GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011  (gelezen 142820 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Vader Tristan meldde zelf bloedbad bij werkgever

De vader van Tristan, Hans van der Vlis (58), heeft zaterdag zelf de school waar hij als docent werkzaam is, ingelicht over het bloedbad dat zijn zoon heeft aangericht in Alphen aan den Rijn, nog voordat in de media bekend werd dat zijn zoon Tristan de dader was.'U kunt zich voorstellen dat het een moeilijk gesprek was,' zegt bestuurslid Wim De Kloe van het Driestar college in Gouda tegen AD.nl.

Het Driestar College heeft alle docenten per mail bijgepraat en opgeroepen tot gebed. Alle betrokken leerlingen werden vanochtend ingelicht bij de start van de nieuwe schoolweek. Ouders en verzorgers hebben een brief van de schoolleiding thuis gekregen.

'Hij is al jaren een gewaardeerd docent beeldende vorming op onze school. Er hangt ook werk van hem hier in ons gebouw. Vanochtend hebben we nog de gebeurtenissen in Alphen besproken, terwijl we voor de schilderijen stonden', aldus de Kloet.

Tragisch
Aanleiding om de schilderijen nu weg te halen ziet De Kloe niet: 'We kunnen de daden van de zoon de vader natuurlijk niet aanrekenen.'
De Kloe verwacht dat Hans van der Vlis voorlopig niet zal terugkeren naar de tekenlokalen in Gouda.

'Het is echt tragisch, Hans heeft een goede band met de leerlingen en andere docenten en is een gewaardeerd collega', aldus De Kloe. In een van de gebouwen van de school in Gouda is een hoekje ingeruimd waar leerlingen hun gevoelens kunnen uiten.

Natuur
Hans van der Vlis werd in 1953 geboren in Leeuwarden en maakte al op jonge leeftijd kennis met de natuur in de Friese polders. Na de middelbare school volgde de hij een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en daarna de Academie voor Beeldende Vorming te Amsterdam. Later verhuist hij naar Alphen aan den Rijn.

Op zijn website, met als titel 'The other world', verklaart hij zijn liefde voor de natuur: 'Die liefde voor de natuur wil ik delen. Die wereld wil ik weergeven, vormgeven in al zijn schoonheid. Ik wil mijn verwondering in mijn schilderijen tonen, overbrengen. Mensen dichtbij de natuur brengen, ze even stil laten staan in deze gehaaste wereld.'

'A Song for Tristan'
Op een expositie in 2008 bij de Rabobank in Nieuwveen toonde hij een schilderij met de titel 'A song for Tristan' (zie illustratie hieronder). Op de website worden tal van schilderijen afgebeeld, met de natuur en dieren als thema. De meeste werken zijn volgens de website verkocht.
(Eric Borsje)

http://www.ad.nl/ad/nl/3722/Schietpartij-Alphen-a-d-Rijn/article/detail/578052/2011/04/11/Vader-Tristan-meldde-zelf-bloedbad-bij-werkgever.dhtml

Vandaag hebben wij op school, waar Hans van der Vlis werkzaam is/was, ook een moment van gedenken gehouden. In een weekopening werd er een minuut stilte gehouden, een psalm gezongen en een bijbelgedeelte gelezen.
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
@OMDenHaag OM DenHaag  1 minute ago:
Laatste nieuws #Alphen: nu huiszoeking in woning dader. Zoeken naar boeken, aantekeningen, etc om ons info over achtergrond dader te krijgen

OMDenHaag OM DenHaag
Beeld over sepot uit 2003 is volledig. Hij heeft luchtbuks aan vriend uitgeleend, die vriend heeft ermee geschoten. Niet Tristan van der V.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Wat voor meerwaarde heeft het om hier de vermoedelijke naam en adres niet te plaatsen terwijl je wel de directe link plaatst naar het oorspronkelijke bericht op de telegraaf site plaatst waarin het te lezen is ?

Of je plaatst iets goed of je plaatst iets niet maar geen censuur lijkt me.

@ enrico1972 :  zo open als er nu over betrokkenen gesproken wordt vind ik recht doen aan hun situatie. Er wordt met  begrip over situatie ouder(s) bericht.  Dat had met mijn "censuur" niet zo mooi gebeurd.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Het is al eerder genoemd, maar wat heb ik een ongelofelijk respect voor de waarnemend burgemeester van Alphen a/d Rijn.
Hoe deze man met de situatie omgaat en erover praat is haast met geen pen te beschrijven.

Een zeer groot compliment..  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Waar ik geen begrip voor heb is de media.

Enkele voorbeelden;
 - Het NOS journaal vanavond om 8 uur. Opeens zie je in het onderwerp een wapen in beeld... even wachten en dan de schoten op een schietschijf bij waarschijnlijk een sportschool.
Zo dicht op de gebeurtenissen zie ik hiervan echt niet de meerwaarde. Wat moeten de mensen/betrokkenen zien en welke beelden roept dit bij hun op? Ik kan me voorstellen dat je dan snel de tv uit wilt zetten.

- Pauw en Witteman, enkele ooggetuigen (zelfs slachtoffers met een kogel in hun lijf) zien tijdens het gesprek in de beelden achter de sprekers levensgroot een foto van de dader. Gruwelijk om dat gezicht nogmaals te moeten zien.
De rillingen moeten dan over je lichaam lopen.

Wordt hier dan niet over nagedacht als er een programma of nieuws-item over gemaakt wordt?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Waar ik geen begrip voor heb is de media.

Enkele voorbeelden;
 - Het NOS journaal vanavond om 8 uur. Opeens zie je in het onderwerp een wapen in beeld... even wachten en dan de schoten op een schietschijf bij waarschijnlijk een sportschool.
Zo dicht op de gebeurtenissen zie ik hiervan echt niet de meerwaarde. Wat moeten de mensen/betrokkenen zien en welke beelden roept dit bij hun op? Ik kan me voorstellen dat je dan snel de tv uit wilt zetten.

- Pauw en Witteman, enkele ooggetuigen (zelfs slachtoffers met een kogel in hun lijf) zien tijdens het gesprek in de beelden achter de sprekers levensgroot een foto van de dader. Gruwelijk om dat gezicht nogmaals te moeten zien.
De rillingen moeten dan over je lichaam lopen.

Wordt hier dan niet over nagedacht als er een programma of nieuws-item over gemaakt wordt?

Dan kan je wel stoppen met beeld uit te zenden want alles zal de slachtoffers eraan herinneren.. Zoiets als bij Pauw en Witteman wordt overigens meestal gewoon besproken met de gasten, in dit geval de slachtoffers..


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dan kan je wel stoppen met beeld uit te zenden want alles zal de slachtoffers eraan herinneren.. Zoiets als bij Pauw en Witteman wordt overigens meestal gewoon besproken met de gasten, in dit geval de slachtoffers..

Daar heb je ook wel weer gelijk in.

Dat de slachtoffers/gasten vooraf doorgesproken worden over het programma wist ik niet. Echter gaat het ook wel een beetje om de kijkers. Blijf het vreemd vinden en vind het geen toegevoegde waarde hebben. Iedereen weet wel hoe die g.lbak eruit ziet.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Dagopbrengst en kijkcijfers dicteren de media.
Zeker geen objectiviteit.
De onzin regeert en halve waarheden worden voor vol aangezien.

De media heeft niet bepaald zijn beste kant laten zien bij dit drama.
Wat ik van de wnd burgemeester niet kan zeggen. Hij is echt  O0


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Alphense politiek vol lof over aanpak na drama
ALPHEN AAN DEN RIJN - De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn is vol lof over het optreden van waarnemend burgemeester Eenhoorn, politie en hulpdiensten naar aanleiding van de schietpartij van zaterdag in winkelcentrum De Ridderhof.
Dat bleek maandagavond tijdens een speciaal ingelaste vergadering vanwege de dramatische gebeurtenissen, bedoeld om de Alphense politiek te informeren. ’Ik word gebeld uit het hele land. ‘Wat hebben jullie een goede burgemeester en wat loopt het allemaal soepel’ hoor ik steeds’, aldus één van de Alphense politici.
De raad hield aan het begin van de vergadering een minuut stilte voor de slachtoffers van de schietpartij. Na deze minuut stilte gaf waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn tekst en uitleg over de gebeurtenissen van zaterdag en de actuele stand van zaken over de slachtoffers en het onderzoek. Daarna konden de diverse raadsleden hun hart luchten over het bloedbad.

Vragen over wapenvergunning
Alleen D66-fractievoorzitter Inge Prins stelde tijdens de bijeenkomst nog eens nadrukkelijk de vraag hoe Van der Vlis met zijn psychische gesteldheid aan een wapenvergunning kon komen. Het antwoord op deze vraag wordt nog onderzocht door de Rijksrecherche.

Eenhoorn zei verder dat de gemeente Alphen aan den Rijn de afgelopen twee dagen ruim vijfhonderd telefoontjes heeft ontvangen op het speciale telefoonnummer dat is opengesteld voor mensen met vragen over de schietpartij. Het gaat vooral om telefoontjes van mensen die aanwezig waren bij de schietpartij, en familieleden van getroffenen.
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50207


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Al vroeg druk in De Ridderhof
ALPHEN AAN DEN RIJN - Het was dinsdagochtend al vroeg druk in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Toen om 10.00 uur de met hout afgezette schuifdeuren opengingen, stonden ruim twintig klanten te wachten om naar binnen te gaan.
Klanten applaudisseerden toen het winkelcentrum openging. Na een kwartier verschenen de eerste gevulde tassen in de gangpaden.
Het lijkt weer een gewone winkeldag als altijd. Maar wie goed om zich heen kijkt ziet de verschillen. Winkeliers vallen elkaar in de armen, er is een ereplekje ingericht waar bloemen worden neergelegd en ook voor de winkel van een omgekomen onderneemster verschijnen bloemen. Publiek loopt wat beduusd rond.

Veel steun
Er is in de buurt veel steun voor de winkeliers, merkt ook Robert Grootenhuijs. Hij is voorzitter van de winkeliersvereniging. ‘Op Twitter lees je dat mensen elkaar oproepen om toch vooral naar de Ridderhof te gaan voor boodschappen. Ze realiseren zich dat de ondernemers er ook niets aan kunnen doen.’
Slechts enkele winkels blijven nog gesloten, omdat die door logistieke problemen in de afgelopen dagen niet zijn bevoorraad. Personeel dat nog niet wil werken, wordt vervangen. ‘De supermarkten in De Ridderhof hebben bijvoorbeeld personeel uit andere filialen laten komen’, zegt Grootenhuijs.

Niets meer te zien
Fysiek herinnert bijna niets meer aan de schietpartij van afgelopen zaterdag. Alleen voor een aantal ramen zitten nog houten platen. ‘Als die ruiten al waren gerepareerd, zou je er echt niets meer van zien’, zegt Robert Grootenhuijs. Hij is voorzitter van de winkeliersvereniging en heeft dit weekend alles meegemaakt.
‘Ik heb gezien hoe de gewonden geholpen zijn en hoe de overledenen zijn afgedekt. Voor mij is het heel anders dan voor iemand die zijn winkel uit is gerend en nu voor het eerst terugkomt. Die heeft alleen de schietpartij gezien. Iedereen verwerkt dat op zijn eigen manier.’
De politie houdt de komende weken extra toezicht om te voorkomen dat De Ridderhof het domein wordt van ramptoeristen.
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50211