Negeren stop/volgteken van de politie

Auteur Topic: Negeren stop/volgteken van de politie  (gelezen 59208 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 5 april 2011, 17:48:00
Het klopt dat het een oude uitspraak is. In het Nederlandse Strafrecht is er zelfs jurisprudentie van het begin van de vorige eeuw dat nog steeds van toepassing is. Het jaartal zegt dus niets.

Dat snap ik ook wel.  :D Het gaat mij erom dat het nog nooit is aangevoerd in een rechtszaak. Ik kan me niet voorstellen dat het in die 14 jaar toevallig nog niet gebeurd is. Ik denk eerder dat het dus gewoon geen kans van slagen heeft. Ik heb nu al enkele malen gevraagd om met een voorbeeld te komen maar daar praat je steeds overheen. Dus nogmaals, kom AUB met een voorbeeld waarin de EVRM en het negeren van het stopteken tot een vrijspraak heeft geleid.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #21 Gepost op: 5 april 2011, 20:07:36
Ik heb geen uitspraak paraat. Als ik nog wat kan missen van mijn tijd zal ik het eens uitzoeken. Als het er al is, want naar mijn idee zit het reeds in de wet ingebouwd. Zie de uitspraak die Tha-Nose poste.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #22 Gepost op: 6 april 2011, 11:22:35
Dus nogmaals, kom AUB met een voorbeeld waarin de EVRM en het negeren van het stopteken tot een vrijspraak heeft geleid.

Goed, na wat zoeken en informeren blijkt die er ook niet te zijn. Ik deel mijn mening dus alleen met aardig wat verkeersjuristen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 7 april 2011, 10:49:47
Een en ander omtrent het overtreden van de verkeersregels voor aed alerts en het negeren van stoptekens afgesplitst
hier

Dan ontopic: Ik heb een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat je gelijk hebt Sven.  98uiye Ik kwam toevallig een powerpoint presentatie tegen, nota bene door mijzelf gemaakt, waaruit blijkt dat jou verhaal inderdaad klopt. Alleen komt er nergens de link voor richting het EVRM. (en dat leverde bij mij de verwarring op) Dat neemt niet weg dat ik een bijzondere casus heb bedacht:

Ik ben bezig met een verkeerscontrole, en wil een voertuig controleren (standaardcontrole) en geef hem een stopteken. Dat mag hij niet negeren. Maar, stel nou dat de inzittende zwaar artikel 8 is. Die inzittende weet dat al en denkt, als ik nu stop, werk ik mee aan mijn eigen veroordeling, en hij negeert het stopteken. Is het dan wel of niet strafbaar om een stopteken te negeren.....  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #24 Gepost op: 7 april 2011, 12:13:11
Zolang jij het stopteken geeft op grond van de controlebevoegdheid van de WVW en niet omdat jij de verdenking hebt dat de persoon artikeltje 8 is blijft het strafbaar. Het gaat niet om het feit wat je uiteindelijk aantreft maar de intentie waarmee jij het stopteken geeft.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 7 april 2011, 12:36:08
Zolang jij het stopteken geeft op grond van de controlebevoegdheid van de WVW en niet omdat jij de verdenking hebt dat de persoon artikeltje 8 is blijft het strafbaar. Het gaat niet om het feit wat je uiteindelijk aantreft maar de intentie waarmee jij het stopteken geeft.

Dat snap ik, maar bekijk het eens vanuit het punt van de gene die het stopteken krijgt, die weet namelijk niet op grond waarvan hij een stopteken krijgt. ;) Wat hij wel weet is dat hij een strafbaar feit pleegt en in zijn eigen ogen is hij dus een verdachte. Als hij dan zelf de afweging maakt om niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling, dan wil ik wel eens zien wat een rechter hier over oordeelt..
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #26 Gepost op: 7 april 2011, 12:50:56
Dat snap ik, maar bekijk het eens vanuit het punt van de gene die het stopteken krijgt, die weet namelijk niet op grond waarvan hij een stopteken krijgt. ;) Wat hij wel weet is dat hij een strafbaar feit pleegt en in zijn eigen ogen is hij dus een verdachte. Als hij dan zelf de afweging maakt om niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling, dan wil ik wel eens zien wat een rechter hier over oordeelt..

Is er bij justitie niet iemand te bereiken om het eens na te vragen hoe een rechter zal oordelen?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #27 Gepost op: 8 april 2011, 00:12:57
Rechters doen over het algemeen niet wat justitie wil..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #28 Gepost op: 10 april 2011, 21:01:43
Een en ander omtrent het overtreden van de verkeersregels voor aed alerts en het negeren van stoptekens afgesplitst
hier

Dan ontopic: Ik heb een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat je gelijk hebt Sven.  98uiye Ik kwam toevallig een powerpoint presentatie tegen, nota bene door mijzelf gemaakt, waaruit blijkt dat jou verhaal inderdaad klopt. Alleen komt er nergens de link voor richting het EVRM. (en dat leverde bij mij de verwarring op) Dat neemt niet weg dat ik een bijzondere casus heb bedacht:

Ik ben bezig met een verkeerscontrole, en wil een voertuig controleren (standaardcontrole) en geef hem een stopteken. Dat mag hij niet negeren. Maar, stel nou dat de inzittende zwaar artikel 8 is. Die inzittende weet dat al en denkt, als ik nu stop, werk ik mee aan mijn eigen veroordeling, en hij negeert het stopteken. Is het dan wel of niet strafbaar om een stopteken te negeren.....  998765
Het EVRM is wellicht verwarrend. Het is denk ik ook meer een basis voor wel meer wetgeving. Maar goed, we zijn eruit. ;D

