GRIP 1 Grote brand (GGZ Rivierduinen, 3 doden) Kasteellaan - Oegstgeest 12-03-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (GGZ Rivierduinen, 3 doden) Kasteellaan - Oegstgeest 12-03-2011  (gelezen 28254 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 12 maart 2011, 23:44:24
Twee doden bij brand in Oegstgeest

http://nos.nl/tekst/225249-twee-doden-bij-brand-in-oegstgeest.html
Update: zaterdag 12 mrt 2011, 23:22

Door een brand in een psychiatrische instelling in Oegstgeest zijn twee bewoners om het leven gekomen. Er zijn vier mensen gewond geraakt, een van hen moest naar het ziekenhuis. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

Het gaat om een GGZ-instelling. Het is nog niet bekend op welke afdeling de brand uitbrak. Volgens de brandweer is de brand meester.

De bewoners van de instelling zijn direct geëvacueerd. Het is nog onbekend om hoeveel mensen het gaat.
Samen sterk in de hulpverlening!


MarcFotograaf

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Fotograaf 112 Nieuws Leiden.
    • Unity.NU
Reactie #31 Gepost op: 13 maart 2011, 03:20:26
Even mijn verhaaltje typen dan maar :)

Om 21:38 stond ik, zoals wel vaker, met mijn zus bij de Mc Donalds op de A44 te Leiden. Ikzelf ben hobby-fotograaf bij 112 Nieuws Leiden. Op dat moment gaat mijn pager af voor een OMS. Zoals bijna wekelijks lijkt dit weer een ''loze'' melding, maar toch, ik rijd erheen. Na 4 minuten kom ik het GGZ terrein op en zie nog geen B.H.V. staan. Ik kijk op de plattegrond waar het alarm afgaat. (handig die lampjes!) en we rijden op ons dooie gemak richting het ''automaatje''. Op een begeven moment moet ik toch echt twee keer kijken. Rook??? Ik stap uit de auto en mijn zus gaat parkeren. Op dat moment zie ik een oranje gloed vanaf de achterkant van het gebouw komen. Tevens zie ik een B.H.V'er in paniek om zich heen kijken. Ik loop naar haar toe en vraag of de brandweer al is gebeld dat er echt brand is. Zij antwoord met nee. Ik vraag tevens of er nog personen aanwezig zijn. Een duidelijk ja krijg ik te horen en ik meld haar dat ik de brandweer ga bellen. Ik pak mijn mobiel en bel 112. Het duurt (kan ook door mijn verbeelding komen) ellenlang voordat ik eindelijk bij de GMK in Leiden terecht kom. Ik meld dat ik bij die brandmelding OMS in Oegstgeest sta, ik hoor een ja aan de andere kant van de lijn. De centralist schrikt een beetje als ik meld dat er echt brand is, uitslaand en nog mensen in het pand. Ik hoor hem tegen zijn collega zeggen ''geef dat even door aan de 738'' en ik word bedankt voor de melding. Op dat moment hoor ik de brandweer het terrein oprijden en middelbrand gegeven worden. Ik zie een B.H.V'er bij een raam staan met nog een slachtoffer. Ik probeer met alle macht bij het slachtoffer te komen, maar ik kan alleen maar zeggen ''naar de grond! Naar de grond!''. Ongeveer tegelijkertijd zie ik grote brand verschijnen en meerdere ambulances. Op dat moment wist ik het. Die mensen zitten als ratten in de val. De brandweer Oegstgeest heeft, samen met brandweer Leiden, meerdere personen uit het pand kunnen redden. Helaas kwam de hulp voor een twee-tal personen te laat....

Ik wil alle nabestaanden en direct betrokkenen mijn medeleven betuigen. Tevens heel veel respect naar de medewerkers en de brandweer Oegstgeest. Zij die toch met weinig materieel in ieder geval 5 personen hebben kunnen redden.
Journalist


Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 306
Reactie #32 Gepost op: 13 maart 2011, 11:45:00
Brand woedde waarschijnlijk in slaapkamers OEGSTGEEST -  De brand die zaterdagavond in een psychiatrische instelling voor ouderen in Oegstgeest is uitgebroken, woedde waarschijnlijk in de slaapkamers van bewoners. Over de oorzaak van de brand is echter nog niets bekend. Dat heeft een woordvoerder van de instelling zondag gemeld.


„Zoals het er naar uitziet stonden een aantal slaapkamers van bewoners in brand”, meldt de woordvoerder. De instelling bevindt zich op een terrein van de Leidse GGZ waar meerdere paviljoens staan die permanent bewoond worden door personen met psychiatrische problemen. De bewoners van het paviljoen waar de brand woedde, zijn elders ondergebracht.

„De bewoners op het terrein zijn ontdaan. Zij hebben veel voor hun kiezen gekregen vannacht. Dat geldt vooral voor de personen die moesten worden geevacueerd.”, aldus de woordvoerder.

bron: telegraaf


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 13 maart 2011, 13:04:59
Ik wil alle nabestaanden en direct betrokkenen mijn medeleven betuigen. Tevens heel veel respect naar de medewerkers en de brandweer Oegstgeest. Zij die toch met weinig materieel in ieder geval 5 personen hebben kunnen redden.
Marc, dank voor het delen van je verhaal hier, is denk ik een redelijke weergave van de situatie in de eerste minuten na de melding(en).

Zag inmiddels ook je video online, ondanks dat dat deze -waarschuwing- voor sommige schokkende beelden kan bevatten, denk ik toch dat het goed is deze hier te plaatsen als aanvulling op je verhaal.

12-03-11 Twee personen overleden na grote brand GGZ Oegstgeest
Van: 112MW | Gemaakt op: 12 mrt 2011

22:01 Prio 1 Brandmelding OMS (NB:Grote brand) (GRIP:1), Endegeesterstraatweg Oegstgeest.

Oegstgeest - Vanavond moest de brandweer van Oegstgeest uitrukken voor een automatisch alarm bij GGZ Leiden te Oegstgeest. Onze fotograaf is ter plaatse gegaan en heeft daadwerkelijk brand ontdekt aan de achterzijde van het pand, hierop is in samenwerking met de B.H.V. de brandweer gealarmeerd voor opschaling naar middelbrand. Bij het ter plaatse komen van de brandweer Oegstgeest is hierop opgeschaald naar grote brand GRIP 1. Tevens is door de 738 gevraagd om een groot aantal ambulances in verband met meerdere personen nog vast in het pand. De brandweer heeft geprobeerd de beknelde personen te bevrijden, maar kon hier in eerste instantie niet in slagen. Na het ter plaatse komen van andere brandweerkorpsen konden er meerdere personen uit het pand worden gehaald. Er bleek voor drie personen reanimatie nodig te zijn, door ambulancepersoneel en brandweerlieden is deze gelijk gestart. Voor twee bewoners mocht de hulp niet meer baten. Vijf anderen zijn gewond geraakt, waarvan één in kritieke toestand. De politie doet zondagochtend onderzoek naar de oorzaak van de brand.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 13 maart 2011, 13:09:29
Doden bij brand psychiatrische inrichting Oegstgeest

http://www.westonline.nl/nieuwsitem/49384
vandaag 09:13


foto: westonline

OEGSTGEEST - Twee bewoners van een psychiatrische instelling voor ouderen aan de Kasteellaan in Oegstgeest zijn zaterdagavond om het leven gekomen door een brand.

Vier andere bewoners en een medewerker raakten gewond en zijn naar een ziekenhuis gebracht. Een van de bewoners verkeert nog in kritieke toestand, aldus een woordvoerder zondagmorgen. De medewerker van de instelling heeft inmiddels het ziekenhuis verlaten.

De brand woedde kort maar hevig in de kliniek Intensieve Zorg Ouderen van de Leidse GGZ-instelling Rivierduinen. Het vuur brak rond 21.30 uur uit; ruim een uur later gaf de brandweer het sein 'brand meester'.

Gebouw verzegeld
In het gebouw aan de Kasteellaan woonden vijftien mensen. De bewoners die ongedeerd bleven, zijn geëvacueerd en elders op het terrein ondergebracht. Ze kunnen voorlopig niet terug naar huis, omdat de politie het gebouw voor onderzoek heeft verzegeld. Dit onderzoek is zondagmorgen van start gegaan.

De brand woedde waarschijnlijk in de slaapkamers van bewoners. Over de oorzaak van de brand is echter nog niets bekend. ‘Zoals het er naar uitziet stond een aantal slaapkamers van bewoners in brand’, meldt een woordvoerder van de instelling.

Bewoners ontdaan
Op het Oegstgeestse terrein van de Leidse GGZ staan meerdere paviljoens die permanent worden bewoond door personen met psychiatrische problemen. De bewoners van het paviljoen waar de brand woedde, zijn elders ondergebracht. ‘De bewoners op het terrein zijn ontdaan. Zij hebben veel voor hun kiezen gekregen vannacht. Dat geldt vooral voor de personen die moesten worden geëvacueerd’, aldus de woordvoerder.

Voor familieleden en naasten van de bewoners heeft de GGZ-instelling een informatienummer geopend: 071-8907100.

Doden bij brand in psychiatrische inrichting Oegstgeest - Westonline.nl
Van: omroepwest | Gemaakt op: 13 mrt 2011
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 13 maart 2011, 13:12:46
-waarschuwing- voor sommige kan deze video schokkende beelden bevatten.

13-03-2011 Grote brand (Grip: 1) Kasteellaan Oegstgeest

Van: keesdejong112 | Gemaakt op: 13 mrt 2011

Bij deze brand zijn 2 dodelijke slachtoffers gevallen en 5 gewonden zijn afgevoerd naar het ziekenhuis
Samen sterk in de hulpverlening!


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #36 Gepost op: 13 maart 2011, 14:01:58
p2kflex
14:01:39 13-03-11GROUP-1Prio 1 GGZ Leiden eo ENDEGEESTERSTRAATWEG 5 OGT Brandmelding OMS 66738
1503440BRW Hollands Midden (Oegstgeest) (Korpsalarm)
1503441BRW Hollands Midden (Oegstgeest) (Korpscoördinator)
1503900BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode)
1504398BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Leiden e.o.)


Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 306
Reactie #37 Gepost op: 13 maart 2011, 16:04:26
nu rondom het pand afgezet en vanmiddag kwam de daf van klpd een verblijfsruimte brengen


MarcFotograaf

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Fotograaf 112 Nieuws Leiden.
    • Unity.NU
Reactie #38 Gepost op: 13 maart 2011, 16:11:51
p2kflex
14:01:39 13-03-11GROUP-1Prio 1 GGZ Leiden eo ENDEGEESTERSTRAATWEG 5 OGT Brandmelding OMS 66738
1503440BRW Hollands Midden (Oegstgeest) (Korpsalarm)
1503441BRW Hollands Midden (Oegstgeest) (Korpscoördinator)
1503900BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode)
1504398BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Leiden e.o.)
Betrof een ongewenste melding in een ander pand op het GGZ terrein. Brandweer kwam prio 2 nacontrole door.
Journalist


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
Reactie #39 Gepost op: 13 maart 2011, 22:00:28
Toch zal de bemanning van Oegstgeest met een brok in hun keel naar deze melding gereden hebben.
Is er al iets bekent over de oorzaak?
Ik ben zeer benieuwd over hoe dit heeft kunnen gebeuren.