Nederland kan volstaan met de helft aan SEH afdelingen

Auteur Topic: Nederland kan volstaan met de helft aan SEH afdelingen  (gelezen 48456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #50 Gepost op: 10 september 2012, 09:17:17
NVZ: ZN standpunt Acute Zorg te simpel en ondoordacht

De  NVZ wijst erop dat de visie over spoedeisende en acute zorg van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) gevaar kan opleveren voor de huidige samenwerkingsinitiatieven in de acute zorg. Hierdoor kan er grote onrust ontstaan onder de bevolking, verplegend personeel en medici. De gevolgen van het ZN-standpunt zijn onvoldoende in kaart gebracht.

Regionale verschillen
NVZ-voorzitter de Boer: 'Ik ben bang dat dit standpunt een verkeerde invloed zal hebben op de discussie over de organisatie van de acute zorg. De discussie moet regionaal en zelfs lokaal gevoerd worden tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Het zomaar op basis van onbewezen volumenormen sluiten van een afdeling spoedeisende zorg of intensive care kan rampzalige gevolgen hebben voor heel veel voorzieningen in het ziekenhuis. Dat is je reinste kapitaalvernietiging.'

De vraag die niet beantwoord is: bij welke volumes neemt de kwaliteit van zorg zichtbaar en bewijsbaar toe? NVZ -voorzitter De Boer: 'Natuurlijk moet de discussie gevoerd worden, maar de normen die ZN toepast, zijn afgeleid uit normen door derden en normen uit de literatuur. Deze normen zijn onvoldoende toepasbaar op de Nederlandse situatie. Daarom is het onduidelijk wat de waarde ervan is.'

Bestuurlijk hoofdlijnenakkoord
Vanzelfsprekend ondersteunt de NVZ het beter organiseren van de zorg in Nederland. Dit ligt vast in het Bestuurlijk hoofdlijnenakkoord dat de NVZ en ZN hebben ondertekend. Daarbij kan ook horen een concentratiebeweging van de complexe spoedeisende zorg. Het door ZN opgestelde kwaliteitskader kan een bijdrage leveren aan de discussie hierover en de al opgestarte samenwerkingsinitiatieven. Het gevaar schuilt erin dat de normen die in het standpunt worden genoemd een eigen leven gaan leiden en onverkort worden toegepast in de Nederlandse situatie.

Herstructureringsfonds
In het Bestuurlijk hoofdlijnenakkoord van 4 juli 2011 is afgesproken dat  de zorgverzekeraars een herstructureringsfonds in het leven zullen roepen om onder meer de afbouw van spoedeisende hulpposten te bekostigen. Hoeveel geld daarmee gemoeid is, blijft onduidelijk. Wel meldde ZN september vorig jaar  honderd miljoen euro gereserveerd te hebben voor de sanering.

In een reactie in Dagblad Trouw wees de NVZ er toen al op dat sluiting van posten enorme gevolgen heeft voor patiënten. 'Minister Schippers heeft aangegeven dat ze zorg dicht bij de burger wil', meldde  NVZ-directeur Margot van der Starre september vorig jaar. 'Dat maakt het sluiten van spoedeisende hulpposten heel moeilijk.' Het saneringspotje van honderd miljoen is niet meer dan een 'aardig eerste gebaar'. 'Het is aan de magere kant.' Ook het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) moet in deze discussie worden opgenomen.
http://www.nvz-ziekenhuizen.nl/NVZ_Nieuws/Nieuwsberichten/2012/NVZ_ZN_standpunt_Acute_Zorg_te_simpel_en_ondoordacht



NVZ: Voorzichtig met concentreren SEH

De Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen (NVZ) vindt het idee van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) om gespecialiseerde spoedeisende hulp in een kleiner aantal ziekenhuizen te concentreren ‘te simpel en ondoordacht’.

