GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011  (gelezen 142021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Nog negen gewonden in het ziekenhuis
ALPHEN AAN DEN RIJN (ANP) - Van de mensen die gewond raakten bij de schietpartij in Alphen aan den Rijn liggen er nog negen in een ziekenhuis. In totaal zes mensen zijn zondag en maandag uit het ziekenhuis ontslagen. Dat heeft waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn maandagmiddag gezegd.
De negen liggen verspreid over vier ziekenhuizen. Van een van hen is de situatie ,,kritisch", die van vijf anderen stabiel. Over de toestand van drie gewonden kon Eenhoorn niets zeggen.
http://www.destentor.nl/regio/8485523/Nog-negen-gewonden-in-het-ziekenhuis.ece


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ook nazorg voor familie Van der Vlis
ALPHEN AAN DEN RIJN - De familie van Tristan van der Vlis krijgt, net als de slachtoffers, nazorg aangeboden.
Dat heeft waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn maandagmiddag tijdens een persbijeenkomst gezegd. Volgens Eenhoorn komt de hulpverlening voor de slachtoffers en de familie van Van der Vlis snel op gang.
De waarnemend burgemeester meldde verder dat van de gewonden die in het ziekenhuis liggen, nog één persoon instabiel is.
Maandagmiddag is een extra raadsvergadering. Daar zal burgemeester Eenhoorn de Politici van Alphen aan den Rijn op de hoogte zal stellen.
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50183


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Triest verhaal allemaal. Net als de meeste Nederlanders geschokt door de gebeurtenissen (maar dat terzijde).

Wat mij wel op valt is de wijze waarop dhr. Eenhoorn als burgemeester acteert. Als je dit vergelijkt met Moerdijk, kan je toch zien dat hier een echte leider staat met een bak ervaring (en waarschijnlijk een goed team). Echt knap!!
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Mysterie: waarom duikt het Warum-bord overal op?
Te midden van de bloemenzee voor de Ridderhof in Alphen aan den Rijn staat een opvallend bord: 'Waarom? Warum?' Het houten bord met rode letters dook in bijna iedere nieuwsrubriek op, als symbool van het onbegrip over de daad van Tristan van der V. Maar voor de maker van het bord staat het niet symbool voor het onbegrip in Alphen. De ramptoerist met gevoel voor drama plaatst zijn bordjes al jaren op plekken waar zich vreselijke dingen hebben voltrokken.

De zeer oplettende kijker herkende het bord misschien al. Bij de ramp in Apeldoorn stond er ook al een bord met daarop 'Warum?' Ook van hout, met letters in dezelfde rode kleur en het herkenbare krullende vraagteken, die op een omgekeerde 'S' lijkt.

Fotodetective van de Volkskrant Hans Aarsman kreeg de, waarschijnlijk Duitse, jongeman al in 2009 in het vizier. Hem viel het voor het eerst op in Darry, Noord-Duitsland, waar een vrouw haar kinderen had omgebracht. Daar stond het bord, tussen de bloemen, kaarsjes en knuffels die geschokten bij de plek des onheil hadden gezet. De volgende dag wist hij het bord naar een beter plekje te manoeuvreren, pal naast de deur van het huis.

Duisberg, Fritzl en Winnenden
Aarsman heeft na onderzoek het Warum-bord terug weten leiden tot 2007, bij een restaurant in Duisberg waar door een maffia-vete tussen twee Italiaanse clans zes Italianen vermoord werden. Sindsdien wordt het bord geplaatst bij verschillende drama's in Duitsland, Oostenrijk en Nederland.
In Amstetten, Oostenrijk, dook het bord op voor het huis waar Josef Fritzl in een kelder zijn dochter jarenlang opgesloten en verkracht had. Daar stonden ook twee andere borden bij, in dezelfde kleur en dezelfde stijl was geschreven: 'Schon wieder' en 'Wie kontte es dazu komen?' In Winnenden, waar een scholier in maart 2009 op een school 15 mensen doodschiet, poseert de maker van de borden met zijn bord met daarop 'Gott, wo warst du?' voor een grote groep cameraploegen en fotografen. Ook in Alphen aan de Rijn laat de man zichzelf fotograferen. Dit maal in kleermakerszit met kaarsen naast zijn bord.

Wie de jongeman precies is en waarom hij er altijd als de kippen bij is met zijn borden als er een drama voltrekt, blijft vooralsnog een mysterie. Volgens Aarsman is het een man met een missie. Zijn missie is niet het beantwoorden van de vraag: 'warum' heeft dit drama zich voltrokken, maar het krijgen van aandacht, denkt althans Hans Aarsman. 'Net als de seriemoordende scholier uit Winnenden zal ook hij het gevoel kennen dat de wereld hem niet ziet staan', zegt Aarsman. 'Maar hij heeft er iets op gevonden, een minder gewelddadige manier om de aandacht op zich te vestigen.'  
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5684/Schietpartij-Alphen-a-d-Rijn/article/detail/1873535/2011/04/11/Mysterie-waarom-duikt-het-Warum-bord-overal-op.dhtml?sms_ss=twitter&at_xt=4da2fcc337213660,0


geert+

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Triest verhaal allemaal. Net als de meeste Nederlanders geschokt door de gebeurtenissen (maar dat terzijde).

