Belgische jongeren in weekeind niet achter stuur

Auteur Topic: Belgische jongeren in weekeind niet achter stuur  (gelezen 2599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Gepost op: 24 oktober 2004, 15:56:29
Wat vinden jullie van het volgende? Het gaat dan met name om de rode tekst.

Belgische jongeren in weekeind niet achter stuur

Uitgegeven: 24 oktober 2004 13:33
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2004 13:34

BRUSSEL - De Belgische verkeersminister Landuyt wil het jonge chauffeurs niet langer toestaan op vrijdag- en zaterdagavond achter het stuur van hun auto te kruipen. Landuyt hoopt daarmee een rem te zetten op het grote aantal dodelijke verkeersongevallen met jonge automobilisten in de weekeinden.

De Belgische bewindsman overweegt verder een rijbewijs met punten in te voeren. Chauffeurs die vaak dezelfde verkeersovertreding begaan, verliezen een aantal punten. Wie te veel punten verliest, raakt het rijbewijs tijdelijk kwijt.

De wetgeving daarvoor werd al vijftien jaar geleden goedgekeurd door het Belgische parlement. De daadwerkelijke invoering ervan bleef echter uit. De onlangs aangetreden Landuyt wil nu de verkeerswetgeving evalueren en mogelijk toch overgaan tot het puntenrijbewijs.

Bron: www.NU.nl




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2004, 16:05:19
Persoonlijk denk ik dat het niet veel uit maakt....want waar ga je de grens leggen? 18 jaar, 20 jaar, 23 jaar?

Ik heb tussendoor wel een tegenvraag voor ik mijn antwoord afmaak:
Is het nog steeds zo is dat je onder toezicht van een ouder iemand mag leren rijden en dan op een afgelegen parkeerterrein examen doen? ???


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2004, 16:13:19
Citaat
Is het nog steeds zo is dat je onder toezicht van een ouder iemand mag leren rijden en dan op een afgelegen parkeerterrein examen doen?

Ik ben zelf een NL'er, dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Misschien een ander?

Maar ik ben het met je eens dat een leeftijdsgrens moeilijk te bepalen valt.

Waarom zou ik trouwens (als ik een Belg zou zijn), als ik mij aan de regels houdt, mijn auto moeten laten staan. Je wordt dan denk ik best wel beperkt in je doen en laten, want je bent in de avonden van het weekend constant afhankelijk van het ov of een taxi.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2004, 16:48:44
in principe lijkt me dat een goed plan,zou ook wel wat zijn voor Nederland.Maar je zit meteen met een levensgroot probleem,wie gaat het controleren of een 18 of 20 jarige inderdaad niet op vrijdag en zaterdagavond achter het stuur zit.

Volgens mij is dat gewoon niet te controleren,aangezien je die mensen geen huisarest kan geven ofzo.Heel mooi zo,n wet,alleen de uitvoering zijn ze even vergeten


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2004, 20:40:30
De manier van lesnemen scheelde nogal veel met die van ons... :-\ Als je een ouder had die een rijbewijs bezat, kon je daar priveles van krijgen, wat zoveel betekende dat je met die persoon zowat heel België mocht doorkruisen. En dan deed je na een bepaalde tijd, als je dacht dat je goed genoeg kon rijden (?), examen op een afgelegen parkeerterreintje examen.

Als dit niet correct is, hoor ik het graag.

Wat mijn punt is: als dit nog zo is, zouden ze daar beter mee beginnen om de jongeren een gedegen rijopleiding te geven..... :-\
Ik denk dat dit uiteindelijk minder slachtoffers zou geven dan zo'n puntenrijbewijs of de leeftijd verhogen.
 ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2004, 20:42:16
De manier van lesnemen scheelde nogal veel met die van ons... :-\ Als je een ouder had die een rijbewijs bezat, kon je daar priveles van krijgen, wat zoveel betekende dat je met die persoon zowat heel België mocht doorkruisen. En dan deed je na een bepaalde tijd, als je dacht dat je goed genoeg kon rijden (?), examen op een afgelegen parkeerterreintje examen.


dan heb jij zeker op die manier autorijles gehad ;D ;D ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2004, 20:44:02
Dat zou MIJN volgende opmerking geweest zijn: sommigen leren het nooit, al worden ze 85 jaar.... ;D ;D


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2004, 20:48:19
Als nu de moderators al off-topic gaan... ;)


Maar ik denk dat het op zich een goed idee is, maar dan wil ik ook graag een verbod voor mensen die met pensioen zijn in de spits, een verbod voor vrachtwagens om in te halen, en een verbod voor Suzuki alto's op de snelweg....owja...en nog 10.000 verkeersagenten erbij om te handhaven...anders heeft het namelijk geen zin...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2004, 21:52:52
Ik vraag me alleen af hoe jongeren zich dan moeten gaan vervoeren om van A naar B te komen. Het openbaar vervoer zal in België ook niet de hele nacht rijden, denk ik. En een taxi kan aardig wat geld kosten.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2004, 16:50:12
Ik heb tussendoor wel een tegenvraag voor ik mijn antwoord afmaak:
Is het nog steeds zo is dat je onder toezicht van een ouder iemand mag leren rijden en dan op een afgelegen parkeerterrein examen doen? ???

Ja en nee ;). In België mag je inderdaad les krijgen van iemand die minimaal 5 jaaar zijn rijbewijs heeft. Voor deze momenten dient door deze persoon (die les geeft) wel een extra verzekering afgesloten te worden voor zover ik begrepen heb. Dat examen afleggen op een verlaten parkeerterrein is volgens mij regelrechte onzin. De examens zijn er naar mijn weten (bijna) even streng als in Nederland, al gaat de Theorie nog op onze oude manier (ja/nee vragen).Zak je de eerste keer voor je praktijkexamen wordt je verplicht in het vervolg les te nemen bij een door de staat gecertificeerde rijschool.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !