Onrust Defensie vanwege bezuinigingen - april 2011

Auteur Topic: Onrust Defensie vanwege bezuinigingen - april 2011  (gelezen 50002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #200 Gepost op: 5 november 2012, 08:57:44
Nu hij geen minister meer is kan hij weer mooi weer verkopen. Beetje zwak, had dan ook in het kabinet keihard nee gezegd tegen bezuinigingen. Overigens bezuinigt ook dit kabinet weer op defensie, enkele honderden miljoenen :(

Je kan zeggen van Hillen wat je wilt ... maar nadat hij het bommetje van 1 miljard had gegooit bij defensie heeft hij zich er steeds hard voor gemaakt dat verdere bezuinigingen onverantwoordelijk waren. Ook toen hij nog gewoon minister was.
Ik heb bij het aantreden mijn bedenkngen gehad over zo'n tabaksman bij defensie ... maar hij is mij uiteindelijk behoorlijk meegevallen. (gezien het beleid dat hij moest uitvoeren)


En wat betreft de bezuinigingen bij de staven. Ik moet mijn standaard onderschrift voor 31 maart ook aan gaan passen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #201 Gepost op: 5 november 2012, 19:13:09
Je kan zeggen van Hillen wat je wilt ... maar nadat hij het bommetje van 1 miljard had gegooit bij defensie heeft hij zich er steeds hard voor gemaakt dat verdere bezuinigingen onverantwoordelijk waren. Ook toen hij nog gewoon minister was.
Ik heb bij het aantreden mijn bedenkngen gehad over zo'n tabaksman bij defensie ... maar hij is mij uiteindelijk behoorlijk meegevallen. (gezien het beleid dat hij moest uitvoeren)


En wat betreft de bezuinigingen bij de staven. Ik moet mijn standaard onderschrift voor 31 maart ook aan gaan passen.


Ik vond hem achteraf ook niet verkeerd. Ik denk dat de beste man, doordat hij dat gezegd heeft geen minister meer mocht worden. (of was hij van een andere partij?)
Ik ben benieuwd waar het naartoe gaat met de nieuwe minister. (beloofd niet veel goeds)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #202 Gepost op: 6 november 2012, 00:37:27
CDA man ... die zitten niet meer in de regering tegenwoordig.
Onze nieuwe minister heeft vandaag gezegt dat ze beleid gaat maken waarmee de krijgsmachtsdelen nog nauwer gaan samenwerken.
Nieuwe bezems ... stempel drukken ... Op naar de volgende bezuinigingsronde.

In de tijd van de dienstplicht was het een hele bekende uitdrukking. Maak het leger leger.
Nooit gedacht dat ze 20 jaar later al zo ver zouden zijn daarmee.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #203 Gepost op: 6 november 2012, 10:08:20
Het blikveld van de politiek is beperkt tot euro's. Men realiseert zich niet dat door bezuinigingen en economische aangelegenheden (de JSF heeft praktisch niets meer met strategie maar alleen nog met economie te maken) de Grondwettelijke taken van de krijgsmacht in het geding komen. De Nederlandse krijgsmacht is haar evenwichtige strategische opbouw al kwijt, dus ik durf rustig te beweren dat de krijgsmacht haar verplichtingen in het kader van landsverdediging al niet meer kan nakomen. De mogelijke optredens in het kader van internationale stabiliteit zijn ook nog maar marginaal te noemen, ook hierin tellen we al nauwelijks meer mee. Blijft over de nationale taak voor de openbare orde en veiligheid. Er wordt nog geïnvesteerd in ICMS, maar bij gebeurtenissen die deze afspraken overschrijden (denk aan 1953, dan redden we het niet met die 3000 man ICMS-troepen) moet ik nog zien wat de krijgsmacht effectief op de mat kan brengen. Als ik bijvoorbeeld hoor dat reserve-eenheden de helft van hun voertuigcapaciteit moeten inleveren en de rest vanuit leentjebuur moeten betrekken als ze het nodig hebben, dan vraag ik me zeer af wat de effectieve inzetbaarheid van zo'n eenheid is.

De krijgsmacht is de verzekering van de Nederlandse staat. Vroeger all-risk, tegenwoordig WA en als het zo doorgaat betalen we dadelijk premie aan de Duitsers en Amerikanen.  :'(
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #204 Gepost op: 26 november 2012, 20:00:30
KMS in Weert gaat definitief weg. Desondanks de gemeente Weert en provincie Limburg een exploitatieplan hadden gemaakt waarbij faciliteiten gedeeld werden met ondermeer CIOS en andere opleidingsinstituten. Ook de nieuwe minister blijft die lijn volgen wat mij persoonlijk vies van haar tegenvalt.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #205 Gepost op: 26 november 2012, 23:54:00
KMS in Weert gaat definitief weg. Desondanks de gemeente Weert en provincie Limburg een exploitatieplan hadden gemaakt waarbij faciliteiten gedeeld werden met ondermeer CIOS en andere opleidingsinstituten. Ook de nieuwe minister blijft die lijn volgen wat mij persoonlijk vies van haar tegenvalt.

Hoewel ik met een enigszins gekleurde bril kijk (Ermelo, waar de KMS zoals het nu lijkt naar toe gaat, is mijn werkgebied) vraag ik me af of je de volledige motivatiebrief gelezen hebt, waarmee de minister Hennis haar besluit motiveert. Ik begrijp dat het voor Weert en Limburg zeker een aderlating is als de KMS verdwijnt, maar het businessplan wat opgesteld is door de gemeente ne provincie bevatte een aantal posten die doodeenvoudig niet mogelijk waren. Daarnaast resulteerde het plan niet in de gewenste mate van bezuiniging. Uiteindelijk moet er door de minister van Defensie fors bezuinigd worden en als dat geld niet uit de lengte komt, moet het uit de breedte komen.

De volledige motivatie is als PDF te downloaden via http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/11/23/46200994/Defensie_houdt_vast_aan_verhuizing_uit_Weert
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #206 Gepost op: 29 november 2012, 09:42:44
Opbrengsten van de verkoop van deze terreinen is een éénmalig voordeel. Er liggen in Weert zoveel gronden braak dat ik niet verwacht dat deze grond snel gekocht zal gaan worden en zeker niet voor die prijs. De economie wordt onevenredig hard getroffen hierdoor. Buiten dit gegeven is het ongehoord hoe op defensie bezuinigd wordt. Wij zijn lid van de NAVO, volgens NAVO-normen dienen 2% van het BBP besteed te worden aan defensie. Nederland geeft al jaren minder dan 1%! We denken allemaal dat de rest het wel doet en wij er zo goedkoop vanaf komen.

Daarbij wordt Limburg de laatste jaren altijd onevenredig hard getroffen. Limburg had het nakijken bij de reorganisatie van de VWA, de mijnen destijds, de belastingdienst, de rechtbanken en de nieuwste bezuinigingen de gevangenissen. Het bizarre hieraan is dat de afvaardiging van Limburgers in de coalities van de laatste jaren nog nooit zo groot is geweest. Zij lieten dit toe!

Zoals zoveel besluiten in Den Haag worden deze niet op rationele gronden besloten maar op basis van wie de meeste invloed heeft op een besluit. Hoe bestaat het dat Vlissingen een compleet nieuwe kazerne gaat krijgen?


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #207 Gepost op: 8 december 2012, 19:38:50
Dit vind ik nou echt een marketing verhaal. En als ik Jeanine t.z.t. weer eens spreek zal ik die gedachte ook met haar delen. Erg jammer dat zij de ingezette bezuinigingen van het vorige kabinet doorvoert. Tevens zal op defensie bezuinigt blijven worden aldus het coalitieakkoord.