Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Auteur Topic: Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook  (gelezen 34480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2011, 17:57:42
Goede zaak, ook voor politie graag.
Als ze in de file blijven staan zeggen we met z'n allen: kijk die ambtenaren eens lekker van ons belastinggeld in de file staan.
Als ze langs de file rijden zeggen we: machtmisbruik, schandalig!

Wat is de mens toch raar    0098


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2011, 18:08:14
Ik zeg ja doen O0 en zeker ook de politie kan wat mij betreft er over heen rijden,wat wel mijn zorg draagt als ik dit allemaal leest gelijk allemaal hup commentaar :( op de hulpdiensten,waarom?????. Er zitten mensen achter het stuur van Ambu/politievoertuig die echt wel weten wat de gevolgen zijn om over de vluchtstrook rijden.

En zoals hier eerder gezegd wordt,kijk staan die ambtenaren weer in de file en niet effe gaan kijken waarom die file er zou kunnen zijn.

groeten,

René 0098
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Ollie974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2011, 21:52:11
Goeie zaak..
Vwb politie en gebruik van de vluchtstrook.

Ik heb een tijdje bij het KLPD gewerkt, verkeerspolitie. Daar mochten wij niet eens in de file staan. Wij waren verplicht om bij een file de vluchtstrook op te gaan en met een kleine snelheids verschil langsop te rijden over de vluchtstrook. Ook al gingen we tanken of terug naar de standplaats.

Reden dat we nooit achteraan sloten in de file had te maken met preventief vluchtstrookrijders tegen te gaan, en als je er langs rijd kom je ook sneller een mogelijke oorzaak van een file tegen waar je dan direct actie op kon ondernemen. Zoals bv een kopstaartje linkerrijstrook. Dan was het snel even  checken op gewonden. Geen gewonden dan direct voertuigen van de snelweg af zodat verkeer weer door kon. enz. enz.

Gr Ollie


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2011, 22:19:07
ik doelde er eigenlijk op als er div. ambu en politie met blauw aan over de vluchtstrook gaat
dan weet je gewoon dat er verderop iets ernstigs aan de hand is
in zo een geval zou ik dus van de vluchtstrook gebruik willen maken om mee te helpen
maar ik weet als ik dat ga doen dat ik dan meteen een dikke gele bon in mijn handen gedrukt krijg  >:D
zou het alleen kunnen doen als ik door politie uit de file gehaald wordt door het EHBO logo op de auto en dan te volgen

Dat is en blijft toch echt een utopische gedachte...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2011, 22:26:43
zou het alleen kunnen doen als ik door politie uit de file gehaald wordt door het EHBO logo op de auto en dan te volgen

"Vroegah," toen ik nog moest fietsen door wind en weer, hoopte ik ook telkens weer dat een langsrijdende scooter vroeg of ik wilde aanhangen... Is nooit gebeurd, dus toch maar mijn rijbewijs gehaald 0098 Catch my drift?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2011, 00:08:15
Ik ben persoonlijk van mening als je met B-urgentie rijdt ligt het er bij mij aan waarneer je over de vluchtstrook rijdt. Maar bij ernstig zieke patienten zoals in het artikel staat vindt ik het een ander verhaal, maar bij en gebroken voet kun je net zo goed in de file staan.

Voorbeeld: piekmoment in de regio, alle wagens zijn bezet. Ook die ene auto met een gebroken voetje aan boord, die in de file staat. Jij krijgt een ongeluk. Voel je 'm al aankomen..?  >:D

Citaat
Wel heb ik regelmatig gezien dat er een ambulance of politiewagen in de file staat en dan doen ze blauw blauw aan en rijden de vluchtstrook op is dit, omdat ze een melding krijgen of om te kijken wat er aan de hand is. het eerste wat ik zei lijkt me nogal onlogisch, want ik heb het al meerdere keren gezien.

V.w.b. die ambu: met b-urgenties heb je soms de meest doodzieke patiënten aan boord zitten. Allerlei tierelantijnen eraan gehangen, brakend, ellendig. Die mensen moeten z.s.m. weer in een bedje liggen, op het brengadres. Moet je hiermee in de file gaan staan?

Daarbij: het argument in de startpost van dit topic; een ambu moet inzetbaar zijn, en niet staan te rommelen in een file o.i.d.

En v.w.b. dat kijken wat er aan de hand is: via de mobilofoon weet je het binnen de 20 seconden. 9 v.d. 10 keer..gewoon even aan je meldkamer vragen. Weten die nog van niets, kun je even zelf gaan kijken, inderdaad.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2011, 11:55:03
Dan moeten we eerst de spitsstroook afschaffen, mensen!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2011, 12:20:07
Ik ben het er mee eens, voor alle hulpdiensten ook de vrijwilliger die in zijn privevoertuig voor een prio1 oproep naar de karzerne moet...... O0



Dit laatste gaat dus echt niet gebeuren  :'(  :'(  :'(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Ollie974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2011, 13:00:23
Vwb de spitsstrook, mijn ervaring is dat als de spitsstrook nodig is om langs een file te rijden met bijv een ambu dan kun je de spitsstrook laten afkruisen.

Ik heb ooit een ambu moeten begeleiden die vanuit Apeldoorn kwam en die moesten we begeleiden naar het UMC, toen hebben we via de meldkamer een verzoek gedaan om de spitsstrook te laten afkruisen. Dit gebeurde dan ook en toen hadden we een vluchtsstrook waarover we konden rijden langs de file. Werkte goed toen.

Ik verwacht dat dit nog steeds mogelijk is als de noodzaak daarvoor is.

gr Ollie


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2011, 13:09:40
Vwb de spitsstrook, mijn ervaring is dat als de spitsstrook nodig is om langs een file te rijden met bijv een ambu dan kun je de spitsstrook laten afkruisen.

Ja, dit in geval van spoed. Maar nu gaat het over B-urgenties.  O0

Hier nog wat meer over begeleiding van ambu's, trouwens:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=24086.msg587548#msg587548