Vuurzwepen

Auteur Topic: Vuurzwepen  (gelezen 9132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RotterdamSafetygear

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #10 Gepost op: 6 juni 2011, 09:56:37
Brandweer Hoek van Holland, beschikt ook nog over vuurzwepen. Zie onderstaande link voor een stukje hierover, http://www.rotterdamveilig.nl/do.php?fct=pages&op=showPage&pageId=597


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2011, 00:23:46
In Vollenhove nog steeds in bezit van vuurzwepen zeer effectief aangezien hier veel grijze gebieden(geen water)
Vooral in het gebied de Weerribben veel water maar nergens normaal op te pompen kun je veel doen met de zweep.
Ik meen dat we er zelfs een stuk of 15 in ons bezit hebben.Afgelopen riet seizoen veelvuldig gebruikt.
Aangezien het geen beginnen is met slangen en dergelijke in een turf rietveld.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2011, 00:50:04
Ik vindt het ook niet meer van deze tijd zoals ffemt19 ook beweert.

Er zijn op technisch gebied best wel veranderingen/verbeteringen binnen brandbestrijding gedaan wat de nodige investeringen met zich mee heeft genomen maar een deugelijke waterwinning in een duingebied is kennelijk te duur/moeilijk geweest.

Duingebieden zijn toch ook risico gebieden (code oranje/rood met droogte,vliegtuigjes in de lucht) mijns inziens.
Groetjes, Marco


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2011, 07:49:15
In mijn ogen, sorry dat ik het moet zeggen. Niets meer van deze tijd.
Je ziet goed genoeg op de diverse filmpjes dat het echt niet effectief is.
Dan kan je beter met een aantal bosmaaiers het terrein in trekken en de vegitatie verminderen (en dit een stuk voor de brand) en deze zich laten dood lopen op het stuk dat je vrij gemaakt hebt.
Met zo een vuurzweep sta je bij de brand, zonder enig blusmiddel. Het risico op insluiting wordt dan heel groot.
Een vuurzweep is wel een goed blusmiddel alleen moet het wel goed gebruikt worden. Je ziet vaak mensen slaan met de zweep maar dat is verkeerd. Denk maar aan een kachel die bijna uit gaat dan ga je ook wapperen/slaan Je voegt daarmee zuurstof toe waardoor het weer gaat branden. Dat zelfde gebeurd als je een slaande beweging maakt met de vuurzweep. De plekk waar je slaat gaat uit maar erom heen gaat het weer branden.

Als je een soort vegende beweging maakt dan werkt het al een stuk beter is mijn ervaring. Ik heb ze wel eens gebruikt. Het is zwaar werk maar gaat erg goed op plekken waar je niet met water kan komen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2011, 20:58:47
Dat is zeker waar. Heb hier in ons korps duidelijk uitleg gehad over het ideale gebruik hiervan.
Desondanks blijft het een zwaar stuk gereedschap. Helemaal na een uur of 2 dan wil je hem wel op het vuur gooien ;)


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:02:06
Dat is zeker waar. Heb hier in ons korps duidelijk uitleg gehad over het ideale gebruik hiervan.
Desondanks blijft het een zwaar stuk gereedschap. Helemaal na een uur of 2 dan wil je hem wel op het vuur gooien ;)
Ja zeker en dan de drie dagen erna ook van de spierpijn haha
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:42:21
Dat is zeker waar. Heb hier in ons korps duidelijk uitleg gehad over het ideale gebruik hiervan.
Desondanks blijft het een zwaar stuk gereedschap. Helemaal na een uur of 2 dan wil je hem wel op het vuur gooien ;)
rust zal ons redden hed niet te veel haast
als het te groot is komen wij wel weer helpen met de 1280
groeten uit oldemarkt 8)


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2011, 21:21:14
rust zal ons redden hed niet te veel haast
als het te groot is komen wij wel weer helpen met de 1280
groeten uit oldemarkt 8)

Als het seizoen weer start dan zullen we elkaar nog wel een x tegenkomen.
( zit nog niet zolang bij het korps )
Groet'n uut Veno


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2011, 11:56:43
Korps Brandweer Wormerland, Kazerne Jisp heeft sinds kort ook weer nieuwe voorzwepen aangeschaft. Dit omdat er tijdens de zomermaanden veel riet- en natuurbranden zijn waar zij op uitrukken met een boot. De vuurzwepen hebben hun dienst al meerdere keren bewezen tijdens een inzet!