EHBO opleiding volgen met een handicap, welke mogelijkheden zijn er?

Auteur Topic: EHBO opleiding volgen met een handicap, welke mogelijkheden zijn er?  (gelezen 5691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nikitacavia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Voor een EHBO les moet je ook geen handicap hebben  :D Ik heb een spierafwijking waardoor mijn spieren gauw (zie binnen een minuut) al de geest geven  :P Ik zou het wel graag willen  e050


Brandweer liefhebber,wou er altijd bij,maar helaas door mijn handicap is het onmogelijk.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2011, 17:41:31
Ik heb je een eigen topic gegeven! Want het is wel een interessante vraag die je stelt. Reanimeren lijkt me in je eentje een probleem te geven (dat is het eigenlijk voor iedereen), maar de rest v.w.b. EHBO? Ik weet 't niet, en ben benieuwd naar de antwoorden die de diverse EHBO-ers etc. gaan geven, hier!  O0


nikitacavia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 17:43:59
Bedankt Dinges  O0

Als ik even 2 minuten op mijn hurken zit kom ik niet meer overeind haha  e050 En natuurlijk druk uitoefenen op iets is ook rampzalig  ;D Ik kan wel heel goed verband omleggen al,dankzij dat ik het vaak nodig heb haha  ;D
Brandweer liefhebber,wou er altijd bij,maar helaas door mijn handicap is het onmogelijk.


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2011, 15:03:25
Voor een EHBO les moet je ook geen handicap hebben  :D Ik heb een spierafwijking waardoor mijn spieren gauw (zie binnen een minuut) al de geest geven  :P Ik zou het wel graag willen  e050

Misschien is er wel een mogelijkheid, maar ik lees dat je binnen een minuut eigenlijk al je spieren niet meer kan gebruiken. Misschien kan je dit duidelijker omschrijven?? O0
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2011, 15:39:21
Je kunt de opleiding natuurlijk volgen voor zover je dat lukt en slechter zul je er niet van worden, al is het maar dat je een ander kunt vertellen wat er gedaan moet worden.
een ehbo diploma halen zal lastiger worden, want daarvoor moet je aan de eindtermen voldoen als je dat niet kunt zul je geen diploma krijgen, maar hoe erg is dat ?
je kunt ehbo volgen om er iets van te leren en een ander te helpen of om een papiertje te halen, het is maar wat je belangrijk vindt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


nikitacavia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2011, 15:51:40
Mijn spieren raken dan overbelast.

Zal eens twee voorbeeldjes geven over hoe het gaat bij mij.

Ik kan maar 1 keer in de 2 weken 2 KM lopen,en dan zijn me spieren al overbelast en heb ik 2 weken rust nodig om weer 2 KM te lopen,in die 2 weken kan ik maar net 1 KM halen,maar vraag niet hoe.

Zelfde geld voor mijn armspieren.

In februari 2010 heb ik mijn rechterpols finaal verdraaid,en kan ik nu 1 jaar later nog niks mee,even schrijven en binnen 2 minuten heb ik echt heel veel pijn.

Ik heb de aandoening HMS (Hyper Mobiliteits Syndroom) daardoor zijn mijn spieren en banden te slap,waardoor ik teveel ga gebruik maken van mijn gewrichten,en daar komt overbelasting weer door. Die overbelasting kan op verschillende manieren zijn,gewoon overbelasting,(sub) luxeren en zelfs ontstekingen (in pezen en gewrichten) kunnen we krijgen door overbelastingen. Chronische pijn krijgen we ook snel (zie dat ik al 1 jaar met mijn rechterpols loop te zwalken)

Er staat behoorlijk wat info op Google over HMS,dan word het iets beter uitgelegd  e050
Brandweer liefhebber,wou er altijd bij,maar helaas door mijn handicap is het onmogelijk.


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2011, 15:55:25
Voor een EHBO les moet je ook geen handicap hebben  :D Ik heb een spierafwijking waardoor mijn spieren gauw (zie binnen een minuut) al de geest geven  :P Ik zou het wel graag willen  e050

Ik zou zeggen probeer het en zie hoever je komt! O0
Zoals Jacques al aangaf slechter word je er nooit van. 0098
Succes,

Peter
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2011, 16:00:48
Hallo,

Ik denk dat er best wel een mouw aan te passen is voor een dergelijk gemotiveerde persoon als jij.
Indien je zelf niet bij machte bent om te reanimeren, kun je wellicht wel heel duidelijk aan een omstander instructies geven hoe wel te handelen.
Per slot van rekening is het EHBO examen slechts een momentopname: wat als een lichamelijk onbeperkt persoon 1 maand na het examen door een ongeval plots wel lichamelijke beperkingen heeft?

Ik heb in het verleden meegemaakt dat er personen met een misvormde hand ook hun EHBO diploma gehaald hebben.

Bovendien Goede EHBO is véél méér dan alleen maar kunnen reanimeren!!

Veel succes, en plezier met je EHBO opleiding.

Ruud


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2011, 16:16:45
Bij onze ehbo vereniging zit iemand die aan 1 hand slechts 2 vingers en een klein stukkie duim heeft.
Hij is EHBO-er, is actief lid bij het SIGMA en werkt bij de bedrijfsbrandweer.
Het is dus niet zo dat je met een handicap zoiets niet zou kunnen.
Het is natuurlijk wel iets anders dan dat wat jij hebt, maar niets is onmogelijk ;)
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2011, 18:26:37
Het is zo dat het altijd goed is om een ehbo curses te volgen maar als je niet voldoet aan de eisen die gesteld worden dan slaag je niet.
Sorry komt misschien bot over maar is het . :(


Een van de eisen is dat je moet kunnen reanimeren en daarbij ook de aed moet kunnen aansluiten en gebruiken. : hierbij zit je langer als 2 minuten op je knieen en ik vrees dat je dat zoals ik het nu lees niet gaat lukken. :-\
Ook moet je de kracht kunnen zetten om iemand in de stabiele zijligging te krijgen en moet je iemand met de rautek rechtop kunnen krijgen. ( verslepen word tijdens exames en oefenen niet gedaan).

Verder is het risico groot dat je tijdens het ondersteunend vervoer zelf iets verdraaid heel groot .

conclusie: als je een curses wil doen dan hou ik je niet tegen je kan het altijd uitleggen aan iemand die het wel kan uitvoeren in geval van nood.
Maar ik denk niet dat je examen kan doen.



Er zijn inderdaad mensen met een handicap die het ehbo diploma wel halen maar het ligt ook aan welke handicap ze hebben.

succes in ieder geval als je het wel wil gaan doen.

Bianca  instructeur eerste hulp