Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 256747 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2011, 02:40:26
Mijn Astra is blauw, de meest voorkomende kleur in Nederland.... dus zonder extra dingen volkomen "normaal"
Door mijn ervaringen door de jaren heen en mijn SOSA opleiding ooit ga ik nooit aan een ongeval voorbij als er geen hulpdiensten aanwezig zijn.

In veel gevallen kom ik dan ook geen veilige afstand tegen dus zt ik mijn auto in fend off met zwaailamp op dak.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2011, 15:59:38
Ik heb tegen mijn achterruit 4 oranje LED flitsers hangen om bij nood achterop komend verkeer te waarschuwen.
Mocht ik met pech op een vluchtstrook belanden zal ik er niet aan twijfelen om ze ook aan te zetten overigens.

èèn keer meegemaakt dat een agent het maar vreemd vond maar dat was een erg overijverig en streverig 1-strepertje..pfff..
LED's stonden toen overigens gewoon uit dus hij kon er verder niet veel mee.
Groetjes, Marco


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2011, 16:19:26

èèn keer meegemaakt dat een agent het maar vreemd vond maar dat was een erg overijverig en streverig 1-strepertje..pfff..
LED's stonden toen overigens gewoon uit dus hij kon er verder niet veel mee.


Of was het gewoon een agent in opleiding die nog niet wist wat hij er mee moest doen. KLINKT EEN STUK VRIENDELIJKER, TOCH. O0


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2011, 17:08:29
Of was het gewoon een agent in opleiding die nog niet wist wat hij er mee moest doen. KLINKT EEN STUK VRIENDELIJKER, TOCH. O0

Mja,
er stond een hogere bij die beter weet (en misschien kan) en die bemoeide zich nergens mee.
de "agent i.o." kwam mijnsinziens erg autoritair over en daar hou ik niet zo van.
Verder laat ik me er niet over uit.
Groetjes, Marco


AI4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2011, 17:45:39
ik zelf, helemaal niks!

overigens vind ik een (goede!) magneetlamp op het dak in sommige situaties prima, maar
ik begin een hekel te krijgen aan mensen die hun hele auto vol bouwen met led's of strobe's.
Dus ook die mensen die led flitsers naar achteren gericht hebben. Dit wil ik graag even onderbouwen:
wil je het goed doen dan positioneer je je auto schuin, met de wielen naar de verkeersluwe kant. (dit is wat ik heb geleerd)
hierdoor schijnen de led's meestal de berm in, waardoor het achterop komende verkeer niet goed gewaarschuwd wordt.
een magneetlamp schijnt 360 graden, en is alleen bedoeld om in noodsituaties te gebruiken, ik vind het dan dus ook niet
erg, dat verkeer in de andere richting wordt gewaarschuwd.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2011, 17:57:17
Als er kans is op tweezijdig aanrijdingsgevaar, dan zet je je auto recht met de wielen richting de berm en dan helpen de flitsers weer wel.


AI4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2011, 18:02:45
Als er kans is op tweezijdig aanrijdingsgevaar, dan zet je je auto recht met de wielen richting de berm en dan helpen de flitsers weer wel.
Je zult mij ook nooit horen zeggen dat de flitsers nooit zullen helpen. Het gaat er mij om, als je dan toch
signalering nodig acht, hoeft het niet in 'vros' stijl te zijn, een lamp op het dak is een meestal goedkopere,
makkelijkere en meer tijdelijke oplossing.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2011, 21:24:50
ik zelf, helemaal niks!

overigens vind ik een (goede!) magneetlamp op het dak in sommige situaties prima, maar
ik begin een hekel te krijgen aan mensen die hun hele auto vol bouwen met led's of strobe's.
Dus ook die mensen die led flitsers naar achteren gericht hebben. Dit wil ik graag even onderbouwen:
wil je het goed doen dan positioneer je je auto schuin, met de wielen naar de verkeersluwe kant. (dit is wat ik heb geleerd)
hierdoor schijnen de led's meestal de berm in, waardoor het achterop komende verkeer niet goed gewaarschuwd wordt.
een magneetlamp schijnt 360 graden, en is alleen bedoeld om in noodsituaties te gebruiken, ik vind het dan dus ook niet
erg, dat verkeer in de andere richting wordt gewaarschuwd.

 

Klopt helemaal, dat je in fendoff zou moeten gaan staan en dat ze dan meer de berm in schijnen, maar toch vallen ze mijns inziens prima op.

Tijdens het opbouwen van de evenementen gebruiken wij een Manitou ruwterrein heftruck, deze moet soms ook op de openbare weg om bijvoorbeeld een spandoek of bebording te plaatsen. Ik gebruik mijn auto dan als waarschuwing voor achterop komend verkeer.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2011, 07:22:48
Fend-Off is leuk, met een hulpverleningsvoertuig én striping ...
Met een niet HV-voertuig kun je in mijn opinie beter je voertuig gewoon in de rijrichting zetten (of zelfs met de neus richting berm) en de wielen naar de verkeersluwe zijde. Dan zie je én de verlichting van de auto (beter) en eventueel de signalering in het voertuig  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2011, 08:18:25
Klopt helemaal, dat je in fendoff zou moeten gaan staan en dat ze dan meer de berm in schijnen, maar toch vallen ze mijns inziens prima op.

Klopt dus niet helemaal!!! (zucht) Fend off alleen bij eenzijdig aanrijdgevaar. In geval van tweezijdig aanrijdgevaar staat de auto met de neus in de rijrichting met de wielen gedraaid naar de verkeersluwe kant. Een IM-hulpverlener bepaalt vervolgens of de weg al dan niet geheel wordt afgesloten (d.m.v. pylonnen, van min 50 cm hoogte en rood-wit reflecterend ;)). Dit om de veiligheid (en werkruimte) te waarborgen. En dat ga jij als leek met een oranje pitje dus echt NIET redden (en de vraag is die zin is dan of je de bevoegdheden wel hebt om een weg af te sluiten).

Mijninziens worden vele vragen hier veel te kort door de bocht beantwoord terwijl nuancering toch op zijn plaats is. Tip: verdiep je eens in de officiële stukken en er zal je een hoop meer duidelijk worden.