Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Auteur Topic: Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook  (gelezen 34304 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta Charlie Foxtrot One

  • Ambulance/HAP chauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • don't worry be happy
Reactie #110 Gepost op: 15 september 2016, 22:37:52
Hallo,

Ik zie dat dit artikel al een beetje aan de wat oudere kant is, maar ik heb wel een vraagje mbt vluchtstrook rijden.
En ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen, ik heb namelijk nog niet echt een duidelijk antwoord gehad.

Nu werk ik sinds kort voor een ambulancedienst, de opleiding voor OGS moet nog komen.
Maar nu las ik in het vandaag op de deurmat verkregen V&VN Ambulancezorg vakblad,dat de regels veranderd zijn met betrekking tot de snelheid die je mag /moet hanteren op de vluchtstrook.

Nou vraag ik me af, moet ik tijdens het rijden over de vluchtstrook mijn gele lampen aan zetten of de gevarenlicht (richtingaanwijzers)
persoonlijk vind ik de gele lampen duidelijker dan de gevarenverlichting.

Ik hoop dat iemand mij hier wat duidelijkheid in kan geven

mvg Johan
Mvg


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #111 Gepost op: 15 september 2016, 23:58:55
https://www.ambulanceblog.nl/wijzigingen-rvv-1990-betreffende-busbanen-en-vluchtstrook-bij-a2-en-b-vervoer/

Tijdens het congres voorrangsvoertuigen van het IFV zijn dinsdag 9 december aanpassingen in het RVV toegelicht betreffende het gebruik van busbanen en de vluchtstrook door ambulances.

De extra vrijstellingen zijn van toepassing op de ritten met de A2 en B urgentie, er mag zonder gebruik te maken van optische en geluidssignalen gebruik worden gemaakt van de vluchtstrook en ook de busbanen mogen gebruikt worden zonder gebruik te maken van optische en geluidssignalen.

Op dit manier is het voor ambulances mogelijk om bij een A2 rit, wat overigens ook gewoon een rit is die direct uitgevoerd moet worden nog sneller bij de patiënt te kunnen zijn. Daarnaast is het ook zo dat met de nieuwe vrijstellingen het mogelijk is om sneller inzetbaar te kunnen zijn. Het vanzelfsprekend dat hiervoor de brancherichtlijn optische en geluidssignalen hier nageleefd moet worden.

De vrijstellingen afgegeven op 4 november 2014 namens de minister van infrastructuur en milieu door de directeur wegverkeermanagement van Rijkswaterstaat.


Kan het document niet openen. Maar aan de ene kant lees ik ja, het mag, maar kom verderop wel het stukje over brancherichtlijn tegen.

En mijn mening:Voer je amber zwaailampen. Bij alarm lichten heb je er al gauw die denken, wat hij mag, mag ik ook.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #112 Gepost op: 16 september 2016, 05:21:15
Citaat van: Delta Charlie Foxtrot One link=msg=1447358 date=1473971872
Hallo,

Ik zie dat dit artikel al een beetje aan de wat oudere kant is, maar ik heb wel een vraagje mbt vluchtstrook rijden.
En ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen, ik heb namelijk nog niet echt een duidelijk antwoord gehad.

Nu werk ik sinds kort voor een ambulancedienst, de opleiding voor OGS moet nog komen.
Maar nu las ik in het vandaag op de deurmat verkregen V&VN Ambulancezorg vakblad,dat de regels veranderd zijn met betrekking tot de snelheid die je mag /moet hanteren op de vluchtstrook.

Nou vraag ik me af, moet ik tijdens het rijden over de vluchtstrook mijn gele lampen aan zetten of de gevarenlicht (richtingaanwijzers)
persoonlijk vind ik de gele lampen duidelijker dan de gevarenverlichting.

Ik hoop dat iemand mij hier wat duidelijkheid in kan geven

mvg Johan


Hoi Johan,

Gewoon bij een A1 rit blauw en sirene
A2 of B vervoer oranje voeren op vluchtstrook

Gr rene
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Delta Charlie Foxtrot One

  • Ambulance/HAP chauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • don't worry be happy
Reactie #113 Gepost op: 16 september 2016, 11:05:22
Beste Rene,

Thanks....dat blijf ik dan ook maar gewoon doen.
Ik heb namelijk al een paar keer een discussie gehad met een verpleegkundige die zegt dat dit niet professioneel is of zou zijn.

Terwijl ik kijk uit de veiligheid van de mede weg gebruikers en zeker NIET te vergeten de veiligheid van me patiënt en de verpleegkundige aan boord.
Ik ben van mening, dat de oranje lamp duidelijk en zichtbaar is voor het file rijdende verkeer.
Heb al een paar keer gemerkt dat men echt met hele andere dingen bezig is tijdens het rijden.....

Maar je gaat op gegeven moment gewoon twijfelen.

Maar duidelijk!!!

Thanks
Mvg


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #114 Gepost op: 16 september 2016, 12:25:14
Citaat van: Delta Charlie Foxtrot One link=msg=1447433 date=1474016722
Beste Rene,

Thanks....dat blijf ik dan ook maar gewoon doen.
Ik heb namelijk al een paar keer een discussie gehad met een verpleegkundige die zegt dat dit niet professioneel is of zou zijn.

...

Jij rijdt, niet je verpleegkundige ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #115 Gepost op: 16 september 2016, 23:10:30
Citaat van: Delta Charlie Foxtrot One link=msg=1447433 date=1474016722
Beste Rene,

Thanks....dat blijf ik dan ook maar gewoon doen.
Ik heb namelijk al een paar keer een discussie gehad met een verpleegkundige die zegt dat dit niet professioneel is of zou zijn.

Terwijl ik kijk uit de veiligheid van de mede weg gebruikers en zeker NIET te vergeten de veiligheid van me patiënt en de verpleegkundige aan boord.
Ik ben van mening, dat de oranje lamp duidelijk en zichtbaar is voor het file rijdende verkeer.
Heb al een paar keer gemerkt dat men echt met hele andere dingen bezig is tijdens het rijden.....

Maar je gaat op gegeven moment gewoon twijfelen.

Maar duidelijk!!!

Thanks


De weggebruiker wil duidelijkheid dus dan kunnen ze het krijgen.

Ik rij al een kleine tien jaar met oranje over vluchtstroken naar incidenten toe en idd mensen kunnen raar reageren.

En ook toevallig doe ik het ook met een 🚒Wagen.

En binnenkort krijg ik ook blauw op de gele jeep.

En het is vorig jaar allemaal aangepast wat ik begreep voor ambu en brw.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT