dat de eindverantwoordelijke hoofdofficieren van de uitrukdiensten dagelijks zich dienen te vergewissen dat alles op orde is.

Ik ben het helemaal met je eens dat een bezoek aan de luchthavenbrandweer indrukwekkend is. Ik vind het ook ontzettend leuk en fascinerend om dagelijks betrokken te zijn bij het werk op de luchthaven. De enorme blusvoertuigen (bij ons Rosenbauer Panther) zijn indrukwekkend, mijn Toyota Landcruiser van de ambulancedienst lijkt een speelgoedauto zodra ik parkeer in de uitrukhal.

Tijdens een uitruk vanuit de voertuighal zijn ze uiteraard trager dan de voertuigen van ambulancedienst echter als ze eenmaal op gang zijn gekomen is het ook indrukwekkend omdat ze 140 km/u halen.

Op de luchthaven is net zo als in de rest van Qatar, de ambulancedienst en politie moeten vele malen meer meldingen afhandelen dan de brandweer moet.

Wij hebben twee grote (vrachtwagen)koelopleggers in de uitrukhal op de luchthaven staan om overleden slachtoffers in lijkzakken te bewaren. Wij zorgen alleen dat ze ter plaatse komen. Het bergen van lijken is bij ons een taak van de politie, zij moeten ook zorgen voor veilig stellen van bewijs en zorgen dat ze zo goed mogelijk in staat om de slachtoffers te identificeren. Op de luchthaven heb je eigenlijk nergens schaduw. In de zomer is het hier dagelijks 48 graden Celsius, in de felle zon op en rond de landingsbanen is het nog veel heter. Het is daarom belangrijk dat we slachtoffers zo snel mogelijk in voertuigen/ruimte met airco krijgen en voor politie ook belangrijk de lijken zo snel mogelijk in de koeltrailers te krijgen.

Ik heb al de nodige luchthavenbrandweerkorpsen bezocht, zelfs in "armere" Europese landen. Het valt mij altijd op dat men in het buitenland nooit kiest voor minimaal als het gaat om slagkracht, ook bij de ambulancediensten op de luchthaven niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor bedrijfsbrandweerkorpsen. In Nederland heb ik die indruk minder en moet het vooral kostenefficiënt zijn en net voldoen aan de norm. De luchthaven Schiphol heeft een grote luchthavenbrandweer maar is in verhouding kleiner dan bijvoorbeeld brandweer op de luchthaven van Larnaca in Cyprus.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1455387 date=1478095691
Ik heb al de nodige luchthavenbrandweerkorpsen bezocht, zelfs in "armere" Europese landen. Het valt mij altijd op dat men in het buitenland nooit kiest voor minimaal als het gaat om slagkracht, ook bij de ambulancediensten op de luchthaven niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor bedrijfsbrandweerkorpsen. In Nederland heb ik die indruk minder en moet het vooral kostenefficiënt zijn en net voldoen aan de norm. De luchthaven Schiphol heeft een grote luchthavenbrandweer maar is in verhouding kleiner dan bijvoorbeeld brandweer op de luchthaven van Larnaca in Cyprus.

Bezoek eens de luchthaven van een ontwikkelingsland (developing country volgens Westen/Verenigde Naties. Qatar, Saudi Arabie en Verenigde Arbische Emiraten (incl. Dubai) staan op deze lijst (deze landen staan ook hoog op de lijst van achterlijke landen bij een fors deel van het Nederlandse parlement). Nederland is geen ontwikkelingsland en volgens het parlement een van de beste (gids)landen ter wereld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
December 2011: Rosenbauer wins $319m Saudi fire equipment deal

Citaat
Austria-based Rosenbauer International said on Friday it had won a 245.3m ($319.7m) euro order from Saudi Arabia's Ministry of Interior to supply fire engineering equipment.

The company has also won a 19.7m euro contract to supply vehicle to the New Doha International Airport, which is currently being built.

http://www.arabianbusiness.com/rosenbauer-wins-319m-saudi-fire-equipment-deal-435511.html

Citaat
18 vehicles, worth 19.7 Mio Euro, for the New Doha International Airport in Qatar the airport company New Doha International Airport (NDIA), which is currently building a new airport to accommodate the vigorous expansion of Qatar Airways, has signed a € 19.7m agreement with Rosenbauer for the supply of 18 fire fighting vehicles, including a multi-year maintenance and service contract. As well as 11 PANTHER (8x8 and 4x4) ARFF vehicles and an E8000 escape stair, the order also includes six different rescue and fire fighting vehicles.

http://www.friedlnews.com/article/airport-in-qatar-orders-from-rosenbauer


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Citaat van: RemRoof link=msg=1455387 date=1478095691
Ik heb al de nodige luchthavenbrandweerkorpsen bezocht, zelfs in "armere" Europese landen. Het valt mij altijd op dat men in het buitenland nooit kiest voor minimaal als het gaat om slagkracht, ook bij de ambulancediensten op de luchthaven niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor bedrijfsbrandweerkorpsen. In Nederland heb ik die indruk minder en moet het vooral kostenefficiënt zijn en net voldoen aan de norm. De luchthaven Schiphol heeft een grote luchthavenbrandweer maar is in verhouding kleiner dan bijvoorbeeld brandweer op de luchthaven van Larnaca in Cyprus.

Regionale vliegvelden hebben als grootste kostenpost vaak de brandweermensen, dus het is niet zo heel gek dat er in Nederland gekozen word voor minimale slagkracht. Brandweermensen vervullen dan ook vaak meerdere taken, dus of wel als technische dienst of als tanker van vliegtuigen. (Niet gelijktijdig met hun brandweerdienst natuurlijk)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ja vind je het gek als je ziet hoe ze daar met de mensenrechten om gaan.......

Citaat van: oma link=msg=1455390 date=1478096533
Qatar, Saudi Arabie en Verenigde Arbische Emiraten (incl. Dubai) staan op deze lijst (deze landen staan ook hoog op de lijst van achterlijke landen bij een fors deel van het Nederlandse parlement).


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: oma link=msg=1455328 date=1478067475
Er bestaan 10 categorieen luchthavens (ICAO). De langste romplengte van toestellen die door een luchthaven worden is bepalend voor de categorie. Als de Boeing 767 de langste romplengte heeft op Chicago O' Hare moet de luchthaven 3 blusvoertuigen hebben. Ieder blusvoertuig (7200 l/min) moet 18.200 liter water en 450 kg bluspoeder aan boord hebben.

Volgens de FAA is op Chicago (KORD) ARFF index E van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 9 of 10.
Op Fort Lauderdale (KFLL) is ARFF index D van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 8.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: marsmello link=msg=1455429 date=1478105206
Regionale vliegvelden hebben als grootste kostenpost vaak de brandweermensen, dus het is niet zo heel gek dat er in Nederland gekozen word voor minimale slagkracht. Brandweermensen vervullen dan ook vaak meerdere taken, dus of wel als technische dienst of als tanker van vliegtuigen. (Niet gelijktijdig met hun brandweerdienst natuurlijk)

Ik ben ook op bezoek geweest bij regionale luchthavens a la Rotterdam en Eindhoven (categorie 6,7, en 8 ICAO). Daar kiest men voor een luchthavenbrandweer en geen technische dienst met brandweertaken.  Wat ik al eerder heb bezegd: de brandweer wordt als kostenpost gezien.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: voske83 link=msg=1455466 date=1478118684
Volgens de FAA is op Chicago (KORD) ARFF index E van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 9 of 10.
Op Fort Lauderdale (KFLL) is ARFF index D van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 8.

Chicago O'Hare is een category 10 airport. De luchthaven is ook A-380 ready, de meeste Amerikaanse luchthavens zijn dat niet.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Toen de schiphol crash een paar jaar geleden is geweest zijn er van uit heel de randstand ambulances geweest...
dus bij een ernstig incident in de toekomst zal dat zeker weer gebeuren...