Regionaal / gemeentelijk evenementenbeleid

Auteur Topic: Regionaal / gemeentelijk evenementenbeleid  (gelezen 2422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 21 maart 2011, 12:34:04
Dossier helpt bij gemeentelijk evenementenbeleid

Nieuwsbericht | 18-03-2011

Om gemeenten te ondersteunen bij het opstellen van lokaal evenementenbeleid lanceert het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid het dossier evenementenbeleid. Naast een positieve bijdrage aan het culturele en sociale leven brengen evenementen ook risico’s met zich mee. Een goed gemeentelijk evenementenbeleid verkleint de kans op problemen.

Een evenement is een breed begrip. Volgens de definitie van de leidraad veiligheid publieksevenementen valt een dancefeest maar ook een herdenking onder de definitie van evenement. Het dossier evenementenbeleid biedt een overzicht van relevante wetsartikelen, onderzoeken en voorbeelden van beleid bij evenementen en manifestaties. Daarnaast komen ook de taken en bevoegdheden van de ketenpartners, zoals die van politie, brandweer en GGD, aan bod.

Alhoewel er geen wettelijke verplichting bestaat tot het formuleren van een gemeentelijk evenementenbeleid is het wel een goede aanvulling op de regelgeving die de APV stelt aan evenementen, herdenkingen en manifestaties.

Het dossier is beschikbaar via de website van het CCV onder het kopje: dossiers.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2011/03/18/dossier-helpt-bij-gemeentelijk-evenementenbeleid.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2011, 12:35:12
Evenementenbeleid
Het gemeentelijk evenementenbeleid geeft duidelijkheid over de voorwaarden waaronder een evenement georganiseerd kan worden, de procedures rondom het verlenen van vergunningen, beschrijft de samenwerking tussen de betrokken partijen, en geeft nadere informatie over de uitvoering, handhaving en evaluatie van het beleid.

Definitie
Wetgeving
Omvang
Rol CCV
Meer informatie
Links

Definitie
In de Leidraad Veiligheid publieksevenementen wordt de volgende definitie van een publieksevenement gehanteerd: "Een publieksevenement is elke voor het publiek toegankelijke verrichting van vermaak, inclusief herdenkingen, waarbij een verzameling mensen zich in een bepaald tijdvak in/op een (meestal) begrensde en (eventueel beperkt) openbaar toegankelijke inrichting of terrein bevindt of beweegt."

Wetgeving
Gemeentewet
Volgens Art. 174 Gemeentewet is de burgemeester belast met het toezicht op openbare samenkomsten en vermakelijkheden. Gemeenten kunnen deze bevoegdheden nader uitwerken in de APV.

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Veel gemeenten gebruiken de model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). In artikel 2:24 wordt onder een evenement verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Er zijn uitzonderingen voor onder andere bioscoopvoorstellingen en betogingen.

Wet veiligheidsregio’s  
De Wet veiligheidsregio’s regelt de organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing onder één regionaal bestuur.

Voor grote evenementen is het uitvoeren van een risico-analyse sinds de Wet veiligheidsregio’s (oktober 2010) verplicht.

Rijksoverheid: Wet veiligheidsregio's Omvang
In Nederland vinden jaarlijks vele - grootschalige - evenementen plaats. De Vierdaagse in Nijmegen was in 2010 het grootste evenement met 2 miljoen bezoeken, gevolgd door de Tilburgse Kermis (1 miljoen) en het Zomercarnaval in Rotterdam (800.000). In totaal waren er in 2010 bijna 27 miljoen bezoeken aan evenementen, blijkt uit de Evenementen Monitor van Respons. In Amsterdam vonden in dat jaar 167 evenementen plaats, in Rotterdam 155, Den Haag 103 en Utrecht 91.

De 50 grootste gemeenten van Nederland gaven in 2009 38,9 miljoen euro aan publieksevenementen uit. De vier grootste gemeenten van Nederland zijn samen goed voor ruim 20 miljoen euro. Rotterdam is met 6,8 miljoen euro de grootste subsidieverstrekker voor evenementen.

Rol CCV
Het CCV wil met dit dossier gemeenten en ketenpartners ondersteunen bij het opstellen van evenementenbeleid. Het CCV verzamelt onder meer praktijkvoorbeelden en onderzoeken met betrekking tot evenementenbeleid.

Links:
CCV-trends, veiligheid rond evenementen Inspectie Openbare Orde en Veiligheid, Nationaal CrisisCentrum (NCC), evenementen  Infopunt veiligheid, evenement en veiligheid VNG, APV-evenementen
Rijksoverheid, voetbal en grote evenementen Linkedin, project Handreiking Evenementenveiligheid Linkedin, evenementenveiligheid

http://www.hetccv.nl/dossiers/evenementenbeleid/achtergrond


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2012, 11:11:47
Veiligheid en gezondheidsbescherming bij publieksevenementen moeten verbeteren

Recente calamiteiten bij grote evenementen hebben geleerd dat er voorzorgsmaatregelen nodig zijn om de veiligheid en de gezondheid van burgers te beschermen. De gemeente heeft de bevoegdheid om vergunningen voor publieksevenementen te verlenen en daarin voorwaarden op te nemen. De hulpverleningsdiensten hebben de deskundigheid om gemeenten te adviseren over de te nemen voorzorgsmaatregelen om de gezondheid en veiligheid van de burgers te beschermen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Inspectie Veiligheid en Justitie (Inspectie VenJ (voorheen Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV)) hebben in 2010/2011onderzocht op welke manier de gemeenten en de hulpverleningsdiensten, ieder vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid, het evenementenbeleid vormgeven en uitvoeren. Bij de start van het onderzoek bleek dat  uidelijke, wettelijke normen op dit terrein ontbreken. Om de activiteiten van de gemeenten en hulpverleningsdiensten toch te kunnen beoordelen hebben de inspecties een analysekader ontwikkeld op basis van informatie van (koepel-)organisaties van gemeenten en hulpverlenings-diensten, literatuur en gangbare kwaliteitssystemen.

Doelstelling
Doel van dit onderzoek is de gemeenten te stimuleren om op verantwoorde wijze invulling te geven aan hun regierol binnen het proces van vergunningverlening, onder meer door het stellen van voorwaarden in de vergunning. Het tweede doel is meer (multidisciplinaire) samenwerking binnen de grenzen van de veiligheidsregio's bij de vergunningverlening voor publieksevenementen. Uiteindelijk beogen de inspecties de veiligheid en gezondheid van de burgers te bevorderen.

Bijzonderheden
De inspecties zullen in 2013 onderzoek doen op het niveau van de veiligheidsregio's om na te gaan of de situatie verbeterd is.

Downloads
Veiligheid en gezondheidsbescherming bij publieksevenementen moeten verbeteren.pdf (PDF, 4666 kB)


http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/bkn-rss/@33110/veiligheid-0/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2012, 11:14:57
Samenvatting
Publieksevenementen worden steeds complexer en massaler. Het spreekt voor zich dat
de overheid moet zorgen dat burgers voldoende beschermd zijn tegen eventuele
risico’s bij evenementen. Dat evenementen niet zonder risico’s zijn en dat zich in de
praktijk ernstige calamiteiten kunnen voordoen, illustreren de grote complicaties bij
het strandfeest Sunset Grooves in Hoek van Holland in 2009 en de Loveparade in
Duisburg in 2010.
De gemeente is de instantie die bevoegd is tot het verlenen van vergunningen voor
publieksevenementen en het stellen van voorwaarden daarin om de veiligheid en
gezondheid van burgers te beschermen. Hiertoe kan ze advies van deskundigen
inwinnen. De hulpverleningsdiensten (politie, brandweer en de Geneeskundige
Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR)) zijn de deskundigen op het gebied van
veiligheid en gezondheid. Deze zijn georganiseerd en werken samen op het niveau van
de veiligheidsregio.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Inspectie Veiligheid en Justitie
(Inspectie VenJ) hebben in 2010/2011 onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het
proces van vergunningverlening bij publieksevenementen. Uit de resultaten blijkt dat
gemeenten vaak wel een evenementenbeleid hebben maar dat zij daarin nog
verbeteringen kunnen bereiken door het beleid af te stemmen met de hulpverleningsdiensten
en met de andere gemeenten in de veiligheidsregio. Het gestructureerd
vragen van geďntegreerde adviezen aan de hulpverleningsdiensten kan een belangrijke
bijdrage aan die verbeteringen leveren. Als de gemeenten advies van een hulpverleningsdienst
ontvangen, nemen zij dit vrijwel altijd over als voorwaarden voor de
vergunning. De meeste gemeenten verantwoorden zich over de gestelde voorwaarden
in de vergunning naar de hulpverleningsdiensten, maar niet naar de burgers of naar de
gemeenteraad. Zij hebben bovendien het toezicht op de naleving van de vergunningsvoorwaarden
over het algemeen onvoldoende geregeld.
De hulpverleningsdiensten weten elkaar doorgaans goed te vinden in het adviestraject
rond de vergunningverlening voor publieksevenementen. Zo nemen zij veel
initiatieven om te komen tot een regionale aanpak door de hulpverleningsdiensten.
Vaak gaan de gemeenten met dergelijke inititatieven akkoord, maar blijkt
implementatie nog een brug te ver.
De inspecties achten het van belang dat gemeenten de samenwerking met de hulpverleningsdiensten
en de andere gemeenten in de regio verstevigen. Onmisbaar voor
een regionale aanpak zijn: een eenduidige regionale definitie van publieksevenement,
eenduidige risicocategorieën, een uniform instrument voor risicoanalyse, een
regionale evenementenkalender die door alle gemeenten en diensten consequent
gevuld en gebruikt worden. Samenwerking binnen de grenzen van de veiligheidsregio
ligt het meest voor de hand. Binnen de veiligheidsregio komen immers de gemeenten
(als bestuur van de regio) en de hulpverleningsdiensten (gewend om op dat niveau in
operationeel verband samen te werken) samen.
Aangezien gemeenten het bevoegd gezag zijn in het proces rond de vergunningverlening
bij publieksevenementen, doen de inspecties een dringend beroep op de
colleges van Burgemeester en Wethouders om de aanbevelingen op te volgen en
daarmee de veiligheid en gezondheid van de burgers bij publieksevenementen te
beschermen. In aanvulling hierop worden de voorzitters van de veiligheidsregio’s
verzocht deze initiatieven voor regionale samenwerking te ondersteunen.
De inspecties zullen in 2013 onderzoek doen op het niveau van de veiligheidsregio’s om
na te gaan of de situatie verbeterd is.

Conclusies
2.1 Evenementenbeleid gemeenten nog niet op orde
De gemeenten vullen hun verantwoordelijkheid als vergunningverlener voor publieksevenementen
lang niet altijd goed in. Nog te vaak prevaleert het economisch belang of
de promotie van de eigen gemeente boven het belang van de publieke veiligheid en
gezondheid bij evenementen. Ook de beschikbare kennis en capaciteit spelen een
belangrijke rol; deze zijn bij de kleinere gemeenten meer beperkt.
Het evenementenbeleid is in veel gemeenten ook niet op orde. Veel gemeenten
hebben wel een bestuurlijk vastgesteld evenementenbeleid maar hebben dit niet
afgestemd met de hulpverleningsdiensten en de andere gemeenten in de regio. Het
beleid lijkt in de grote gemeenten meer uitgewerkt dan in de kleinere gemeenten. Er
bestaat veel verschil in de mate van aandacht voor de aspecten gezondheid en
veiligheid. Soms is het beleid niet meer dan het vastleggen van de gemeentelijke
ambitie over welke evenementen de gemeenten in de komende jaren kunnen
binnenhalen.

