Reddingsbrigades op C2000, gelieerde van.....

Auteur Topic: Reddingsbrigades op C2000, gelieerde van.....  (gelezen 9240 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2011, 17:32:51
Ik kan jullie melden dat eind dit jaar alle brigades met een boot (vlet van de rampeneenheid) worden aangesloten op c2000 met status bijzondere gebruiker. Al het materiaal is al bij Reddingsbrigade Nederland, het moet alleen nog uitgedeeld worden aan de brigades. En enkel gediplomeerde personen mogen het systeem gebruiken, dus niet de mensen in opleiding.

Dat is al gebruikt tijdens de oefening in Haarlem. En dat stukje opleiding is nog steeds een fabel. RN heeft geen eigen opleiding voor C2000 gebruik, omdat de enige die reddingsbrigades opleidt is UMS. Er zijn een aantal leden geweest die vervolgens een basisopleiding zouden gaan opzetten, maar helaas is dat nooit van de grond gekomen.

Stand van Zaken
Het afgelopen jaar is het beveiligingsplan opgesteld en geaccordeerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie (V&J). Voor de landelijke inzet van de vlettenvloot bij rampen is een landelijke fleetmap opgesteld. Afspraken tussen de regionaal aangewezen gebruiker met de lokale reddingsbrigades over de communicatie via het C2000-netwerk met de regionale meldkamers zijn onderwerp van discussie geweest. Met de veiligheidsregio Kennemerland en de binnen deze regio vallende reddingsbrigades en vtsPN Nederland (de beheerorganisatie van C2000) is een pilot uitgevoerd. Ervaringen uit deze pilot kunnen worden gebruikt voor het invoeringstraject in de overige reddingsbrigades in Nederland.

De pilot werd vorig jaar gedraaid, aangezien men Sail 2010 in deze pilot wilde gieten. Helaas werd de communicatie en organisatie door de Veiligheidsregio naar zich toegetrokken en konden de reddingsbrigades ingepast worden in het complete verbindingschema met aansturing vanaf het water (KLPD) of vanaf het land (MICK-MKA) met de rampentaak-portofoons.
Momenteel is Kennemerland weer in contact gekomen met RN voor een volgende pilot ten aanzien van het C2000 gebruik voor de reguliare strandwachttaak van de reddingsbrigades in Kennemerland. Deze pilot loopt pas een tweetal weken en is nog totaal onbekend of die doorgang heeft, omdat UMS toestemming hiervoor nog moet geven.

Voor gebruik van C2000 in de reddingsorganisatie, dient een aantal noodzakelijke voorwaarden o.a.:
      o Randapparatuur is geprogrammeerd met de juiste template en fleetmap;
      o Borging van beheer en onderhoud van de C2000 randapparatuur volgens beveiligingsplan;
      o Afronding van opleidingen voor alle medewerk(st)ers die met het C2000 syseem gaan werken.
Plan van aanpak uitrol C2000 in 2011
Uitgangspunten en doelstellingen 2011 Aan de Reddingsbrigade Nederland is opdracht verstrekt C2000 conform het opgestelde Implementatieplan uit te voeren.

Ff voor de duidelijkheid, er zijn nog geen eens GSSI’s voor de lokale reddingsbrigade, dus een fleetmap met dus de juiste template maken duurt voorlopig nog wel.
Er zijn regio’s waar bijvoorbeeld lokaal beheer zeer snel om kan gaan met eventuele mutaties. Als je een pilot draait moeten mutaties snel worden doorgevoerd, zodat je uiteindelijk met een werkbare fleetmap en template zowel je strandwachttaak, maar ook je landelijke rampentaak uit kan voeren.
En het stukje opleidingen heb ik reeds op geantwoord, dus . . . . . .
Elke hulpverlening start met communicatie.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2011, 18:38:13
Ik hoor toch hele andere geluiden.
De veiligheidsregio's moeten ook gaan bezuinigen en dus gaat daar de broekriem ook een heel stuk strakker.
Ik hoorde dat bij de vervanging van randapparatuur, de kosten voor aanschaf nieuwe C2000 apparatuur en de exploitatie geheel bij de RB's komt te liggen.
Samengevat, hebben de RB's wel geld voor dit bovenste ?
Dan weer kijkend naar deze ontwikkeling, loopt RN dan niet achter de feiten aan ?

Delta00


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 8 april 2011, 18:47:59
Ik hoorde dat bij de vervanging van randapparatuur, de kosten voor aanschaf nieuwe C2000 apparatuur en de exploitatie geheel bij de RB's komt te liggen.
Samengevat, hebben de RB's wel geld voor dit bovenste ?

Delta00,
nog erger is het om de materialen op de plank te hebben, maar te wachten tot de volgende overstroming. En dan blijkt het materieel niet functioneel te zijn of kunnen de gebruikers er niet mee om gaan, omdat het niet in de dagelijkse hulpverlening past.

Zie een van de belangrijkste C2000 lessen: opgeschaald moet overeenkomen/ aansluiten bij de dagelijkse hulpverlening.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #13 Gepost op: 8 april 2011, 19:23:44
Delta00,
nog erger is het om de materialen op de plank te hebben, maar te wachten tot de volgende overstroming. En dan blijkt het materieel niet functioneel te zijn of kunnen de gebruikers er niet mee om gaan, omdat het niet in de dagelijkse hulpverlening past.

Zie een van de belangrijkste C2000 lessen: opgeschaald moet overeenkomen/ aansluiten bij de dagelijkse hulpverlening.

Mee eens ! Maar je ziet hoe hard het vandaag bij defensie gaat, ook die hebben we nodig, maar het geld is op.
Delta00


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2011, 21:13:52
@ Rob van Munster
Zijn jullie de enige reddingsbrigade met een OOV taak binnen Gelderland Zuid of zijn er meerdere reddingsbrigades in die regio met een "gedelegeerde" taak vanuit een aangeweze gebruiker?

In de regio Gelderland Zuid is de reddingsbrigade Culemborg de enige reddingsbrigade die uit deze regio komt en uitrukt voor waterongevallen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de reddingsbrigade Den Bosch (uit Brabant Noord) een overeenkomst heeft met de gemeente Maasdriel en dus ook wordt gealarmeerd door de GMK in Nijmegen. Zij beschikken over een portofoon C2000 (brandweer Maasdriel). Aanvullingen zullen wel gegeven worden door Joost van Kempen van de brigade Den Bosch.

De andere 2 brigades in Gelderland Zuid, Tiel en Nijmegen, hebben geen uitrukfunctie.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #15 Gepost op: 10 april 2011, 23:01:33
In de regio Gelderland Zuid is de reddingsbrigade Culemborg de enige reddingsbrigade die uit deze regio komt en uitrukt voor waterongevallen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de reddingsbrigade Den Bosch (uit Brabant Noord) een overeenkomst heeft met de gemeente Maasdriel en dus ook wordt gealarmeerd door de GMK in Nijmegen. Zij beschikken over een portofoon C2000 (brandweer Maasdriel). Aanvullingen zullen wel gegeven worden door Joost van Kempen van de brigade Den Bosch.

De andere 2 brigades in Gelderland Zuid, Tiel en Nijmegen, hebben geen uitrukfunctie.

@Rob van Munster: weinig aanvulling meer nodig volgens mij ;)

Wij rukken inderdaad uit voor oppervlaktereddingen in de Bommelerwaard (VR Gelderland-Zuid) in opdracht van de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel en beschikken daarvoor over 1 C2000-portofoon met een brandweerroepnummer (met als 'naam' Reddingsbrigade Den Bosch). We komen dan wel eens met meerdere boten of werken samen met RB Culemborg, maar onderling overleg vindt dan plaats via de Reddingsbrigade-apparatuur. De C2000 gebruiken we alleen voor het contact met de OvD-B en de GMK Nijmegen.

Ik merk inderdaad dat het weinige gebruik ervan niet bijdraagt aan de handigheid die onze mensen er mee hebben. Dit ligt overigens niet alleen aan het apparaat en de techniek, maar ook over de andere 'taal' die de brandweer gebruikt. Dit laatste ondervang je natuurlijk niet met vaker gebruik van het apparaat binnen de Reddingsbrigade.

Als komende winter de dijken breken en de rampenvloot van de Reddingsbrigade moet met C2000 haar taken gaan uitvoeren, dan vrees ik het ergste...
Ook als ik zie hoe de meeste brigades bij 'onze' oefening in 2008 al moeite hadden met de RN-apparatuur.

Overigens heeft die oefening mij wel gesterkt in mijn mening dat C2000 voor de rampenvloot onontbeerlijk is: de hele oefening vond plaats op de wateren IN de stad 's-Hertogenbosch met hemelsbreed afstanden binnen de 5km, maar toch zeer slechte en soms geen ontvangst door bebouwing, dijken , bomen etc. En dit met de CP's (1 VC van de bond en een eigen communicatie-aanhanger van ons) midden in het gebied en redelijk op hoogte. En dat is juist het terrein waar wij ons met een overstromingsramp gaan begeven: ondergelopen bebouwd gebied. Met analoog is dat echt problematisch.

In een ander topic heeft er al eens een discussie hierover gelopen, maar ik heb nog wat vragen/punten voor ons:

- Wij opereren op de grens van 2 veiligheidsregio's: de Maas bij 's-Hertogenbosch is de grens tussen Gelderland-Zuid en Brabant-Noord. Voor de eerste rukken wij al uit, met de 2e zijn gesprekken. Moet ik dan straks 2 C2000-porto's bij me hebben??? Het is al 2 keer aardig mis gegaan door melders die bij de verkeerde meldkamer uitkwamen (06 bellen naar 112) of hulpdiensten die aan de verkeerde kant van het water stonden. Volgens mij ook omdat de diensten aan beide zijden niet met elkaar meeluisteren, terwijl dat met C2000 (was ooit beloofd) een eitje zou moeten zijn??
- Wij doen naast de bewaking van recreatiegebieden (vast) en de uitrukken ook heel veel aan incidentele bewakingen (evenementen, zeilwedstrijden etc.). Op dit moment hebben we zo'n 6 mobi's en 20 porto's hiervoor. Mag of moet ik daar straks allemaal C2000 voor gebruiken? en wie gaat dat betalen? voor ons is dat volgens mij onbetaalbaar en ook niet te verhalen op opdrachtgevers?
- komt er een gespreksgroep per regio of per brigade? wij bewaken regelmatig gelijktijdig met RB Oss, maar ieder een eigen 'klus', zitten we elkaar dan in de weg?

Binnenkort maar eens mailen met dhr. Silven ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2011, 14:20:40
Joost,

Over de inzet bij 2 veiligheidregio's.

ik zou afspraken maken met de 2 veiligheidregio's over het gebruik van 1 communicatieset en dan de set van de regio waar onder valt. 2 word onhandig. misschien heb je al een set voor communicatie met andere reddingseenheden en een voor de Meldkamer of brandweer eenheden. een extra set met de gespreksgroepen van de andere meldkamer zou dan zelfs een derde set betekenen. zodra het incident in de naburige regio plaast vind zou ik afspreken om via het externe inmeldkanaal je aan te melden bij de regio waar het incident plaatsvind. De meldkamer kan je dan koppelen aan de incidentgroep.

de vraag is straks of je de RN apparatuur wel kan gaan gebruiken voor je reguliere taak. Dit ligt helemaal aan de programmering en wat er mogelijk is. De spullen vanuit de regio zijn niet zomaar de nieuwe gespreksgroepen van RN geprogrammeerd. Dus daar liht de uitdaging hoe en of dit ingevuld gaat worden.

ook zou ik afspraken maken over het alarmeren. alarmeren door 2 meldkamers kan, maar als de 1e meldkamer jullie ingezet, en de 2e meldkamer wil je voor een ander incident gebruiken dan zou dat voor dezelfde eenheid een 2e alarmering betekenen. Dat kan verwarrend zijn aangezien de meldkamers jou status niet weten.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 11 april 2011, 16:42:13

ook zou ik afspraken maken over het alarmeren. alarmeren door 2 meldkamers kan, maar als de 1e meldkamer jullie ingezet, en de 2e meldkamer wil je voor een ander incident gebruiken dan zou dat voor dezelfde eenheid een 2e alarmering betekenen. Dat kan verwarrend zijn aangezien de meldkamers jou status niet weten.

Ook dat vroeg ik me inderdaad nog af ;) De kans dat het dan om hetzelfde incident gaat is namelijk vrij groot. Het is al meerdere malen voorgekomen dat er in de Maas iets gebeurt, waarbij er vanaf 2 kanten 112 wordt gebeld. En voorzover ik het weet gaan de meldkamers dan eerst aan hun kant de boel in gang zetten, voor ze de overkant informeren. Voor die drenkeling maakt het niet uit door welke kant wij gealarmeerd worden en wie ons aanstuurt, maar kan me voorstellen dat ze er op de beide oevers wel zenuwachtig van worden 8)

Ik denk er misschien te simpel over, maar volgens mij zou het voor de drenkeling wel prettig zijn als het qua organisatie en communicatie als 1 incident wordt beschouwd. Dus dat 1 meldkamer de basis wordt voor alle eenheden op beide oevers en dat die ook allemaal samen op 1 gespreksgroep zitten tijdens het incident. Maar dat zal wel niet kunnen/mogen....

Overigens zijn de gesprekken met de 2e regio nog in een verkennende fase, maar wel goed om een beetje te weten wat kan en niet kan.
Materiaal is al wel voorbereid ;)

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #18 Gepost op: 11 april 2011, 16:56:43

Ik denk er misschien te simpel over, maar volgens mij zou het voor de drenkeling wel prettig zijn als het qua organisatie en communicatie als 1 incident wordt beschouwd. Dus dat 1 meldkamer de basis wordt voor alle eenheden op beide oevers en dat die ook allemaal samen op 1 gespreksgroep zitten tijdens het incident. Maar dat zal wel niet kunnen/mogen....

Dat zou inderdaad het mooist zijn, helaas word water nog weleens gebruikt als regiogrens. een centralist van de meldkamer maakt eerst een snelle inschatting van het incident gaat daarna eenheden alarmeren en daarna pas de randvoorwaarden eromheen bekijken. bijschaven kan tijdens de opkomst en het inmelden van de eenheden. Helaas word er nog weleens vergeten te kijken wat andere regio's doen. Dit zal je bij grensgevallen blijven houden!!Ook dat de 112 binnenkomt bij 2 regio's. (deze gevallen gaan er in de toekomst waarschijnlijk toch minder worden als de ontwikkelingen doorgaan in meldkamer land. van 25 naar 10 of nog minder)

Wat wel belangrijk is is dat er een regio jullie hoofdregio zou moeten zijn en die bepalen of je inzetbaar bent of niet. anders vaar je straks naar incident x  voor regio A en word je gealarmeerd voor incident Y door regio B. regio B verwacht dat je opkomt en ze weten niet dat je al een andere klus gekregen hebt door regio A. Of regel dat er bij inzet van jullie eenheden de andere regio geinformeerd word. of door de centralist meldkamer of door een infocode oid door te sturen.

succes


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #19 Gepost op: 11 april 2011, 17:46:30
Rob je zegt onontbeerlijk, maar nu het volgende: we hebben een overstroming ergens, de masten en de bijbehorende kastjes van C2000 staan onder water en toen ??

Delta00