Kan/mag ik gebruik maken van een (burger)huisarts naast mijn militare arts?

Auteur Topic: Kan/mag ik gebruik maken van een (burger)huisarts naast mijn militare arts?  (gelezen 12500 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Al enige tijd vraag ik mij af of ik naast mijn militaire arts ook een (burger) arts kan en mag hebben?
Zo ja, kan ik dan bij iedere arts terecht op vertoon van mijn defensie ziekenfonds pasje of moet ik een vaste (burger) arts nemen?
Aangezien tussen woon/werkplaats +/- 100km zit, kan ik niet altijd even naar de basis rijden en mocht ik dus iets hebben in privé tijd dan is het handig dat ik in mijn woonplaats ook terecht kan bij een huisarts.




riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
even uit mij geheugen en de tijd dat ik in dienst zat. Je mag een burger huisarts raadplegen. Dit was echter in 96 dus misschien is er veel verander. Ik hoor graag als mensen meer recentere ervaringen hebben
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


sylvester1986

  • Gast
Moet ik dan een vaste patiënt worden van de huisarts of kan ik bij iedere arts hulpvragen via mij defensie ziekenfonds pasje?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Toen ik nog bij de KMar zat. Dit is geeindigd in 2007. Ik mocht als ik vrij was gewoon naar de huisarts waar mijn vrouw ook was ingeschreven eveneens als de tandarts(alleen in spoed gevallen).
Dit terwijl zowel een arts als tandarts waren gevestigd op S'hol en ik daar nog geen 10 km vandaan woonde. de rekeningen gingen toen gewoon naar Unive en kreeg daar nooit wat van te horen.


sylvester1986

  • Gast
En als je vrijgezel bent dan? e050
Mijn moeder's huisarts raadplegen is ook geen optie, aangezien ik daar ook 90km vandaan woon :P


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
En als je vrijgezel bent dan? e050

Ja, dat is natuurlijk altijd lastig. Moet je wat aan doen. ;)

Ik denk dat als je een huisarts bij jou in de buurt belt en het verhaal voor legt dit geen probleem moet opleveren. Misschien zal je na het consult direct moeten betalen, maar dat vul jij een declaratieformulier in en stuurt het op.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Je zal je moeten "inschrijven" bij een huisarts. Neem je Univé pasje mee, zodat ze het polisnummer kunnen noteren. 9 van de tien huisartsen zullen gemaakte kosten van bv een consult, direct declareren bij Univé.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
ik denk dat je het beste je verzekering kan bellen hierover dan heb je zekerheid. :)


sylvester1986

  • Gast
Ik heb Univé net een mailtje gestuurd O0


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Als militair mag je in bepaalde omstandigheden gebruik maken van civiele artsen. O.a. als het door spoedeisendheid/praktische omstandigheden niet anders kan. In jouw geval kan je je inderdaad voorstellen dat op het moment dat je acuut ziek bent (koorts, etc.) of acuut letsel hebt je wendt tot een (huis)arts in de buurt. Op dat moment kan de huisarts het passantentarief rechtstreeks in rekening brengen bij Unive/SZVK. Officieel inschrijven bij een huisarts is niet mogelijk, de huisarts krijgt dit niet vergoed, echter de meeste huisartsen zullen je zeker op willen nemen in hun systeem.

Officiële voorwaarde voor vergoeding is overigens wel dat je binnen 48 uur je militaire arts op de hoogte stelt van dit bezoek. Dit bij voorkeur door het overhandigen van een passantenbericht wat je van de huisarts meekrijgt. Mocht de reden voor contact voor jou dusdanig privé zijn dan moet je wel het bezoek melden maar hoef je het passantenbericht niet te overhandigen.

Voor bijvoorbeeld langer bestaande klachten dien je je wel te wenden tot het aan jouw onderdeel verbonden Medische Zorgteam.

Bron: Handreiking Huisartsenzorg voor militairen en veteranen (Let wel op, deze is eigenlijk bedoeld voor huisartsen dus je moet de informatie even filteren)