2.2 Geen eenduidige definitie van publieksevenement
Samenwerking binnen de grenzen van de veiligheidsregio en een uniform
evenementenbeleid bevorderen de veiligheid en gezondheid van burgers bij publieksevenementen.
Ook wordt zo de kans verkleind dat evenementenorganisatoren gaan
shoppen om zo min mogelijk investeringen te hoeven plegen. Het hebben van een
eenduidige definitie van publieksevenement in de regio, inclusief een indeling in
risicocategorieën is een noodzakelijke eerste stap voor samenwerking en uniformiteit
binnen de regio.
In de praktijk hanteren de gemeenten en de hulpverleningsdiensten echter een eigen
definitie. De definities van de gemeenten zijn vaak afgeleid van het model Algemene
Plaatselijke Verordening (APV) van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
en hebben dan vooral de openbare orde als uitgangspunt en in mindere mate de
veiligheid. Het aspect gezondheid ontbreekt (meestal) in het geheel.

2.3 Onvoldoende gebruik van een actuele, regionale evenementenkalender
Voor een goede risicoanalyse, professionele advisering over de voorwaarden in de
vergunning en regionale prioritering (inclusief capaciteitsmanagement) is het hebben
van een regionale evenementenkalender cruciaal. In veel regio’s hebben de hulpverleningsdiensten
initiatieven genomen om tot een regionale evenementenkalender
te komen. De initiatieven zijn echter niet (verder) van de grond gekomen. Dit door de
verschillende belangen van de betrokken partijen. In de praktijk hanteren de
gemeenten en de hulpverleningsdiensten vaak nog een eigen kalender. Als er wel een
regionale evenementenkalender is, bevat deze alleen de grote evenementen
(bijvoorbeeld meer dan 5000 bezoekers) en is regionale afstemming over alle
evenementen nog steeds niet mogelijk. Soms is er wel een (geaccordeerde) regionale
evenementenkalender maar wordt deze de facto niet gebruikt; van een actuele en
volledige regionale evenementenkalender is slechts zelden sprake.

2.4 Gemeenten vragen niet structureel en systematisch om advies aan de hulpverleningsdiensten
Gemeenten zijn bevoegd om vergunningen te verlenen voor publieksevenementen. Zij
kunnen de hulpverleningsdiensten om advies vragen over de te stellen voorwaarden
om de veiligheid en gezondheid van burgers te waarborgen. Om te voorkomen dat
gemeenten tegenstrijdige adviezen ontvangen, is het van belang dat de hulpverleningsdiensten
hun adviezen integreren/op elkaar afstemmen.
Gemeenten raadplegen de hulpverleningsdiensten meestal nadat zijzelf de afweging
hebben gemaakt dat er maatregelen in de vergunning nodig zijn om de veiligheid en
gezondheid van burgers te beschermen. De gemeenten gaan daarmee voorbij aan de
professionaliteit en deskundigheid van de hulpverleningsdiensten, die meer kennis in
huis hebben om een gefundeerde risico-inschatting te maken. Zelden vragen
gemeenten een geďntegreerd advies. De gemeenten lijken de voorkeur te geven aan
separate adviezen van de hulpverleningsdiensten die ze dan zelf samenvoegen of
zonder meer overnemen in de vergunning (zonder te letten op eventuele
tegenstrijdigheden). Als gemeenten afwijken van de gegeven adviezen, wordt dit
vrijwel altijd met de betreffende hulpverleningsdiensten afgestemd.
Voor kleine, middelgrote of jaarlijks terugkerende evenementen (die mogelijk wel van
karakter, aard en omvang veranderen) vragen de gemeenten doorgaans geen advies
aan de regionale hulpverleningsdiensten. Soms wordt wel advies aan de lokale
(vertegenwoordiger van de) politie of brandweer gevraagd. De GHOR blijft in die
gevallen vaak buiten beeld.

2.5 Onvoldoende toezicht bij evenementen
Het stellen van voorwaarden in de vergunning dient om de veiligheid en gezondheid
van burgers bij evenementen te beschermen. Maar het stellen van voorwaarden heeft
alleen zin als gemeenten ook (laten) controleren of de voorwaarden opgevolgd worden
en als zij sancties verbinden aan het niet-naleven ervan. Toezicht kan plaatsvinden op
drie momenten: in de voorbereiding, vlak voor aanvang van het evenement (bij de
schouw) en tijdens het evenement. In de praktijk houden gemeenten echter lang niet
altijd toezicht. Bovendien wordt vaak niet gehandhaafd indien blijkt dat niet aan de
voorwaarden wordt voldaan. Zo worden de vergunningsvoorwaarden papieren tijgers.

2.6 Onvoldoende geďntegreerde adviesaanvragen
Binnen veel regio’s ontwikkelt zich een goede en vruchtbare samenwerking tussen de
drie hulpverleningsdiensten. De bereidheid om samen te werken aan één regionaal
adviesbeleid, één regionale evenementenkalender en één systematiek voor risicoanalyse
is groot. In de praktijk wordt echter lang niet altijd integraal geadviseerd.
Een groot deel van de gemeenten is namelijk terughoudend in het vragen van één
integraal advies en hier geldt kennelijk: de vraag (van gemeenten) bepaalt het aanbod
(van de hulpverleningsdiensten). Zelden adviseren de hulpverleningsdiensten
ongevraagd; ook het ongevraagd integreren van de aparte adviezen is geen usance. Het
integreren van het advies gebeurt meestal onder de regie van de gemeenten, vaak wel
in aanwezigheid van de hulpverleningsdiensten.

2.7 Landelijke en regionale initiatieven in ontwikkeling
Landelijk is door het veld een multidisciplinaire handreiking ontwikkeld. Het project
heeft geleid tot vijf handreikingen. De bruikbaarheid moet in de praktijk blijken. Er
worden wel hulpmiddelen aangereikt zoals een checklist met aandachtspunten per
processtap, criteria wanneer de gemeenten advies aan de hulpverleningsdiensten
moeten vragen, een evenementassistent en een risicoprofiel evenement.

2.8 Beschouwing
Veel gemeenten opereren ieder voor zich binnen het proces van de vergunningverlening
voor publieksevenementen. Vaak echter ontbreekt bij de gemeente ook de
noodzakelijke deskundigheid en het gevoel van urgentie om bij evenementen toch
vooral te letten op veiligheid en gezondheid van de burgers. Een effectieve en relatief
eenvoudig te realiseren stap voorwaarts is betere samenwerking in de regio. In de regio
komen de bevoegdheden (van de gemeenten) samen met de noodzakelijke deskundigheden
(te vinden bij de hulpverleningsdiensten). De aanbevelingen over betere
samenwerking zijn vooral gericht aan de besturen van de gemeenten; de hulpverleningsdiensten
vinden elkaar in de praktijk meestal
http://www.nvbr.nl/publish/pages/21169/veiligheid-en-gezondheidsbescherming-bij-publieksevenementen-moeten-verbeteren_1.pdf


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2012, 11:20:18
Aanbevelingen

3.1 Aanbevelingen
Gelet op de calamiteiten die zich in het verleden voordeden bij evenementen en de
grote gevolgen die dit met zich meebracht, beschrijven de inspecties in dit rapport
dringende aanbevelingen om herhaling te voorkomen. Ook geven de inspecties aan
welke vervolgactie door hen wordt ondernomen.
In bijlage 4 is een Flowchart weergegeven die gemeenten en hulpverleningsdiensten
ondersteunt bij het opvolgen van de hieronder gegeven aanbevelingen.

