Casus: Reanimatie en overpakken door andere persoon

Auteur Topic: Casus: Reanimatie en overpakken door andere persoon  (gelezen 8114 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2011, 10:17:42
Het overnemen, afwisselen van reanimist moet altijd in goede harmonie gaan.
Het afwisselen zelf is een kwestie van goede afspraken maken gedurende de reanimatie tussen alle aanwezige hulpverleners.
Er uitgeput naast gaan liggen is nooit een optie. Afwisselen na twee minuten is dan ook bij het credo.
Wegduwen, wegtrekken, commentaar en kritiek leveren, afsnauwen en andere vormen van agressie zijn een voorbeeld van (lichte) paniek, angst, onkunde of gebrek aan theoretische en/of praktische ervaring.

Het gaat om het redden van mensenlevens, niet om egotrippen over wie het beste kan reanimeren.
Als ad-hoc team sta je altijd sterker dan een egotrippende of betweterige reanimist.

Natuurlijk kan het zijn dat iemand volgens jouw waarnemingen niet geheel reanimeert conform de huidige richtlijnen, maar dat geeft wel aan dat iemand bereidt is om te helpen. Dat is het allerbelangrijkste.
Sommige "omstanders" kunnen zelfs aanwijzingen geven conform oude(re) richtlijnen.
Het is niet fout reanimeren volgens oude richtlijnen, maar wellicht heeft de betreffende persoon nog geen herhalingsles met de nieuwe richtlijnen gevolgd! Daar kan en mag je iemand niet op afrekenen.
Pas dus op wat je doet en zegt als je een dergelijke situatie aantreft.
Op tactvolle wijze kan je met een dergelijke persoon wel met een gezonde samenwerking een reanimatiepoging voortzetten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2011, 22:26:16
Goh, ik had al weer een poosje niet in dit topic gekeken.
Maar wat is het fijn om te lezen dat er goede tips gegeven worden en dat je een waardering krijgt voor het werk wat je gedaan hebt. Bedankt hiervoor.  O0
Het doet me goed en ondanks dat ik geen EHBO-diploma heb of een AED-cursus heb gevolgd zou ik het een volgende keer weer doen. De voldoening die het je geeft om een mens misschien te redden is door niemand af te nemen.
Ligt natuurlijk wel aan de situatie en omstandigheden want ik sta er niet om te springen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2011, 23:36:32
Misschien wel een idee om er een cursus BLS/reanimatie tegenaan te gooien skipper.
Ik merkte 2 weken geleden dat er aardig wat veranderd is.
(Ik zou haast zeggen dat het makkelijker geworden is. Zeker met zo'n klapkast)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.