ZN komt met het plan omdat nu vrijwel elk ziekenhuis complexe spoedhulp aanbiedt, maar dit vaak niet optimaal doet. Hierdoor moeten patiënten soms worden doorgestuurd naar een ander ziekenhuis. Als er een kleiner aantal ziekenhuizen de beste apparatuur en de juiste deskundigen krijgt, kunnen patiënten die acuut hulp nodig hebben direct daarheen worden vervoerd. Dit leidt volgens ZN tot betere kwaliteit van zorg en besparing van kosten.
Gevaar

De  NVZ wijst erop dat deze visie over spoedeisende en acute zorg gevaar kan opleveren voor de huidige samenwerkingsinitiatieven in de acute zorg. Hierdoor kan er grote onrust ontstaan onder de bevolking, verplegend personeel en medici. ‘De gevolgen van het ZN-standpunt zijn onvoldoende in kaart gebracht’, aldus de NVZ.
Lokaal

Volgens NVZ-voorzitter Roelf de Boer moet de discussie regionaal en zelfs lokaal gevoerd worden tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars. “Het zomaar op basis van onbewezen volumenormen sluiten van een afdeling spoedeisende zorg of intensive care kan rampzalige gevolgen hebben voor heel veel voorzieningen in het ziekenhuis. Dat is je reinste kapitaalvernietiging”, aldus De Boer.
Helft

Overigens is het idee van ZN niet nieuw. Het borduurt voort op het advies van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ), dat vorig jaar oktober werd aangeboden aan minister Schippers. Daarin stond dat Nederland toe kan met minder ziekenhuizen en de helft van het aantal SEH’s. Complexe zorg moet worden geconcentreerd in een klein aantal ziekenhuizen, aldus de RVZ.
http://www.mednet.nl/nieuws/id6412-nvz-voorzichtig-met-concentreren-seh.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gevolgen wijzigingen SEH onderzocht

De Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Verpleegkundigen (NVSHV) gaat onderzoeken wat de gevolgen zijn van de veranderingen die op stapel staan bij de afdelingen spoedeisende hulp van ziekenhuizen.

Samenwerking
Ziekenhuizen moeten meer gaan samenwerken met huisartsen, sommige ziekenhuizen zullen op bepaalde tijden, bijvoorbeeld 's nachts, de spoedeisende hulp sluiten en patiënten zullen dan elders in de regio opgevangen worden. Uiteindelijk zullen ook een aantal spoedeisende hulpposten de deuren sluiten.

Dit jaar nog worden 100 ziekenhuizen bevraagd over drukte, wachttijden en doorlooptijden. Dat wordt over 3 jaar herhaald.
http://www.skipr.nl/actueel/id12546-gevolgen-wijzigingen-seh-onderzocht.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #52 Gepost op: 8 november 2012, 21:23:35
Moddergat: te ver van een ziekenhuis

Moddergat: te ver van een ziekenhuis - Het is straks niet meer vanzelfsprekend dat inwoners van het Friese Moddergat op tijd in een volwaardig ziekenhuis zijn. Door het afslanken van het ziekenhuis in Dokkum zijn ze voornamelijk aangewezen op Leeuwarden.

De binnenwegen tussen Dokkum en Moddergat, een rijafstand van ongeveer een kwartier, zijn kronkelig en glad van de blubber die tractoren op het wegdek achterlaten. Er rijden op deze woensdagmorgen maar weinig auto’s. Twee ambulances komen met loeiende sirenes voorbij. Daar achteraan een politieauto.

Moddergat, in het uiterste noordoosten van Friesland, vormt samen met het naast­gelegen Paesens een tweelingdorp. Samen hebben ze zo’n 500 inwoners. Een hoge dijk scheidt Moddergat van de Waddenzee.

Riekje Gorter, vrijwilligster bij museum ’t Fiskershúske, beaamt dat de streek een krimpgebied is. „Mensen trekken hier weg. Er is te weinig werk. De fabrieken en winkels zijn in Dokkum.” Volgens haar staan veel huizen te koop. Dat ziekenhuis De Sions­berg afslankt, vindt ze een slechte zaak. „Mensen met een hartafwijking zijn straks aangewezen op Leeuwarden of Groningen.” De Friese hoofdstad ligt op 45 minuten rijden. Groningen is nog tien minuten verder.

