GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011  (gelezen 142041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Mysterie: waarom duikt het Warum-bord overal op?
Als je op afbeeldingen zoekt naar "warum" kom je ook een heel akelig boek tegen waarvan de kaft meer dan gelijkenissen heeft met het worum-bord.
boek: FÖRSTER, HANS ALBERT. Warum? Kriegserlebnisse eines Achtzehnjährigen. 2. Auflage. Leipzig, Plagwitz, Die Wölfe 1925. Mit 4 ganzs. Federzeichnungen des Verfassers. 57(1) S. OHLnbd. Farbiger Deckelentwurf: Totenkopf mit Stahlhelm, brennende Häuser, von Walter Leuchtenberger.

Ga je verder zoeken naar deze schrijver en de mensen die hem aanhalen, dan krijg je de kriebels, .........
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil

Ik snap het gewoon echt niet... Als je dit verhaal leest... dan is het toch gewoon wachten tot hij echt iemand "kapot schiet" ?? Als je dit constant van hem hoort.. als je hem constant maar met dat geweld bezig ziet.. altijd met die wapens.. Dan ga je bij jezelf toch ook wel nadenken of die wapens wel veilig zijn in zijn bezit... Ik kan hier echt niet bij...
Ik snap het ook niet dat de "familie en vrienden" niet aan de bel hebben getrokken bij bepaalde instantie, want 1 ding is zeker zo'n jongen mag geen wapens in huis hebben. Waarschijnlijk was het dan nog gebeurt maar dan had hij de wapens niet direct voor het grijpen gehad. Maar zo als altijd, achteraf kijk je een koe in de kont.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Mysterie: waarom duikt het Warum-bord overal op?

Hier werd net uitgebreid over gesproken in De Wereld Draait Door.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Beeld drama Alphen ook anoniem te uploaden

ALPHEN AAN DEN RIJN - Mensen die over beeldmateriaal van de schietpartij in Alphen aan den Rijn beschikken, kunnen dit nu ook anoniem uploaden op de website van de politie Hollands Midden.

Sinds de oproep van de politie om foto's en filmpjes van de gebeurtenissen naar de politie te sturen voor onderzoek, heeft de politie nog helemaal geen beeldmateriaal ontvangen. De politie vermoedt dat dit te maken kan hebben met het feit dat mensen om gegevens als hun naam en telefoonnummer werd gevraagd.

De politie beschikt wel over camerabeelden uit de winkels en het winkelcentrum. Die zijn in beslag genomen voor onderzoek.

http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50195


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Expert: Suïcidaal gedrag keert vaak terug
  
AMSTERDAM – Als iemand suïcidaal gedrag vertoont, keert dat vaak terug. Dat zegt prof. dr. Ad Kerkhof, hoogleraar klinische psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, naar aanleiding van de schietpartij in Alphen aan den Rijn. „Er zijn mensen met een kwetsbaarheid voor wanhoop.”

Het is „heel erg moeilijk” om van te voren mensen te traceren die soortgelijke plannen hebben als Tristan van der V., de man die zaterdag dood en verderf zaaide in Alphen aan den Rijn, zegt Kerkhof.

Tristan van der V. zat in 2006 tien dagen in een gesloten inrichting vanwege suïcidale klachten. De afgelopen weken zou hij weer neerslachtig zijn geweest. „Er zijn duizenden mannen en jongens die ook suïcidale neigingen hebben, mensen met een kwetsbaarheid voor wanhoop. In Nederland leven tienduizenden jonge geïsoleerde mannen in hun eigen fantasiewereld. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze in een winkelcentrum met een automatisch wapen een massaslachting aanrichten. Dat blijft een heel zeldzaam verschijnsel. Wel zie je aan voorbeelden in landen als Amerika, Finland en Duitsland dat het telkens om jongemannen gaat met een wapen”, zegt Kerkhof, die zich al jaren inzet voor suïcidepreventie. „Hoe haal je dit soort mensen eruit? Het is heel lastig om gedrag als van Van der V. te voorspellen. Mogelijk zijn al enkele jongens ontdekt die effectief worden behandeld.”

Zelf spreekt Kerkhof zo nu en dan met mensen die er aan „denken” om zichzelf van het leven te beroven en ook anderen wat aan te doen. „Ze zijn woedend op de samenleving, de familie, het noodlot. Ze hebben een fascinatie voor geweld. Dat probeer ik dan met die mensen te bespreken. Zou je dat nu wel doen?”

Honderdduizenden Nederlanders kampen met depressieve klachten. Gedachten aan suïcide komen „veel” voor, stelt Kerkhof. „De helft van de mensen die in behandeling is bij een psychiater of psycholoog heeft last van suïcidale gedachten. Het betreft een menselijke reactie, een manier van zelfbescherming, waarbij mensen reageren op teleurstellingen, tegenslagen en onheil in de toekomst.”

Aan die depressieve klachten is van alles te doen, stelt Kerkhof. „Denk aan cognitieve gedragstherapie of behandeling gedurende een opname.”

Om drama’s als in Alphen aan den Rijn te voorkomen, zou gekeken kunnen worden naar de beschikbaarheid van wapens in Nederland, stelt Kerkhof. „Je zou het bezit van wapens onmogelijk kunnen maken, of nog strengere wetgeving toepassen. Als iemand zich in Nederland het leven beneemt met een vuurwapen, is het vaak een agent, een militair of een lid van een schietclub. In landen als Amerika en Finland, waar relatief makkelijk aan wapens is te komen, gebeurt zo’n 50 tot 60 procent van de suïcides met een vuurwapen. In Nederland ligt dat percentage veel lager: 4 procent voor mannen, 1 procent voor vrouwen.”

Dat Tristan van der V. kennelijk gefascineerd was door wapens –hij had vijf vergunningen– vindt Kerkhof „raar”. Schietclubs zouden in de gaten kunnen houden welke leden depressieve neigingen vertonen, oppert hij. „De vraag is wel of dat lukt en hoe dat zou moeten.” Of een verbod op schietclubs soelaas biedt, is nog maar de vraag. „Er zijn kennelijk mensen die gefascineerd zijn door wapens, hoewel ik zelf daar eigenlijk niets van begrijp. Op een schietclub hebben mensen een uitlaatklep.”
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/expert_suicidaal_gedrag_keert_vaak_terug_1_545330


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ooggetuige schietpartij Alphen: Ik zag hem, hij had mij kunnen zien
ALPHEN AAN DEN RIJN – Vanuit het niets opende Tristan van der V. zaterdag het vuur, terwijl zijn slachtoffers nietsvermoedend hun boodschappen deden. „Ik zag hem, hij had mij kunnen zien.”

Zaterdagmiddag. Nietsvermoedend loopt Martijn Hassefras (34) door de vestiging van buurtsuper Albert Heijn in winkelcentrum De Ridderhof. Het is zijn wekelijks ritueel: ’s zaterdags boodschappen doen.

Even na twaalven klinkt van vlak buiten de supermarkt lawaai. Hassefras: „Ik stond net bij de groenteafdeling. Toen hoorde ik van vlakbij: paf-paf-paf.” Een rotje, denkt de Alphenaar, getrouwd en vader van een kind. Hij loopt naar de schappen en gaat verder met winkelen. Op dat moment krijgt hij door dat het flink mis is. „Een schietpartij, een schietpartij, werd er achter me gegild.”

Verbaasd loopt Hassefras terug richting de winkelingang, naar de promenade. Ondertussen kijkt hij nieuwsgierig naar buiten. Dan krijgt hij de schrik van zijn leven. „Ik zag iemand staan met een vuurwapen, een redelijk fors handwapen. In mijn terminologie een geweer. Hij legde aan en schoot zeker zes, zeven keer drie winkels in, tegenover de Albert Heijn. Heel rustig en trefzeker.”


Een medewerker van de supermarkt dirigeert Hassefras de winkel in. „Iedereen werd naar achter gedreven en het kantoortje van de locatiemanager in geloodst. Daar stonden we hutjemutje op elkaar. Sommige klanten zagen spierwit, anderen trilden op hun benen. De deur bleef op een kier. Een van de personeelsleden zei: Hier zijn we voorlopig veilig. Als-tie op slot gaat, krijg je hem alleen maar open vanaf de binnenkant.”

In het kantoortje flitst er van alles door zijn hoofd. „Omdat ik de man toen ik hem zag schieten geen slachtoffers had zien maken, had ik nog hoop op een goede afloop. Je denkt: Misschien zijn het losse flodders. Of: Misschien knalt hij alleen reclameborden omver.” Een kwartier gaat voorbij. Dan roept een van de personeelsleden de klanten op de supermarkt rustig via een zijingang te verlaten. Hassefras haast zich naar huis.

De hoop op een goede afloop, die hij op dat moment nog koestert, wordt meteen de grond in geboord. „Het wemelde van de politie en op dat moment was er al sprake van vier dodelijke slachtoffers. Omstanders wisten toen ook al te vertellen dat de schutter zich door het hoofd zou hebben geschoten. Hij zou voor de ingang van de Albert Heijn hebben gelegen. Misschien dat we er daardoor uit moesten via de zijingang.”

Als Hassefras thuis arriveert, is zijn vrouw verbaasd omdat hij de woning met lege handen in komt. Hassefras: „Zij wist nog van niets en hoorde pas van mij wat er was gebeurd.” De Alphenaar neemt even de tijd om tot zichzelf te komen. In gedachten reconstrueert hij wat er voor zijn ogen is gebeurd. „Toen ik naar buiten keek, zag ik de schutter. Als hij niet van mij af had geschoten, maar juist de supermarkt in, had hij mij kunnen zien.”

In De Herenhof, een ander overdekt winkelcentrum aan de rand van Alphen, doet Hassefras later die middag zijn resterende boodschappen. „Er gaan twee dingen door je heen. Dat je er goed van af bent gekomen, maar dat anderen, ongetwijfeld buurtgenoten, nooit meer kunnen navertellen wat er deze middag in Alphen is gebeurd.”

Op de kruising van de Troubadourweg en de President Kennedylaan staan buurtbewoners diezelfde avond verslagen in groepjes bij elkaar. Inmiddels is bekend dat bij de schietpartij behalve de dader zelf zes slachtoffers zijn omgekomen. Ook de identiteit van de schutter is inmiddels bekend, net als zijn woonadres; een negen verdiepingen tellend flatgebouw aan de Wederikstraat, recht tegenover De Herenhof.

„Ik kan niet bevatten dat hij het heeft gedaan”, zegt buurtbewoner J. W. van den Akker over Tristan van der V., de 24-jarige dader. „Ik woon op dezelfde galerij als hij, een paar huizen verderop.” Veel contacten met Van der V. zegt Van den Akker niet te hebben gehad. „Hij zei me altijd netjes gedag als we elkaar tegenkwamen. Verder zit ik met zijn vader in de vereniging van eigenaren. Hij schildert en is een getalenteerd kunstenaar.”

Een vrouw met helblonde haren passeert in een scootmobiel. „Alphen is een roddeldorp”, zegt ze minachtend. „Het is al erg wat er is gebeurd, maar Alphenaren dikken het graag nog wat extra aan.” Ze doelt op het gerucht dat de schutter eerst zijn beide ouders zou hebben omgebracht voor hij willekeurige slachtoffers ging maken. Het is een loos verhaal, zegt hoofdofficier van justitie Nooy nog diezelfde avond, tijdens de persconferentie elders in Alphen, gedecideerd.

Het misverstand blijkt te zijn ontstaan doordat een van de omgekomen slachtoffers moeder is van een ex-militair die niet al te lang geleden is teruggekeerd van een missie in Kazachstan. „Haar zoon”, zegt een buurtbewoonster, „loopt hier al weken als een ongeleid projectiel door de buurt.” Het vermoeden dat deze ex-militair het bloedbad heeft aangericht, blijkt ongegrond. Voor het groepje buurtbewoners op de kruising is Tristan van der V. een anonymus.

Inmiddels is wel bekend dat drie andere winkelcentra in Alphen –Atlas, De Aarhof en De Herenhof– uit voorzorg zijn ontruimd. Aanleiding is de vondst van een briefje dat Van der V. in de kofferbak van zijn auto achterliet. „Overdreven”, zegt een man over de evacuatie van de omwonenden van de winkelcentra. Een ander: „Je weet niet hoe lang van tevoren zo’n man dit al heeft voorbereid. Hij zat op een schietvereniging en had een vergunning voor vijf wapens. Dan kan hij ook explosieven hebben gehad.”

Ooggetuigen van de schietpartij zijn de Alphenaren op de kruising niet. Een vrouw: „Ik heb de mensen wel huilend uit het winkelcentrum zien komen. Twee van hen stonden net in een bloemenzaak waar ook is geschoten. Ze zijn in paniek de koelcel in gevlucht. Toen ze naar buiten kwamen, was er nog geen opvang voor hen geregeld. Dat vind ik slecht.” „Dat kan toch ook nog niet, mens”, reageert een voorbijganger geërgerd. „Als je daar aankomt als agent en de grond ligt bezaaid met doden heb je toch andere dingen aan je hoofd.”

Twee agenten markeren het gebied dat minstens tot de volgende dag verboden terrein moet blijven. De avond valt, Alphen rouwt.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ooggetuige_schietpartij_alphen_ik_zag_hem_hij_had_mij_kunnen_zien_1_545140


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
@ambulancehm RAD Hollands-Midden
12 april nazorgbijeenkomst voor alle betrokken RAD collega's, uitzendkrachten en MKA medewerkers. Details op ambuweb of bij coordinator BOT.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
@gemeenteaadr
Eenhoorn: Beleidsteam inmiddels opgeheven, grip 3 afgeschaald, nu projectmatige aanpak van alles wat nodig is met nadruk op nazorg #Alphen


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
onderstaand een link waar "de bordjes-man " een artikel heeft geschreven.
http://www.online-artikel.de/article/timo-tasche-beherzte-politik-ist-gefragt--38622-1.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet