Dreigtweets en dreigmails via social media zoals Twitter en Facebook

Auteur Topic: Dreigtweets en dreigmails via social media zoals Twitter en Facebook  (gelezen 28203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #20 Gepost op: 10 april 2011, 21:14:54
Ik denk juist dat dit soort acties een zogenaamde "rep" helemaal om zeep helpen.
Kan me namelijk niet indenken dat er mensen zijn die dit soort acties als leuk ervaren. Maarja, dat is misschien mijn (te) positieve kijk op het emotionele niveau van de mensen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 11 april 2011, 00:07:42
Plicht Twitcop?

http://criminaliteitswijzer.ning.com/profiles/blogs/plicht-twitcop
Door Dirk-Jan geplaatst op 10 April 2011 om 12.51

Zaterdag schoot een man in een druk winkelcentrum in het rond. Iedereen ziet de beelden en de berichten vanuit de media. Schokkend, onwerkelijk en eigenlijk niet te bevatten.

Omdat ik sinds anderhalve maand een "twitcop" ben, ging ik gelijk de berichtgevingen volgen via de accounts van Politie Hollands Midden en de gemeente Alphen aan de Rijn. Mooi om te zien dat zij rust en controle brachten in de berichtgeving over dit incident.

Helaas voelde iemand zich geroepen om te tweeten dat hij de  "6 kills" wel kon overtreffen. Ongelofelijk en onbegrijpelijk. Moest ik daar iets mee?  Het was namelijk al gemeld aan het account van Politie Hollands Midden en op dit bericht waren veel RT en Reply's. Zou het opgepakt worden hierdoor, vroeg ik me af. Ik kan me voorstellen dat Politie Hollands Midden hier geen tijd voor had.

Via de Meldkamer Zuid Holland Zuid heb ik aan een alerte collega mijn melding gedaan en vanaf thuis via de gsm drie "pics" gestuurd van hetgeen ik op Twitter had gelezen. Kort hierna kreeg ik een mail met daarin dat de alerte collega deze melding had doorgezet naar Rotterdam Rijnmond. Tegelijkertijd was communicatie van Rotterdam Rijnmond via DM op de hoogte. (niets weg zonder overleg, zeg maar)

De volgende ochtend las ik op Twitter dat in Rotterdam Rijnmond een aanhouding was geweest naar aanleiding van uitingen via Twitter.

Of het door mijn of ons optreden is geweest dat hij is aangehouden weet ik niet. Maar het geeft een goed gevoel dat er kordaat en daadkrachtig is opgetreden door Politie Rotterdam Rijnmond. Dit kan en mag niemand zo uiten op Twitter.

Voor de nabestaanden,  betrokken collega's en hulpverleners betrokken bij de schietpartij in Alphen aan den Rijn, sterkte!
Samen sterk in de hulpverlening!


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #22 Gepost op: 11 april 2011, 23:24:01
Ik denk juist dat dit soort acties een zogenaamde "rep" helemaal om zeep helpen.
Kan me namelijk niet indenken dat er mensen zijn die dit soort acties als leuk ervaren. Maarja, dat is misschien mijn (te) positieve kijk op het emotionele niveau van de mensen.

Grootspraak doet het goed bij sommige groepen. Dan ook nog opgepakt worden maakt je helemaal "gangsta". Hoe zielig het ook is, het bestaat.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 11 april 2011, 23:31:29
Misschien dat zo'n "opfokkertje" de forensische foto's van de kapotgeschoten slachtoffers onder zijn neus gedrukt moet krijgen, zien of dat een psychologisch verhelderend effect heeft en hij zich realiseert WAT hij nu eigenlijk had "getweet"!
Wat een stelletje idioten lopen er tegenwoordig toch rond, er lijken steeds meer van dit soort onopgevoede ontspoorde jeugd/jongeren als gewetenloze randdebielen zich in de maatschappij te begeven...... TRIEST!

2 duimen en meer dan helemaal met je eens! Knap dat je nog jezelf weet te beheersen...zulke randdebielen mogen van mij even een paar maandjes afkoelen in een cel >:(
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 12 april 2011, 08:14:41
Leiden - Leidenaar aangehouden na uiten dreiging van Twitter
Leiden, 11-04-2011 • Politie Hollands Midden heeft maandag 11 april een 17-jarige Leidenaar aangehouden na het uiten van een dreiging via Twitter.
De jongen gaf in een tweet aan dat er vanavond een shooting zou zijn bij een supermarkt in de regio. De politie wist de identiteit van de Leidenaar te achterhalen en heeft hem aangehouden. Ondertussen had de jongen de tweet weer verwijderd. De jongen gaf aan dat de tweet een grap zou zijn. De politie maakt proces-verbaal op tegen de Leidenaar.
Het verzenden van dergelijke berichten is strafbaar. De politie accepteert dit niet en zal altijd onderzoek doen naar de verzender hiervan en overgaan tot aanhouding.
http://www.politie.nl/hollands-midden/nieuws/110411tweetleiden.asp


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 12 april 2011, 18:47:51
OMDenHaag OM DenHaag
De Rotterdammer moet op 14 juni voor de rechter in Rotterdam verschijnen ivm het versturen van de dreigtweet kort na schietpartij #Alphen
2 minutes ago

OMDenHaag OM DenHaag  
De Rotterdammer die na de schietpartij in #Alphen ook een dreigtweet plaatste en werd aangehouden, blijft in Rdam 14 dgn langer vastzitten
3 minutes ago

OMDenHaag OM DenHaag
#Alphen. Politie en OM nemen bedreigingen via twitter zeer serieus en treden hard op tegen de afzender. Ook verhaalt de politie de kosten
6 minutes ago

OMDenHaag OM DenHaag  
De Leidenaar gaf in tweet aan dat er maandagavond een shooting zou zijn bij een supermarkt in de regio. De politie hield de man aan. #Alphen
7 minutes ago

OMDenHaag OM DenHaag  
De 17-jarige Leidenaar die maandag werd aangehouden na uiten dreiging op Twitter moet donderdag voor de rechter-commissaris verschijnen
8 minutes
Samen sterk in de hulpverlening!


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #26 Gepost op: 12 april 2011, 22:48:22
17-jarige jongen nog twee weken vast om dreigtweet

Redactie − 12/04/11, 17:36
De 17-jarige jongen uit Hoogvliet die werd aangehouden wegens het verzenden van een dreigtweet na het bloedbad in Alphen aan den Rijn, blijft nog zeker 14 dagen vastzitten. Dat meldt het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam.

De jongen werd in de nacht van zondag op maandag aangehouden. Hij moet zich op 14 juni verantwoorden voor de politierechter.

De politie pakte gisteren opnieuw mensen op die bedreigingen uitten die een relatie hadden met de schietpartij. In Leiden werd een 29-jarige man aangehouden die dreigde met een herhaling van de schietpartij. In Katwijk werd een 49-jarige man gearresteerd. Hij riep op het gemeentehuis dat hij kon begrijpen dat 'mensen met een mitrailleur langskomen'.

Serieus
De politie onderzocht de afgelopen dagen vijf 'tweets' van mensen die via Twitter een dreigement hebben geuit. Politie en justitie zeggen dergelijke 'grappen' zeer serieus te nemen.

'Ziekelijke grappen', aldus korpschef Jan Stikvoort. 'Mensen die zoiets roepen of twitteren, kunnen erop rekenen dat ze door politie en Openbaar Ministerie aangepakt worden.'

Het verzenden van dreigtweets is hetzelfde als iemand bedreigen en is dus strafbaar, stelt de politie. Zij zoekt actief naar dergelijke berichten op sociale media. Daarop volgt altijd onderzoek naar de verzender, die wordt aangehouden. De kosten van de politie-inzet zijn voor de verzender.

Bron:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5684/Schietpartij-Alphen-a-d-Rijn/article/detail/1874265/2011/04/12/17-jarige-jongen-nog-twee-weken-vast-om-dreigtweet.dhtml


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #27 Gepost op: 13 april 2011, 00:31:31
Politie is goed bezig op social media gebied. Zowel qua informatie verstrekken als optreden tegen dit soort dingen  O0 .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 13 april 2011, 00:39:08
Politie is goed bezig op social media gebied. Zowel qua informatie verstrekken als optreden tegen dit soort dingen  O0 .

Politie en OM  O0

OMDenHaag OM DenHaag
#Alphen. Politie en OM nemen bedreigingen via twitter zeer serieus en treden hard op tegen de afzender. Ook verhaalt de politie de kosten
Samen sterk in de hulpverlening!


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #29 Gepost op: 13 april 2011, 11:37:46
Politie en OM  O0

Nou, ik hoorde dat een ander lid van het OM (Koos Spee) al in opraap is gekomen door een minder passende tweet mbt Alphen.
Desalniettemin: de bedreigingen en andere zaken worden inderdaad, door het betreffende arrondissement, voortvarend opgepakt.
Senior GGP / Oost-Brabant