"Regels over werktijden hinderen inzet politie"

Auteur Topic: "Regels over werktijden hinderen inzet politie"  (gelezen 2849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 3 april 2011, 13:31:01
Regels over werktijden hinderen inzet politie

De regels rondom werktijden hinderen de inzet van extra politie op momenten dat dat nodig is, met name in het weekeinde.
Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid, dat minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Voor de politie gelden andere werktijdenregels dan voor andere werknemers. Zo mogen ze maximaal negen uur achtereen werken en hebben ze recht op een minimumaantal vrije zondagen met aansluitend nog een vrije dag. Dat beperkt de flexibiliteit bij de inzet van agenten sterk, stelt de inspectie.

Het onderzoek is gebaseerd op de situatie bij twee van de 26 politiekorpsen. Opstelten laat nu breder onderzoek doen. Als dat hetzelfde beeld oplevert, is aanpassing van de regels onvermijdelijk, zegt Opstelten.

www.nu.nl

Nu kan het aan mij liggen, maar deze regels zijn er toch juist gekomen vóór de agenten zelf ?  ::)


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2011, 14:01:59

Nu kan het aan mij liggen, maar deze regels zijn er toch juist gekomen vóór de agenten zelf ?  ::)

Dat hebben ze ons wel wijsgemaakt. De regeltjes zijn ter bescherming van de politieagent zelf, zoals ze dat zo mooi formuleerde.
Dat is ook een van de redene dat je van die rare diensten krijgt tussen een middag en een ochtenddienst. Omdat je geen zeg maar laat/vroeg mag draaien.

Volgens mij mag je met de bestaande regels maar 26 zondagen werken op jaarbasis. (Ik heb er al 10 gehad)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2011, 14:06:10
Volgens mij mag je met de bestaande regels maar 26 zondagen werken op jaarbasis. (Ik heb er al 10 gehad)

Wat dus inhoud dat wanneer er een ATW overtreding gemaakt wordt (door de baas) dat er een boete (voor de baas) volgt, van ik meen 240 euro per keer (ATW overtreding mag een 1 x per bepaalde periode) ...
Omdat de baas nu krap komt te zitten qua personeel en qua financieel gaan we de regels maar veranderen.  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2011, 14:33:07
Wat dus inhoud dat wanneer er een ATW overtreding gemaakt wordt (door de baas) dat er een boete (voor de baas) volgt, van ik meen 240 euro per keer (ATW overtreding mag een 1 x per bepaalde periode) ...
Omdat de baas nu krap komt te zitten qua personeel en qua financieel gaan we de regels maar veranderen.  ::)

Ik weet niet, maar volgens mij volgt er ook een boete voor de werknemer. Dit is namelijk wel gebruikelijk in transport.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2011, 14:54:01
Ik weet niet, maar volgens mij volgt er ook een boete voor de werknemer. Dit is namelijk wel gebruikelijk in transport.

In de transport is het idd veelal voor de werknemer.

Bij de politie is het gewoon voor het korps, district. Dit omdat onze rooster vooruit worden gepland en wij zelf als "straatagenten" hier geen of weinig zeggenschap over hebben.
De baas roostert ons voor een bepaalde dienst in. Als dit gepaard gaat met een ATW-overtreding zegt de baas het moest wel zo anders krijg ik mijn rooster niet kloppend. Dus is het niet ons probleem maar die van de werkgever.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2011, 16:48:22
ehm klein beetje wel vreemd, want ook de werknemer bij een transport bedrijf moet het wel doen anders kan hij ander werk gaan zoeken. Dus handeld hij ook in opdracht.

Ik snap wel dat de HV door moet gaan maar toch denk ik dat als je als politieagent door oververmoeidheid een ongeval maakt je toch ook persoonlijk een douw krijgt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.