Ook haar dorpsgenoten Nico en Lia Straver, die jaren geleden voor hun rust en gezondheid vanuit Gouda naar Friesland verhuisden, zien een nog beperkter zorgaanbod niet zitten. Lia: „Toen onze jongste dochter in het ziekenhuis in Leeuwarden lag, konden we haar alleen ’s middags bezoeken. De avondspits was te druk.” Volgens haar is de zorg in De Sionsberg in Dokkum nu al te beperkt. „Dat wordt alleen nog maar erger.”

Hun buurman Taeke Visse, is initiatiefnemer en voorzitter van Red De Sionsberg, een comité dat zich inzet voor het behoud van het kleinste zelfstandige ziekenhuis van Nederland. Aanvankelijk zou De Sionsberg slechts een polikliniek worden. Maar dat is na de fusie met een ziekenhuis in Drachten van de baan. Er was al geen afdeling intensive care. Nu verdwijnen sowieso de cardiologie en de kinderafdeling. Bevallen kan alleen in Leeuwarden. Visser: „Als de geboortezorg verdwijnt, gaan jonge gezinnen niet meer in dorpen als Moddergat wonen. Ze zitten dan te ver van het zieken­huis.” Het gevolg is volgens hem een verdere ver­grijzing van de streek.

Visser vindt dat De Sionsberg een volwaardig ziekenhuis moet blijven. De landelijke eis is dat mensen binnen 45 minuten in een ziekenhuis kunnen zijn. Maar als De Sionsberg sluit, is dat volgens Visser onhaalbaar. „Op deze manier komen ongeveer 8000 mensen uit dorpen in het noorden van Friesland en het westen van Groningen te ver van een ziekenhuis te wonen. Maar ook mensen in een krimpgebied hebben recht op goede zorg.”

Financiële problemen zijn de oorzaak van het inkrimpen van De Sionsberg. De fusie met het ziekenhuis in Drachten heeft al wat lucht gegeven. Intern beraden werkgroepen zich erop welke zorg verdwijnt en welke blijft, zegt Michiel ter Laan, interim-hoofd communicatie bij De Sionsberg. „We zullen ons vooral richten op ouderen. Er is veel vergrijzing in de omgeving.”

Gynaecologie verdwijnt per 
1 mei 2013. Een van de redenen is dat de operatie­kamers niet meer 24 uur per dag beschikbaar zullen zijn. Volgens Ter Laan wordt wel zogenoemde laagcomplexe zorg aangeboden. Dat betekent dat mensen die een arm breken in Dokkum terechtkunnen.

Maar hoe zit het met mensen die door de afstand niet binnen 45 minuten na het bellen van het alarmnummer in een volwaardig ziekenhuis kunnen liggen? „Op de Waddeneilanden is dit ook al het geval. We kijken op welke manier we verantwoord zorg kunnen leveren.”

Dit is het zesde deel in een serie over gebieden die kampen met bevolkingskrimp.

Succes in strijd voor goede zorg

De Christen­Unie in Provinciale Staten van Groningen strijdt al jaren voor goede zorg in krimpgebieden. Vorige week kwam er goed nieuws: de ziekenhuizen in Delfzijl en Winschoten, die niet meer volwaardig kunnen draaien, worden vervangen door een nieuw ziekenhuis in Scheemda. Het gaat samenwerken met het Universitair Medisch Centrum Groningen, waardoor er weer gynaecologie kan worden aangeboden. CU-Statenlid Van der Graaf: „Een specialist moet een bepaald aantal handelingen per jaar uitvoeren om de zorg te kunnen blijven bieden. Het vereiste aantal handelingen was in de streekziekenhuizen steeds moeilijker haalbaar. In Noord- en Oost-Groningen woonden te weinig mensen om een afdeling gynaecologie in stand te kunnen houden op twee locaties. Scheemda ligt centraal, daar wonen wel voldoende mensen in de buurt.”

