Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 98046 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2011, 02:45:42
voor we twee dingen door elkaar gaan halen,

OGS regeling en Amber, Ogs is vanaf 2014 ontkomen meer aan, echter Amber mag iedereen op zijn voertuig in ruste voeren (dus niet in werking). In werkgin moet er een duidelijker "ter afwending van gevaar of ter zicht van werken" zijn.

Dus je mag Amber altijd wel op je voertuig hebben maar niet in werking.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2011, 02:51:12
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

Dus als je bij een ongeval blauwe powerflares op je dek legt is er niets aan de hand!??  :)

(behalve als dan je fend-off voertuig wordt aangereden, kun je kleiduif schieten op je powerflares)  ;D

Bij gevaar is er in de wet niet vast gelegd welke kleur jij op dat moment gebruit ter afwending van gevaar in jouw richting. Dus ja in dat geval mag jij ook Blauw gebruiken. Echter heb je wel een probleem erna, jij mag geen Blauw vervoeren en dit staat letterlijk in de regelgeving. In de regelgeving gaat het niet over voeren maar over vervoeren. Daarmee heeft de wetgever het dus strafbaar gesteld dat jij Blauwe Zwaai/Knipperlichten in een voertuig vervoert, dus kan je ze ook nooit gebruiken in geval van gevaar......
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2011, 20:18:07
nadat ik afgelopen zomer een ANWB keuring heb gehad heeft de ANWB Medewerker (en Politie Haaglanden) tot de volgende conclusie gekomen

Oranje / Geel mag je voeren bij evenementen (Bijvoorbeeld einde van een old-timertocht)
Oranje / geel mag je voeren bij ongevallen wanneer je als 1e voertuig ter plaatsen bent en je de auto in de Fend-off positie plaatst.. (hij zegt er wel bij het kan een bekeuring opleveren maar de politie zal dit eerder gedogen dan bekeuren omdat je het om veiligheid van jou en je medemens doet)
Oranje / Geel mag je voeren wanneer je met pech langs de snelweg staat
Oranje / Geel mag je voeren wanneer je de auto gebruikt als signalering in een donker gebied om bijvoorbeeld kinderen te laten oversteken (dit gebruiken wij bij scouting)

Een kennis en ik hebben beide alle benodigde verlichting in en op de auto en we gebruiken het dan ook puur alleen voor de bovenstaande opties.

p.s. de verlichting mag niet werkende zijn bij een APK-keuring hierdoor kan de auto afgekeurd worden.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2011, 20:56:46
En nog even over het als hulpverlenings ingericht voertuig. Iedereen met een verbandtrommel heeft zijn voertuig toch ingericht als hulpverleningsvoertuig??? Dus als jij op het moment dat je amber voert hulp aan het verlenen bent en daarbij je auto gebruikt, en je vooraf hem daarvoor ingericht hebt, is het toch een als hulpverlenings ingericht voertuig?
Sorry voor deze bijdehante modus ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2011, 21:03:34
Oranje / Geel
Amber ;)


Citaat
Een kennis en ik hebben beide alle benodigde verlichting in en op de auto en we gebruiken het dan ook puur alleen voor de bovenstaande opties.

p.s. de verlichting mag niet werkende zijn bij een APK-keuring hierdoor kan de auto afgekeurd worden.

En waarom mag je het niet in werking hebben... Omdat het strikt gezien niet op je auto MAG zitten aangesloten. Bij de APK kijkt men een aantal punten van je auto na conform de Regeling Voertuigen. Amber waarschuwingsverlichting staat daar niet in genoemd (behalve de richtingaanwijzers) en is dus niet toegestaan.
Ik doe er niet zo moeilijk over zolang er geen misbruik van gemaakt worden en ik denk dat dat voor de meeste collega's geldt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2011, 07:24:25
En nog even over het als hulpverlenings ingericht voertuig. Iedereen met een verbandtrommel heeft zijn voertuig toch ingericht als hulpverleningsvoertuig??? Dus als jij op het moment dat je amber voert hulp aan het verlenen bent en daarbij je auto gebruikt, en je vooraf hem daarvoor ingericht hebt, is het toch een als hulpverlenings ingericht voertuig?
Sorry voor deze bijdehante modus ;)

Dan zal de rechter een uitspraak moeten gaan doen over de term ''kennelijk ingericht hebben als''    ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2011, 12:48:40
Maar om het Topic weer een beetje aan te wapperen..

Sommige brandweer mensen die op weg zijn naar hun kazerne omdat er brand is hebben ook buiten hun eigen knipperlichten een flitslamp op of aan de auto om zo snel mogelijk naar de kazerne te komen en voorrang te krijgen (nemen) op andere voertuigen. Wat is jullie mening hier over?

Is het zo dat de politie dan een oogje dicht knijpt? Want als dat zo is dan mogen wij de lampen ook gebruiken ten tijden dat wij als EHBO'ers op weg gaan naar een AED-alert.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2011, 12:55:54
Over brandweermannen die met of zonder verlichting naar een kazerne aanrijden is een anderhalf jaar terug denk ik een levendige discussie geweest, ook over het gebruik van bordjes in de auto's.
Even kijken of die nog te vinden is, oude koeien uit de sloot halen is niet nodig maar wellicht dat er nu door voorschrijdend inzicht of andere situaties hier nieuw licht op kan vallen.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2011, 15:54:31
Over brandweermannen die met of zonder verlichting naar een kazerne aanrijden is een anderhalf jaar terug denk ik een levendige discussie geweest, ook over het gebruik van bordjes in de auto's.
Even kijken of die nog te vinden is, oude koeien uit de sloot halen is niet nodig maar wellicht dat er nu door voorschrijdend inzicht of andere situaties hier nieuw licht op kan vallen.

In de Regeling OGS 2009 wordt aangegeven dat iedere branche een brancherichtlijn moet hebben. In de brancherichtlijn brandweer staat vermeld dat opkomst dient te geschieden als gewoon verkeersdeelnemer. Einde discussie lijkt me  O0


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2011, 16:00:01
Is het zo dat de politie dan een oogje dicht knijpt? Want als dat zo is dan mogen wij de lampen ook gebruiken ten tijden dat wij als EHBO'ers op weg gaan naar een AED-alert.

Nee, die knijpen geen oogje dicht. Volgens mij zijn dit soort dingen al eerder besproken. Zolang de wetgever jou geen wettelijke basis geeft mag en kan dat niet. Ten tweede ben je niet getraind om met spoed te rijden(is trouwens ook voor hulpverleners een wettelijke verplichting). Het zou ook een mooi zootje worden als jan en allemaan maar met knipper of zwaailichten door het verkeer gaat rijden.

Buiten het feit hoeveel tijdwinst ga je er uit halen?

Belangrijkste les die ik iedereen wil meegeven sla niet door in je hobby!