Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 119129 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Glimlachend zei hij: Ik schiet jullie allemaal neer
Moordenaar van Alphen was enge jongen, zeggen zijn voormalige collega’s • “Hij was een creep, die met een big smile op z’n bek kon zeggen: Ik schiet jullie allemaal neer”
Vriendelijk, stil, op het saaie af. Een jongen die vrolijk goedendag zei, behulpzaam was, de deur voor je openhield en die de ramen lapte van de buren. Op het eerste gezicht was er weinig opmerkelijks te bespeuren aan het gedrag van Tristan van der Vlis, de 24-jarige jongen die afgelopen zaterdag in winkelcentrum De Ridderhof met een automatisch vuurwapen zes mensen doodschoot voordat hij met een pistoolschot een einde maakte aan zijn eigen leven. Ja, hij liep geregeld in legerkleding, net als hij die droeg tijdens de slachting in het winkelcentrum. En ja, hij was lid van een schietvereniging en had een vergunning voor vijf vuurwapens. “Achteraf denk je: dat is wel gek”, zegt een 54-jarige buurman. Achteraf ja. “Maar toen heb ik altijd gedacht: die Tristan is een doodgoeie gozer. Aan z’n gedrag was helemaal niks dat opviel.”

Hoewel? Volgens een oud-collega van supermarkt Dirk van den Broek, waar Tristan ruim twee jaar geleden werd ontslagen, was er wel degelijk te zien dat er met de jongen wat mis was “Hij was helemaal geen lieve, vriendelijke jongen. Tristan was een ‘creep’. Hij kon soms zomaar ineens beledigd zijn als er tijdens de lunchpauze een grapje werd gemaakt. Dan begon hij te glimlachen en zei hij, met een big smile op z’n bek: ‘Wacht maar, doe maar grappig, maar ik schiet jullie allemaal neer.’” Achteraf vraagt ze zich nog altijd af waar die kwaadaardigheid vandaan kwam.

Uit de afscheidsbrief die in de woning is gevonden, komt in elk geval geen helder motief naar voren. Wel blijkt uit de brief dat de jongen ‘duidelijk suïcidaal’ was, zo zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy zondagmiddag. In de brief verwees hij naar ‘digitale bestanden’, maar ook daaruit viel weinig op te maken. “Deze hadden meer een spirituele dan een bedreigende inhoud.” Nadat Van der Vlis zijn baan in de supermarkt was kwijtgeraakt, is hij geestelijk in de knoei gekomen. Hij zat daarvoor in therapie. Bij de politie was bekend dat hij al in 2006 ‘suïcidale klachten’ had. Een GGZ-instelling heeft hem er destijds op beoordeeld. Van der Vlis zat 10 dagen onder toezicht in een gesloten inrichting. De laatste tijd was hij weer down, zo weet de politie inmiddels. Het had er vooral te maken dat hij weer werkloos was. “Het was niet bekend dat hij suïcidaal was.”

Toch past de jongen volgens zijn buren helemaal niet in het daderprofiel van soortgelijke, lukrake moordpartijen zoals in Winnenden, Dendermonde (crèche Fabeltjesland), Erfurt, Virginia Tech en Columbine High School. “Tristan had vrienden”, zegt een buurjongen aan de Wederikstraat, op een steenworp afstand van het winkelcentrum. “Hij was echt niet zo’n geplaagde eenling die vaak voor dit soort dingen verantwoordelijk is.” Ja, hij was een stille jongen, maar zijn buren zagen hem graag. Tristans vader, een schilder, heeft de galerijen van de hele flat versierd met schilderingen. De afbeeldingen, veelal van dieren, zijn ondertekend met zijn naam. “Ik wil al die schilderingen weg hebben”, zegt een vrouw van de bewonerscommissie. “Overschilderen die boel. Ik hoef die naam nooit meer te zien.”


Hoe kom je als 24-jarige aan vijf vuurwapens
• Vijf halfautomatische vuurwapens en 50.000 stuks munitie. Dat is het wettelijke maximum dat een burger thuis mag bewaren. Dat wil zeggen: als alle vergunningen in orde zijn. Tristan van der Vlis, aanrichter van het bloedbad in Alphen aan den Rijn, had een maximale vergunning. Daar moet hij minimaal vijf jaar over hebben gedaan. Van der Vlis was lid van de Dagschuttersvereniging in Nieuwkoop, vlakbij Alphen. Om een vergunning te krijgen voor een bepaald vuurwapen, moet je er minimaal 24 keer gedurende één jaar mee hebben geoefend, bij dezelfde schietvereniging. Daarna kun je een vergunning aanvragen voor een ander wapen; dat duurt weer een jaar, tot een maximum van vijf vuurwapenvergunningen. Je mag de wapens thuis in een kluis te bewaren, samen met de maximaal 10.000 stuks munitie per wapen dat je volgens de vergunning mag hebben.
• Voor de vergunningen moet je van onbesproken gedrag zijn. Van der Vlis kwam in 2003 als minderjarige met de politie in aanraking vanwege een luchtdrukpistool dat hij met vrienden had afgeschoten op straat. De zaak leidde niet tot vervolging.
• Zaterdag schoot Van der Vlis onder meer met een volautomatisch wapen. Daarvoor krijgt een gewone burger geen vergunning, ook niet via de schietvereniging. Mogelijk gaat het om een omgebouwd wapen, opperde hoofdofficier Nooy. Dat ombouwen van half- tot volautomatisch geweer is kennelijk een eenvoudige ingreep. Kopen kan natuurlijk ook. Volgens sportschutters koop je in Oost-Europa voor een paar honderd euro al een Kalasjnikov.
http://www.metronieuws.nl/algemeen/glimlachend-zei-hij-ik-schiet-jullie-neer/SrZkdj!UtK2G14Rkju7c/

Jullie vragen, DB zal draaien.

Ik heb mij even op de vlakte gehouden omdat ik eerst even wat harde feiten wilde hebben, na alle commotie van de afgelopen 2 dagen. Jullie zullen begrijpen dat ook ik hier natuurlijk absoluut met afgrijzen van heb kennis genomen. Niets wat ik nu ga schrijven zal iets kunnen veranderen aan wat er is gebeurd. Wel zal ik proberen een paar dingen te duiden en hoe ik hier in als sportschutter tegen aan kijk. Hoe ik hier als mens tegenover sta, heb ik al reeds geschreven. Het doet gewoon pijn. Ook bij mij. En ja: je zit alle media na te speuren en echt waar: je bidt... het mag alles wezen. Een terrorist, doorgedraaide crimineel, weet-ik-veel-wat; maar geen link met de schietsport. Helaas. Het is vliegend fout gegaan. Waarvan ik mij altijd bewust ben geweest dat het ooit ook hier zou kunnen gebeuren.

Er zijn een aantal opmerkingen langsgekomen waar ik op zal reageren en waarbij ik jullie ook uitnodig om daarover te discussïeren. Ik ben wat dat betreft heel gelukkig dat de reacties hier van een niveau zijn waar ik wat mee kan, want het schuttertje pesten is op geleraaf.nl en fok etc. al verheven tot nederlandse grootste internethype. En dat soort meningen en one-liners, daar kan ik dus niks mee. En misschien wil ik daar ook wel niks mee. Ik til er nu even 2 uit, mocht ik wat gemist hebben - dan hoor ik dat graag van jullie.

Net in het journaal (NED1) hoorde ik de OvJ vertellen dat de dader bekend was met psychische problemen en zelfs suicidaal was. Nu meende ik te weten dat je om lid te mogen zijn van een schietvereniging toch aan een aantal eisen moest voldoen, waaronder "bewijs van goed gedrag".
Heb ik dat altijd verkeerd begrepen, of is zoiets alleen van toepassing bij toetreding tot een dergelijke vereniging, dus een eenmalige check of moeten dat soort zaken om de zoveel tijd worden overlegd?
Niet dat het er nu nog toe doet in dit geval, maar gewoon als achtergrond informatie.

Een psychologische test is - zoals elke test - een momentopname.

Ik neem mezelf gewoon als voorbeeld. Ik heb een huis, een vrouw en een hond. Mijn baas is nog steeds erg blij met me, het weer de afgelopen dagen hardstikke mooi, de kachelpijp rookt, de auto snort, DB's brood dik belegd, alles is redelijk gezond - in short: life is good.

Morgen rijdt er iemand mijn hond dood, mijn baas gaat er vandoor met de pay-roll, mijn vrouw ligt in bed met mijn overbuurman van 82 en life is ineens iets minder good. Dat kan rare dingen doen met een mens. Wat is dan een psychologische test waard? Er zijn landen die inderdaad een psychologische test verbinden aan wapenbezit. En toch zijn er daar ook van dit soort incidenten. Ik begrijp best dat er zo'n test misschien komt, ik zal hem ook zeker ondergaan, zonder mopperen en slagen - zo maf ben ik nou ook weer niet. Maar het is een momentopname en dus niet dekkend. Daarmee voorkom je dit soort drama's niet. Ook wapendragers binnen de overheid die zorgvuldig worden getest, zijn in het verleden gruwelijk de fout ingegaan.

Veel hangt af van de sociale controle rond deze persoon. Het is in dit geval echt een zaak van de direkte omgeving (familie, vrienden, kennissen en ja: ook de schietvereniging!) om de vinger aan de pols te houden. Zeker met wat we nu weten van berichten uit de direkte omgeving van dader, had dit niet hoeven te gebeuren. Dat is wel het meest wrange in dit verhaal. 1 telefoontje naar de afdeling Bijzondere Wetten van de politie had voldoende geweest moeten zijn om - op basis van de geen vrees voor misbruik clausule in de WWM - de wapens van de schutter in bewaring te nemen. Ik schud dan ook ietwat meewarig mijn hoofd bij de berichtgeving over dat mensen wisten dat dader met deze plannen rondliep. Waarom heeft er niemand aan de bel getrokken? Dat is voor mij niet te bevatten.

Wat ik wel al jaren vreemd vind is dat je gewoon semi-automatische
geweren mag hebben. Deze mogen als ik het goed heb (misschien dat diamondback daar iets
meer over weet) zowel enkel als burst schieten. Zou het niet handig zijn om dit alleen maar
enkelschots te maken?

Echter dat mijn maar my 2 cents

Terechte observatie - hier mijn o2.

Even wat wapentechnisch geneuzel in jip en janneketaal zodat iedereen het begrijpt.

Wat is het verschil tussen enkelschots, meerschotsgrendelwapens, semie-automatisch, burst en full-auto (volautiomatisch)?

Enkelschots.

Een vuurwapen ( geweer, pistool) ingericht voor het schieten van 1 patroon per keer. Zowel bij geweer als pistool wordt er bijna altijd gebruik gemaakt van een grendelactie. Binnen de schietsport hebben we daarvoor slechts een paar disciplines. Voordeel: ze zijn zeer zuiver. Nadeel: Als schutter zul je ten alle tijden uit je schiethouding moeten om je wapen opnieuw te laden. Bijna altijd gaat het hier om kleinkaliber wapens (.22LR).

Meerschotsgrendel-, pomp-, en leveractionwapens.

Wederom een vuurwapen (in dit geval bijna altijd een geweer of karabijn) wat is ingericht om een patroon af te vuren, maar waarvoor de schutters middels het grendelen,( bijv: Mauseracties) pompen, (bijv: Lightning-acties) of leveren of hefbomen ( bijv: Winchesters) na het schot de lege huls kan uitwerpen, een nieuwe patroon uit een (buis)magazijn kan laden en het wapen opnieuw kan spannen. Wederom het grote voordeel van de beschikking over een zuiver systeem welke dus niet verstoort wordt door bewegende delen. Nadeel: wederom de handeling van het opnieuw grendelen. Deze beide wapens zijn zeer goed te gebruiken binnen de statische disciplines binnen de schietsport. Binnen de dynamische schietsport zijn ze echter op zijn zachtst gezegd een uitdaging, maar - zeker voor wat betreft de enkelschotswapens - eigenlijk ronduit onhandig.

Semie-automatische wapens.

Wederom een vuurwapen (geweren, karabijnen en pistolen) die echter de energie van de verbranding van het kruit - die bij de bovenstaande systemen door de loop verdwijnen - gebruiken om de lege huls uit te werpen, een niewue patroon uit het magazijn in de kamer te plaatsen en het wapen opnieuw te spannen. We vinden dit systeem terug in bijv. alle meerschotspistolen ( kleinkaliber en grootkaliber denk aan 9mm .40 s &w, 45. acp ) en een heleboel karabijnen en geweren die binnen de schietsport gebruikt worden voor een heleboel diverse disciplines. In dynamische disciplines waar de faktor tijd een grote rol speelt, zijn ze onontbeerlijk. Voordeel: snelheid, comfort. Nadeel: deze wapens boeten iets aan accuratesse in omdat zo'n systeem veel bewegende delen heeft tegenover bijv: een mauseractie waar tijdens het schot er maar een paar onderdelen in bewegen zijn zoals een trekker, misschien een versneller en een slagpin. Alleen vangen wapenmakers dit soort problemen op door in plaats van zog. mill-spec kwaliteit te leveren steeds meer over te gaan op onderdelen waarvan de toleranties steeds nauwer en beter worden. CNC-technologie maakt dat tegenwoordig mogelijk.

Burst en volautomatisch.

Burst is een instelling die je maar op een paar systemen tegenkomt en betekent zoiets als verkortsnelvuur of zo je wilt verkort volautomatisch. Met 1 beweging van de trekker vuurt het wapen een aantal schoten direkt achter elkaar af ( meestal 3). Bij volautomatisch gebeurt eigenlijk hetzelfde alleen hou je daar de trekker ingedrukt en stopt het schieten als je de trekker loslaat of als je geen munitie meer in het magazijn hebt zitten. Dit vind je dus alleen bij militaire wapens en die zijn dus een NONO volgens de wet wapens en munitie en dus ook voor de schietsport. Burst en volautomatisch vind je dus niet bij schietverenigingen (Behalve als het een schietclubje betreft zoals in Amersfoort - dat is dus in vereniging een criminele activiteit hebben wat dus gelijk staat aan het vormen van een criminele organisatie!)

De oplettende lezer heeft in dit stuk 1 wapensoort gemist: de revolver. Dat is in deze discussie feitelijk een vreemde eend in de bijt. Geen enkelschotswapen, geen grendel, maar zeker niet semie-automatisch. Het zit er een beetje tussen in. Zowel in kleinkaliber als in groot. En ja: er zijn zelfs een paar (zij het antiek) geweersystemen bedacht.

Nu even specifiek naar dit incident: ik denk ondertussen te weten over wat voor "mitrailleur" het gaat. Ombouwen is namelijk maar bij een paar bepaalde systemen te doen - mits men de kennis en de gereedschappen daarvoor heeft. Een groot aantal semie-automtische wapens vallen al direkt af omdat het simpelweg of niet mogelijk is om deze om te bouwen naar volautomatisch of dat het onmogelijk is om aan de onderdelen te komen. Daarom zal er in het onderzoek ook zeker gekeken moeten worden naar of dader die kennis bezat en de beschikking had over de gereedschappen om dit wapen te transformeren ( wat overigens ook een overtreding wwm is, maar dat zal die ^%%*# natuurlijk een rotzorg zijn geweest).

Is het handig om alles enkelschots te maken?

Antwoord: Nee.

De enkelschots-systemen zijn binnen de schietsport in Nederland maar beperkt inzetbaar en dat zou dus betekenen dat je feitelijk voor heel veel sportschutters de hobby meteen de nek omdraait. En daar valt bijvoorbeeld dus ook het kleiduivenschieten onder. Dat betekent dus gewoon einde van de schietsport in Nederland welke - zoals elke sport in Nederland - alleen maar beoefent kan worden als er sprake is van breedtesport.

Ik weet het.

Het is wrang om het over het belang te hebben van een hobby in dit drama. Ook onder mijn wapenbroeders is de verslagenheid groot. Onzetting en ontreddering zijn er over wat er is gebeurd, maar ook meteen de angst voor wat dit gaat betekenen voor mijn hobby en sport. In dit jaar zou de wet wapens en munitie en de circulaire wapens en munitie worden herzien en de eerste voortekenen waren nu eens niet ongunstig. Dit gruwelijke drama zal hier naar alle waarschijnlijkheid direkt een eind aan maken. En het is maar afwachten wat er voor in de plaats komt.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Diamondback dank voor je zeer duidelijke verhaal. Wat ik uit jou verhaal opmaak
is dat je dus niet op de vereniging mag schieten met een wapen dat Burst kan schieten.
Dit omdat ik op de vereniging waar ik namens mijn werk schiet ook wel eens advertenties
zie staan van leden die een M4 of gelijkend wapen verkopen.

En met mijn opmerking bedoelde ik eigenlijk met enkelsschots dat je 1 keer trekker overhalen
ook maar 1 patroon schiet. Het idee van elk gemiddeld pistool, maar dan ook bij geweren.
Excuus voor mijn onduidelijkheid.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Deze M4 zal zeker enkel semie-auto zijn en in . 22LR (kleinkaliber).

Het gebeurt vaak dat er een militaire aanduiding wordt gebruikt bij een civiel wapen om verkoop technische redenen. Dat betekent echter niet dat het ook wapens zijn met enkel een militaire toepassing.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
'Wapenverlof schutter mogelijk dubieus'
 
Het is de vraag of de politie niet heeft gefaald in het handhaven van de regels in het geval van Tristan van der Vlis. Het lijkt er op dat er signalen waren, zoals psychische problematiek en een incident met een luchtdrukwapen, die op zijn minst hadden moeten leiden tot een kritische blik naar het vergunde wapenbezit van Van der Vlis.

Dat zegt Sander Duisterhof, directeur van de Nederlandse Schutters Associatie (KNSA). De KNSA behartigt de belangen van de aangesloten schietsportverenigingen in Nederland. Het gaat om zo'n achthonderd clubs, met in totaal circa 42.000 leden, in de leeftijd van 9 tot 90 jaar.

Een vergunning voor het bezit van wapens kan worden aangevraagd als iemand een jaar lid is van een schietvereniging. Deze moet jaarlijks worden verlengd. Daarbij wordt onder meer gekeken of de vergunninghouder niet in aanraking is geweest met de politie.

Bron:http://www.ad.nl/ad/nl/3722/Schietpartij-Alphen-a-d-Rijn/article/detail/578013/2011/04/11/Wapenverlof-schutter-mogelijk-dubieus.dhtml


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dat van die 50.000 stuks munitie is dus pertinent niet waar.

Als sportschutter mag je niet meer dan 10.000 stuks hebben in het kader van de milieuwetgeving en dat is ook vastgelegd in de wapenwet. Daarnaast staan er nog meer onwaarheden in dit artikel.

Journalisten... dom volk...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Tja de berichtgeving is hier en daar niet erg deskundig en accuraat, mitrailleurs op verlof etc....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Betrek psyche bij verlenen wapenvergunning
Meer aandacht voor de psychische gesteldheid van mensen die een wapenvergunning aanvragen, zou incidenten zoals zaterdag in Alphen aan den Rijn mogelijk kunnen voorkomen.
Moet de psychische gesteldheid van mensen in kaart worden gebracht voordat zij een wapenvergunning krijgen? Die vraag komt op na het drama in Alphen aan den Rijn. Prof. Corine de Ruiter, hoogleraar forensische psychologie aan de Universiteit Maastricht, lijkt dit een goed idee. Zij heeft gedurende haar carrière verschillende keren gezien dat de combinatie van een psychiatrische ziekte en een wapenvergunning dodelijke gevolgen kan hebben. ‘Ik weet van een depressieve man die lid was van een schietvereniging en door zijn psychiater werd overgehaald om zijn wapens niet meer thuis te bewaren. Toen het echter weer ietsje beter met hem ging, kreeg hij de wapens weer in eigen beheer. Vervolgens vermoordde hij zijn schoonouders.’
In Nederland zijn bijna 43.000 mensen lid van een schietvereniging. En hoewel de Nederlandse wapenwet in vergelijking met die in omringende landen streng is, worden mensen die een wapenvergunning aanvragen niet psychologisch gescreend. In bijvoorbeeld Duitsland en Finland gebeurt dit inmiddels wel. In deze landen is de wetgeving aangescherpt na vergelijkbare incidenten zoals in Alphen aan den Rijn. De Finse politie mag bijvoorbeeld ook bij artsen informatie inwinnen over het medicijngebruik.
Het introduceren van strengere regels voor het bezit van wapens werpt drempels op voor mensen die overwegen om een bloedbad aan te richten, denkt De Ruiter. ‘En het is bekend dat ook mensen die dergelijke drastische acties overwegen een drempel over moeten stappen.’
Iedereen screenen is zeer kostbaar en waarschijnlijk niet goed werkbaar, stelt De Ruiter. ‘Maar je zou wel bepaalde eisen kunnen stellen. Bijvoorbeeld dat mensen gedurende een periode voorafgaand aan de aanvraag van een wapenvergunning niet behandeld mogen zijn voor bepaalde psychiatrische aandoeningen. Het is bijvoorbeeld bekend dat mensen met serieuze suïcidale gedachten niet alleen een gevaar zijn voor zichzelf maar ook voor hun omgeving.’
http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdschriftartikel/Betrek-psyche-bij-verlenen-wapenvergunning.htm