Van der Graaf stelde eerder dit jaar Statenvragen over de aanrijtijden van ambulances, die volgens onderzoek op meerdere plaatsen in Groningen regelmatig worden overschreden. Gedeputeerde Staten antwoordden daarop dat de afgelopen jaren de ambulances op betere locaties zijn gestationeerd. Dat maakt de aanrijtijden korter.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/moddergat_te_ver_van_een_ziekenhuis_1_689494


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #53 Gepost op: 8 november 2012, 21:58:57
Dat is alvast een van de eerste consequenties van de broodnodige bezuinigignen in de Nederlandse gezondheidszorg en dat het bij dat ene ziekenhuis in Dokkum niet zal blijven is allang wel duidelijk.

Een geheel andere spreiding en introductie van een goedkoper en effeicienter zorgsysteem dat bottum-up wordt gerealiseerd is nodig om de minimale zorg te kunen bieden. Dus meer zorg door de HAP en huisartsen en thuiszorg in samenwerkingsverbanden, verschuiving van een deel van de SEH-zorg naar huisartsen en het acute huisartsenzorgdoor ambulance en rapid responder.

Oftewel roeien met de riemen die we hebben. Want ieder jaar zo'n 10 miljard groeien in zorgkosten kan dit land niet dragen. Ergens zal er meer betaald moeten worden voor zorg door de burgers in Nederland die in vergelijking metde de ons omringende landen stukken minder betalen voor de zorg. Ouderenzorg is in nederland enorm geinstitutionaliseerd. Nergens ter wereld vind je procentueel zoveel bejaardenhuizen, verzorgingshuizen en verpleeghuizen als in Nederland. Die zorg moet betaald worden anders draaien de kinderen op voor de zorg voor hun ouders, en die keuze wordt in Nederland nauwelijks meer gemaakt cq. kan nauwelijks meer gemaakt worden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #54 Gepost op: 9 november 2012, 03:30:37
Ik denk echter dat het verschuiven van huisartsenzorg naar ambulances en rapid responders de zorg niet goedkoper maakt. Wat kost een ambulancerit? €700,- ? En wat kost de rapid responder eigenlijk?

Groet HapAmbu


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #55 Gepost op: 11 november 2012, 01:07:40
Ik bedoelde de acute huisartzenzorg die aan ambuancezorg grenst, in iedere regio zal bekeken kunnen worden wat t goedkoopste is, ambu sturen, rapid responder of d ehuisarts, al naar gelang de spreiding en beschikbaarheid. In stedelijke regios zal de ambu meer gaan doen, in rurale regios zal de huisarts taken erbij krijgen omdat daar te weinig ambulances zijn. Meer kwestie van geld en middelen verdelen dan van eigen huisjes...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #56 Gepost op: 4 januari 2013, 16:02:24
Standpunt Acute Zorg Orde van Medisch Specialisten en de wetenschappelijke verenigingen

