Mannen vrijuit voor wapenroof schietvereniging - Vredenhofweg - Amsterdam 24-07-2009

Auteur Topic: Mannen vrijuit voor wapenroof schietvereniging - Vredenhofweg - Amsterdam 24-07-2009  (gelezen 6002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
AMSTERDAM Bij een schietvereniging aan de Vredenhofweg in Amsterdam zijn zondagnacht 250 wapens gestolen. De inbraak werd pas maandagavond ontdekt toen een schietinstructeur het pand binnenkwam. 50 van de gestolen wapens zijn zwaar kaliber handvuurwapens.

24 juli 2009 - 19:04 RTVNH

http://svshogun.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=38




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
AMSTERDAM Bij een schietvereniging aan de Vredenhofweg in Amsterdam zijn zondagnacht 250 wapens gestolen. De inbraak werd pas maandagavond ontdekt toen een schietinstructeur het pand binnenkwam. 50 van de gestolen wapens zijn zwaar kaliber handvuurwapens.

24 juli 2009 - 19:04 RTVNH

http://svshogun.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=38

Helaas niet alleen de voorraad van de vereniging. Op dit adres zit ook een erkende wapendetaïllist Westpoint. Ik vrees dat hij zijn handelsvoorraad kwijt is. Het is overigens de tweede wapenroof in korte tijd in Noord-Holland. Afgelopen maand is in Beverwijk een vereniging van haar wapens berooft - vermoedelijk een inside job.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=27155.msg655450#msg655450

Mag ik gloeiendegloeiendegloeiende even een teiltje...?

Mannen vrijuit voor wapenroof Amsterdam  

Twee mannen die 182 vuurwapens hebben weggehaald uit Schietsportcentrum Westpoint in Amsterdam, gaan vrijuit. Ze hebben wellicht onder één hoedje gespeeld met de eigenaar van de club. Daarom gaat het officieel niet om diefstal en dus zijn de mannen donderdag vrijgesproken door de rechter.

Terwijl de verdachten terechtstonden, werd hun buit geveild. Verdachten Ömer A. (40) en Stefan de K. (41) hebben enorm veel professionele wapens de onderwereld ingesluisd, maar kunnen daar niet voor worden bestraft, meldt Het Parool. Justitie heeft volgens de rechter verzuimd in de aanklacht de mogelijkheid te vermelden dat de twee boezemvrienden hulp kregen van de partner van de eigenaar van Westpoint, Rosetta C. (31). Het Openbaar Ministerie had vier jaar cel geëist.

Volgens de rechter "blijkt genoegzaam" uit het dossier dat de twee hulp kregen van Rosetta C. Zij beschikte over de sleutels en de alarmcodes. In de nacht van de inbraak was er volgens het onderzoek sms-contact tussen de drie verdachten en waren hun telefoons in de buurt.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9301827/__Mannen_vrijuit_voor_wapenroof__.html?sn=binnenland,buitenland


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan


Huh
Huh
Huh

Zijn ze nou helemaal van de ratten besnuffeld?

Ik wist niet dat je zo makkelijk onder een straf uit kon komen.

Slechte zaak voor het recht.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dat was stage 1 ( om er maar eens een dynamische schietsportterm tegen aan te gooien):

Een welgebekt vogelte heeft mij al reeds verzekerd dat het OM in beroep zal gaan.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ook vreemd dat de wapens geveild zijn.

Ik neem aan dat ze in beslag genomen waren bij de verdachten.
Waren er ook wapens bij van particulieren?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Je kon zelfs bieden op wapens van Westpoint Amsterdam....zie link

Iedereen kon (veiling is al afgelopen) idd. bieden op deze kavels. Maar in de voorwaarden staat duidelijk dat de verkoper bepaald wie de kavel wordt gegund.
En men gaat die gunning echt niet verlenen als de bieder niet even een erkenningsnummer tevoorschijn tovert.

Overigens kan ik wel nog melden dat er uit deze kavels een aantal wapens zijn teruggetrokken om dat de wapens helemaal niet aan Westpoint toebehoorden, maar het rechtmatig eigendom waren van sportschutters. Heel verwonderlijk stuitte een sportschutter ook op deze advertentie, die zijn wapen dus was kwijtgeraakt na de beslaglegging. Die was dus stomverbaasd toen hij na enig speurwerk zijn eigendom herkende. Middels ingrijpen van de curator is dat opgelost, maar er hebben zich nadien nog een aantal sportschutters gemeld.

Hoe het mogelijk is - dat geregistreerde vuurwapens van privépersonen zomaar op een veiling opduiken zonder dat de politie de wapennummers  door Verona heeft gehaald - is mij een raadsel.

Is het beslaglegging vanuit strafrechtelijk kant geweest, of door een curator?

Ik heb namelijk wel eens begrepen dat alles wat op dat moment aanwezig bij die zaak, als diens eigendom wordt beschouwd. Zoals ik het nu formuleer rammelt het vast aan alle kanten, maar ik zal het proberen te verduidelijken met een voorbeeld.

Op het hoogtepunt van de economische crisis was er sprake van dat een dealer/garage, van het vrachtwagenmerk met de grote ster, surseance van betaling had aangevraagd. Bij die dealer zouden ook ambulances, ME-voertuigen en brandweervoertuigen in onderhoud zijn. Op alles wat op dat moment op het terrein aanwezig was, zou beslag gelegd worden door de curator. Er werd toen heel druk onderling gebeld om elkaar te waarschuwen dat je zomaar ineens een operationeel voertuig kwijt zou kunnen zijn. Op zich is dat natuurlijk al belachelijk, maar zo schijnt het dus wel te werken.

Om een lang verhaal kort te maken: als deze spullen vanwege 'onderhoud' aanwezig waren bij Westpoint, kan het volgens mij zo zijn dat de curator daar beslag op legt. Daar zit de politie dan dus niet tussen en wordt er ook niets door Verona gehaald.

Hoe dit alles precies in elkaar steekt weet ik niet, maar het zou een verklaring kunnen zijn ;)

Het ging in deze inderdaad om wapens die in onderhoud waren.

En die zijn dus absoluut geen eigendom van nog de failliet zaak nog de curator. Deze wapens staan niet vermeld in het handelsregister van de erkenninghouder en waren ook niet afgeschreven van de verloven van de desbetreffende schutters.

Tevens ging het om een aantal wapens die er in consignatie lagen. Ook hebben een aantal schutters uit deze categorie - ondanks dat deze wapens dus wel waren opgenomen in het erkenningsregister maar waarvan het economisch eigendom kon worden aangetoond middels de consignatie-overeenkomst - vlak voor de veiling hun wapen kunnen terug halen.

Het door jouw aangehaalde voorbeeld met voertuigen lijkt mij overigens van de zotte. Kenteken ten naamstelling lijkt mij voldoende om te kunnen zien wat handelsvoorraad is en wat het eigendom is van een ander.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dank je, Live. (voor het knip- en plakwerk)  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
een iets uitgebreider artikel:

Wapenrovers Amsterdamse schietclub gaan vrijuit

http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/1861857/2011/03/18/Wapenrovers-Amsterdamse-schietclub-gaan-vrijuit.dhtml
18-03-11   10:55 uur  

AMSTERDAM - De twee mannen die 182 vuurwapens hebben weggehaald uit een Amsterdamse schietclub, gaan vrijuit omdat ze wellicht onder één hoedje speelden met de eigenaar. Dan was het officieel geen diefstal.

Hoewel de verdachten een enorme partij professionele wapens in de onderwereld lijken te hebben laten belanden, kunnen ze daarvoor niet worden bestraft. Tot die opmerkelijke vrijspraken kwam de rechtbank gisteren in de zaak tegen verdachten Ömer A. (40) en Stefan de K. (41).

De rechtbank ziet bewijs dat zij op 19 juni 2009 de 97 pistolen, 73 revolvers en twaalf geweren hebben weggehaald uit Shooting Westpoint op de Vredenhofweg in West. De verdwijning van de wapens zorgde voor grote opschudding en justitie eiste twee weken geleden vier jaar cel tegen beide verdachten.

De rechtbank oordeelt nu dat ze de verdachten niet kan straffen, omdat justitie in de tenlastelegging niet de mogelijkheid heeft opgenomen dat de eigenaar van het noodlijdende Shooting Westpoint via zijn partner met hen samenwerkte.

De rechtbank stelt vast dat uit het dossier 'genoegzaam blijkt' dat de twee verdachten de wapens hebben 'weggenomen'. Ze werden 'daarbij geholpen door Rosetta C., die over de sleutel van het bedrijf beschikte en de code van het alarm kende'. (PAUL VUGTS)



Amsterdamse wapendieven in val gelokt

http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/1855506/2011/03/04/Amsterdamse-wapendieven-in-val-gelokt.dhtml
04-03-11   11:19 uur  

AMSTERDAM - Via valse sms'jes en een undercoveragent heeft de politie de verdachten in de val gelokt van de diefstal van een enorme partij van 182 wapens uit schietclub Shooting Westpoint in Westerpark, in juni 2009. Dat een rechercheur op deze manier onder een dekmantel werkt, is hoogst uitzonderlijk.

De undercoveragent deed zich voor als een kennis van medeverdachte Ömer A. (40) en benaderde één van de twee andere verdachten, Stefan K. (41), met het verhaal dat de eerste was gearresteerd en dat de wapens snel moesten worden weggehaald uit de 'stash', de bergplaats. Eerst had de recherche al anonieme sms'jes met die strekking verstuurd, ondertekend met 'je vriend'.

K. hapte, sprak af met de rechercheur en vertelde hem tijdens een middernachtelijke ontmoeting in Diemen dat hij met A. de inbraak had gepleegd, dat een vrouw in het complot zat die de sleutel van de schietclub had en dat de wapens naar de Turk Osman in Haarlem waren gegaan. (PAUL VUGTS)
Samen sterk in de hulpverlening!