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
"Politie moet psychische problemen kennen”
HILVERSUM (ANP) – De politie moet standaard worden ingelicht over eventuele psychische problemen van een aanvrager van een wapenvergunning. De huidige wapenwet zou op dat punt moeten worden aangepast, vindt politiechef Willem Woelders. De huidige regeling is „wel goed, maar niet compleet”, aldus Woelders maandag in de tv-rubriek EenVandaag. Woelders sprak namens de Raad van Korpschefs in een reactie op de schietpartij in Alphen aan den Rijn.

De Alphense schutter, Tristan van der Vlis, beschikte over een vergunning voor meerdere wapens, ondanks aanzienlijke problemen met zijn geestelijke gezondheid. De politie was naar het zich laat aanzien niet van die problemen op de hoogte, omdat zij niet tijdens de gebruikelijke screening van een vergunningaanvrager op tafel komen. Dat moet veranderen, vindt Woelders. De hulpverlening moet worden verplicht medische informatie aan de politie te verstrekken.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/politie_moet_psychische_problemen_kennen_1_545344


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Media...

Wat dacht je van deze foto in de Spits?



http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/04/kamer_wapenwet_onder_de_loep.html

Voor de goede orde: de man op de achtergrond heeft een geweer van het type AK-47 in zijn hand. Die kun je inderdaad tegenkomen op een schietbaan in Nederland in semie-auto. De dame links heeft een enkelloopshagelgeweer met een pompactie. Hé,... da's raar. Die zijn al sinds 2005 ongewenst verklaard en kom je dus niet tegen op de schietbaan in Nederland. Zelfs niet bij het kleiduiven schieten. De dame rechts heeft al helemaal een NONO in haar handen. Een Ingram 9 mm volautomatisch machinepistool. Die mag je ook niet hebben omdat deze dus volautomatisch kan schieten en ook nog eens voor wat betreft maatvoeringen ook niet toetgestaan is. En zo barst het dus de afgelopen dagen van de foute berichtgeving en beeldvorming naar lezers en volgers van de media over dit incident waardoor er dus gewoon een totaal verkeerd beeld ontstaat over de schietsport in Nederland. Ooit wel eens iemand met een wapen op de stoep van zijn huis zien zitten in Nederland? Voor een foto? Deze komt dus gewoon uit een archief (en uit de USA), staat wel leuk stigmatiserend en dus plaatsen we deze maar.

Vergeef mij aub deze rant. Maar ik heb zo langzamerhand echt mijn buik vol van de ongelooflijke domme fouten die journalisten keer op keer weer maken. Ik snap best dat alles nu nieuws is in deze, maar dedju een beetje zorgvuldigheid alsjeblieft...

P.S: hoe verknipt kun je als reaguurder zijn? Lees de reacties onder de link uit spits tussen een sportschutter en een pedofiel... wie zijn hier nu eigenlijk van het padje...?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Schrok ik eerst nog van je eerdere opmerking over journalisten, DB.
Nu ben ik het volledig met je eens.  ;)

Alles voor de kijkcijfers. Naar een stukje respect of nadenken over wat je schrijft of wat je publiceert wordt niet meer gekeken.
Helaas, soms walgelijk. Ook rondom dit verschrikkelijke gebeuren.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.