Wat mij wel op valt is de wijze waarop dhr. Eenhoorn als burgemeester acteert. Als je dit vergelijkt met Moerdijk, kan je toch zien dat hier een echte leider staat met een bak ervaring (en waarschijnlijk een goed team). Echt knap!!

helemaal mee eens, het was duidelijk en dat toch redelijk kort na het incident. misschien dat het mbt Moerdijk mee heeft gespeeld dat het grensoverschrijdend was en "wollige taal" en ontwijkende antwoorden gebruikte.
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ramptoerisme
Ook vandaag worden op verschillende plaatsen in Alphen aan den Rijn de slachtoffers van de schietpartij herdacht. De burgemeester opende vanochtend in het stadhuis een condoleanceregister. Hij schreef als eerste in het boek: 'We gedenken 9 april 2011. Een ramp in een sterke samenleving'.

Eenhoorn hoopt dat alles snel weer bij het oude is. Hij is wel bang voor ramptoerisme in het winkelcentrum. "Er moet niet ineens een enorme toeloop komen van mensen die het wel eens even willen zien." Hij is van plan daar maatregelen tegen te nemen.
http://nos.nl/artikel/232209-alphen-rouwt-om-slachtoffers.html


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
'Tristan was een schizofrene en wapenverliefde eenling'
 
UPDATE
Eenling
Familie en bekenden van Tristan spreken van een 'eenling'. Een man zonder vrienden. Nooit een vriendin gehad. Een zieke geest. Altijd bozig. Een jongen die conflicten zocht. Die zich in zijn ouderlijk huis opsloot met gewelddadige videospelletjes. En het altijd maar over wapens had. Hoe dodelijker, hoe beter.  

Aankondingingen
Uit verklaringen van bekenden en familie gisteren en vandaag blijkt dat Tristan het altijd trots over zijn wapens had en ook meerdere malen heeft geroepen dat hij mensen zou neer schieten. 'Hij heeft gedaan wat hij altijd al zei dat hij zou doen: mensen neerschieten,' zegt oud-collega Rachid Lima. 'Hij zei meer dan eens dat hij het gemeentehuis of het politiebureau zou binnenlopen en ze allemaal wel eens kapot zou schieten.'

Mensen die anoniem wensen te blijven laten weten dat Tristan nooit buiten was. 'Hij was echt altijd bezig met die spelletjes en zijn wapens. En hij had zijn mond vol over mitrailleurs en M-16's.' Ook was hij gek op zijn auto, een Mercedes die hij van zijn vader kreeg. 'Supertrots was hij daarop. Hij had op een dag verduisterende folie op de ramen geplakt. Die folie is deels verboden en dat wist hij en zei daarover: als ik ooit een agent aan mijn auto zie komen, dan maak ik hem kapot.'

Ik snap het gewoon echt niet... Als je dit verhaal leest... dan is het toch gewoon wachten tot hij echt iemand "kapot schiet" ?? Als je dit constant van hem hoort.. als je hem constant maar met dat geweld bezig ziet.. altijd met die wapens.. Dan ga je bij jezelf toch ook wel nadenken of die wapens wel veilig zijn in zijn bezit... Ik kan hier echt niet bij...


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl

Ik snap het gewoon echt niet... Als je dit verhaal leest... dan is het toch gewoon wachten tot hij echt iemand "kapot schiet" ?? Als je dit constant van hem hoort.. als je hem constant maar met dat geweld bezig ziet.. altijd met die wapens.. Dan ga je bij jezelf toch ook wel nadenken of die wapens wel veilig zijn in zijn bezit... Ik kan hier echt niet bij...

ik weet et niet...
als je dit zo leest denk ik bij me zelf deels ook wel van wel.
maar jah je denkt altijd dat zijn andere mensen en hij ''zegt'' het maar het gebeurt tog niet.
want zou jij zoiets verwachten van je eigen zoon / familie oid.


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
ik weet et niet...
als je dit zo leest denk ik bij me zelf deels ook wel van wel.
maar jah je denkt altijd dat zijn andere mensen en hij ''zegt'' het maar het gebeurt tog niet.
want zou jij zoiets verwachten van je eigen zoon / familie oid.

Daar heb je ook gelijk in... Achteraf oordelen is dan ook 'makkelijk'. Maar ik heb toch zo mijn vraagtekens..


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Achteraf is altijd makkelijk praten helaas. :)

Als deze verhalen kloppen (achteraf is het makkelijk om verbanden te leggen en dingen te zeggen over iemand) dan is het nog de vraag hoeveel van deze informatie bij de juiste instanties terecht is gekomen..