3.1.1 Meer regionale samenwerking in de veiligheidsregio
Aan het college van Burgemeester en Wethouders:
De inspecties zien een effectieve en relatief eenvoudig te realiseren verbeterslag: meer
en betere structurele samenwerking in de regio. Het gaat dan om de samenwerking
tussen de gemeenten onderling, tussen de hulpverleningsdiensten onderling en tussen
de gemeenten en hulpverleningsdiensten. Deze samenwerking moet er onder meer toe
leiden dat gemeenten (vaker) een gezamenlijk advies vragen aan de hulpverleningsdiensten
en de hulpverleningsdiensten met een integraal advies komen aan de
gemeenten. Dit zal leiden tot meer consistentie bij de advisering voor gelijksoortige
evenementen.
De inspecties bevelen de colleges van Burgemeester en Wethouders aan om regionale
samenwerking en afstemming te zoeken en realiseren. In aanvulling hierop worden de
voorzitters van de veiligheidsregio’s verzocht deze initiatieven voor regionale
samenwerking te ondersteunen.

3.1.2 Formuleer per regio één definitie voor publieksevenementen
Aan het college van Burgemeester en Wethouders:
De inspecties achten het noodzakelijk om in regionaal verband te komen tot een
eenduidige definitie van publieksevenementen (met een indeling in risicocategorieën).
Dit bevordert de communicatie tussen de gemeenten en de hulpverleningsdiensten
over risicoanalyses en te nemen voorzorgsmaatregelen. Bij het ontwikkelen van
definities is het van belang niet alleen te kijken naar de grootte van een evenement
(aantal deelnemers). Risico’s zijn namelijk niet alleen afhankelijk van het aantal
deelnemers maar kunnen ook afhankelijk zijn van de karakteristieken van de
deelnemers, het gebruik van alcohol of drugs, de aard van de activiteiten en de locatie.
Evenementen die al vele jaren plaatsvinden, hebben de neiging in de loop van de jaren
te veranderen en te groeien. Hiermee kunnen de risico’s ook veranderen en zijn andere
voorzorgsmaatregelen noodzakelijk. De voorwaarden in de vergunning kunnen dan
niet elk jaar hetzelfde blijven.
De inspecties bevelen de colleges van Burgemeester en Wethouders aan om in
regionaal verband te komen tot een eenduidige definitie van publieksevenement met
een indeling in (risico) categorieën. In aanvulling hierop worden de voorzitters van de
veiligheidsregio’s verzocht deze initiatieven voor een eenduidige regionale definitie te
ondersteunen.

3.1.3 Regionale evenementenkalender onmisbaar om zicht te hebben op activiteiten
Aan het college van Burgemeester en Wethouders:
De inspecties bevelen aan een regionale evenementenkalender op te stellen, met niet
alleen de grote evenementen, maar met alle evenementen waarvoor de gemeente een
vergunning afgeeft. Het belang van één evenementenkalender is inzicht te hebben
welke evenementen er tegelijkertijd binnen een regio plaatsvinden. Daarnaast
ondersteunt een regionale evenementenkalender bij het uitvoeren van de risicoanalyse,
de professionele advisering en de regionale prioritering (inclusief capaciteitsmanagement).
Dit biedt de mogelijkheid om de evenementen beter in de tijd te
verdelen waardoor de voorzorgsmaatregelen doeltreffend genomen kunnen worden.
Voorwaarde is dat de gemeenten en de hulpverleningsdiensten de
evenementenkalender consequent vullen en gebruiken.
De inspecties bevelen de colleges van Burgemeester en Wethouders aan om in
regionaal verband te komen tot een gezamenlijke evenementenkalender. In aanvulling
hierop worden de voorzitters van de veiligheidsregio’s verzocht deze initiatieven voor
een regionale evenementenkalender te ondersteunen.

3.1.4 Gemeentelijk evenementenbeleid regionaal afstemmen
Aan het college van Burgemeester en Wethouders:
De inspecties vinden het nodig dat gemeenten een evenementenbeleid opstellen
waarin zij hun visie geven over het aantal en de aard van de evenementen die binnen
een gemeente welkom zijn. De gemeenten moeten in hun beleid voldoende aandacht
geven aan de aspecten veiligheid en gezondheid. Economische belangen mogen de
veiligheid niet in gevaar brengen. De inspecties adviseren de gemeenten hun beleid uit
te dragen en af te stemmen binnen de veiligheidsregio. Dit geldt ook voor de
praktische uitwerking van het beleid. Om het beleid uit te werken zijn procedures en
werkinstructies noodzakelijk.
De inspecties bevelen de colleges van Burgemeester en Wethouders aan om in
regionaal verband te komen tot een evenementenbeleid. In aanvulling hierop worden
de voorzitters van de veiligheidsregio’s verzocht deze initiatieven voor een regionaal
afgestemd beleid te ondersteunen.

3.1.5 Vergunningen met voorwaarden kenbaar maken
Aan het college van Burgemeester en Wethouders:
De inspecties adviseren de gemeenten om burgers, gemeenteraad en hulpverleningsdiensten
actief te informeren over de verleende vergunningen inclusief de daarin
gestelde voorwaarden. Een actieve verantwoording van gemeenten maakt dat alle
betrokken partijen bij publieksevenementen een inschatting kunnen maken van de
(mogelijke) risico’s. Tevens houdt het systematisch afleggen van verantwoording de
gemeenten scherp op de vraag of ze hun beleid wel nauwgezet uitvoeren.
De inspecties bevelen de colleges van Burgemeester en Wethouders aan om actief en
transparant verantwoording aan burgers, gemeenteraad en hulpverleningsdiensten af
te leggen.

3.1.6 Voorwaarden in de vergunning hebben geen effect zonder toezicht
Aan het college van Burgemeester en Wethouders:
De inspecties achten het noodzakelijk dat gemeenten het toezicht op de naleving van
de voorwaarden in de vergunningen sterk verbeteren en handhavend optreden
wanneer de organisatoren niet aan de voorwaarden voldoen. Het ligt voor de hand het
toezicht en de handhaving af te stemmen met de hulpverleningsdiensten in de regio.
Het houden van toezicht is noodzakelijk op verschillende momenten: in de
voorbereiding, kort voor de start van het evenement en tijdens het evenement.
De inspecties bevelen de colleges van Burgemeester en Wethouders aan om serieus
werk te maken van toezicht en handhaving.

3.1.7 Borging met een kwaliteitssysteem
Aan de gemeenten en de hulpverleningsdiensten:
De inspecties bevelen aan een kwaliteitssysteem in te richten om zo het evenementenen
adviesbeleid te borgen. Gemeenten en hulpverleningsdiensten werken bij voorkeur
samen aan dit kwaliteitssysteem. Een kwaliteitssysteem houdt in dat er beleid is
ontwikkeld en vastgelegd. Om uitvoering te geven aan het beleid zijn werkafspraken
nodig met werkinstructies en protocollen. Hierin zijn de verantwoordelijkheden
benoemd voor het geheel en voor de onderdelen. De werkinstructies en protocollen
moeten geďmplementeerd en uitgevoerd worden. Periodieke evaluatie en bijstelling
vormen het sluitstuk.
De inspecties bevelen de colleges van Burgemeester en Wethouders en de
hulpverleningsdiensten aan om gezamenlijk een kwaliteitssysteem (verder) in te
richten.
http://www.nvbr.nl/publish/pages/21169/veiligheid-en-gezondheidsbescherming-bij-publieksevenementen-moeten-verbeteren_1.pdf