Keurmerk voor eerstehulporganisaties

Auteur Topic: Keurmerk voor eerstehulporganisaties  (gelezen 17023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #20 Gepost op: 7 april 2011, 19:23:14
Volkomen mee eens..  echter mijn ervaring is dat veel bedrijven daar wel bewust van zijn, en ook aanvullende trainingen en oefeningen organiseren..
Kan je ook voor de duidelijkheid aangeven welke aanvullende ehbo trainingen (wie,wat,waar) en wat voor soort oefeningen dat dan zijn?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 7 april 2011, 19:54:47
Bijvoorbeeld  voor de Industrie : http://safetyresponder.nl/  
of maatwerk opleidingen, bijvoorbeeld voor besloten ruimten, of EHBO bij werken op hoogte..
  
Buitensportbedrijven :  Outdoor of Wilderness First Aid..

Ik heb klanten gehad, die zeer uitgebreide eerste hulp trainingen geven aan hun personeel.. En dan heb ik het over uitgebreide first responder trainingen..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #22 Gepost op: 7 april 2011, 20:18:53
Ik heb klanten gehad, die zeer uitgebreide eerste hulp trainingen geven aan hun personeel.. En dan heb ik het over uitgebreide first responder trainingen..
Verzorgt je stichting die en welke certificaat zou ik dan krijgen?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 7 april 2011, 20:57:41
Verzorgt je stichting die en welke certificaat zou ik dan krijgen?

De stichting is geen externe opleider..  echter ik doe voor meer bedrijven wat..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #24 Gepost op: 7 april 2011, 21:55:26
Een keurmerk kost de eerste hulp verlenende organisaties alleen maar geld... En liquide middelen zijn ook binnen deze organisaties vaker schaars dan in overvloed aanwezig.
...
Evenementenhulpverlening ook niet. Want wie gaat toezien, welke criteria, wat gaat het kosten?
Ik voel niks voor deze keurmerken.

Ik denk dat er eerst een draagvlak moet zijn vanuit de hulpverleningsorganisaties zelf. Rode Kruis en Oranje Kruis verenigingen zijn vertegenwoordigd in grote landelijke overkoepelende verenigingen. De onafhankelijke kleine organisaties worden niet vertegenwoordigd.

Interessant dat je over geld begint. Waarschijnlijk wel reeel, omdat ook de organisatie die een keurmerk met zich meebrengt ergens van betaald moet worden. Draagvlak is nodig, maar er mag ook sprake zijn van enige drang. Want want veel verenigingen zitten niet te wachten op een keurmerk om de doodeenvoudige reden dat ze dan hun vrijheid kwijt zullen raken en verantwoording moeten afleggen.

Evenementenhulpverlening ook niet. Want wie gaat toezien, welke criteria, wat gaat het kosten?
Ik voel niks voor deze keurmerken.

Juist wel, want de gevaarlijkste cowboys lopen in deze markt rond.

Het gaat mi bij een keurmerk niet om de kwaliteit en opbouw van opleidingen, het gaat over de toepassing in de praktijk. Een keurmerk voor de organisaties die Eerste Hulp verhuren en toepassen. Hoe te werken, wat wel en wat niet.

EHBO'ers verschuilen zich graag achter 'het is vrijwilligerswerk, het is geen werk en moet leuk blijven'. Prima, maar je werkt met mensen die een ernstige gezondheidsverstoring hebben. Aanklooien lijkt me dan niet zo'n goed idee.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #25 Gepost op: 7 april 2011, 22:02:37
EHBO moet leuk blijven. Mooi niet.
Het is meestal pure ellende, al dat menselijk leed en al die reanimaties.
EHBO wordt afgedaan als een leuke en vooral gezellige en sociale bezigheid, maar EHBO is absoluut bloedserieus.

Zolang besturen van EHBO-verenigingen en NRK-afdelingen hun standaard opgeleide EHBO-ers blijven inzetten op evenementen veranderd er niets.
Blijkbaar is hier de wil niet om:
- kwaliteit te verbeteren,
- niveau van de EHBO-er omhoog te brengen,
- opleidingen aan te passen aan moderne inzichten en kwaliteitseisen,
- veranderingen op organisatorisch vlak bespreekbaar te maken, laat staan door te voeren.
Of zitten vele verenigingen vastgebakken of vastgeroest in oude denkwijzen?

Helemaal mee eens!

Waarom verbaasd je dat.. IGZ is sinds 2005 op verzoek van ons ketenpartners (ambulancedienst) op bezoek geweest, omdat zij duidelijkheid van de inspectie wouden over de handelingen die vrijwilligers van Stichting MedicalRescue.NL uitvoerden.  (volledige immobiliseren) van slachtoffers en of de vrijwilligers voorbehouden handelingen uitvoerden.  Toen was nog niet voor de betrokken MMA's duidelijk wat het verschil was tussen wettelijke voorbehouden handelingen en instellingsvoorbehouden handelingen..
...
Dus er is geen stront aan de knikker, dus ook geen gevaar voor de voksgezondheid, en het heeft veel duidelijkheid gebracht..
Ik denk dat het goed is dat de IGZ eens gekeken heeft naar het werk van jouw stichting en de verwachtingen en bedenkingen van de ketenpartners. Er is ongetwijfeld een vermoeden geweest van mogelijke gevaren, anders wordt er niet zo uitgebreid naar gekeken. Ik denk dat het erg leerzaam is voor beide partijen en ik ben blij te lezen dat het voor een aantal goede verbeteringen gezorgd heeft. Dat zou de IGZ bij meer organisaties moeten doen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 8 april 2011, 10:20:37
Ons cluppie, heeft geen moeite met openheid aan relevante partijen.. en is daar juist een voorstander van...

In onze geval is er metname voor de ketenpartners veel duidelijk geworden, en we nodigen ze ook regelmatig uit om een en ander te komen onderzoeken of trainingsmomenten bij te wonen en inzicht te verkrijgen hoe en waarom we werken zoals we dat doen..

IGZ heeft niet alleen onze organisatie bekeken maar meerdere eerste hulp dienstverlenings organisaties..
IGZ komt niet langs voor organisaties die zich volledig houden aan het oranje kruis boekje, echter kan na een melding of verzoek om onderzoek, juist wel langs voor clubs die dat niet doen.

De belangrijkste persoonlijke les, is dat je als Eerste Hulp dienstverlener niet moet proberen een "ambulancediensten" te kopieren, maar zeer goed en intensief moet kijken naar je dienstverlening en de individuele componenten ervan..  
De "wannabee" moet je enorm trainen in vaardigheden, maar ook enorm goed uitleggen dat je juist met een iets andere werkwijze, en andere technieken, en dat je met meer getrainde handjes veel kan bereiken..  echter dat je dat niet een 10 dagen cursus leert..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #27 Gepost op: 8 april 2011, 22:25:39
Rescue, heel even tussen haakjes: achter een zin hoort meestal maar één punt (.) te staan. Meer leidt tot slechtere leesbaarheid van je tekst.

Dat binnen jouw organisatie veel getraind wordt is mij wel duidelijk. Dat lees ik in alle posts op dit forum terug. Ik ben het met je eens dat je met het juiste onderwijs en voldoende training mensen veel kan leren. De wet beperkt zich tot voorbehouden handelingen, maar er is meer dan dat. Sommige handelingen zijn niet bij wet voorbehouden, maar brengen risico's met zich mee waarvoor het hebben van een medische vooropleiding cruciaal is. Hoe is dat bij jouw organisatie geregeld? Is er medisch toezicht? Heb je artsen en verpleegkundigen (SEH, IC of Ambu) binnen jouw organisatie die worden ingezet (dus niet extern ingehuurd)?

Je laatste zin begrijp ik niet helemaal. De 'wannabee' zal nooit bereiken wat hij wil, omdat de grens iedere keer verlegd wordt bij het 'behalen' van zijn ideaal.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #28 Gepost op: 9 april 2011, 12:12:30
Al leer je iemand 10 jaar lang de kneepjes, zonder de werkelijke praktijkervaring ooit te hebben mee mogen maken weet je nog steeds niet of iemand op het 'moment supreme' doet wat hem geleerd is.
50% training, de andere 50% is ervaring en de kunst om de  handelingen, kennis en methodiek toe te passen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #29 Gepost op: 9 april 2011, 12:29:13
Al leer je iemand 10 jaar lang de kneepjes, zonder de werkelijke praktijkervaring ooit te hebben mee mogen maken weet je nog steeds niet of iemand op het 'moment supreme' doet wat hem geleerd is.
50% training, de andere 50% is ervaring en de kunst om de  handelingen, kennis en methodiek toe te passen.
Sterker, het zou denk ik moeten zijn:
33% is theorie en achtergrondkennis, 33% is training en 33% is praktijkervaring. Je hebt alledrie nodig om in de praktijk goed te werken, nieuwe informatie op te nemen, te verwerken, oplossingen te bedenken (vanuit de theorie en vanuit de ervaring) en om te zetten naar een handeling (vanuit training en praktijk).

Zonder achtergrondkennis zijn je mogelijkheden beperkt en is het aanpassen aan de omstandigheden moeilijk, waarbij de praktijkervaring weer een belangrijke factor is om je te sturen. Voor sommige vaardigheden is een EHBO cursus met wat aanvulling voldoende, voor andere is een medische vooropleiding (vpk of arts) noodzakelijk.