DiNozzo geeft naar mijn mening het goede antwoord op de casus. Het gaat om de bedoeling van de overheid in deze en dat is het voertuig aan de kant zetten voor een controle. Er is nog geen sprake van enige aanleg richting een criminal charge. Dat de bestuurder niet weet op grond waarvan het stopteken wordt gegeven doet naar mijn mening niet terzake. Wel een leuke casus. :D


K. Ritisch

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #29 Gepost op: 27 oktober 2011, 08:40:38
@Sven82

ARREST SAUNDERS (EHRM 17-12-1996, NJ 1996, 699)
Het arrest Saunders van het EHRM ziet op de rechtsvraag of in een latere strafrechtelijke procedure gebruik mag worden gemaakt van bewijsmateriaal dat verkregen is in een eerdere administratieve procedure (i.p.v. criminal charge) in welk kader alstoen een spreekplicht bestond. In het kader van een strafrechtelijke procedure mag een verdachte niet verplicht worden om mee te werken aan de eigen veroordeling. Het gebruiken in een strafrechtelijke procedure van bewijsmateriaal dat verzameld is in een daaraan voorafgaande administratieve procedure waarin een spreekverplichting gold kan op gespannen voet staan met het non-incriminatiebeginsel/nemo tenetur.

Uit het arrest Saunders volgt dat bewijsmateriaal dat is verzameld in een administratieve procedure voorafgaand aan de strafrechtelijke procedure alleen in die gevallen gebruikt mag worden waarin het bewijsmateriaal onafhankelijk van de wil van de toen betrokkene (nu verdachte) is ontstaan.

ARREST SAUNDERS HEEFT GEEN RELEVANTIE T.O.V. STOPTEKEN

Het stopteken is een accessoire bevoegdheid: het stoppen van een voertuig is geen doel op zich. Het doel is ofwel het staande houden en/of aanhouden van een verdachte (opsporingsbevoegdheid) ofwel het controleren van wettelijke voorschriften (controlebevoegdheid).

Met het geven van een stopteken wordt op zichzelf geen bewijs verzameld, zodat de vraag over de toelaatbaarheid van middels deze bevoegdheid verkregen bewijs in het geheel niet bestaat. Arrest Saunders is daarom irrelevant in dit bestek.

NON-INCRIMINATIE BEGINSEL HEEFT WEL RELEVANTIE T.O.V. STOPTEKEN

Wel is het zo dat in het arrest Saunders het non-incriminatie beginsel een grote rol speelt gelijk als het geval is waarin het gaat om het geven van een stopteken teneinde een verdachte staande- en/of aan te kunnen houden.

In algemene zin bestaat er altijd de verplichting om een stopteken op te volgen ingevolge art.83 RVV 1990. Echter een wettelijke verplichting gaat niet altijd gepaard met een wettelijke sanctioneringsmogelijkheid. Het niet opvolgen van een stopteken ex art. 83 RVV is NIET wettelijk gesanctioneerd.

Art.160 WVW 1994 geeft de bevoegdheid tot het geven van een stopteken met als doel het vorderen van inzage in rij- en kentekenbewijs en/of het afnemen van een blaastest. Het betreft hier een controlebevoegdheid en geen opsporingsbevoegdheid omdat de bevoegdheid aangewend kan worden tegen alle bestuurders zonder dat daarvoor een voorafgaande verdenking vereist is. Het niet opvolgen van een stopteken ex art.160 WVW 1994 is WEL wettelijk gesanctioneerd. (Art. 177-I sub a WVW 1994).

Echter, iemand kan aan een stopteken niet zien of deze gegeven wordt ex art. 83 RVV 1990 of ex art. 160 WVW 1994 en daar kan de kous gaan wringen als het stopteken gegeven is teneinde een verdachte staande te houden en/of aan te houden. Een verdachte is namelijk niet verplicht om mee te werken aan de strafrechtelijke veroordeling van zichzelf. Mocht een opsporingsambtenaar een verdachte een stopteken hebben gegeven ex art.160 WVW 1994 dan bestond er weliswaar de verplichting om daaraan gevolg te geven met dien verstande dat het niet opvolgen ervan NIET strafbaar is.

Advocaten proberen in dergelijke gevallen wel eens te beweren dat in dergelijke gevallen de staandehouding en/of aanhouding van verdachte onrechtmatig is. Uit vaste jurisprudentie van de Hoge Raad volgt echter dat de staandehouding en/of aanhouding in dergelijke gevallen NIET ONRECHTMATIG is.

KERNASPECTEN

1.
In alle gevallen is er een verplichting om een stopteken op te volgen, zie art.83 RVV 1990.
2.
Ondanks de verplichting om een stopteken op te volgen, betekent dit niet in alle gevallen dat het niet opvolgen ervan bedreigd wordt met een wettelijke sanctie.
3.
Afhankelijk van de wettelijke bepaling waarop een toezichthouder of een opsporingsambtenaar zich beroept, kan er sprake zijn van een bestuursrechtelijke sanctie of een strafrechtelijke sanctie.
4.
Is het doel van het geven van een stopteken het staande- en/of aanhouden van een verdachte van een strafbaar feit, dan volgt uit het non-incriminatiebeginsel dat ondanks er een wettelijke verplichting kan bestaan gehoor te geven aan het stopteken, dit nooit strafrechtelijk gesanctioneerd kan worden.