Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 256736 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2011, 11:45:02
Klopt dus niet helemaal!!! (zucht) Fend off alleen bij eenzijdig aanrijdgevaar. In geval van tweezijdig aanrijdgevaar staat de auto met de neus in de rijrichting met de wielen gedraaid naar de verkeersluwe kant. Een IM-hulpverlener bepaalt vervolgens of de weg al dan niet geheel wordt afgesloten (d.m.v. pylonnen, van min 50 cm hoogte en rood-wit reflecterend ;)). Dit om de veiligheid (en werkruimte) te waarborgen. En dat ga jij als leek met een oranje pitje dus echt NIET redden (en de vraag is die zin is dan of je de bevoegdheden wel hebt om een weg af te sluiten).

Mijninziens worden vele vragen hier veel te kort door de bocht beantwoord terwijl nuancering toch op zijn plaats is. Tip: verdiep je eens in de officiële stukken en er zal je een hoop meer duidelijk worden.

Sluiten niet, stilzetten in geval van nood wel! Je "vraagt" namelijk aan andere bestuurders of ze willen blijven staan met hun alarmverlichting aan. Mijn ervaring is dat mensen bij het aanspreken vrij behulpzaam zijn.
Freude am Fahren


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2011, 15:35:24
Ik heb mijn privéauto ook voorzien van flitsers voor en achter.
Allen amber van kleur. 2 voor in de grill en 2 voor achter de voorruit gemonteerd (geen pro-kwaliteit)
en achter heb ik 2x3LED zitten gemonteerd onder de hoofdsteunen achterin.

Dit alles omdat ik vaak met mijn privé auto naar mijn werk moest en dus ook regelmatig werkvakken in/uit moest rijden
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2011, 02:24:03
Prive auto is net gekeurd op 18-03-11 door het RDW ook geinspecteerd en goedgekeurd ondanks mijn amber achter de ramen en lamp op de hoedenplank. Het schijnt geen APK eis te zijn....
Ik weet er is nog een topic op het forum waar hierover word gepraat maar wie weet hier meer over?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2011, 09:52:53
Prive auto is net gekeurd op 18-03-11 door het RDW ook geinspecteerd en goedgekeurd ondanks mijn amber achter de ramen en lamp op de hoedenplank. Het schijnt geen APK eis te zijn....
Ik weet er is nog een topic op het forum waar hierover word gepraat maar wie weet hier meer over?

http://www.rdw.nl/nl/over_de_rdw/archief/Pages/NieuweRegelingvoertuigenAPKverandert.aspx
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50582.msg861600;topicseen#msg861600
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2011, 10:21:17
Ik heb een verlicht brandweerbordje aan de zonneklep hangen.

citaat van: http://www.brandweerbordje.nl/

Om de tekst duidelijk leesbaar te houden in een achteruitkijkspiegel, hebben we de tekst "brandweer" in tweestukken geknipt. Door de tekst "brand" en "weer" om en om weer te geven kregen we een letter grootte die duidelijk leesbaar is in zowel de binnen als buitenspiegels.

Na het weergeven van de twee delen tekst hebben we een pauze ingebouwd hierdoor wordt de attentie waarde nog groter. Praktijk testen hebben uitgewezen dat een cyclus van acht keer weergeven van de tekst "brandweer" voldoende attentie waarde heeft tijdens het naar de post gaan bij een alarmering.

De keuze van de kleur van de LED's, om geen verwarring te krijgen met andere hulpverleningsdiensten hebben we ervoor gekozen om gebruik te maken van amber kleurige LED's. Amber kleur kennen we van de tekstborden en knipperlichten bij werkzaamheden aan de weg. Dit resulteert in een duidelijk leesbare tekst, zelfs op een zonnige dag.



Mijn ervaringen:
Het werkt goed; soms krijg ik wel eens ruimte om (binnen de regels) op te kunnen schieten, belangrijker ik heb nog nooit bestuurders vreemde capriolen uit zien halen om mij vrije doorgang te verlenen (gelukkig maar anders had ik het bordje een nieuwe plek gegeven, de schuur!)

Voor mij is het voordeel vooral bij een school waar kinderen (ook die van mij) dmv klaarovers oversteken, uiteraard stop ik gewoon en wacht tot de klaarovers mij een teken geven dat ik door mag rijden. Hierbij gaat het nogmaals allemaal binnen de gelden verkeersregels.
Somige bestuurders reageren er positief op de andere bestuurders reageren niet (is hun goed recht).

Mochten er brandweerkorpsen overgaan tot uitreiking ( bezuinigingen? zal wel niet dus ) van dergelijke bordjes ( Brw Huizen en Gorichem zijn al voorzien ) er wel een oefenavondje aan uitleg en regels vooraf dient te gaan. Er zal vast nog wel een enkeling te vinden zijn die denkt dat ie een voorrangsvoertuig wordt met een dergelijk bordje.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2011, 16:31:33
Ik heb zelf een blauwe en een oranje magneet zwaailamp in de wagen liggen.

Blauwe alleen in gebruik bij evenmenten op afgesloten/particulier terein.
Oranje puur als signalering op de open bare weg als we met boottrailers op een lastige plek in het donker staan! Nut al meerdere keren bewezen! Nooit rijdend in gebruik want dit is niet toegestaan is mij door de politie verteld!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2011, 20:02:32
Onze auto is voorzien van ledjes, onder de grill. Tevens in de hoofsteunen flitsers, en oranje + blauwe kleefpit.  Blauw = voor prive, en evenementen. omdat m'n EHBO'er bij grotere evenementen, en dat soort dingen.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2011, 20:16:26
@Markvniel/Volvo-34

Waarom hebben jullie blauwe zwaailichten in de auto liggen?
Als jullie bij evenementen moeten zijn, dan weet je toch wanneer dat is en kan de zwaailicht de rest van tijd thuis blijven?
Verder heeft een blauwe zwaailicht nog niet veel nut op een afgesloten/particulier, want met alleen een blauw zwaailicht ben je nog geen voorrangsvoertuig.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2011, 20:28:33
Het bezitten en monteren van amber signaalverlichting aan je auto is niet verboden, echter aan het gebruik zijn wel weer regels gebonden.
Heb toevallig met één van de piketwagens van Socorro een meningsverschilletje gehad met een agent.
Daarom heeft een agent van de VOA dit voor ons uitgezocht.
Bezit mag, gebruik is aan regels gebonden.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2011, 20:47:22
Het bezitten en monteren van amber signaalverlichting aan je auto is niet verboden, echter aan het gebruik zijn wel weer regels gebonden.
Heb toevallig met één van de piketwagens van Socorro een meningsverschilletje gehad met een agent.
Daarom heeft een agent van de VOA dit voor ons uitgezocht.
Bezit mag, gebruik is aan regels gebonden.

Bazzz,

Kun/mag je iets kwijt over het meningsverschil? Hoe is dit ontstaan, in wat voor soort situatie?

Heb je de regels voor gebruik ook ergens, zodat alle "gebruikers" (snif  :D) op het forum zich van op de hoogte kunnen stellen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV