Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Auteur Topic: Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook  (gelezen 34309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #40 Gepost op: 31 maart 2011, 20:32:35
En dat is belangrijk, ook voor het genezingsproces. En de eventuele traumatische ervaring die een ambulance rit kan zijn voor de patiënt.

Als ik lijnbussen wel eens over de vluchtstrook heen zien vliegen met snelheden dan vraag ik me af wat wijsheid is. Een bus langs de fiel op een ambulancechauffeur die er veel beter voor is opgeleid.

Ook daar ben ik het niet mee eens. Er zijn er genoeg die zich wel netjes gedragen, maar helaas geldt dat niet voor het merendeel van de chauffeurs.

Ik begrijp ook wel dat het "lekker" is als je niet steeds hoeft te schommelen en optrekken en afremmen.
1- waarom dan A2/B-ritten en niet gewoon allemaal A1 ritten?
2- ook de chauffeur is hier debet aan, niet alleen de file ;-)
3- in de stad zijn ook genoeg files, hoe ga je die omzeilen dan?

Nee, spoed ritten ben ik helemaal voor. Maar dan wel met A1, niet met B ritten.
Als het echt belangrijk is, dan wordt en kan er van alles geregeld worden in de GMK/CPA en als zij dit niet nodig achten, hoeft die ambu dus niet over de vluchtstrook wat mij betreft.

Het is nu een hot issue in de politiek, en ik wil even heel duidelijk maken dat dit mijn persoonlijke standpunt is.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2011, 20:43:00
Laat ik zo zeggen dat ik het vreemd vind dat voertuigen met een commerciële taak wél over de vluchtstrook mogen en voertuigen met een hulpverlenende taak niet

Ik vind dus dat een ambulance gewoon over de vluchtstrook moet als het ten goede komt van de patient, wat het ambu personeel zelf kan bepalen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2011, 21:09:50
Laat ik zo zeggen dat ik het vreemd vind dat voertuigen met een commerciële taak wél over de vluchtstrook mogen en voertuigen met een hulpverlenende taak niet

Ik vind dus dat een ambulance gewoon over de vluchtstrook moet als het ten goede komt van de patient, wat het ambu personeel zelf kan bepalen.
Een B-ambu is niet bezig met een hulpverlenende taak op dat moment, maar met een taxi-rit (no offence). Dus je vergelijking klopt niet helemaal.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2011, 21:25:51
Even ingaand op de term 'B-urgentie':
Deze term zegt op zich niet zoveel. Het enige wat er mee aangegeven wordt is de tijd waarmee een ambu voor de deur moet staan. Het is aan de meldkamer om een bepaalde urgentie aan een rit te hangen en dat is van veel factoren afhankelijk. Echter het is de bemanning van de ambu die de patiënt / het slachtoffer te zien krijgt en een inschatting maakt van de toestand van hem / haar. Het is ook aan dit team om te bepalen met welke urgentie er vervoerd gaat worden en in hoeverre oponthoud, optrekken / afremmen etc door bijvoorbeeld file wenselijk is tijdens het vervoer. Het team vraagt dan ook geen toestemming om met OGS te rijden, maar ze deelt het mede aan de MKA.
Met enige regelmaat wordt op wat voor een manier dan ook tijdens een B-rit oponthoud vermeden. Vaak door een bepaalde route te kiezen, bijvoorbeeld een busbaan. Echter op de snelweg heb je niet veel uitwijkmogelijkheden. Het enige wat je dan kunt doen om (lang) ongewenst oponthoud te voorkomen is om langs een file op te rijden.
Het is vervolgens te kort door de bocht om te zeggen dat een ambu met een B-urgentie niets op de vluchtstrook te zoeken heeft. En ook tijdens een B-rit kan gebruikt gemaakt worden van OGS. Puur kijken naar het wagennummer en op P2000 terugkijken met wat voor een soort (urgentie) rit men bezig was en dan zeggen of iets wel of niet mag, is oordelen zonder inzicht in de situatie.
Een B-rit kan door een hulpambulance gebeuren, maar natuurlijk ook door een A-ambulance en dat is natuurlijk geen ligtaxi.

Samenvattend: Meldingsurgentie wordt aangegeven door de MKA, maar de toestand van de patiënt bepaald de manier van vervoer, en dus kan er ook tijdens een B-rit besloten worden om 'nergens voor te stoppen'.
Geloof niet alles wat je denkt.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #44 Gepost op: 31 maart 2011, 22:55:43
Een B-ambu is niet bezig met een hulpverlenende taak op dat moment, maar met een taxi-rit (no offence). Dus je vergelijking klopt niet helemaal.

buiten de hierboven genoemde uitleg over urgentie ben ik dit niet met je eens. Deze personen liggen niet voor niets in een ambunce, spoed of niet. Ik blijf dus zeker bij mijn statement dat ik het vreemd vind  O0
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #45 Gepost op: 31 maart 2011, 23:15:39
Ik ben er voor om B-ritjes tijdens een file door te laten gaan over de vluchtstrook.
Meestal zijn de ritjes kort maar er zijn zeker ook lange ritten bij en je ligt er niet voor je plezier in.
Zelf met een zware hernia een rit ondergaan van Emmen naar Amsterdam en weer terug.
En hoe aangenaam de ambulance er ook uitzag met video/tv/radio en deskundig vriendelijk personeel, ik kan het niemand aanraden.
Ook met een luchtvering lig je niet echt prettig. De rit is gelukkig goed gegaan zonder oponthoud, men had zelfs rekening gehouden met file's en daardoor moest de afspraak zelfs verzet worden zodat ik eerder aan de beurt was voor de CT-scan.
Het omgekeerde was ook een mogelijkheid geweest. Ik was in ieder geval blij dat ik weer thuis was en in mijn eigen comfortabele thuiszorg-bed lag. Al met al toch een halve dag op reis geweest.
Moet er niet aan denken om kostbare verloren tijd in de file te blijven staan.
Kortom, de rit is goed gegaan (en ook goed te doen) en ik heb er ook alle begrip voor dat het niet met A1 hoeft maar als het even kan liever geen oponthoud.
Dus nogmaals, bij file met uitzondering over de vluchtstrook? Ja, graag.
Gewoon amber aan en gaan met die gele banaan.  ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Etiennevdh

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 13 april 2011, 17:57:30
Is er nog nieuws over deze ontwikkeling?

Ik begrijp de meest voor- en na-delen die jullie opsommen.

Vraag me het volgende af:
Stel er komt een uitzonderingsregel en de ambulance heeft toestemming om tijdens B-ritten gebruik te maken van de vluchtstrook, moet dit dan met:
1. alarmverlichting(de 4 knipperlichten). eventueel incl oranje/amber verlichting.
2. blauwe verlichting zonder sirene
3. blauw-blauw incl. sirene

Zelf denk ik dat optie 3 meer nadelen dan voordelen heeft, te veel wildgroei van sirene's waardoor automobilisten mogelijk gewend gaan raken aan sirene's tijdens file en daar niet meer voldoende op gaan reageren, of dat de sirene juist té is, blijft immers een B-rit.

optie 1 of 2 ben ik zelf nog niet uit 998765

Hoor graag hoe jullie erover denken.


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #47 Gepost op: 13 april 2011, 18:05:15
Ik kies voor optie 1 om medeweggebruikers niet te laten denken dat er iets aan de hand is, maar wel dat de ambulance geldig over de vluchtstrook rijdt. Ook denk ik dat er gevaarlijke situaties kunnen onstaan al rijdt de ambulance met blauw-blauw zonder sirene daardoor kunnen automobilisten gevaarlijke toeren uit gaan halen.

Denk bijvoorbeeld aan een vrachtwagen die neemt veel ruimte in al ziet hij een ambulance met blauwe lichten aankomen denkt hij gauw uitwijken zodat de ambulance erlangs kan. Hij gaat dus oververhaast dingen zitten doen die tot gevaarlijke situaties kunnen lijden.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #48 Gepost op: 13 april 2011, 18:14:32
Net als de politie die een niet dringende taak vervult en alleen de blauwe lampen aan heeft. Bij een dringende taak de toeters erbij.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #49 Gepost op: 13 april 2011, 19:49:59
Is er nog nieuws over deze ontwikkeling?

Ik begrijp de meest voor- en na-delen die jullie opsommen.

Vraag me het volgende af:
Stel er komt een uitzonderingsregel en de ambulance heeft toestemming om tijdens B-ritten gebruik te maken van de vluchtstrook, moet dit dan met:
1. alarmverlichting(de 4 knipperlichten). eventueel incl oranje/amber verlichting.
2. blauwe verlichting zonder sirene
3. blauw-blauw incl. sirene

Zelf denk ik dat optie 3 meer nadelen dan voordelen heeft, te veel wildgroei van sirene's waardoor automobilisten mogelijk gewend gaan raken aan sirene's tijdens file en daar niet meer voldoende op gaan reageren, of dat de sirene juist té is, blijft immers een B-rit.

optie 1 of 2 ben ik zelf nog niet uit 998765

Hoor graag hoe jullie erover denken.

Ik denk dat de ambu gewoon zonder speciale verlichting over de vluchtstrook moet rijden, immers de lijndiensten doen ook hun alarmverlichting niet aan. (staat wel altijd een bordt dat de lijnbus over de vluchtstrook mag). Wel zou hier bijvoorbeeld in de media goede aandacht aan moeten worden besteed, zodat men goed op de hoogte is dat de ambu's vrijstelling hebben en dus legaal over de vluchtstrook rijden.

Verder (offtopic wellicht) denk ik dat juist het effect bij optie2 en 3 juist zal worden veroorzaakt doordat iedereen met zo min mogelijk OGS moet rijden van de overheid, juist hierdoor ben ik van mening dat de overige weggebruikers niet weten hoe ze moeten reageren. Zit terwijl ik dit kijk politie op je hielen te kijken, daar wordt regelmatig blauw aangezet. Dus ook bij een controle langs de weg. Zo weet het overige verkeer dat er gehandhaafd wordt, wat goed is voor een veilige werkplek (en het imago 98uiye)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV