Redder/verpleegkundige op een SAR helikopter

Auteur Topic: Redder/verpleegkundige op een SAR helikopter  (gelezen 27985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn de jong

  • Senior Helicopter hoist operator-SAR Instuctor NHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2012, 22:18:00
Hey Dave,

NHV heeft nog steeds het SAR contract voor Nederland en de geruchten gaan de ronde dat NHV het ook gaat houden, zelfs als de NH90 operationeel is omdat het simpelweg te duur blijkt te zijn om 2 NH90 toestellen standby te hebben staan. Maarja, dat zijn de geruchten en niemand weet wat er verder komen gaat. NHV heeft wel een contract in Den Helder gewonnen waar we gaan vliegen met de EC155 en de super puma. Het gerucht gaat dat ook het SAR gaat verhuizen naar Den Helder ( Wellicht met een superpuma??)) Dat is nog even afwachten. Verder heeft NHV een contract in Frans Guyana gewonnen voor een paar jaar waar ook een SAR contract aan vast zit. Dus er wordt hard gespijkerd aan de weg. Daarnaast vliegen we ook al weer 2 jaar in Ghana met 5 kisten waar de klant nu ook over SAR begint en er is getenderd op een SAR contract in Engeland. Dus er is nog heel veel potentie...

Om op jou vraag terug te komen...Ja, de meeste van ons zijn ex militairen. Ik heb bv 10 bij de marine gezeten waar ik het hoisten geleerd heb. Maar, onze rescuedivers komen bv niet uit een militair verleden. Er komt er bv 1 bij de brandweer vandaan waar hij jaren als duiker werkte en 1 komt er bv bij een opleidingscentre voor de offshore vandaan. Maar wel allemaal met de nodige EHBO ervaring. Dus er zijn ook andere wegen om in het SAR te rollen. Je moet alleen net even de juiste ervaring hebben.


Kermit de Kikker

  • Ambulancechauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2012, 09:37:11
Dave,

Wat ik zeker weet is dat je als rescue operator wilt komen te werken bij de Marine ' lees op de NH90 ' moet je een verleden hebben als matroos aan boord van schepen en vanuit daar kan je ieder jaar solliciteren naar deze functie.

Wel moet ik je zeggen dat er om en nabij de 80 personen solliciteren en er 2 in de opleiding komen waarvan er ook maar weinig de opleiding daadwerkelijk halen.

Als jij verpleegkundige word heb je meer kans bij Bristow of NHV of op de lange termijn gaan voor ANWB.

Ik heb verschillende keren gesproken met de redder van NHV en volgens mij moet je bij NHV ook al een verleden hebben als duiker (correct me if i'm wrong).
Ex-Rescue Operator 860 'SAR' Squadron  Ambulancechauffeur RAV Zeeland


Lifesaver1990

  • Senior Lifeguard / Schipper NRV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • So others may live
Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2012, 13:06:49
Hoi Dave,

Een goede vriend van mij is eerst werkzaam geweest via de Kon. Luchtmacht als heliredder. Hierna heeft hij de opleiding gedaan tot ambulancechauffeur en later zelfs nog de opleiding tot verpleegkundige. Hij is nu terug als heliredder, maar dan bij het Britse bedrijf Bristow (operationeel in Den Helder).
Je zult dus of in dienst moeten bij Defensie en hier tot het selecte groepje worden toegelaten, of solliciteren bij Bristow.
Ook de NHV heeft SAR taken. Andere bekende van mij is hier bijgekomen, nadat hij eerst als instructeur heeft gewerkt (of nog steeds doet...) bij Falck op de Maasvlakte.

Goed uit je doppen kijken dus en vacatures spotten!

Succes!


Kermit de Kikker

  • Ambulancechauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2012, 15:04:21
Lifesaver,

Ik denk dat wij dezelfde kennen, maar volgens mij is deze persoon bij de marine begonnen op de Lynx en daarna inderdaad ambulancechauffeur geworden en toen verpleegkundige en nu op de Bristow heli als redder.

Verpleegkundige is bij Bristow een vereiste, wil je solliciteren voor redder.

Buiten dit alles is de SAR toekomst hier in nederland net zo veranderlijk als het weer.
Vandaag word er gezegd dat het particulier word samen met PV.
En morgen is het weer zo dat Defensie de SAR en PV blijft doen.

Ik zou hier ook goed rekening mee houden met solliciteren.

Greets
Ex-Rescue Operator 860 'SAR' Squadron  Ambulancechauffeur RAV Zeeland


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2012, 12:12:43
Bedankt voor jullie info. Ik snap nu dat het heel lastig is om als heliredder in aanmerking te komen. Aangezien ik nu al ver in mijn opleiding tot verpleegkundige zit, ben ik ook wat meer aan het kijken naar mogelijkheden binnen mijn vakgebied. Ook als verpleegkundige kun je werken in het leger.
Mijn interesses zijn de medische hulpverlening en het (mee)vliegen ( dat hebben jullie vast wel een beetje al gemerkt ;-)  ).
Mij lijkt het daarom ook geweldig om dit ooit te kunnen combineren. Bij defensie kan dit bij de marine en luchtmacht, geloof ik.
Wat is het verschil tussen een verpleegkundige op de heli bij de luchtmacht en marine? Doe je deze functie meestal vele jaren of kan je bv. maar 1 jaar op de heli werken en dat je daarna ergens in een veldhospitaal moet werken?

Misschien dat jullie me wat meer info kunnen geven over de verpleegkundige bij defensie(verschillende functies/mogelijkheden binnen defensie) en met name op de heli?
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Lifesaver1990

  • Senior Lifeguard / Schipper NRV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • So others may live
Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2012, 08:59:38
Kermit, dat denk ik ook ;-) ik bedoelde ook de Lynx...  O0

Je kan inderdaad bij het leger werken als verpleegkundige, maar dat kan weer bij twee onderdelen; de Medische Dienst (revalidatie etc van gewonde soldaten of met blessures enzo) of de Geneeskundige Troepen (inzetbaar).

Google maar eens op "geneeskundige dienst Defensie", dan kom je al veel te weten.
en deze vacature kwam ik tegen op de site van de landmacht: http://solliciteren.werkenbijdelandmacht.nl/vac/bb/?p=functie&f=176

Succes!


ER

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #16 Gepost op: 29 november 2012, 17:34:35
Beste Martijn,

Ik ben net als Dave geďnteresseerd in een baan als verpleegkundige op een SAR heli. Defensie is niets voor mij. Mijn broer heeft een tijd bij de KL gezeten.....  :D

Ik heb de Bristowgroup gebeld in Den Helder maar daar hebben ze voorlopig geen vacatures.
Hebben jullie vacatures voor op de Super Puma in Den Helder of zijn jullie nog niet verhuist? Waar zitten jullie dan?

Het lijkt me een fantastische job en ik heb uitgebreide EHBO. Zijn er nog andere vaardigheden die ik nodig heb?

Groet
ER


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #17 Gepost op: 30 november 2012, 11:14:27
Volgens mij is de bedoeling dat de Super Puma voor offshore vluchten gebruikt gaan worden en niet voor SAR. Voor vacatures kun je kijken op http://www.nhv.be/Careers.aspx
De helikopters die voor SAR gebruikt worden opereren vanaf de Maasvlakte.

Grtz Nick


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 30 november 2012, 11:55:10
Heren,

De "Super Puma uit Den Helder" vloog voor Bristow SAR en is enkele jaren geleden geditched, waarbij de kist verloren is gegaan. Daarvoor zijn twee S-61 kisten in de plaats gekomen die nu vanaf De Kooy opereren, die als primaire taak hebben de SAR voor (boor-)instalaties op de noordzee en medische evacuatie vanaf deze NOGEPA instalaties. Daarnaast zijn ze beschikbaar voor inzetten in het kader van de algemene SAR taak in onze EEZ en FIR.

In de praktijk kwam het erop neer dat deze jongens 90% van het werk deden in NL, aangezien de marine al een aardige tijd geen SAR capaciteit meer inzetbaar heeft en de luchtmacht zéér beperkt inzetbaar is en zich vooral bezig houdt met medisch transport vanaf de wadden. Omdat het 303SQN bijvoorbeeld 's nachts niet kan vliegen voor SAR operaties is er sinds kort een tweede organisatie die een "commerciele" SAR heli levert aan het KWC, namelijk NHV vanaf de pistoolhaven (Maasvlakte) met de bekende gele loodsheli's.

Als het aan mij lag zou in de toekomst de SAR taak nog steeds primair worden uitgevoerd door een commerciele partij, met als back-up de heli's van defensie. Ik moet het eerst maar eens zien of de KM dezelfde capaciteiten kan leveren als Bristow, aangezien het voor hun ook maar bijzaak is en er weinig in geinvesteerd wordt (zie o.a. uitrusting van de nieuwe NH90...).


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #19 Gepost op: 30 november 2012, 13:13:04
Heren,

De "Super Puma uit Den Helder" vloog voor Bristow SAR en is enkele jaren geleden geditched, waarbij de kist verloren is gegaan. Daarvoor zijn twee S-61 kisten in de plaats gekomen die nu vanaf De Kooy opereren, die als primaire taak hebben de SAR voor (boor-)instalaties op de noordzee en medische evacuatie vanaf deze NOGEPA instalaties. Daarnaast zijn ze beschikbaar voor inzetten in het kader van de algemene SAR taak in onze EEZ en FIR.

In de praktijk kwam het erop neer dat deze jongens 90% van het werk deden in NL, aangezien de marine al een aardige tijd geen SAR capaciteit meer inzetbaar heeft en de luchtmacht zéér beperkt inzetbaar is en zich vooral bezig houdt met medisch transport vanaf de wadden. Omdat het 303SQN bijvoorbeeld 's nachts niet kan vliegen voor SAR operaties is er sinds kort een tweede organisatie die een "commerciele" SAR heli levert aan het KWC, namelijk NHV vanaf de pistoolhaven (Maasvlakte) met de bekende gele loodsheli's.

Als het aan mij lag zou in de toekomst de SAR taak nog steeds primair worden uitgevoerd door een commerciele partij, met als back-up de heli's van defensie. Ik moet het eerst maar eens zien of de KM dezelfde capaciteiten kan leveren als Bristow, aangezien het voor hun ook maar bijzaak is en er weinig in geinvesteerd wordt (zie o.a. uitrusting van de nieuwe NH90...).

Joost ik denk dat ER doelde op de Super Puma van NHV.
Daarnaast wil ik aangeven dat SAR geen bijzaak is voor de Marine en dat het een professionele club is op de Kooy.
Met de komst van de NH-90 gaan er een hoop dingen op voor uit. Zowel in de techniek van deze heli als de ruimte die deze heeft in vergelijking met de Lynx.
Ook heeft deze heli een FLIR en de mogelijkheden om volautomatisch zoekpatronen te vliegen. Hoe het er in de toekomst uit gaan zien is afwachten.

Grtz Nick