Volgens protocol wissel je elkaar iedere 2 minuten af. Het is uit onderzoek gebleken dat iemand 'verslapt' na een serie borstcompressies. Je bent minder effectief bezig. Je kan dan nog zo goed reanimeren, maar als je het helemaal alleen wil doen dan ben je minder goed bezig dan wanneer je het door een ander laat overnemen.
Een arts hoeft inderdaad niet beter te kunnen reanimeren. Wel kan je elkaar positief coachen tijdens een reanimatie. Mensen luisteren dan echt wel (heb het zelf meegemaakt). Bijvoorbeeld de handen hoger laten plaatsen (veel mensen plaatsen de handen te laag) of aangeven dat iemand meer kracht moet zetten. Ook het tempo kan je aangeven. Het is een samenwerking.
Sowieso maakt je je eigen serie van 2 minuten af, daarna overname. Tussentijds aflossen door iemand die beweert dat hij het beter weet zou ik niet doen. Het bewijs moet geleverd worden in de reanimatie. Ik zou aangeven dat het mag worden overgenomen na mijn 2 minuten, daarna positief coachen en na 2 minuten weer overnemen. Je verlaat het slachtoffer dus niet (alhoewel dat in jouw casus wel is aangegeven).
Maar ach...gezien punt 1 van de 5 belangrijke punten....als iemand met een bijl in mijn nek staat te hijgen...