Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 257696 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Oneeye67

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #40 Gepost op: 22 maart 2011, 09:40:02
Heb voor me werk een "traffic advisor" achterop en 2 LED flitser achter me voorruit thv de binnen spiegel...

Me bordje "werkverkeer" was eraf gevallen en lag op de achterbank  :(

 Peugeot 607 Traffic Advisor


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #41 Gepost op: 22 maart 2011, 10:37:26
De (voorlopige) richtlijnen zijn hier duidelijk over.

Eigen veiligheid eerst. Je prive-auto is geen hulpverleningsvoertuig, geschikt voor de beveiliging van een incident. Ofwel: doorrijden. Vanzelfsprekend kun je wel iets doen om achteropkomend verkeer te attenderen, denk aan je alarmlichten inschakelen. Dit zal vaak meer dan genoeg effect geven.

112 bellen is verder het enige juiste antwoord. En gek genoeg wordt dat nu juist vaak vergeten bij dergelijke gevallen...  :o


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #42 Gepost op: 22 maart 2011, 10:43:17
Op een snelweg heb je helemaal gelijk, maar een provinciale weg, of gewoon een straat is toch een heel ander verhaal.
Vooral op een weg met tweezijdig aanrijdverkeer kan je niet zomaar doorrijden. Het is dan handig om wat signaalverlichting in je auto te hebben, wat immers beter opvalt dan die twee knipperende lichtjes.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #43 Gepost op: 22 maart 2011, 10:52:45
Op een snelweg heb je helemaal gelijk, maar een provinciale weg, of gewoon een straat is toch een heel ander verhaal.
Vooral op een weg met tweezijdig aanrijdverkeer kan je niet zomaar doorrijden. Het is dan handig om wat signaalverlichting in je auto te hebben, wat immers beter opvalt dan die twee knipperende lichtjes.

Toch vreemd dat alle professionele hulpverleners(die ook in hun vrije tijd worden geconfronteerd met aanrijdingen) geen extra feestverlichting hebben. En alle EHVers die in dit topic reageren dat wel hebben of willen. Het klinkt mij in de oren dat je aan het door slaan bent in je hobby.

Weet wat je kan en mag. Weet ook dat je geen professionele hulpverlener bent. Je bent daar niet voor opgeleid. Je bent daar niet voor verzekerd. En je kunt je zelf er behoorlijk mee in de nesten werken.


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #44 Gepost op: 22 maart 2011, 11:19:52
Mijn vader is zelf wel hulpverlener, zit bij de vrijwillige brandweer en heeft ook 2 amber flitsers bij de achterraam. In sommige situatie`s is dit makelijk en veiliger. dus ik zie het probleem niet zo ? Heb je blauwe signaalverlichting ? oke dat hoort niet en het is ook goed dat ze hiertegen optreden.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #45 Gepost op: 22 maart 2011, 11:21:31
Mijn vader is zelf wel hulpverlener, zit bij de vrijwillige brandweer en heeft ook 2 amber flitsers bij de achterraam. In sommige situatie`s is dit makelijk en veiliger. dus ik zie het probleem niet zo ? Heb je blauwe signaalverlichting ? oke dat hoort niet en het is ook goed dat ze hiertegen optreden.

Wanneer is dat veiliger? Wanneer het verkeer gefrustreerd wordt met een niet-bestaand lampje dat verwarring schept?


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #46 Gepost op: 22 maart 2011, 11:26:26
is dit gefrustreerd ? nee denk het niet.. het is alleen veiliger in de zin van dat mensen zien dat er een obstakel op hun weg staat, dit wordt verduidelijkt door die flitsers. waarom hebben ze anders dergelijke lampen uitgevonden ?


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #47 Gepost op: 22 maart 2011, 11:28:43
Die dingen zijn bedoelt om aandacht te vestigen op een bijzonderij verkeerssituatie. Veel mensen letten niet goed op de weg, zijn met andere dingen bezig. Die oranje flitsers verhogen de attentie waarde, waardoor menig persoon zijn aandacht op en om de lampjes vestigt. Betekend echter wel dat deze goed gebruikt moeten worden  O0


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #48 Gepost op: 22 maart 2011, 11:30:59
Klopt, ik zeg ook niet dat ze niet goed gebruikt worden. Hij heeft ze alleen op de wagen zitten voor als we in een dergelijk situatie terecht komen. Ook als ik over een jaar mijn auto heb zal ik er deze inbouwen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #49 Gepost op: 22 maart 2011, 11:32:19
Ze kunnen inderdaad goed van pas komen  ;)