Opleiding tot operatie assistent

Auteur Topic: Opleiding tot operatie assistent  (gelezen 18579 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2011, 07:57:10
Over de HAVO route, vergeet niet dat ze op een HBO niveau opleiding wel een theoretische denkniveau verwachten wat je op de HAVO krijgt, de opleiding tot anaesthesiemedewerker/ ok assistent is niet een puur practische opleiding, er zijn ook theoriecomponenten op HBO denkniveau bij.

De snelste route gaat het niet om, maar het is meer de vraag of je als je echt ok assistent wilt worden beter HAVO of MBO-V kunt doen. Ik denk persoonlijk dat je meer hebt aan een stevige theoretische basis van de HAVO dan aan MBO-V als je geen verpleegkundige wilt worden.

Mijn moeder werkt aan een technische HBO, en zij zegt dat de MBO'ers heel gemotiveerd zijn maar wel hard moeten werken om alles rond te krijgen omdat ze niet gewend zijn aan de theoretische aanpak.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2011, 18:47:08
Verpleegkundigen worden niet 4 jaar opgeleid tot waszuster, en al helemaal niet in een verzorgingshuis.....

NB.  Het  HBO-diploma OK assisterend bestaat niet, het is geen HBO-opleiding alhoewel de theorievakken vaak wel gegeven worden bij een Hogeschool voor Gezondheidszorg (HBOV), het is een zorgopleiding met HBO niveau maar zonder HBO-diploma.

Beter lezen. In BIJVOORBEELD verzorgingstehuizen. Hoeft niet in alle 4 jaar in een verzorgingstehuis te zijn (kan wel uiteraard) maar ik heb in alle stages toch echt wel mensen moeten wassen naast de meer technische zaken (wat ik overigens vrij beperkt vond).

Ik kan me voorstellen dat iemand die op de OK wil daar allemaal niet op zit te wachten..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


keylogger

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2011, 19:56:11
Beter lezen. In BIJVOORBEELD verzorgingstehuizen. Hoeft niet in alle 4 jaar in een verzorgingstehuis te zijn (kan wel uiteraard) maar ik heb in alle stages toch echt wel mensen moeten wassen naast de meer technische zaken (wat ik overigens vrij beperkt vond).

Ik kan me voorstellen dat iemand die op de OK wil daar allemaal niet op zit te wachten..

moet je niet voor havo overal gemiddeld een 7+ staan of zo als je van vmbo-t naar havo wilt?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 18 maart 2011, 20:22:52
moet je niet voor havo overal gemiddeld een 7+ staan of zo als je van vmbo-t naar havo wilt?

Voor adviezen over de middelbare school verwijs ik je naar je eigen school. Er zijn namelijk scholen die bepaalde eisen stellen. Dit is het hulpverleningsforum niet het middelbare scholen forum ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #24 Gepost op: 18 maart 2011, 20:56:01
moet je niet voor havo overal gemiddeld een 7+ staan of zo als je van vmbo-t naar havo wilt?

Jup, een 7.5 voor zover ik weet.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


keylogger

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #25 Gepost op: 18 maart 2011, 21:44:39
Jup, een 7.5 voor zover ik weet.

Ey maar moet je vaak mensen wassen elke dag of zo en hoevaak ongeveer in 4 jaar en wanneer begin je ermee in welke jaar bijvoorbeeld niveau 4 jaar 2?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #26 Gepost op: 18 maart 2011, 22:50:40
Ey maar moet je vaak mensen wassen elke dag of zo en hoevaak ongeveer in 4 jaar en wanneer begin je ermee in welke jaar bijvoorbeeld niveau 4 jaar 2?

Een van de taken van een verpleegkundige is het verzorgen van de patient (voor zover die dit zelf niet kan), dus het helpen met wassen, aankleden, scheren, naar de wc gaan, etc. Verder ben je ook verantwoordelijk voor het toedienen van medicatie, infusen, wondverzorging en meer van deze verpleegtechnische handelingen.

Je opleiding duurt 4 jaar, in mijn geval was het zo dat hiervan de 1e 2 jaar verplicht stage gelopen moet worden in een verzorgings/verpleeghuis. Dan houdt je je dus ook vooral bezig met basiszorg. Naar mate je verder komt in je opleiding komen er steeds meer andere handelingen bij, maar tijdens je hele opleiding, op bijna elke afdeling zal het zo zijn dat de lichamelijke verzorging van je patienten een groot deel van de dag in beslag zal nemen.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


keylogger

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2011, 00:14:05
Een van de taken van een verpleegkundige is het verzorgen van de patient (voor zover die dit zelf niet kan), dus het helpen met wassen, aankleden, scheren, naar de wc gaan, etc. Verder ben je ook verantwoordelijk voor het toedienen van medicatie, infusen, wondverzorging en meer van deze verpleegtechnische handelingen.

Je opleiding duurt 4 jaar, in mijn geval was het zo dat hiervan de 1e 2 jaar verplicht stage gelopen moet worden in een verzorgings/verpleeghuis. Dan houdt je je dus ook vooral bezig met basiszorg. Naar mate je verder komt in je opleiding komen er steeds meer andere handelingen bij, maar tijdens je hele opleiding, op bijna elke afdeling zal het zo zijn dat de lichamelijke verzorging van je patienten een groot deel van de dag in beslag zal nemen.

Ze zeggen ook dat ze erover 4 jaar veel mensen nodig hebben in de zorg omdat er steeds meer ouderen komen enz. Dus je gaat dan ook volgens mij meer verdienen of niet? En als ik mijn mbo 4 diploma haal ben ik dan 22 of zo dan meld ik me zelf aan voor operatieassistent opleiding en dan krijg ik ook nog opleiding geld iets van 1400 of zo. De opleiding duurt 3 jaar dus dan ben ik 25 en als ik 25 ben verdien ik minstens 2400 en dat kan oplopen tot 3400 in 7 jaar dus volgens mij is het wel een goede keus want over 4-5+ jaar hebben ze echt veel mensen nodig en dan verdien je volgens mij meer of niet? Dat had ik dan gehoord van onze maatschapij leraar


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2011, 01:00:47
Ze zeggen ook dat ze erover 4 jaar veel mensen nodig hebben in de zorg omdat er steeds meer ouderen komen enz. Dus je gaat dan ook volgens mij meer verdienen of niet? En als ik mijn mbo 4 diploma haal ben ik dan 22 of zo dan meld ik me zelf aan voor operatieassistent opleiding en dan krijg ik ook nog opleiding geld iets van 1400 of zo. De opleiding duurt 3 jaar dus dan ben ik 25 en als ik 25 ben verdien ik minstens 2400 en dat kan oplopen tot 3400 in 7 jaar dus volgens mij is het wel een goede keus want over 4-5+ jaar hebben ze echt veel mensen nodig en dan verdien je volgens mij meer of niet? Dat had ik dan gehoord van onze maatschapij leraar
Ik vind het moeilijk om je hele verhaal te begrijpen, maar ik zou er voorlopig niet op rekenen dat de lonen in de gezondheidszorg omhoog gaan..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2011, 11:22:40
Effe de cao erbij.. ;D

Als je verpleegkundige bent dan zit je in schaal 45 ( €2033,- bruto) maar tijdens je 4 jarige opleiding verdien je of niets als je de BOL doet, of een leerlingensalaris in de BBL variant.

Dat wordt in de BBL: 1e jaar €1133,- 2e €1267,- 3e €1437,- 4e €1599,-

Stel dat je daarna operatieassistent wil worden. Die opleiding duurt 3 jaar en in het eerste half jaar ga je alleen naar school. Het hangt een beetje af van het ziekenhuis of je in die eerste 6 maanden een zakgeldregeling krijgt (€1138,78 bruto) of dat ze je salaris van verpleegkundige doorbetalen. Na die 6 maanden ga je voor de overige 2,5 jaar naar schaal 54 (€2202,- bruto) totdat je na je opleiding in schaal 55 (€2619,- bruto) kan beginnen.

Let zeker wel op bij het sollicitatiegesprek!! Ik ken mensen die 3 jaar zakgeldregeling kregen, 3 jaar in 45 bleven of 3 jaar gelijk in 54 kwamen... Nogal veel verschil dus!



Of de lonen in de gezondheidszorg gaan stijgen? Niet echt. Gaan er, goedkopere krachten ingehuurt worden? Misschien. Wordt het huidig personeel overbelast en gaat het niveau van de geleverde zorg in nederland omlaag? Absoluut!
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!