Onrust Defensie vanwege bezuinigingen - april 2011

Auteur Topic: Onrust Defensie vanwege bezuinigingen - april 2011  (gelezen 50019 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 26 april 2011, 13:22:11
Ze worden in Den haag pas wakker als het te laat is en ach dan spreekt men toch wel van een incidentje.
Laat militairen de spits maar blokkeren, dan laten ze zien dat niet alle Nederlanders watjes zijn.
Alles moet in NL altijd te lief.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #41 Gepost op: 26 april 2011, 16:20:28
Helaas blijkt steeds weer dat ww (lees hulpverlenend Nederland) niet zonder assistentie van de krijgsmacht kunnen.

Bijvoorbeeld bij de bestrijding van bos-/heide-/ natuurbranden is en wordt de afgelopen tijd regelmatig beroep gedaan op de krijgsmacht.
En dan hebben we het helemaal niet over iets als Moerdijk of incidenten als Enschede waar defensie een compleet noodhospitaal heeft neergezet.


Dan maar geen JSF kan die 65 miljoen gelijk als bezuiniging meetellen en scheelt dat weer een hoop menselijke ellende. Zoals al eerder werd gememoreerd we hoeven niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn.
De hoogte van de bezuiniging is mede ingegeven doordat de missie in Afganistan teveel heeft gekost.

Regering wordt aub wakker !!!!

Jullie sturen het leger wel overal heen maar de financiering moet uit eigen budgetten worden betaald vreemd toch.
Net als dat je van je baas voor een belangrijke opdracht naar Amerika moet maar dat je de reis en verblijfkosten zelf moet betalen waar zijn we mee bezig  :-\ :-\ :-\

Arend


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #42 Gepost op: 26 april 2011, 16:36:29
Helaas blijkt steeds weer dat ww (lees hulpverlenend Nederland) niet zonder assistentie van de krijgsmacht kunnen.

Bijvoorbeeld bij de bestrijding van bos-/heide-/ natuurbranden is en wordt de afgelopen tijd regelmatig beroep gedaan op de krijgsmacht.
En dan hebben we het helemaal niet over iets als Moerdijk of incidenten als Enschede waar defensie een compleet noodhospitaal heeft neergezet.


Dan maar geen JSF kan die 65 miljoen gelijk als bezuiniging meetellen en scheelt dat weer een hoop menselijke ellende. Zoals al eerder werd gememoreerd we hoeven niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn.
De hoogte van de bezuiniging is mede ingegeven doordat de missie in Afganistan teveel heeft gekost.

Regering wordt aub wakker !!!!

Jullie sturen het leger wel overal heen maar de financiering moet uit eigen budgetten worden betaald vreemd toch.
Net als dat je van je baas voor een belangrijke opdracht naar Amerika moet maar dat je de reis en verblijfkosten zelf moet betalen waar zijn we mee bezig  :-\ :-\ :-\

Arend

En dan hebben we het nog niet eens over de levering van manschappen en materieel bij hoog-waterproblematiek zoals afgelopen winter weer eens bleek.

 :-X


gercoNL

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #43 Gepost op: 26 april 2011, 16:37:46
Helaas blijkt steeds weer dat ww (lees hulpverlenend Nederland) niet zonder assistentie van de krijgsmacht kunnen.

Bijvoorbeeld bij de bestrijding van bos-/heide-/ natuurbranden is en wordt de afgelopen tijd regelmatig beroep gedaan op de krijgsmacht.
En dan hebben we het helemaal niet over iets als Moerdijk of incidenten als Enschede waar defensie een compleet noodhospitaal heeft neergezet.


Dan maar geen JSF kan die 65 miljoen gelijk als bezuiniging meetellen en scheelt dat weer een hoop menselijke ellende. Zoals al eerder werd gememoreerd we hoeven niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn.
De hoogte van de bezuiniging is mede ingegeven doordat de missie in Afganistan teveel heeft gekost.

Regering wordt aub wakker !!!!

Jullie sturen het leger wel overal heen maar de financiering moet uit eigen budgetten worden betaald vreemd toch.
Net als dat je van je baas voor een belangrijke opdracht naar Amerika moet maar dat je de reis en verblijfkosten zelf moet betalen waar zijn we mee bezig  :-\ :-\ :-\

Arend
de F16 zijn verouderd. over een paar jaar zal er toch voor een vervanger moeten worden gekeken.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 26 april 2011, 18:06:47
Citaat
Militairen boycotten wellicht Vierdaagse

AMSTERDAM -
Militairen overwegen de Nijmeegse Vierdaagse te boycotten als onderdeel van de acties tegen de aangekondige bezuinigingen op defensie.

De militairen protesteren komende maand tegen de zesduizend gedwongen ontslagen die het kabinet heeft aangekondigd en bekijken daarom nog of zij deelnemen aan de Vierdaagse, dat zegt woordvoerder Ed Lugthart van de militaire vakbond AFMP. Dit kan vervelende gevolgen hebben voor het wandelevenement, dat wordt gekenmerkt door zijn militaristische karakter. Defensie zorgt voor Kamp Heumensoord, het tijdelijke kamp voor nationale en internationale militaire deelnemers, en een loopbrug op de route richting de finish in Nijmegen. Dat meldt omroep Gelderland.
Marsleider Willemstein van de Vierdaagse stelt dat er een overeenkomst is met Defensie en maakt zich daarom nog geen zorgen. Het grootste wandelevenement ter wereld vindt dit jaar plaats van 19 tot en met 22 juli.
Bron;Telegraaf


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #45 Gepost op: 26 april 2011, 22:42:27
Kan wel zijn dat overwogen wordt om de vierdaagse te boycotten ... maar dat zal waarschijnlijk alleen voor het meelopen in uniform zijn.
Voor het aanleggen van de pontonbrug, verzorgen van de rustplaatsen, opbouw en bewaking van heumensoord en alle andere ondersteunende handelingen die defensie verricht, worden gewoon als reguliere werkzaamheden uitgevoerd. Dus als dat geboycot wordt valt dat onder werkweigering.
Je weet wel ...
Dat andere woord voor staken...
En dat mogen militairen niet.

(sommige burgers bij defensie ook niet trouwens)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #46 Gepost op: 26 april 2011, 23:03:55
Trouwens wel opvallend dat ook dit bericht naar buiten komt door een woordvoerder van een vakbond.
Begrijp me goed ... ik ben ook lid van een bond.
Maar stemmingmakerij is de bonden niet geheel vreemd.
(net als de melding van vernieling die eerder naar buiten gebracht werd en bij defensie zelf niet bekend was)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 26 april 2011, 23:40:04
(net als de melding van vernieling die eerder naar buiten gebracht werd en bij defensie zelf niet bekend was)

Klopt, alle geluiden die ik tot nu toe heb gehoord (van diverse onderdelen) bevestigen jouw standpunt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #48 Gepost op: 29 april 2011, 11:36:57
Protestactie militairen op 26 mei in Den Haag

DEN HAAG - Den Haag wordt waarschijnlijk op donderdag 26 mei het toneel van militaire acties. De vakbonden vervroegen de landelijke actiedag drie weken, omdat de Tweede Kamer heeft besloten om al op 6 juni te debatteren over de aangekondigde bezuinigingen van 1 miljard euro in de komende vier jaar.

Het zou volgens de militaire vakbond AFMP mosterd na de maaltijd zijn om de actiedag na het debat te houden. Het protest is nog onder voorbehoud, omdat de gemeente Den Haag nog toestemming moet geven.

Ook de actieplek is nog niet bekend en hangt af van de te verwachten opkomst. Het is de bedoeling dat militairen zich verzamelen bij een kazerne in Den Haag en dan marcheren naar de actiebijeenkomst in het centrum. Van den Burg verwacht duizenden deelnemers aan deze 'mars voor de rechtvaardigheid'.
rtv west.nl


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #49 Gepost op: 3 mei 2011, 16:36:05
Ik hoorde van m'n broer(tje) dat de KMar buiten schot blijf vwb de bezuigingen. Dit alleen dat ze geen personeel hoeven in te leveren. Verder gaan ze wel op andere dingen bezuinigen.
Zo werkt m'n broer normaliter 40 p/wk. Vanaf komend jaar mag hij nog maar 36 p/wk gaan werken en werd hem verteld dat overwerk niet op prijs zou worden gesteld want dat kost geld.
Dus maw er blijf gewoon werk liggen.

Dat klopt niet helemaal. De KMar wordt in vergelijking met andere Defensieonderdelen minder hard geraakt, maar is ook de kleinste. Een kleine opsomming (de cijfers veranderen dagelijks):

- 30% reductie op de (District)Staf. Mogelijk meer;
- 1 rijksvaartuig gaat niet door. Dat houdt in dat je ook de mensen niet nodig hebt;
- na de reorganisatie van de rest van Defensie is er minder behoefte (-12500 justitiabelen) aan militaire politiezorg. Hier gaan dus naar rato ook functies verdwijnen;
- De opleidingen van Defensie gaan naar 6 maanden. Bij de KMar niet mogelijk. Bezuinigingen voor "personeel niet op functie" (maar in opleiding) zal op een andere wijze gehaald moeten worden. Mogelijk met functiereducties.
- numerus fixus: maximaal aantal functies in een rang. Ouder personeel in de rang vanaf opper wordt hierdoor getroffen.

Kortom, ook de KMar krijgt klappen.

Dat er veel militairen emotioneel worden en zich wat minder goed gedragen keur ik niet goed. Of ik daar als KMar tegen op zou treden weet ik niet. Op dit soort momenten zijn het toch echt collega's.

Ik wil niet (en dat mag strafrechtelijk ook niet) oproepen tot muiterij, maar ik kan mij wel wat hardere acties voorstellen als Den Haag niet luistert. Laten we eerlijk zijn: Als een paar militairen met tanks de snelweg blokkeren dan eindigen ze echt niet in de handboeien. Ik moet de eerste agent nog zien die zo'n tank openkrijgt of met zijn Volvootje een Leopard een stopteken gaat geven. ;D

Het is wellicht eerst zaak dat we ook de samenleving meekrijgen. Hiervoor moeten we het echt publieksvriendelijk houden. Maar goed, uiteindelijk... Ik zou mij kunnen voorstellen dat de KMar netjes ieder paspoort op Schiphol op zeer gedegen wijze controleert. Duurt een minuutje per paspoort. Ik denk dat de rijen op de snelweg A4 staan. Eens zien hoe snel de directeur van Schiphol contact opneemt met de heer Rutte...