Wegafzetting: Pionnen, Kegels en Flares

Auteur Topic: Wegafzetting: Pionnen, Kegels en Flares  (gelezen 86521 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #200 Gepost op: 25 april 2015, 23:27:44
Schokkend bericht vandaag in de Telegraaf:

Versmallingen en obstakels zijn de enige maatregelen die helpen om automobilisten af te laten remmen bij wegwerkzaamheden. Waarschuwingsborden helpen niets.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23969871/__Autorijder_luistert_naar_dwang__.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=facebook

Lijkt wel weer een typisch onderzoek van wat we hier eigenlijk allemaal al wisten.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #201 Gepost op: 26 april 2015, 08:39:24
Citaat van: HIT link=msg=1346277 date=1429997264
Lijkt wel weer een typisch onderzoek van wat we hier eigenlijk allemaal al wisten.  O0
Idd maar het toont weer eens de mentaliteit vd autorijders aan. Hoog tijd die dwang eens toe te passen t.a.v verkeersregelaars. Ja de boetes zijn al verhoogd maar hoevelen zijn bekend met artk 82-84 van RVV? Ik ervaar vaak dat men het niet weet al zeker de Belgen en Duitsers niet. Laatst ook nog stopteken negeren met aanwz R af te slaan, toch tot stop verplicht door flink op die fluit te tetteren, aangesproken, reactie: Wat heb jij te vertellen, je bent maar een*** (leuke omschrijving), je bent geen agent dus ik hoef niet te volgen... Dus meneer ff op RVV 82 gewezen en risico, toen schrok hij toch ff en heeft eieren voor zijn geld gekozen en de aangewezen richting gevolgd.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #202 Gepost op: 26 april 2015, 09:19:59
Citaat van: HIT link=msg=1346277 date=1429997264

Lijkt wel weer een typisch onderzoek van wat we hier eigenlijk allemaal al wisten.  O0

Dat klopt, maar als je de literatuur er op naslaat of op zoek gaat naar vergelijkende onderzoeken, dan zijn die er niet of nauwelijks. Met dit onderzoek, ook al is het op kleine schaal uitgevoerd, komt een sterk signaal naar voren dat bebording niet voldoende is. Een bestuurder moet een duidelijke aanleiding zien om langzamer te gaan rijden zodat hij of zij dit vervolgens in overweging kan nemen om de snelheid wel of niet aan te passen.

Mensen met een rijbewijs zijn lastige wezens soms...


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #203 Gepost op: 26 april 2015, 17:07:45
Ik heb het laatst gehad dat VRI op een provinciale weg er a voor de 3e dag uitlag, en hier werden borden en hekken geplaatst om van 2 rechtdoor, 1 rechtdoor te maken, buiten de links en rechtsaf. Werk word iets overzichtelijker en mensen moeten wel vaart minderen omdat er een baan uit ligt!  Maar dan komt het kostenplaatje weer om de hoek kijken he!  98uiye


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #204 Gepost op: 26 april 2015, 21:01:57
Citaat van: HJ94 link=msg=1346295 date=1430032799
Dat klopt, maar als je de literatuur er op naslaat of op zoek gaat naar vergelijkende onderzoeken, dan zijn die er niet of nauwelijks. Met dit onderzoek, ook al is het op kleine schaal uitgevoerd, komt een sterk signaal naar voren dat bebording niet voldoende is. Een bestuurder moet een duidelijke aanleiding zien om langzamer te gaan rijden zodat hij of zij dit vervolgens in overweging kan nemen om de snelheid wel of niet aan te passen.

Mensen met een rijbewijs zijn lastige wezens soms...
Die literatuur bestaat wel degelijk, alleen is het niet specifiek op wegwerkzaamheden gericht. Het komt voort uit het gevoel van veiligheid wat de automobilist (c.q. weggebruiker) ervaart. Iedere automobilist zoekt een veiligheidsgevoel wat bij hem past. Als de weg breed en overzichtelijk is, dan geeft dat een veilig gevoel en gaat de snelheid omhoog - dat is een acceptabel "risico". Is diezelfde weg smal, bochtig en met veel bomen erlangs, dan geeft dat een onveilig gevoel en dus gaat de snelheid omlaag - want een klapper op die bomen is geen acceptabel risico. Dat is ook waarom oudere mensen vaak langzamer rijden: ze zien het niet meer zo goed, het gaat allemaal wat te snel om hen heen, en dus gaat de snelheid omlaag zodat het gevoel van veiligheid weer klopt (voor hunzelf dan, want dat het onveiliger wordt voor de rest begrijpt men niet!).

Bij wegwerkzaamheden geldt hetzelfde: bouw je een overzichtelijk werkvak, dan gaat de snelheid omhoog want dan ervaart de automobilist de situatie als veilig. Bouw je echter een volledige chaos met schildjes, slingers, allerhande tijdelijke markering en de wereld aan borden, dan voelt de automobilist zich onveilig en gaat de snelheid omlaag. De capaciteit van de weg en dus de doorstroming dan ook, maar dat is weer een ander verhaal.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #205 Gepost op: 26 april 2015, 22:22:21
De constant-risico-theorie (of risicohomeostase) inderdaad! Met de literatuur doelde ik inderdaad op onderzoeken over gedragingen van automobilisten bij wegwerkzaamheden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #206 Gepost op: 10 september 2015, 12:00:58
@HIT.
Jullie waren gisteren druk op de Frieseweg tussen Kampen en Ramspol. Waarom plaatsen jullie wel de 50 km borden bij het begin en niet de einde 50 km voorbij het werk ?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #207 Gepost op: 10 september 2015, 14:27:04
Citaat van: Thor link=msg=1371686 date=1441879258
@HIT.
Jullie waren gisteren druk op de Frieseweg tussen Kampen en Ramspol. Waarom plaatsen jullie wel de 50 km borden bij het begin en niet de einde 50 km voorbij het werk ?
Simpel antwoord, wij zijn daar alleen met de botsers ingehuurd. STN deed de afzetting in opdracht van BAM en de provincie had gecontroleerd.
De provincie ( wegbeheerder ) vond de einde borden overbodig omdat de restrictie's niet werden herhaald na een kruizende weg, en op andere punten een andere snelheidsbeperking werd ingesteld binnen de afstand van herhalen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #208 Gepost op: 10 september 2015, 14:31:37
Citaat van: HIT link=msg=1371727 date=1441888024
Simpel antwoord, wij zijn daar alleen met de botsers ingehuurd. STN deed de afzetting in opdracht van BAM en de provincie had gecontroleerd.
De provincie ( wegbeheerder ) vond de einde borden overbodig omdat de restrictie's niet werden herhaald na een kruizende weg, en op andere punten een andere snelheidsbeperking werd ingesteld binnen de afstand van herhalen.

Wel twee mooie botsers die je daar ter plaatse had.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #209 Gepost op: 5 november 2015, 18:25:22
Even terug naar de verkeerskegels.  
Ik lees vele malen het commentaar dat ze eigenlijk te groot zijn om er voldoende in de Touran's mee te nemen. Is er al eens over gedacht om de verkeerskegels te gaan gebruiken die de motorWIS bij zich heeft? Ik mag toch aan nemen dat die voldoen aan de regels?

En ik stond laatst achter een vrachtwagen met pech op de Hogering in Almere.  Magneet zwaailicht op de auto en mijn opklapbare verkeerskegels gebruikt om de afzetting te completeren. Wide daarna politie bellen, maar tegen de tijd dat ik mijn laatste kegel zette stopte er al een politiewagen achter me, die het werk over nam. Hij vond mijn kegels (heb ze net even gemeten ong 43 cm) handige dingen, en dat voor 17 euri's per stuk. En dan zit er ook nog een lampje bij dat je erop kan zetten (wel 2 aaa batterijen voor nodig) die gaat knipperen als je hem erop zet. ik snap dat 43 cm eigenlijk te laag is, maar ze zijn ook in grotere uitvoeringen te koop (heb er daar ook 1 van, maar die kan ik nu even niet opmeten, zit in mijn motorkoffer) mar ik schat hem op rond de 60 cm.