Redder/verpleegkundige op een SAR helikopter

Auteur Topic: Redder/verpleegkundige op een SAR helikopter  (gelezen 27897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Gepost op: 17 maart 2011, 11:24:36
He mensen,

Even een topic aan gevraagd voor mijn vraag.Hoe wordt je redder of verpleegkundige op de sar helikopter?
Op de sar(tweety) heb je ook nog ''rescue swimmers'', hoe wordt je dit?
Wat is de weg op verpleegkundige op de sar heli te worden.

Groet


Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2011, 20:36:53
Ik weet dat de verpleegkundigen die op de SAR heli van de luchtmacht meevliegen afkomstig zijn van de Militair Geneeskundige Dienst van de vliegbasis Leeuwarden, zij behoren dus niet tot de SAR eenheid zelf. De rescue-swimmers van de KLu worden voor zover ik weet geselecteerd uit technisch personeel dat reeds binnen de luchtmacht werkzaam is. Dit omdat zij naast hun functie als rescue-swimmer ook nog de functie van boordmonteur vervullen.
Groeten, Colin


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2011, 23:48:16
Eventjes kort.

Ik heb wat mailtjes liggen mbt reddingszwemmer op de heli etc.

Bij de marine

Wil je bij de marine als reddingszwemmer aan de gang zul je eerst moeten solliciteren als marinier 1 of matroos 1. Hierna moet je intern solliciteren op deze functie.
NB: Er gaat het een en ander hervormd worden binnen de marine mbt rangen. Hier weet ik nog niet al teveel van.

Kustwacht

Hier moet je solliciteren bij de Britse firma Bristow. De kustwacht heeft zelf geen helikopters vliegen. Hoe het verder daarbij zit heb ik geen benul.

luchtmacht

Hier geldt dat alle onderofficieren kunnen solliciteren op deze functie.

Wat betreft vluchten weet ik dat de Lynx (KM) als eerste opgeroepen zal worden. Hoelang deze nog gaat vliegen weet ik niet. Ik heb geruchten opgevangen dat er als gevolg van de overgang van Lynx -> NH90 tijdelijk de SAR overgedragen wordt aan andere organisaties.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2011, 23:59:46
Wat betreft vluchten weet ik dat de Lynx (KM) als eerste opgeroepen zal worden. Hoelang deze nog gaat vliegen weet ik niet. Ik heb geruchten opgevangen dat er als gevolg van de overgang van Lynx -> NH90 tijdelijk de SAR overgedragen wordt aan andere organisaties.

Er zijn al meerdere NH90 afgeleverd, wat ik heb begerpen zijn er van de 21 Lynx helicopters nog maar 10(waarvan een in gebruik is bij meneer Kadaffi) inzetbaar zijn. Dus de overgang van Lynx naar NH-90 kan vrij soepel gaan. Dus ik denk dat er van overdracht niet echt spraken zou zijn. De AB-412 welke op leeuwarden staan gestationeerd zullen ook pas na de gehele invoering van de NH-90 uit dienst worden genomen.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2011, 14:18:10
Ja dat klopt. Echter betekend dat die kist er is niet dat er meteen SAR mee gevlogen kan worden. (Kinderziektes, opleiding etc etc)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2011, 15:04:42
Ja dat klopt. Echter betekend dat die kist er is niet dat er meteen SAR mee gevlogen kan worden. (Kinderziektes, opleiding etc etc)

Zou goed kunnen, maar ze vliegen er bij de luchtmacht al weer een paar jaar mee. En volgens mij worden er maar 2 of 3 NH-90 per jaar afgeleverd. Dus het is zo en zo de vraag wanneer alles over gaat.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2011, 17:36:14
De overgang tussen Lynx en AB-412 naar de NH-90 is uitgebreid behandeld in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=36621.msg820224#msg820224 Het is in ieder geval geen naadloze overgang, waardoor er gedurende een half jaar een gat in de beschikbaarheid van defensie SAR heli's is. De AB-412 zou wel beschikbaar zijn voor SAR taken overdag.

Maar goed, dat is voor de vraag van de topicstarter alleen in zoverre relevant, dat 'Tweety' waarschijnlijk niet meer het solliciteren waard is. Ik weet niet hoe lang zo'n sollicitatie- en opleidingstraject duurt, maar het zou kunnen dat het SAR 303 sqn is opgeheven voordat je er bij zit...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Martijn de jong

  • Senior Helicopter hoist operator-SAR Instuctor NHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2011, 11:29:16
Vanaf 01-07-2011 gaan wij (NHV) SAR vliegen vanaf de maasvlakte met de SA365 N3. Voorlopig voor 9 maanden, met een uitloop naar 1,5 jaar totdat de NH90 operationeel is. Momenteel is NHV nog op zoek naar een Hoist operator en volgens mij hebben we nog een rescuediver nodig, maar daarvoor zou ik even contact opnemen met NHV.

Succes!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2011, 16:24:47
Berichten over de NHV die SAR-taken gaat uitvoeren, zijn verplaatst naar het topic 'Toekomst van de SAR helikopters in Nederland' http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=36621.msg896445#msg896445

Het originele bericht van Martijn blijft hier staan, omdat dit ingaat op de vraag van de topicstarter.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2012, 21:44:35
Het is alweer een tijd geleden, maar ik ben nu erg benieuwd hoe het met NHV, bristow group, etc gaat. Is er nog toekomst voor deze bedrijven, aangezien de NH-90 nu gebruikt worden.

Ik volg nu nog steeds de opleiding tot verpleegkundige. Wat ik hoor is dat je in het leger moet hebben gezeten, wil je kans maken om bij de SAR te gaan werken. Is dit ook zo of zijn er ook andere wegen om bij de SAR te komen?

Ik hoop dat iemand me wat meer kan helpen.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [