Mag een agent op militair terrein bekeuren?

Auteur Topic: Mag een agent op militair terrein bekeuren?  (gelezen 22881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2011, 17:23:13
Neemt niet weg dat ik het allemaal dusdanig vaag vind dat ik bij deze pleit voor een toevoeging aan de wegenverkeerswet waardoor daar hetzelfde gehandhaafd kan worden als buiten deze terreinen.

Wil je dan ook het zelfde laten gelden voor het bedrijfsterrein van de Hoogovens, het terrein rond de Scaniafabriek in Zwolle en al die andere bedrijfsterreinen die niet open staan voor alle verkeer? Met andere woorden, waarom op defensieterrein aanvullende regelgeving en niet voor alle eigen terreinen? Misschien omdat dat niet te handhaven valt?  ;)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2011, 17:31:12
Of juist wel. Dan weet iedereen in ieder geval waar men aan toe is.

Voor wat betreft de post van The-Nose. Als ik het goed lees staat er het volgende:

Citaat
Op grond van het bepaalde in artikel 3 onder c van het Transactiebesluit 1994 is de transactiebevoegdheid in handen van de Koninklijke Marechaussee (KMAR) op militaire terreinen beperkt tot verdachten die militair zijn.

Wat er dus eigenlijk staat is dat de KMAR alleen militairen kan bekeuren op het terrein en geen burgers. Ik zie er niet staan dat de politie hier niet mag bekeuren. Daarbij zie ik op de site wetten.nl staan: [Regeling vervalt per 01-01-2010]
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2011, 17:36:12
Dat klopt wat je zegt. In principe kan de KMAR geen burgers bekeuren. Nu is er wel een zaak gaande, of geweest, waar ze art.461 ten laste hebben gelegd. Mij is hier verder nog niets van bekend.
Burgers hebben wat dat betreft geluk. Blijft wel staan dat als er een bepaald feit wordt geconstateerd, dit gerapporteerd kan worden aan de commandant. Die mag op zijn beurt actie ondernemen. Dit kan zijn een waarschuwing, danwel verwijdering van het kazerneterrein.

De regeling waaruit ik de tekst heb gehaald, geldt nog steeds:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0029643/geldigheidsdatum_22-03-2011#CIRDIV1252215_5_51_Tekst

Geldend op 22-03-2011
[Regeling vervalt per 28-02-2015]


Daarnaast kan de politie daar niet bekeuren. Het begrip weg ontbreekt nog steeds.
In het geval zij een bepaald feit constateren van een militair, moet de militair "overgedragen" worden aan de KMAR, daar het een verdachte is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2011, 17:38:19
Ja ik zag het zelf ook. Ik heb ondertussen de juiste gevonden die nu geldig is. De zaak die jij bedoelt staat zeer waarschijnlijk in mijn eerdere post gelinkt.
uitspraak
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2011, 17:42:35
Maar toch vraag ik mij af of mij wel toegang geweigerd kan worden als ik het water op de kazerne wil controleren. Als ik bijvoorbeeld de bepalingen uit de Waterwet om wat voor reden dan ook wil controleren heb ik op grond van de Wet Economische Delicten toegang tot elke plaats. En er staat nergens dat ik daarbij geen toegang zou hebben tot een militair terrein.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2011, 17:53:42
Maar toch vraag ik mij af of mij wel toegang geweigerd kan worden als ik het water op de kazerne wil controleren. Als ik bijvoorbeeld de bepalingen uit de Waterwet om wat voor reden dan ook wil controleren heb ik op grond van de Wet Economische Delicten toegang tot elke plaats. En er staat nergens dat ik daarbij geen toegang zou hebben tot een militair terrein.
Van mij mag je alles controleren, maar dan wel na aanmelding, goedkeuring van BIV en onder begeleiding.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2011, 18:02:46
Van mij mag je alles controleren, maar dan wel na aanmelding, goedkeuring van BIV en onder begeleiding.

Nou ik denk dat het een leuke casus is.......Maar jullie zullen daar vast richtlijnen in hebben.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #27 Gepost op: 22 maart 2011, 18:04:31
Dat klopt wat je zegt. In principe kan de KMAR geen burgers bekeuren. Nu is er wel een zaak gaande, of geweest, waar ze art.461 ten laste hebben gelegd. Mij is hier verder nog niets van bekend.
Burgers hebben wat dat betreft geluk. Blijft wel staan dat als er een bepaald feit wordt geconstateerd, dit gerapporteerd kan worden aan de commandant. Die mag op zijn beurt actie ondernemen. Dit kan zijn een waarschuwing, danwel verwijdering van het kazerneterrein.

De regeling waaruit ik de tekst heb gehaald, geldt nog steeds:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0029643/geldigheidsdatum_22-03-2011#CIRDIV1252215_5_51_Tekst

Geldend op 22-03-2011
[Regeling vervalt per 28-02-2015]


Daarnaast kan de politie daar niet bekeuren. Het begrip weg ontbreekt nog steeds.
In het geval zij een bepaald feit constateren van een militair, moet de militair "overgedragen" worden aan de KMAR, daar het een verdachte is.


De officiële tenlastelegging zal zijn, bijvoorbeeld: 169 WvMSr jo. 60 lid 1 RVV 1990, alleen wordt afgedaan via het CJIB (TM).


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 22 maart 2011, 18:41:59
Maar toch vraag ik mij af of mij wel toegang geweigerd kan worden als ik het water op de kazerne wil controleren. Als ik bijvoorbeeld de bepalingen uit de Waterwet om wat voor reden dan ook wil controleren heb ik op grond van de Wet Economische Delicten toegang tot elke plaats. En er staat nergens dat ik daarbij geen toegang zou hebben tot een militair terrein.

In dit geval speel je het, wat Sylvester al zegt, via de veiligheidsofficier of functionaris, soms de objectbeheerder. Dan kun je gewoon een afspraak maken, met of zonder begeleiding kun je dan je werkzaamheden doen. Onaangekondigd bezoek, kom je 9 v.d. 10 keer van een koude kermis thuis.

Overigens heb ik ook regelmatig meegemaakt dat we een onwelwording hadden, dan wachtten mijn collega's en ik de ambu en soms politie op en vanaf  moment dat we het terrein op of pand ingingen gold het hele clubje als mijn bezoekers, met mij (of een collega) dus als begeleidende. Want soms reed de politie gewoon mee, met een onwelwording, in den Haag. En dan gaan we echt niet eerst om legitimatie vragen o.i.d.  ;D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #29 Gepost op: 22 maart 2011, 18:53:27
Maar stel dat ik daar niet op wil wachten? Ik kan die casus natuurlijk omvormen naar een heleboel wetgevingen waarin genoemd staat dat de OA bevoegd is elke plaats te betreden. Ook 461 SR (verboden terrein) zal mij niet tegenhouden omdat ik op grond van 2 PW en 42 SR gewoon toegang kan krijgen.
Ik hoef ook niet zo nodig op militaire terreinen te komen, hoewel ik er wel een aantal in mijn werkgebied heb liggen. Ik heb al genoeg te doen, de militairen zijn voor de KMAR. Ik vraag mij alleen af of mij zo stellig toegang geweigerd kan worden als ik mijn bezoek kan verantwoorden. Er zal namelijk vast wel een wet voor zijn uitgevonden maar ik ben benieuwd welke. Het zal wat zijn als ik vrij op bepaalde basissen mag rondneuzen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein