Wegafzetting: Pionnen, Kegels en Flares

Auteur Topic: Wegafzetting: Pionnen, Kegels en Flares  (gelezen 86324 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #210 Gepost op: 6 november 2015, 10:55:14
Citaat van: batoutofhell link=msg=1382240 date=1446744322
Even terug naar de verkeerskegels.  
Ik lees vele malen het commentaar dat ze eigenlijk te groot zijn om er voldoende in de Touran's mee te nemen. Is er al eens over gedacht om de verkeerskegels te gaan gebruiken die de motorWIS bij zich heeft? Ik mag toch aan nemen dat die voldoen aan de regels?

En ik stond laatst achter een vrachtwagen met pech op de Hogering in Almere.  Magneet zwaailicht op de auto en mijn opklapbare verkeerskegels gebruikt om de afzetting te completeren. Wide daarna politie bellen, maar tegen de tijd dat ik mijn laatste kegel zette stopte er al een politiewagen achter me, die het werk over nam. Hij vond mijn kegels (heb ze net even gemeten ong 43 cm) handige dingen, en dat voor 17 euri's per stuk. En dan zit er ook nog een lampje bij dat je erop kan zetten (wel 2 aaa batterijen voor nodig) die gaat knipperen als je hem erop zet. ik snap dat 43 cm eigenlijk te laag is, maar ze zijn ook in grotere uitvoeringen te koop (heb er daar ook 1 van, maar die kan ik nu even niet opmeten, zit in mijn motorkoffer) mar ik schat hem op rond de 60 cm.

Het nadeel van deze vindt ik de kleinere hoeveelheid reflectie (1 of 2 baantjes wit). Ik weet ook niet of ze bij veelvuldig professioneel gebruik lang mee gaan.

De politie heeft altijd opklap pionnen gehad. Daarmee had je het zelfde effect. Ik snap best dat de politie een volwaardige afzetting moet kunnen maken.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #211 Gepost op: 6 november 2015, 12:26:08
Citaat van: cavia link=msg=1382377 date=1446803714
Ik snap best dat de politie een volwaardige afzetting moet kunnen maken.
Tegenwoordig is dat niet meer echt nodig. Politie bij grotere ongevallen en pechgevallen moet een afzetting kunnen bouwen en in stand houden. Maar zo gauw de aannemer er is ( en de streeftijd is 30 min. ) of het reparatie bedrijf zullen die de grotere middelen neer zetten.

Maar er is ook niets mis met kleinere kegels, nergens staat dat ze niet meer mogen worden gebruikt. En in het geval van een auto met blauw/blauw vallen ook de kleine kegels ineens op. Waar ze bij een auto met amber ineens "niet stonden meneer agent". Een aanvulling zijn wel die lampjes die tegenwoordig vastgesmolten kunnen zijn in het ontwerp. Zeker bij nacht scheelt het een keer lopen.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #212 Gepost op: 6 november 2015, 14:38:08
Vaak hebben de opklapbare kegels een dikkere voet dat de normale kegels die bij afzettingen worden gebruikt. Het nadeel van deze hogere voet, is dat de kegels weg kunnen schieten als een voertuig deze met een wiel schampt (en geloof me: zo'n ding vliegt echt met een noodgang weg). De normale kegels met een lage voet blijven gewoon op hun plek staan. Ik weet niet of dit de reden is dat de politie ze niet gebruikt, maar dat is wel de reden dat wij ze binnen ons bedrijf niet meer inzetten.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #213 Gepost op: 6 november 2015, 19:14:08
Ben even naar buiten gelopen. Drie exemplaren op rij gezet.
Ter vergelijking. ;)


Zonder flits, maar in het licht van een zaklamp omdat je anders niets ziet ;)
(Links en midden 50 cm, rechts 75 cm hoog.)


Met flits. Dan zie je gelijk het verschil tussen de klasse 3 reflectie (midden en rechts) en simpele witte folie (links).

De middelste heeft zo'n verzwaarde voet waar Salsa op doelde, die zich als een projectiel kunnen gedragen.
De andere twee kegels kun je (rustig) overheen rijden en veren meestal weer gewoon op.
De middelste is van een harder kunststof en zal bij overrijden vouwen en niet meer in model komen.

Wat reflectie betreft maakt de 50 cm of 75 cm kegel imho weinig verschil. Okay, oppervlak is wat groter.
De 50cm versie is beduidend beter te hanteren. Zeker als je ze aan het uitzetten of inhalen bent. En je kunt er meer van meenemen.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #214 Gepost op: 6 november 2015, 19:32:53
Ik neem aan dat je klasse 2 kegels bedoelt? Tot nog toe heb ik altijd begrepen dat het klasse 3 folie niet op kegels verkrijgbaar is...  ???
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #215 Gepost op: 6 november 2015, 21:50:53
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1382527 date=1446834773
Ik neem aan dat je klasse 2 kegels bedoelt? Tot nog toe heb ik altijd begrepen dat het klasse 3 folie niet op kegels verkrijgbaar is...  ???
sinds een jaat ofzo, is III ook beschikbaar. Maar ipv 50 euro ps zijn ze gelijk 87, 50 ps.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #216 Gepost op: 7 november 2015, 15:05:00
http://www.strobesupply.eu/a-28980117/werkverkeer/vouwkegel-met-led-s/  Nadeel is dus inderdaad dat ze klasse 1 reflectie hebben. Maar hoe zit dan met die van RWS?  Tevens hebben ze ook een hogere voet, met name omdat in de voet de kegel ingeschoven kan worden. Meestal praat je dan over 6 tot 10 cm hoog.

De kegels in de link hebben waarschijnlijk al een interne verlichting en je kan altijd nog de losse opzetlampjes erbij aanschaffen. Nadeel is wel dat alles op aaa batterijen werkt.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #217 Gepost op: 7 november 2015, 15:41:23
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1382527 date=1446834773
Ik neem aan dat je klasse 2 kegels bedoelt? Tot nog toe heb ik altijd begrepen dat het klasse 3 folie niet op kegels verkrijgbaar is...  ???
Nog even gekeken voor je.
  • 50 cm kegel is voorzien van honingraat raster folie. Waarschijnlijk klasse 2 dus. (detail info : Oralite, 5831LK500 RA2,B DIN 67520 & 6171 en het telefoonnummer van een leverancier uit Heteren)
  • 75 cm kegel weet ik niet meer welke ik gepakt heb. Maar zag dat ze er met zowel honingraat (de linkse hieronder) als met nog een extra raster (de rechtse hieronder) stonden.
    Ga ik er voor het gemak even van uit dat die met het extra raster (dus honingraat en vierkant patroon) klasse 3 is. En ik een foto gemaakt heb gisteravond van een klasse 2 folie
En een plaatje voor de duidelijkheid.


Grappig dat op de grote kegels niet vermeld lijkt te staan welke klasse folie nu gebruikt is.  ???
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #218 Gepost op: 7 november 2015, 15:53:13
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1382653 date=1446907283
Ga ik er voor het gemak even van uit dat die met het extra raster (dus honingraat en vierkant patroon) klasse 3 is. En ik een foto gemaakt heb gisteravond van een klasse 2 folie
Dat klopt dus niet zo te zien. Waarschijnlijk waren beiden klasse 2.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #219 Gepost op: 1 februari 2016, 22:56:41
http://www.aldi.nl/aldi_veiligheidspilon_48_5_20372_27819.html

deze zijn bij de aldi in de aanbieding, 5 euro.

ik heb ze nu achterin mijn auto liggen. (5 st)
Vrijwillige brandweer