GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Schietincident winkelcentrum Ridderhof - Alphen aan den Rijn 09-04-2011  (gelezen 142000 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Winkelcentrum Alphen voorlopig dicht
ALPHEN AAN DEN RIJN - Het winkelcentrum in Alphen aan den Rijn waar dit weekeinde het dramatische schietincident plaatsvond, blijft voorlopig nog gesloten.
De Ridderhof moet nog worden vrijgegeven door de politie, die daar later op de dag een besluit over neemt. Dat liet een woordvoerder van de gemeente Alphen aan den Rijn maandag weten.
Voor de winkeliers van het centrum wordt een bijeenkomst georganiseerd, die om 13.00 uur plaatsvindt.
http://www.nu.nl/binnenland/2489209/winkelcentrum-alphen-voorlopig-dicht.html


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Condoleanceregister Alphen geopend
ALPHEN A/D RIJN -  Waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn heeft maandagochtend rond kwart voor tien in het stadhuis van Alphen aan den Rijn een condoleanceregister geopend. In de centrale hal kunnen mensen hun medeleven betuigen met de slachtoffers en nabestaanden van de schietpartij zaterdag in winkelcentrum De Ridderhof.

De gedenkhoek bestaat uit een tafel met bloemen, kaarsen en een condoleanceboek.

In het winkelcentrum kwamen zaterdag zeven mensen om het leven. De 24-jarige Tristan van der Vlis schoot zijn wapens leeg op het winkelende publiek en schoot zichzelf daarna dood.

Bij De Ridderhof leggen ook maandagochtend mensen bloemen. Op een groot doek dat over een huisje met een pinautomaat hangt, staat Rest in Peace.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9507545/__Condoleance-_register_geopend__.html?sn=binnenland


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Doden aantal Alphen aan den Rijn opgelopen naar 9. #schietpartij #alphen #ridderhof
2 minutes ago
BRON: http://twitter.com/#!/mediatvnl
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Nog twee mensen dood door schietpartij Alphen a/d Rijn

AMSTERDAM - Het dodental na de schietpartij zaterdag in Alphen aan den Rijn is opgelopen tot negen.

Dat maakte de politie maandag bekend.

In Alphen aan den Rijn vond zaterdagmiddag een schietpartij plaats in het winkelcentrum De Ridderhof.

bron: nu.nl


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Vlaamse regering betuigt medeleven
BRUSSEL -  Minister-president Kris Peeters van de Vlaamse regioregering heeft premier Mark Rutte maandag schriftelijk zijn medeleven betuigd met de schietpartij in Alphen aan den Rijn, waarbij zeven doden vielen.

„Gebeurtenissen zoals deze tonen opnieuw de kwetsbaarheid van onze samenleving aan ten opzichte van acties van individuele personen die met kwade opzet een groot aantal onschuldige slachtoffers beogen”, schrijft Peeters. „Namens de Vlaamse regering en alle Vlamingen wil ik u en uw volk oprechte gevoelens van medeleven en solidariteit aanbieden. Wij wensen de familie van de slachtoffers veel troost en sterkte toe.”

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9508700/__Medeleven_Vlaamse_regering__.html?sn=binnenland


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie minister Opstelten op gebeurtenissen Alphen aan den Rijn

Nieuwsbericht | 11-04-2011

Verklaring Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie:

“Wij zijn geschokt door het verschrikkelijke drama dat zich vanmiddag heeft afgespeeld in Alphen aan den Rijn. Dit is een drama voor Alphen aan den Rijn en voor Nederland. Onze zorg en medeleven gaan uit naar de slachtoffers en hun dierbaren. Ons medeleven gaat ook uit naar al die mensen die getuige zijn geweest van deze verschrikkelijke gebeurtenis. Ik heb contact gehad met burgemeester Eenhoorn van Alphen aan den Rijn en ik heb ons medeleven overgebracht. Ook heb ik aangegeven dat wij vanuit de nationale overheid ondersteuning zullen bieden, daar waar nodig. Wij geven steun aan het beleidsteam onder leiding van de burgemeester en de betrokken operationele diensten en hulpverleners.”

Minister Opstelten was zondagavond samen met premier Rutte  namens het Kabinet aanwezig bij de avondwake  ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de schietpartij in Alphen aan den Rijn.  
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2011/04/11/reactie-minister-opstelten-op-gebeurtenissen-alphen-aan-den-rijn.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Nog twee mensen dood door schietpartij Alphen a/d Rijn
bron: nu.nl

@rachidfinge
Sommige media melden dat het dodental na de schietpartij in #Alphen is opgelopen naar negen. Dit blijkt echter NIET te kloppen. #NOS

bio: NOS, nieuwslezer, journalist, Radio 1, Radio 2, 3FM, NOS Teletekst, NPO, MSc. Communicatiewetenschap, drums, fotografie, web dev, iPhone 4, Utrecht, Leiden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dodental Alphen blijft op zeven
AMSTERDAM - Het dodental van de schietpartij van zaterdag in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn blijft zeven. Eerder op maandag werden twee nieuwe slachtoffers gemeld, maar dat blijkt een dubbeltelling te betreffen.
Onder de zeven doden bevindt zich ook de dader, de 24-jarige Tristan van der V., die na de schietpartij een eind aan zijn leven maakte. Er is geschoten met een automatisch vuurwapen.
Zondag meldde burgemeester Eenhoorn nog zeventien gewonden, acht vrouwen en negen mannen, lagen nog twaalf mensen in het ziekenhuis. Zeven van de slachtoffers waren zwaargewond. Twee kinderen van zes en tien jaar zijn lichtgewond geraakt.
http://www.nu.nl/alphen-ad-rijn/2489370/dodental-alphen-blijft-zeven.html


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
18-jarige achtervolgde Van der Vlis: Ik moest hem stoppen
 
De Leidse studente die verscheidene slachtoffers hielp, wil niet herkenbaar op de foto. FOTO MARTIN SHARROTT EN EVERT-JAN DANIELS
Wegkomen. Dat wil vrijwel iedereen die zaterdag oog in oog komt te staan met Tristan van der Vlis. Maar niet de 18-jarige zaterdaghulp die de viskar bemant. Zij zet de achtervolging in. Als Tristan in de richting van haar vaders viskar loopt, knapt er iets. 'Over mijn lijk dacht ik, ik móest hem tegenhouden.'

De jonge vrouw probeert de schutter te achtervolgen, maar een man met een schotwond in zijn buik blokkeert de weg. Ze werpt zich tijdens het drama ook op als reddende _engel voor de slachtoffers. 'Hij begon te schreeuwen. Ik studeer voor doktersassistente, maar hij liet me niet helpen. Daarom wilde ik verder.' Terwijl ze onder een tafeltje kruipt, houdt ze de schutter in de gaten.

'Ik zag hem lopen, trots, de schouders naar achteren, twee handen om zijn geweer. Hij schoot gewoon. In een flits ging het door me heen: hij loopt in de richting van mijn vader, die verderop een viskar heeft. Over mijn lijk, dacht ik. Ik ben weer naar buiten gegaan. Ik wilde iets tegen zijn achterhoofd gooien, hem stoppen.'

Mensen helpen
Daarna ziet ze hoe hij zelfmoord pleegt. 'Mijn vader was veilig, ik kon mensen gaan helpen. De eigenaresse van Square Mode lag op haar buik voor de winkel, ze ademde nog. Ik heb een hartslag gezocht, maar kon hem niet vinden. Misschien kwam het door mijn klamme handen. Ze lag op haar buik, ik durfde haar niet om te draaien.

Daarom ben ik verder gelopen naar een vrouw die in haar scootmobiel hing. Zij had een hoofdwond. Ik heb om een schort gevraagd, heb dat tegen haar wond aan geduwd.'

Een man met een kogel vlak naast zijn hart helpt ze door zakdoekjes tegen de wond te duwen. 'Om de beurt ben ik bij de slachtoffers langsgegaan. Met die meneer ben ik meegegaan naar het ziekenhuis. Ik ben bij hem gebleven tot hij ontwaakte. Toen bedankt hij me.'

Automatische piloot
De Leidse leeft nu op de automatische piloot. 'Ik heb nog niet gehuild, maar ook niet gegeten.' Ze wil niet met haar naam in de krant. 'Ik weet niet hoe het zal voelen als ik daarmee word geconfronteerd.'

Meer verhalen van ooggetuigen leest u vandaag in het AD. (redactie)
11/04/11 10u54

Bron:http://www.ad.nl/ad/nl/3722/Schietpartij-Alphen-a-d-Rijn/article/detail/578000/2011/04/11/18-jarige-achtervolgde-Van-der-Vlist-Ik-moest-hem-stoppen.dhtml


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gewonden verspreid over ziekenhuizen
Een deel van de gewonden van de schietpartij in Alphen aan den Rijn is opgenomen in het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp. Een ander deel is opgenomen in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. In totaal zou het om 17 gewonden gaan.
De slachtoffers verkeren momenteel buiten levensgevaar. Over de aard van de verwondingen wordt geen uitspraak gedaan. “Dat doen we niet in verband met de privacy”, zegt woordvoerder Maartje Berger van het Rijnland Ziekenhuis. Volgens Berger is er één extra chirurg van thuis opgeroepen.
Het Rijnland Ziekenhuis kent twee locaties: een in Leiderdorp en een  in Alphen aan den Rijn. “Maar alle slachtoffers zijn naar Leiderdorp vervoerd omdat daar zich de spoedeisende hulpafdeling bevindt”, aldus Maartje Berger.
http://www.mednet.nl/nieuws/id5035-gewonden-verspreid-over-ziekenhuizen.html

In de media is heel veel onzin gezegd over de gewondenspreiding zaterdag.
Alphen heeft helemaal geen ziekenhuis in de eigenlijke zin van het woord. Zie http://www.rijnland.nl/nl/p4a71ae3e43317/Rijnland-Ziekenhuis-locatie-Alphen-aan-den-Rijn.html Ambulances gaan daar dus echt geen slachtoffers naar toe vervoeren. Die worden afhankelijk van de verwondingen direct naar ziekenhuizen en traumacentra in de omgeving vervoerd. Zie ook het twitterbericht van de de RAD Hollands Midden:

@ambulancehm
Dank aan alle collega's van de MKA HM, SHR, Haaglanden, Kennemerland, Utrecht, LMAZ, MMT, Sigma, LUMC, Rijnlands, Bleuland, Spaarne, VU!