GRIP 1 Zeer grote brand (heide) Hoog Buurlo - Radio Kootwijk 15-03-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (heide) Hoog Buurlo - Radio Kootwijk 15-03-2011  (gelezen 16302 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Maar mocht Harskamp niet via de rondweg van het ISK terrein aan kunnen rijden dan kunnen ze via de Hoogbuurloseweg,welke langs de Noordelijke zijde van het ISK terrein loopt,naar Radio Kootwijk.
Dit is een afstand van ongeveer 8 Km vanaf Harskamp en het korps zal hier ongeveer 10 tot 15 minuten over doen.
Kootwijkerbroek ,Otterlo en Garderen kunnen eventueel ook binnen 10 tot 20 minuten via deze weg TP komen.

Garderen zou denk ik rijden via de nieuw milligenseweg/amersfoortseweg/kootwijkerweg/asselseweg/alverschotenseweg

volgens mij is garderen tot aan de asselseweg nog steeds de snelste, vanaf daar is het nog 2 á 3 kilometer ongeveer.
kootwijkerbroek zal denk ik of via de A1 rijden een stukje, of binnendoor over kootwijk.  Zelfs de aanrijtijd van bijvoorbeeld barneveld naar de alverschotseweg is 17 minuten. wat dus ook nog minder is als klarenbeek.

Elst? volgens mij niet,denk dat je Korps Velp bedoelt

Ja foutje van mij.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
De rondweg van het ISK is ten allertijde berijdbaar deze is juist aangelegd om bij alle schietbanen van het ISK te kunnen komen zonder dat er door gevaarlijk gebied gereden hoeft te worden.
Ook brandweer ISK is 24/7/365 dagen per jaar paraat zodat ze handelend kunnen optreden,een aantal korpsleden zijn verplicht om,dag en nacht,met 6 minuten op de kazerne aanwezig te zijn.
Deze medewerkers zijn dit in de dienstweek van de sectie verplicht,de mensen van de sectie welke hier niet aankunnen voldoen zijn verplicht binnen 15 minuten aanwezig zijn op de kazerne.
Brandweer ISK word bij elk incident op het ISK terrein meegealarmeerd en indien Harskamp ook word gealarmeerd is ISK meestal eerder TP als Harskamp

Maar mocht Harskamp niet via de rondweg van het ISK terrein aan kunnen rijden dan kunnen ze via de Hoogbuurloseweg,welke langs de Noordelijke zijde van het ISK terrein loopt,naar Radio Kootwijk.
Dit is een afstand van ongeveer 8 Km vanaf Harskamp en het korps zal hier ongeveer 10 tot 15 minuten over doen.
Kootwijkerbroek ,Otterlo en Garderen kunnen eventueel ook binnen 10 tot 20 minuten via deze weg TP komen.

De rondweg ISK is geen openbare weg en wordt daarom niet meegenomen in rijroute die wordt gehanteerd voor het berekenen van het dekkingsplan. Het is namelijk de vraag of Otterlo en Harskamp gedurende de tijd dat het ISK niet open is ook via deze weg kunnen rijden. Zolang die zekerheid er niet is zal de gewone route volgens de Teleatlas-kaart worden gehanteerd. Bij het berekenen van het dekkingsplan worden in principe alleen de normaal berijdbare wegen gebruikt. Bospaden, hoe goed die ook berijdbaar zijn, en ander boswegen die voor normaal verkeer gesloten zijn tellen in principe niet mee voor de berekening. Tenzij je ze aan het wegennet van de dekkingsplankaart toevoegt. Dit doen we normaal gesproken wel met bijvoorbeeld busbanen of bepaalde eenrichtingswegen.

Ik heb overigens even gekeken maar posten Otterlo, Harskamp en Garderen komen gewoon in onze KVT voor. Voor de locatie Hoog Buurlo komen deze korpsen pas nadat Loenen is gealarmeerd. Overigens kennen wij bij de compagniesopschaling het principe “Cie eigen regio”. Dit betekent dat we bij de verdere opschaling in eerste instantie alleen gebruik maken van eenheden uit eigen regio. Dit betekent echter niet dat we Gelderland Midden niet om bijstand vragen. In het geval van de inzet van afgelopen dinsdag was het volgende peloton of compagnie waarschijnlijk gewoon uit Gelderland Midden geweest. Dit is al vaker gedaan. Bijvoorbeeld tijdens de grote heidebrand aan de Pomphulweg in Hoog Soeren vorig jaar.

Voor wat betreft de beschikbaarheid van de ISK brandweer. Ook daar kunnen wij gebruik van maken. In de opschalingskarateristieken komt naast de pelotons en compagnieën van de VNOG en Gelderland Midden ook de pelotons van het ASK en het ISK voor.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Hei bij Radio Kootwijk heeft jaren nodig om te herstellen van brand
donderdag 17 maart 2011 | 06:58

 APELDOORN - De zwartgeblakerde heide bij Radio Kootwijk heeft jaren nodig om te herstellen van de brand die daar dinsdag woedde.

Dat zegt Paul Suurmond, boswachter van Staatsbosbeheer.

De brand begon dinsdagmiddag even na 17 uur op de Hoogbuurlose Heide bij Radio Kootwijk. Hulpdiensten rukten massaal uit. Zo'n zeventig man was in touw om het vuur te bestrijden. Uiteindelijk is zo'n vier hectare heide in rook opgegaan.

Naast heide zijn ook amfibieën en reptielen, zoals adders en hagedissen, getroffen door de brand. ,,Die hebben een stevige klap gehad'', zegt Suurmond. Hij denkt dat de sporen van de brand pas over twee à drie jaar zijn uitgewist. Naar de oorzaak van de brand wordt nog onderzoek gedaan.

Volgens Suurmond was het al de derde heidebrand van dit jaar. Momenteel geldt overigens de laagste droogtecode die er is, groen. Dat betekent dat er klein gevaar is. ,,Maar als de wind op een open veld staat, dan drogen de pollen van het buntgras heel snel uit'', zegt officier van dienst Mike Mulder van de brandweer.

Mulder benadrukt het belang van samenwerken met boswachters van Staatsbosbeheer tijdens heidebranden. ,,Het zijn de ogen en oren. Zij kennen alle vegetatie die in het gebied aanwezig is. Dat is essentieel voor het maken van een risico-inschatting over het verloop van een brand.''

In verband met de brand werd dinsdag uit voorzorg de Theaterloods, dat vlak bij het zendgebouw in Radio Kootwijk staat, ontruimd. Daar waren op dat moment zo'n tweehonderd mensen aanwezig. Zij konden evenwel al spoedig hun programma voortzetten; de brandweer had het vuur relatief snel onder controle. Rond 19 uur was de brandweer klaar met (na)blussen.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/8335429/Hei-bij-Radio-Kootwijk-heeft-jaren-nodig-om-te-herstellen-van-brand.ece


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Naast heide zijn ook amfibieën en reptielen, zoals adders en hagedissen, getroffen door de brand. ,,Die hebben een stevige klap gehad'', zegt Suurmond. Hij denkt dat de sporen van de brand pas over twee à drie jaar zijn uitgewist. Dit zijn de woorden van Paul Suurmond boswachter van staatsbosbeheer maar hoe zit dat dan met het preventief afbranden op de Hoge Veluwe en bij defensie dan hoor je ze er niet over dat de amfibieën en reptielen worden getroffen.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Discussie over de werking van de Kazerne Volgorde Tabel (KVT) afgesplists naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50647.0
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel