Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?

Auteur Topic: Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?  (gelezen 68707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #50 Gepost op: 27 februari 2013, 00:51:05

Nog even en dan ga je vragen of verkeersregelaars machtsgeil zijn zeker.

Jij zegt het 098uo
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #51 Gepost op: 30 mei 2013, 10:16:07
In navolging van dit topic ben ik toch benieuwd wat er doorgaans gebeurd bij het negeren stopteken danwel niet opvolgen aanwijzing van evenementenverkeersregelaar?

Casus:
Voor een evenement een automobilist gehad die geen gehoor gaf aan de aanwijzing die ik gaf als evenementenverkeersregelaar op ~10 meter afstand een stopteken.
Daarna heb ik een formulier 2x a4 (met relevante) ingevuld met de benodigde gegevens; kenteken, voertuig, situatie etc.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #52 Gepost op: 30 mei 2013, 10:22:57
Tja, als het goed is heb jij als Evenementen Verkeersregelaar "Onder Direct Toezicht van de Politie" gewerkt, daar de wetgever aangeeft.  998765
Dit betekend dat de Ambtenaar het feit heeft gezien en op basis daarvan kan verbaliseren.
Mocht je in het andere geval je werk gedaan hebben zonder deze toezicht, heb je geen bevoegdheid gehad.

Daarnaast is 1x geven van stopteken welke genegeerd is geen gegronde reden voor een verbaal, immers is 1x erg summier.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #53 Gepost op: 30 mei 2013, 10:33:35
1x is wellicht summier, maar het waren 2 tekens in navolging van elkaar. Duidelijk was wel dat de persoon mij had gezien, gezien de persoon het gebaar van wegwuiven maakte.

Al met al had de bestuurder een snelheid van ik schat 15-20km/h.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #54 Gepost op: 30 mei 2013, 11:17:14
Het enige wat je dan kan doen (Omdat ik het vermoeden heb dat je niet onder direct toezicht gewerkt hebt) is aangifte negeren aanwijzing verkeersregelaar.
Hiervoor heb  je minimaal 1 getuigen nodig.

Maar, ik denk dat de OvJ hier weinig mee doet, immers heb je geen bevoegdheid om verkeer te mogen regelen als je niet onder direct toezicht heb gestaan.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #55 Gepost op: 30 mei 2013, 11:24:44
Politie was verder niet aanwezig, wel van de situatie op de hoogte net als de betrokken gemeente.
Incl. benodigde pasjes/verklaringen en aanstellingsbesluit.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #56 Gepost op: 30 mei 2013, 11:30:50
Hoi BommelDing, begrijpelijk verhaal, doch juridisch wankel  :(

Artikel 9 Regeling verkeersregelaars 2009 verteld ons immers:
"Evenementenverkeersregelaars worden aangesteld per evenement of voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf maanden. Bij de aanstelling worden beperkingen in de uitoefening van de bevoegdheid opgelegd."

Deze beperkingen zijn benoemd in Artikel 12 Regeling verkeersregelaars 2009:
"Evenementenverkeersregelaars oefenen hun taak uit onder direct toezicht van de politie."

Dat betekend dat je nu je taak uitgeoefend hebt onder indirect toezicht, dus onbevoegd....en iemand die onbevoegd is kan geen aangifte doen van negeren aanwijzing.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2013, 11:32:45
Duidelijk! Bedankt!


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #58 Gepost op: 30 mei 2013, 11:36:09
In dit geval, slikken en doorgaan.....doen wij ook vaak  e050
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2013, 12:14:52
Maar als 'direct toezicht' zo strak is bedoeld, dan kan ik beter zelf 't verkeer gaan regelen; ik sta dan immers toch nooit verder dan 7 m bij een verkeersregelaar vandaan. En m'n maatje bij de volgende kruising net zo..

Bij het voetbal in de Arena gaat 't als volgt. Een commandant bevindt zich 'in het veld' en diverse politiemotorrijders zwerven door het effectgebied en hebben derhalve direct toezicht op het reilen en zeilen..

Ik neem aan dat dat het toezicht is zoals het bedoeld is en het niet zo streng geïnterpreteerd hoeft te worden als het taalkundig staat weergegeven..

Verkeersregelaars zijn niet uitgevonden om vervolgens aan het handje van een politieagent te lopen..mag ik hopen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי