Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 98186 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2011, 19:26:33
Dus wegwerkers die met hun privé auto naar hun werkplek gaan en een oranje pit op hun dak hebben zijn illegaal bezig?
Als je signalering op je dak hebt en je hebt het NIET in werking is er toch geprobleem?

Niet stiekem je tekst nog veranderen als ik al heb geantwoord he >:( 998765 098uo

Maar welke verlichting je mag hebben op je prive auto is geregeld in de regeling voertuigen. Waarbij in deze regeleling een verwijzing word gegeven naar de regeling optische en geluidssignalen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2011, 19:26:40
Bij werkzaamheden langs bijv de snelweg, dan moet je toch je zwaailicht even aanzetten als je je werkvlak inrijdt?

@ mike, er stond een foutje in en dat had ik verbetert en toen schoot mij nog wat binnen :P


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2011, 19:30:10
Bij werkzaamheden langs bijv de snelweg, dan moet je toch je zwaailicht even aanzetten als je je werkvlak inrijdt?

@ mike, er stond een foutje in en dat had ik verbetert en toen schoot mij nog wat binnen :P

De wet spreekt soms elkaar tegen op bepaalde zaken. Daar doe je niks aan. Er zal ook geen diender moeilijk over doen als een wegwerker zo'n ding op zijn auto heeft.

Het zij je vergeven 998765 998765 998765


sylvester1986

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2011, 19:49:06
Ik heb even een poll gemaakt om een idee te hebben hoeveel leden wel of geen signalering hebben op hun voertuig.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2011, 20:18:14
Zolang de motor uit staat mag je een complete kermisattractie van je auto maken, maar zodra je de motor start gelden de onderstaande regels. Je mag de lampen dus wel aangebracht hebben, maar niet aanhebben.

Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

d. vervoer van ondeelbare lading voorzover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

f. het begeleiden van militaire colonnes;

g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2011, 20:25:17
Zolang de motor uit staat mag je een complete kermisattractie van je auto maken, maar zodra je de motor start gelden de onderstaande regels. Je mag de lampen dus wel aangebracht hebben, maar niet aanhebben.

Weet je dat zeker?

Dit was in het oude VR(voertuigen regelement) inderdaad waar, in het nieuwe reglement voertuigen ligt dat toch een tikie anders.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2011, 20:25:45
Dus als ik het goed begrijp mag je op locatie bij een ongeval, als particulier, blauw-blauw aan hebben, mits de motor uit staat?  ???


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2011, 20:26:48
Dus als ik het goed begrijp mag je op locatie bij een ongeval, als particulier, blauw-blauw aan hebben, mits de motor uit staat?  ???

Nee, de bovenstaande tekst gaat over gele signalering niet over blauwe.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2011, 23:06:50
De wetgeing voor de liefhebbers rond om de zwaai en of knipperlichten

Regeling voertuigen:

Artikel 5.2.64

Citaat

Personenauto’s mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal, niet zijn voorzien van knipperende lichten.

Artikel 5.2.65

Citaat
1.
   

Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
   

Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.

2.
   

Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2011, 23:48:12
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

Dus als je bij een ongeval blauwe powerflares op je dek legt is er niets aan de hand!??  :)

(behalve als dan je fend-off voertuig wordt aangereden, kun je kleiduif schieten op je powerflares)  ;D
Freude am Fahren