Enkel kinlift

Auteur Topic: Enkel kinlift  (gelezen 5630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 21 oktober 2004, 09:19:01
Een slachtoffer met een vermoeden van een wervelletsel moet je beademen met enkel een kinlift.  Op een pop is het al moeilijk en in de praktijk?




Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2004, 09:40:59
dan gaat het makkelijker, een mens in die toestand is over het algemeen wat soepeler dan een stugge pop :-)

mzzl, d'n druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2004, 11:16:51
Een slachtoffer met een vermoeden van een wervelletsel moet je beademen met enkel een kinlift.  Op een pop is het al moeilijk en in de praktijk?
Van wie?
Beademen van traumapatiënten is lastig en gaat het beste met een beademingsmasker en de Jaw-thrust ofwel kaaklift.
Die chinlift ken ik al heel lang maar gebruik hem nooit, mede omdat je voor de chinlift het beste aan de zijkant van het slachtoffer zit, terwijl je als hulpverlener bij een traumapatiënt aan het hoofdeinde plaats moet nemen. Die handeling past nl. ook niet goed binnen het AcBCDE schema; hoofd/nek fixeren en de Jaw-thrust doen kan nl. wel tegelijk.



EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2004, 19:04:09
Het basisboekje gaat uit van een slachtoffer en een hulpverlener. En vaak gaat men niet veel verder dan de basisstof te herhalen.  :'(


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2004, 09:19:49
Volgens mij wil Koen graag weten hoe het toepassen van de chinlift in de practijk verloopt (denk aan dikke mensen, geen zichtbare kin etc), los van het feit dat er nog andere mogelijkheden zijn ;D
(Anders verzandt dit straks misschien weer in een discussie of EHBO'ers mayo tubus mogen inbrengen en is iedereen de eigenlijke vraag van Koen vergeten)

En ik ben ook wel benieuwd, dus als er iemand met praktijk ervaring is ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2004, 10:29:15
Volgens mij wil Koen graag weten hoe het toepassen van de chinlift in de practijk verloopt (denk aan dikke mensen, geen zichtbare kin etc), los van het feit dat er nog andere mogelijkheden zijn ;D
(Anders verzandt dit straks misschien weer in een discussie of EHBO'ers mayo tubus mogen inbrengen en is iedereen de eigenlijke vraag van Koen vergeten)

En ik ben ook wel benieuwd, dus als er iemand met praktijk ervaring is ....
Inderdaag.  De EHBOer leert aan: bij wervelletsel enkel kinlift.  Hoe zijn de ervaringen bij het toepassen van enkel die techniek.  Kan men een slachtoffer  een voldoende vrije luchtweg geven?  Of moet men toch ook een lichte hyperextensie geven?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2004, 12:04:43
Nou, mijn ervaring is dat de meeste reanimatiepoppen de kinlift niet goed c.q realistisch weer geven..

In de praktijk is mijn ervaring dat de Kinlift makkelijker is en zeer eenvoudige uit te voeren is. (Ik ben het met rene eens dat de kaaklift nog handiger is, 1 hulpverlener en 1 omstander de kaaklift laat uitvoeren..)

Mijn ervaring is dat bij slachtoffer van slank tot normaal c.q. een licht buikje postuur het eenvoudig te doen, makkelijker dan bij de meeste reanimatiepoppen. Ik heb bij 1 drenkeling het moeten doen. en dit vond ik lastiger. maar ik weet niet of dit nu voor alle drenkelingen geld.

Mijn andere ervaring is bij een overmatig zwaar slachtoffer meer >130Kg en overmatig vet... Dit is gewoon erg lastig.. vind die benige onderkaak maar eens.  De Huid glijd gewoon over de onderkaak heen.. Daar kreeg ik het niet goed voor bij elkaar..  En toen heb ik een toegesnelde omstander de kaaklift laten doen. dat ging wel goed..


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2004, 13:34:44
(Ik ben het met rene eens dat de kaaklift nog handiger is, 1 hulpverlener en 1 omstander de kaaklift laat uitvoeren..)
Handel je zo omdat de omstander geen cpr kent en jij, als hulpverlener, moet beademen en hartmassage moet toepassen (zijdelings van het slachtoffer zit)?
Off topic, sorry.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2004, 10:21:19
Neh, maar zo laat ik iemand een vrij ademweg doen, zodat ik de handen vrij heb, voor overige interventies of nader onderzoek..

Op deze wijze hoeft het bewusteloze slachtoffer dus niet in stabiele zijligging..

moet het slachtoffer beademd worden, dan is het handig dat de gene masker beademing kan. maar meestal houd die gene in de praktijk bij mij het masker vast en houd een goede seal, zodat ik kan beademen. (Ballon of MTV), maar dat staat in een andere discussie..

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1553
Dus dat moeten we hier niet over doen...  ;D

maar mijn ervaring is dus dat bij overmatig zware lijvige mensen de kinlift lastiger is dan de kaaklift..


Paul SEH

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2004, 13:40:54
Een slachtoffer met een vermoeden van een wervelletsel moet je beademen met enkel een kinlift.  Op een pop is het al moeilijk en in de praktijk?
In de praktijk is de chinlift makkelijker dan bij de pop.
De pop is stug en in de praktijk zijn de mensen dan slap waardoor het gemakkelijker gaat.