December 2012

Samenvatting
De Nederlandse burger moet zonder drempels terecht kunnen voor alle vormen acute hulp. In de discussie over concentratie en spreiding van spoedeisende hulp moet de kwaliteit en de bereikbaarheid van de hulp leidend zijn. Nederland beschikt momenteel over zeventig centra voor spoedeisende hulp die 24 uur per dag open zijn. Daar komen patiënten naar toe op eigen initiatief, patiënten die doorverwezen worden door de huisarts of patiënten die per ambulance worden binnengebracht. Het aanbod verandert de laatste jaren: minder traumatologie, meer ouderen met complexe aandoeningen.
Selectie aan de poort is zonder nader onderzoek niet zinvol: men kan de leek onmogelijk verwijten dat hij niet deskundig is. Voor iedere patiënt die binnenkomt is onderzoek nodig dat bepaalt hoe het verder moet. De patiënt kan worden teruggestuurd naar de huisarts, worden doorgestuurd naar een specialistische afdeling of even later op de operatietafel liggen. Het is aan de professionals om daarover te oordelen. Dat vergt in de centra de aanwezigheid van de grote medische vakken als chirurgie, cardiologie, kindergeneeskunde en interne geneeskunde. De grote SEH-posten zullen 90 procent van de zorgvraag zelf kunnen oplossen, de overige 10 procent is te specifiek en moet doorverwezen worden naar gespecialiseerde centra.
De OMS en de wetenschappelijke verenigingen pleiten voor een lokaal passende organisatie van acute zorg, uitgaande van de academische en de grote algemene ziekenhuizen en passend bij de betreffende aandoeningen. Daarin zijn besparingen denkbaar door voorzieningen in dichtbevolkte gebieden te concentreren of door bijvoorbeeld posten gedurende de nacht te sluiten. Speciale aandacht wordt gevraagd voor de dunbevolkte gebieden, waar het moeilijker is een goede kwaliteit van de zorg te realiseren tegen acceptabele kosten. Ook de opleiding in de acute onderdelen van de verschillende specialismenmoet gewaarborgd blijven.
De werkgroep pleit voor de instelling van een College Acute Zorg. In zo’n College zouden alle partijen vertegenwoordigd moeten zijn: medisch specialisten, verzekeraars, ziekenhuizen, SEH-artsen, huisartsen, verpleegkundigen en patiënten. Doel zou moeten zijn een toekomstbestendige inrichting van de acute zorg met als vertrekpunt de toekomstige zorgvraag enerzijds en de technisch-professionele mogelijkheden anderzijds.
http://www.kwaliteitskoepel.nl/assets/structured-files/2012/Standpunt+Acute+Zorg+12-2012.pdf


Saanniee

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 28 januari 2013, 17:02:58
Zorgverleners willen onterechte spoedeisende hulp minderen

UTRECHT - Veel patiënten bezoeken de spoedeisende hulp zonder verwijzingen vaak ten onrechte, stellen zorgeverleners.
Zij hadden de huisarts of de huisartsenpost moeten inschakelen. Patiënten zelf hebben daar een heel andere opvatting over, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL.
De huisartsenpost en spoedeisende hulp worden per jaar ongeveer twee miljoen keer bezocht. Ruim de helft van de bezoekers komt zonder verwijzing op de spoedeisende hulp.
Volgens zorgverleners komen zes van de tien van deze 'zelfverwijzers' ten onrechte op de spoedeisende hulp, bijvoorbeeld met wonden die ook de huisarts kan behandelen of verzorgen. Zij doen een onnodig beroep op dure spoedzorg, terwijl mensen met klachten die wel spoedeisend zijn, mogelijk onnodig lang moeten wachten.

Zelf betalen
Volgens de onderzoekers zou een oplossing kunnen zijn om onterechte 'zelfverwijzers' zelf op te laten draaien voor de kosten van een bezoek aan de spoedeisende hulp. De keerzijde hiervan is dat dit een drempel kan opwerpen voor mensen om met acute of levensbedreigende klachten zelf naar de spoedeisende hulp te gaan.
Dit zou de kans verhogen dat zij ten onrechte niet gaan. Ook kan dit leiden tot een ongelijke toegang tot de spoedeisende hulp tussen inkomensgroepen. Een andere oplossing is een triagesysteem, waarbij zorgverleners beslissen of iemand die belt of langskomt wel of niet op de spoedeisende hulp geholpen moet worden.
Het NIVEL peilde wat mensen zelf vinden van hun bezoek aan de spoedeisende hulp en wat zij vinden van zo’n triagesysteem. Mensen die zelf naar de spoedeisende hulp gaan vinden hun bezoek vrijwel nooit onterecht.
Zij geven hiervoor verschillende redenen: 48 procent geeft aan dat zij dachten dat de klacht met spoed moest worden behandeld, 22 procent dacht dat aanvullend onderzoek nodig was, bijvoorbeeld een röntgenfoto, en 14 procent was ongerust. Daarbij komt dat mensen ook niet altijd weten bij wie ze met hun klacht terechtkunnen. Bij twijfel kiezen ze dan eerder voor de spoedeisende hulp dan voor de huisartsenpost.

Vertrouwen
Er bestaan inmiddels al verschillende vormen van een triagesysteem, waarbij een 'triagist' iemand die belt of langskomt verwijst naar de huisartsenpost of spoedeisende hulp. Ruim een kwart van de mensen heeft hier al ervaring mee.
Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de mensen vertrouwen heeft in een triagesysteem. Of ze daar ervaring mee hebben of niet, blijkt daarvoor niet uit te maken.

http://www.nu.nl/gezondheid/3014877/zorgverleners-willen-onterechte-spoedeisende-hulp-minderen.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #58 Gepost op: 13 februari 2013, 14:03:35
NVN: spoedhulp beroerte in gevaar
De Nederlandse Vereniging van Neurologen (NVN) zegt dat concentratie van complexe spoedeisende zorg vergaande gevolgen kan hebben voor mensen met een beroerte.

lees verder

bron: NOS


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #59 Gepost op: 14 februari 2013, 08:48:24
Ook bij haastige spoed is innoveren goed
12-02-2013
 In de spreiding en concentratie discussie wordt wel eens vergeten dat het aantal locaties voor het verlenen van medisch-specialistische zorg nog nooit zo groot is geweest als nu, en dat dit in 2013 alleen maar verder toeneemt. We krijgen niet minder ziekenhuizen, we krijgen andere ziekenhuizen. En voor de vraag hoe die er precies gaan uitzien, bestaat geen landelijke blauwdruk. Friesland is anders dan de Randstad. Ieder ziekenhuis moet zich  proactief beraden op de vraag wat zijn profiel voor 2020 is.

Een belangrijk onderdeel van dat profiel heeft betrekking op de acute zorg. Juist voor dit onderdeel kan van een landelijke blauwdruk geen sprake zijn. Acute zorg moet in de  regio worden georganiseerd in overleg tussen de individuele ziekenhuizen en zorgverzekeraars.

Natuurlijk moeten de kwantitatieve criteria en richtlijnen gerespecteerd worden. Voor een aantal hoogcomplexe verrichtingen hebben die ook consequenties voor de ziekenhuizen. Maar voor de minder complexe verrichtingen is de evidence dat meer volume tot een hogere kwaliteit leidt minder duidelijk.

Het is ook belangrijk stil te staan bij het gegeven dat er drie typen Spoedeisende Eerste Hupposten zijn: de basis-SEH, de profiel-SEH en de complete SEH zoals we die bij de acht academische centra aantreffen. In alle ziekenhuizen hoort een basis SEH-voorziening aanwezig te zijn. Dat zal steeds vaker een samenwerking zijn tussen SEH en Huisartsenpost.

De basis-SEH houdt zich bezig met de behandeling van veel voorkomende maar relatief eenvoudige problemen zoals een acute blindedarmontsteking of een ongecompliceerde breuk. Daarnaast kunnen regionaal meer gespecialiseerde spoedeisende hulpvoorzieningen  bestaan, bijvoorbeeld voor een hartinfarct of vermoeden van een scheuring van de buikslagader. Zorgverzekeraars, ziekenhuizen en ROAZ hebben hierbij samen de regie. Dat ziekenhuizen hierbij proactief aan de slag gaan voor de verdere verbetering van de patiëntenzorg bewijst bijvoorbeeld het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen. Dit was het eerste ziekenhuis in Nederland met  gespecialiseerde spoedartsen in dienst. Elders zijn dat meestal nog basisartsen.

Er zijn natuurlijk ook innovatieve oplossingen denkbaar: de SEH is nu nog de poort voor één ziekenhuis, maar zou dit ook voor meerdere ziekenhuizen kunnen zijn. Zo’n gecombineerde SEH zou als aparte rechtspersoon kunnen functioneren, bijvoorbeeld in de vorm van een joint venture van de deelnemende ziekenhuizen. Dat is nieuw denken. Denkt u al nieuw?

http://www.nvz-ziekenhuizen.nl/_page/48/643-ook-bij-haastige-spoed-is-innoveren-goed