GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011  (gelezen 142913 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Zes doden bij schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn

Uitgegeven: 9 april 2011 12:48
Laatst gewijzigd: 9 april 2011 15:15

AMSTERDAM - In Alphen aan de Rijn vond zaterdagmiddag een schietpartij plaats in het winkelcentrum De Ridderhof, waarbij zes doden en zestien gewonden zijn gevallen, waarvan vier zwaargewond. Dit heeft waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn tijdens een persconferentie bevestigd.
De vermoedelijke dader  heeft zichzelf van het leven beroofd. Dat heeft de gemeente gemeld op haar website. Er is geschoten met een automatisch vuurwapen.

Volgens het Leidsch Dagblad vluchtte het winkelende publiek voor zijn leven. Het centrum is door de politie afgesloten en er zou grote chaos heersen.
Even werd gedacht dat er een tweede dader zou zijn. Dit bleek later niet het geval te zijn.

Verschrikkelijk

Eenhoorn spreekt van een ramp die te verschrikkelijk voor woorden is. "Wij wensen de nabestaanden van de slachtoffers veel sterkte."
Er waren heel veel mensen in het winkelcentrum op het moment van de schietpartij, benadrukte Eenhoorn.
''Er waren ouders en kinderen. Het is bijna niet te begrijpen dat dit is gebeurd'', aldus de burgemeester. ''Er wordt alles gedaan om familie, vrienden en bekenden op dit moment zo goed mogelijk op te vangen.''

Hoofd

De dader, een blanke man die rond de 25 jaar zou zijn, schoot zich volgens een getuige na zijn daad door zijn hoofd met een ander wapen. Hulpdiensten reden af en aan om gewonden te vervoeren, vermoedelijk ook naar andere ziekenhuizen dan het Ziekenhuis Rijnland in Alphen aan den Rijn. Dat was niemand voor commentaar bereikbaar.
Het beleidsteam van de gemeente, met waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn is inmiddels bijeengekomen op het stadhuis.

Opvang

Ooggetuigen van de schietpartij zijn opgevangen in het nabijgelegen kerkelijk centrum De Bron. Dat liet een medewerkster van het centrum weten.
''Er zijn hier naar schatting honderd mensen aanwezig'', aldus de medewerkster. Volgens haar is de sfeer onrustig, omdat veel mensen zijn geschokt door het geweld. De politie is aanwezig om de mensen te vragen wat zij gezien hebben.

Ooggetuigen

Volgens een ooggetuige schoot de dader met een grote mitrailleur om zich heen. "Er zijn veel gewonden. Ik denk zeker vijf tot tien doden", zegt hij op Radio 1.
Lokale media spraken ook met ooggetuigen. ''Bij de kassa's schoot hij zichzelf door het hoofd. Eerste loste hij heel veel schoten, daarna ontstond er paniek. Ik heb zijn geweer weggeschopt'', aldus de 34-jarige Ramon Vleerlaag tegen alphen.cc.
Annemarie de Bruin (82) was in de Albert Heijn toen de schietpartij plaatshad: ''Rennen! Dat is het eerste wat ik dacht toen er werd geroepen dat er iemand lag. Ik hoorde zoveel schoten, het leek wel een klapperpistool. Ik heb mijn boodschappen laten staan en ben meteen weggerend.''

Vuurwerk

Een omwonende zag volgens alphen.cc vanaf haar balkon naast het winkelcentrum hoe de dader schietend naar buiten kwam. ''Ik hoorde iets dat op vuurwerk leek, ik zag mensen naar buiten rennen, mensen vielen, boodschappen vielen.
"Ik zag een man in een bomberjack en legerbroek met een machinegeweer. Hij laadde zijn geweer door en ik hoorde binnen weer schieten. Er gaan nu al geruchten over minimaal zeven doden. Ambulances rijden af en aan.''

Volg dit nieuws op Twitter via NUlive

© NU.nl/ANP/Novum


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Dit doet me trouwens wel erg denken aan amerika, Collumbine, Virginia tech etc.

 :'( :'( al mijn medeleven aan de nabestaande en familie van de slachtoffers

afgelopen week de school in brazilië, maar goed het blijft niet normaal..
weet iemand wat die verdachte situatie kan zijn?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Misschien iets te maken met het verdachte pakketje?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
afgelopen week de school in brazilië, maar goed het blijft niet normaal..
weet iemand wat die verdachte situatie kan zijn?
Bedoel jij wat in die P2000 melding staat?
Is gewoon GMS-tekst van de politie O0


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
De ABH van Alphen aan den Rijn, kan ook gebruikt worden als Verzorgingscontainer.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Op Ned1 is te zien dat er ook nog een TS is aangekomen. Ik vermoedt dat dat bij deze P2000 melding hoort:

p2kflex
15:02:22 09-04-11GROUP-1Prio 3 RIDDERHOF APN Verdachte situatie (Grip: 3) 66830
GRIP 31503038BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Kazernealarm)


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
15.31 uur: Mogelijk persconferentie na overleg
Burgemeester Eenhoorn en het crisisteam houden momenteel een overleg. Verwacht wordt dat daarna nog een persconferentie volgt.

15.29 uur: Onduidelijkheden
Het is onduidelijk hoe lang de man om zich heen heeft geschoten. Sommige getuigen zeggen 10 tot 20 minuten. Anderen spreken van enkele minuten.

15.23 uur: Geschoten bij kassa
Er zou onder meer geschoten zijn bij de kassa van Albert Heijn.

15.16 uur: 'Blonde man van 25'
Een ooggetuige meldt dat de dader een blonde man was van ongever 25 jaar. Hij zou zichzelf met een ander wapen van het leven hebben beroofd.

15.10 uur: Slachtoffer was vrouw die in winkel werkte
Verslaggever Jeroen Wollaars meldt: Eén van de doden is een vrouw die in het winkelcentrum werkte. Ze werd door het hoofd geschoten.

15.01 uur: 'Ramp van ongekende omvang'
Waarnemend burgemeester Eenhoorn van Alphen aan den Rijn noemt de schietpartij "een ramp van ongekende omvang". Hij zei dat op de persconferentie. "Het is te verschrikkelijk voor woorden." Hij sprak van een bijna niet te begrijpen situatie. Eenhoorn sprak zijn medeleven uit aan de slachtoffers en hun familie. Voor de betrokkenen is opvang geregeld in een kerkgebouw en op het politiebureau.

Bron: NOS Liveblog


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Net op journaal 24 kwam een auto van de EOD langs met signalering. Weet niet
waneer dat was en of ze er nog steeds staan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
p2kflex
15:50:35 09-04-11-ALPHA-A2 AIDAPLEIN APN (Grip: 3,1,2) (herbezetten Kazerne: apn) A1 rit
GRIP 31523114Ambu 16-114 (Gouda en Omstreken)


Weet iemand waarvoor deze ambu is?
En ik neem aan dat het aidaplein achter de Ridderhof ligt ?


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
16.08 uur: Uitzendingen
De uitzendingen van de NOS op Nederland 1 en Radio 1 gaan door tot zeker 18.00 uur.

15.49 uur: OM: één dader
Het Openbaar Ministerie meldt dat het 100 procent zeker is dat er geen tweede schutter is geweest.

15.35 uur: Publieksnummer
Er is een publieksnummer geopend voor vragen: 0172-465073.

15.34 uur: Nog nooit eerder in Nederland
Veiligheidsdeskundige Glenn Schoen over het schietincident in Alphen. "We hebben zo'n incident nog niet eerder in Nederland gezien, maar wel in het buitenland."

Bron: Liveblog NoS