Politie België

Auteur Topic: Politie België  (gelezen 279144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #370 Gepost op: 6 juli 2012, 01:43:29
Het past gewoon niet bij de rest  :-\

(PZ Mechelen)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #371 Gepost op: 6 juli 2012, 11:08:22
Het past gewoon niet bij de rest  :-\

(PZ Mechelen)

Niets mis mee.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #372 Gepost op: 6 juli 2012, 11:10:16
Ik vind het ook lelijk. Dan bestel je als korps zelfs een mooie A6 en dan doe je dit.
Gooi er dan een berg extra blauwe lampen op. en een rumbler.


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #373 Gepost op: 6 juli 2012, 12:37:39
Los van de 'mening' of het al dan niet lelijk is (ja, ik vind het ook niet mooi ogen) zie ik veel grotere problemen met dit fenomeen.

Ten eerste toont het, zoals ik hiervoor al zei, de willekeur en de eigenzin van de burgemeesters/korpschef van de zone. Je hebt dit zowel bij voertuigen, uniformen als andere gebruiken. Er wordt duidelijk gesteld dat een politievoertuig volledig wit is, en vervolgens gestript wordt volgens de systematiek zoals deze beschreven staat op de website van de federale politie. Toch zijn er weer een boel zones (of individuen) die hiervan willen afwijken. Om 'hun korps' in de schijnwerper te zetten of welke drogreden dan ook. Vanuit de overheid (gemeentes hier) zou je toch zeker verwachten dat ze zich aan hun eigen 'regels' houden. Nu heb je in Oost-Vlaanderen enkele voertuigen met donkerblauwe bumpers (geen toegevoegde waarde), in Antwerpen lichtblauwe (dezelfde kleur als de streep die aangeeft dat ze lokaal zijn) bumpers (geen toegevoegde waarde), in veel Waalse gemeentes knaloranje voertuigen (zeer verwarrend met die van de WPR en in veel gevallen niet nodig). Om maar te zwijgen over de politie Luik, die op elk politievoertuig ook nog eens gemeentestickers aanbrengt. Ik vraag me soms af wat de juridische gevolgen zijn hiervan: veronderstel dat ik als burger geen gehoor geef aan een politievoertuig dat niet correct gestript is (omdat ik bijvoorbeeld denk dat het geen echt voertuig is) of aan een ambtenaar die niet-officiële uniformstukken draagt.

Ook die hele zichtbaarheidsdiscussie is zwaar overroepen in mijn ogen. Vroeger waren de voertuigen gewoon wit met in het midden een blauwe streep. Niet meer dan dat. Mensen die zeggen dat de nieuwe striping 'totaal niet zichtbaar' is, moeten 's de vorige bekijken. Er wordt soms gedaan alsof een voertuig dat niet knalgeel of knaloranje ziet totaal onzichtbaar is voor de weggebruiker. Ik verwijs ook weer naar Amerikaanse voertuigen die vaak zwart, donkerblauw of donkergroen zijn. Ze zijn uitgerust met voldoende (soms overdreven) signalering en een deftige geluidsinstallatie. Loopt prima. Ik heb de idee dat er gewoon enkele 'batenburgfetisjisten' rondlopen die dat gewoon 'zo mooi' vinden dat het per se ingevoerd moet worden.  ;)

 Die discussie staat dan nog eens los van diegene die gaat in hoeverre politievoertuigen überhaupt zichtbaar moeten zijn.

Tot slot zorgen die 'lokale aanpassingen' ervoor dat het geïntegreerd model ondermijnd wordt. Het plaatsen van een anders gekleurde bumper lijkt haast iets onbenulligs maar het feit het kan én gebeurt wil zeggen dat er intern van alles misloopt.


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #374 Gepost op: 15 juli 2012, 16:45:20
Ik volg bij deze ook toch wel Gilles. Er zijn echt heel wat grote verschillen tussen de lokale korpsen, zowel qua uiterlijk van voertuigen als merk en type.
Er moet steeds ruimte blijven om voertuigen aan te kopen naargelang te plaatselijke behoeften, maar een vastgelegd gamma aan voertuigen zou zowel qua prijs (grote aankoop=goedkoper) en uniformiteit een grote verbetering zijn. Wat ook wil zeggen dat ze met de nieuwe opleidingen die er komen binnen enkele jaren misschien eindelijk terug eens de rijopleiding kunnen herinvoeren voor de aspiranten, de voertuigen zouden in dat geval namelijk "uniform" zijn.
Trouwens, op Europees niveau worden er al lang militaire voertuigen geproduceerd, waarom dan eindelijk niet eens starten met het produceren van politievoertuigen op Europees niveau (lees: degelijk aanpassen van gewone voertuigen van bestaande merken naar echte politionele voertuigen).

Persoonlijk vind ik die fluo-oranje bumpers echt zo lelijk niet, al hangt het ook gewoon van het voertuig zelf af. Er mag gerust een nieuwe striping komen, maar echt (mijn mening): opvallende voertuigen voor verkeer (en dan liefst een striping die wel esthetisch verantwoord is) en voor de rest "gewone" voertuigen. Men is er nogal allergisch voor tegenwoordig, maar ik vind dat die overlangse rode/fluo-oranje streep van de voormalige Rijkswacht zowel praktisch, eenvoudig als opvallend is. Vroeger kon je die toch van ver genoeg zien komen. Inderdaad: heel de heisa rond meer en meer zichtbaarheid vind ook ik overdreven en onnodig. De Politie is geen kermisattractie.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #375 Gepost op: 15 juli 2012, 16:57:47
Ik volg bij deze ook toch wel Gilles. Er zijn echt heel wat grote verschillen tussen de lokale korpsen, zowel qua uiterlijk van voertuigen als merk en type.
Er moet steeds ruimte blijven om voertuigen aan te kopen naargelang te plaatselijke behoeften, maar een vastgelegd gamma aan voertuigen zou zowel qua prijs (grote aankoop=goedkoper) en uniformiteit een grote verbetering zijn. Wat ook wil zeggen dat ze met de nieuwe opleidingen die er komen binnen enkele jaren misschien eindelijk terug eens de rijopleiding kunnen herinvoeren voor de aspiranten, de voertuigen zouden in dat geval namelijk "uniform" zijn.
Trouwens, op Europees niveau worden er al lang militaire voertuigen geproduceerd, waarom dan eindelijk niet eens starten met het produceren van politievoertuigen op Europees niveau (lees: degelijk aanpassen van gewone voertuigen van bestaande merken naar echte politionele voertuigen).

Persoonlijk vind ik die fluo-oranje bumpers echt zo lelijk niet, al hangt het ook gewoon van het voertuig zelf af. Er mag gerust een nieuwe striping komen, maar echt (mijn mening): opvallende voertuigen voor verkeer (en dan liefst een striping die wel esthetisch verantwoord is) en voor de rest "gewone" voertuigen. Men is er nogal allergisch voor tegenwoordig, maar ik vind dat die overlangse rode/fluo-oranje streep van de voormalige Rijkswacht zowel praktisch, eenvoudig als opvallend is. Vroeger kon je die toch van ver genoeg zien komen. Inderdaad: heel de heisa rond meer en meer zichtbaarheid vind ook ik overdreven en onnodig. De Politie is geen kermisattractie.

Bwa, door raamcontracten kan men nu al voertuigen bekomen met grote kortingen. Als je alles van 1 merk of type haalt, heb je ook meer kans op problemen als dat type of merk toch niet ideaal blijkt.

Een voertuig speciaal aangepast of gemaakt voor politiegebruik: bwa. Hoeveel van dergelijke purpose builded voertuigen zijn al succesvol gebleken? Kijk maar naar de Dennis brandweervoertuigen etc, is gewoon moeilijk rendabel en betrouwbaar te maken. Beter een autofabrikant die een voertuig aanpast naar hulpverlening (als dit goed gebeurd is) dan een ombouwer die zelf een voertuig gaat maken.... (toch in vele gevallen).


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #376 Gepost op: 15 juli 2012, 20:13:45
Ik zeg ook niet dat alle politievoertuigen van 1 merk moeten komen. Ik zeg net dat er gerust een breed gamma mag (moet) zijn dmv raamcontracten, gewoon niet te breed. Dus verschillende merken: geen probleem, gewoon geen 10 verschillende.

Ik zeg ook niet dat ze een specifiek voertuig van nul moeten beginnen opbouwen, integendeel: ik zei wat jij nu net zeg, zoals er al in mijn post staat: "degelijk aanpassen van gewone voertuigen van bestaande merken naar echte politionele voertuigen". Net zoals Iveco (voor zover ik weet) bestaande voertuigen/onderstellen gebruikt om militaire voertuigen/varianten te bouwen, zouden de bestaande merken dat kunnen doen voor de politiekorpsen. In Amerika is er al ongeveer een half decenium sprake van zo'n purpose-built voertuig (Carbon Motors E7), maar die laat inderdaad ook serieus op zich wachten.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #377 Gepost op: 28 juli 2012, 09:21:20
De anti-overval brigade (AOB) van Brussel beschikt naast de vertrouwde Opel Vectra 2.2 direct tegenwoordig ook over de VW Golf GTI.





Grtz,
Marcel


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #378 Gepost op: 28 juli 2012, 16:38:19
Betreffen dat  rechercheurs met aanvullende opleiding of is de AOB een semi SWAt team?


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #379 Gepost op: 28 juli 2012, 17:09:00
De Anti-overval brigade Brussel bestaat uit 8 secties met een totaal van 56 Inspecteurs. Elke sectie wordt geleid door een sectie-chef, dewelke op hun beurt onder toezicht staan van 3 supervisors met de graad van Hoofdinspecteur.

In het Brusselse straatbeeld gekend als les hiboux de la police in hun zwarte patrouillewagens, patrouilleert de A.O.B, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, op proactieve wijze op het grondgebied van Brussel-Stad, Laken, Neder-Over-Heembeek, Haren en Elsene. De meeste aanhoudingen gebeuren op heterdaad.
 
De voornaamste taken van de A.O.B zijn:
- Doelgerichte controle en opsporingen op het grondgebied van de politiezone.
- Tussenkomst bij risico-interventies zoals hold-ups, zware geweldsdelicten op heterdaad, bij gijzelnemingen een eerste veiligheid  perimeter instellen, overgaan tot dreigingsanalyse   en indien mogelijk de toestand bevriezen tot de komst van het CGSU Directie Speciale Eenheden
- Operationele steun aan andere secties van de Lokale Recherche, zoals observaties, versterkte huiszoekingen en arrestaties van personen met hoger risico-gehalte.

De dagelijkse werking van de A.O.B bestaat uit 2 operationele structuren, de structuur pro-actieve dienst en de structuur Operaties en Steun.
 
De pro-actieve dienst op het grondgebied wordt verzekerd door patrouilles met een zwart politievoertuig, voorzien van een led-zwaailicht en met het logo van de politie. Tijdens het uitoefenen van deze normale dienst staan de ploegen A.O.B ter beschikking van de zonale dispatching voor oproepen betreffende zware criminaliteit op heterdaad (hold-ups, schietincidenten, messteken, …) en komt ter versterking van de andere patrouilles bij risico-interventies.
 
Echter het grootste deel van de normale dienst is gewijd aan pro-actieve recherche met name het opsporen van gestolen geseinde voertuigen, het uitvoeren van gerichte controles en het opsporen van geseinde personen.
 
De 2e operationele structuur Operaties en Steun is gericht op bijzondere fenomenen zoals sacjackings, diefstallen met geweld, skimming , versterkte huiszoekingen, enz. Tevens zal de A.O.B in samenwerking met andere externe diensten zoals de FGP (Federale Gerechtelijke Politie), de Veiligheid van de Staat enz.. assisteren bij speciale gebeurtenissen zoals staatsbezoeken, en Europese Toppen.

Bon: Politiezone Brussel