Protocol 'ontvangen poederbrief'

Auteur Topic: Protocol 'ontvangen poederbrief'  (gelezen 8517 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Gepost op: 24 maart 2011, 12:57:30
Beste collega BHV'ers,

Is er een standaard protocol beschikbaar hoe je omgaat met het ontvangen van poederbrief op de afdeling van een kantoor? Wat zijn de stappen die je als BHV-organisatie wel en niet moet zetten?

Ga je direct omgeving vindplaats bevriezen en rest ontruimen? Ga je hele pand bevriezen? Wat ga je communiceren? Wanneer bel je politie wel/niet? et cetere et cetera.

Zonde om het wiel opniew uit te vinden dus daarom hier even de vraag.

Alvast bedankt,

Firechief P (en tevens BHV'er)




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2011, 22:21:15
Ik denk dat je altijd moet alarmeren, er is geen een BHV organisatie met expertise om te bepalen wat er voor poeder in de brief zit. Dus dat gaat eigen veiligheid altijd voorop. Dus ontruimen en afzetten en waarschuwen meer moet je niet doen. Eventueel medewerkers die met de stof in aanraking zijn gekomen isoleren. Daar is volgens mij eenvoudig een plan(protocol) voor te schrijven.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2011, 22:41:30
Voor zover ik me kan herinneren vanuit het Protocol Verdachte Objecten (PVO, vertrouwelijk document) geldt dezelfde adviezen als bij een bommelding/bomvinding.
Dus afblijven, politie bellen en dan zullen zij wel aangegeven om te ontruimen, ramen en deuren sluiten (tegen verspreiding door de lucht), personen die dichtbij de brief of deze zelfs aangeraakt te hebben apart te zetten etc.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2011, 13:37:04
Bij een vorige werknemer hadden wij op de postkamer een protocol, poederbrief liggen. Deze was niet gelijk aan een bommelding. Helaas heb ik er niet meer de beschikking over. Wat me nog bijstaat is dat de ruimte waar de brief is gevonden moet worden afgezonderd. De mensen die op dat moment aanwezig waren moeten naar een andere ruimte. Zij wachten daar op de hulpverleners. Niemand mag verder contact hebben met deze medewerkers of de betrokken ruimtes.
Groet Anne


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2011, 23:00:53
Poederbrief?? in de meeste gevallen betreft het suikerpoeder of boekweitpoeder/bakpoeder etc. want daar kan de gemiddelde gestoorde die zulke brieven verzend wel erg handig bij..., in zeer weinig gevallen anthrax, volgens mijn info is er nog nooit een Anthrax brief aangetroffen in Nederland, maar je weet maar nooit (het meest misbruikte woord in ''Veiligheids''land... De kans dat een gemiddeld niet-militair-gerelateerd bedrijf door dit soort dingen wordt getroffen is nihil.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2011, 23:07:03
Poederbrief?? in de meeste gevallen betreft het suikerpoeder of boekweitpoeder/bakpoeder etc. want daar kan de gemiddelde gestoorde die zulke brieven verzend wel erg handig bij..., in zeer weinig gevallen anthrax, volgens mijn info is er nog nooit een Anthrax brief aangetroffen in Nederland, maar je weet maar nooit (het meest misbruikte woord in ''Veiligheids''land... De kans dat een gemiddeld niet-militair-gerelateerd bedrijf door dit soort dingen wordt getroffen is nihil.

Dus je wil zeggen dat we het niet serieus moeten nemen met zijn allen? Wie durft die verantwoording te nemen in NL. Ik weet zeker dat geen enkele OVD-P bij ons in de regio dat risico durft te nemen. Er zal altijd uitgegaan worden van het ergste.


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2011, 10:59:21
Beste collega BHV'ers,

Is er een standaard protocol beschikbaar hoe je omgaat met het ontvangen van poederbrief op de afdeling van een kantoor? Wat zijn de stappen die je als BHV-organisatie wel en niet moet zetten?

Ga je direct omgeving vindplaats bevriezen en rest ontruimen? Ga je hele pand bevriezen? Wat ga je communiceren? Wanneer bel je politie wel/niet? et cetere et cetera.

Zonde om het wiel opniew uit te vinden dus daarom hier even de vraag.

Alvast bedankt,

Firechief P (en tevens BHV'er)

Ik heb die info wel. Stuur even een pm met jouw email adres dan stuur ik die daar naar toe. Het Protocol Verdachte Objecten is wat dat betreft nog zeer summier.

de groeten
Jan
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2011, 02:03:10
Dus je wil zeggen dat we het niet serieus moeten nemen met zijn allen? Wie durft die verantwoording te nemen in NL. Ik weet zeker dat geen enkele OVD-P bij ons in de regio dat risico durft te nemen. Er zal altijd uitgegaan worden van het ergste.

Jahoor, en dat geeft elke gek gelegenheid om zijn 10 minuten roem te verkrijgen in het nieuws...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod