Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 119113 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
KNSA verbijsterd na Alphen aan den Rijn
11 april 2011

Het bestuur van de KNSA heeft met afschuw en verbijstering kennis genomen van het gruwelijke en tegelijkertijd treurige incident in Alphen aan den Rijn op 9 april jongstleden.

Gebleken is inmiddels dat de dader lid was van een schietvereniging in Nederland. Gebleken is tevens dat de dader beschikte over een verlof tot het voorhanden hebben van meerdere vuurwapens. Er zijn echter nog te veel vragen onbeantwoord. Zo is onduidelijk hoe het mogelijk is dat de dader, die al in 2003 in aanraking met de politie is geweest en bovendien in 2006 gedwongen is opgenomen in een psychiatrische instelling, uiteindelijk een verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen heeft kunnen verkrijgen.

Deze antwoorden moeten nog gegeven worden en het is te vroeg om nu al, aldus het KNSA-bestuur, conclusies te trekken voor de toekomst. Het KNSA-bestuur wijst dan ook suggesties om de wapenwetgeving in Nederland te verscherpen, van de hand. Wel zal het KNSA-bestuur in de komende tijd intensief overleg gaan voeren met justitie, politie en de politiek, voor de toekomst van de schietsport in Nederland.

De KNSA verafschuwt dit drama in Alphen aan de Rijn maar vindt tegelijkertijd dat die gebeurtenis niet mag afstralen op de sportschutterij in Nederland. Enige tienduizenden mensen beoefenen op een integere, veilige en betrouwbare wijze de schietsport in Nederland en treffen hierin geen enkele blaam.

bron: http://www.knsa.nl/actueel_detail.asp?NieuwsID=304


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Nieuwkoopse schietclub tijdelijk dicht
ALPHEN AAN DEN RIJN - Het schietsportcentrum waarvan Tristan van der Vlis lid was, de dader van de schietpartij in Alphen aan den Rijn, is de rest van de week dicht. Het gaat om VDW Schietsportcentrum in Nieuwkoop.

VDW laat op de eigen site weten daartoe te hebben besloten uit piëteit tegenover de slachtoffers en nabestaanden van het bloedbad van zaterdag, waarbij Van der Vlis zes mensen en zichzelf om het leven bracht.

‘Wij van VDW Schietsportcentrum betreuren de vreselijke gebeurtenis van 9 april ten zeerste. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden van de slachtoffers.’ Van der Vlis schoot zaterdag zes willekeurige mensen dood in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Daarna pleegde hij zelfmoord.

Twintig schietbanen
Het schietcentrum in Nieuwkoop heeft twintig schietbanen. Dat zijn banen van 10, 12 en 25 meter. Het biedt onderdak aan Dagschutters Vereniging Nieuwkoop, een van de grootste schietsportverenigingen in Nederland.
Van de mensen die gewond raakten, is voor zover bekend de toestand van één nog kritiek.
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50214


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Onderzoeksraad bekijkt regels wapenbezit
Uitgegeven:12 april 2011 13:48
Laatst gewijzigd:12 april 2011 14:14

DEN HAAG - De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat onderzoek doen naar de manier waarop wapenbezit in Nederland is geregeld.
Het onderzoek moet aan het licht brengen of de regels goed genoeg zijn om een schietpartij zoals in Alphen aan den Rijn te kunnen voorkomen. Dat heeft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) dinsdag geschreven aan de Tweede Kamer. De onderzoeksraad kijkt niet alleen naar de regelgeving zelf, maar onderzoekt ook de uitvoering en handhaving van de regels.
Er loopt al een strafrechtelijk onderzoek en een onderzoek van de Rijksrecherche naar het verstrekken van een wapenvergunning aan de dader van de schietpartij. Opstelten wil daarom verder niet inhoudelijk ingaan op het onderwerp van die onderzoeken, onder meer de contacten van de schutter met de geestelijke gezondheidszorg.
Pas als alle onderzoeken achter de rug zijn, wil Opstelten bekijken wat er moet gebeuren met de regels voor legaal wapenbezit en het toezicht daarop.
http://www.nu.nl/alphen-ad-rijn/2490410/onderzoeksraad-bekijkt-regels-wapenbezit.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
'Opslag wapens bij vereniging zinloos' door Johan van den Dongen en Bart Olmer
AMSTERDAM -  De opslag van vuurwapens bij vereniging, en niet langer bij sportschutters thuis, is een zinloze, zelfs gevaarlijke maatregel, om drama’s zoals in Alphen aan den Rijn te voorkomen. Dit stelt Dave Zoetmulder, vooraanstaand Nederlands wapendeskundige, één van de schrijvers van het standaardwerk “Handboek Wapens & Munitie” en veel gevraagde getuige-deskundige in spraakmakende rechtszaken. Zoetmulder was ondermeer betrokken bij de rechtszaken tegen marinier Eric O. en commadokapitein Marco Kroon. In de zaak Eric O. was hij de belangrijkste ballistische deskundige.

Zoetmulder: ,,De roep om het centraal opslaan van vuurwapens van sportschutters bij de verenigingen is zinloos. De Nederlandse wapenwetgeving is de strengste van Europa. Het is in Nederland gemakkelijker om aan een illegaal vuurwapen te komen dan als lid van een schietvereniging een vuurwapenverlof te verkrijgen. Tussen het moment dat je bij een schietvereniging als aspirantlid hebt aangemeld en je een aanvraag kunt indienen voor een wapenverlof ligt minimaal 18 maanden”, stelt Zoetmulder.

Volgens de wapendeskundige zijn er vele waarborgen ingebouwd dat niet iedereen een wapen kan krijgen. ,,Allereerst moet elke aspirant-sportschutter bij het aanmelden bij een schietvereniging een recente, door het ministerie van veiligheid en justitie, Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kunnen overleggen. Geen VOG, geen lidmaatschap.”

Zoetmulder: ,,Veel Nederlandse schietverenigingen bestaan al meer dan 100 jaar. Bij schietverenigingen worden veelal strenge regels toegepast bij de toelating. Sportschieten is een al eeuwen bestaande vorm van sportbeoefening. Niet voor niets kennen de moderne Olympische Spelen al vanaf de eerste Spelen verschillende schietsportdisciplines. Tijdens de komende Olympische Spelen in Londen zelfs meer dan 15 verschillende disciplines. De Nederlandse schuttersassociatie KNSA viert in 2015 haar 125-jarig jubileum.”

De wapenexpert gelooft niet dat Tristan van der Vlis heeft geschoten met een automatisch wapen. Aan de hand van de foto van het wapen, oordeelt de getuige-deskundige: ,,Het is hoogstwaarschijnlijk een modern semi-automatisch geweer uit Duitsland, type Oberlander (red: moet zijn Oberland) OA-15 met een telescoop kolf M4 en een Specter DR optical sight. Totale waarde ruim 5000 euro. Door heel snel achter elkaar de trekker over te halen geeft dit het geluid van een machinegeweer. De constructie van dit wapen is echter zodanig dat ombouwen naar volautomatisch zeer moeilijk dan wel vrijwel onmogelijk is. Als je dat al wilt doen met dit wapen, dan moet je de hele trekkergroep en de afsluitergroep vervangen, maar die onderdelen zijn niet vrij verkrijgbaar in de handel.”

Zoetmulder vreest dat het drama zal leiden tot overhaast genomen maatregelen: ,,Om alle sportschutters en de verenigingen nu over één kam te scheren als gevolg van de actie van één geestelijk gestoorde man, dat is veel te kort door de bocht. Ook het centraal opslaan van vuurwapens op de verenigingsgebouwen lost niets op. Wel maakt dat deze gebouwen tot een zeer belangrijk doelwit van de onderwereld. Bij een geslaagde inbraak heb je tegelijk een massa vuurwapens in handen. Dat gebeurt nu al zo nu en dan bij de wapenhandels”, aldus Zoetmulder, die refereert aan de inbraak bij de Amsterdamse schietclub Westpoint, waar in één avond 250 wapens werden gestolen door criminelen. Geen enkel wapen uit die spraakmakende roof is achterhaald. Zelfs de verdachten zijn recent vrijgesproken.

Zoetmulder: ,,Laat de Nederlandse wapenwetgeving zoals ze nu is. Men kan deze wel nog veel strenger maken, maar hoe wil men dat met het huidige tekort aan politie ambtenaren handhaven? Regels opstellen is één, handhaven is iets geheel anders.”

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9515844/___Wapens_niet_bij_vereniging___.html?p=1,1

Het wapentype (Oberland OA-15) is familie van de AR-15 types en zeer moeilijk zoniet onmogelijk om te bouwen naar volautomatisch.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077

Zoetmulder: ,,De roep om het centraal opslaan van vuurwapens van sportschutters bij de verenigingen is zinloos. De Nederlandse wapenwetgeving is de strengste van Europa. Het is in Nederland gemakkelijker om aan een illegaal vuurwapen te komen dan als lid van een schietvereniging een vuurwapenverlof te verkrijgen.

Dat het zinloos is om wapens centraal op te slaan bij particulieren kan ik helemaal in komen.
Maar nu vraag ik me af of het niet mogelijk is om wapens in 2 (of meer) delen op te slaan, met verschillende delen op verschillende locaties. In ieder geval zo dat zonder beide delen het niet afgevuurt kan worden.
(Voorbeeld 1 deel thuis, 1 deel op de club waar dan bijvoorbeeld de wapen eigenaar + een andere sleutelhouder nodig zijn om de "kluis" op de club te openen)
Of zijn de meeste legale wapens die gebruikt worden niet op die manier deelbaar?

(Noot: ik heb er vertrouwen in dat over de huidige regels goed is na gedacht door mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Het is dan ook niet mijn bedoeling om een discussie te veroorzaken over een kalf en een put. Het is gewoon een belangstellende vraag)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dat is een mogelijkheid, maar ik als SV beheerder zie dan alweer een enorme werkdruk op me afkomen. Zodra een schutter in het weekend 's morgens dus een wedstrijd heeft, zal ik dus naar de SV moeten om dat onderdeel te verstrekken en uiteraard na die wedstrijd 's avonds weer terug moeten om dat onderdeel weer op te bergen. En dat elk weekend... hou geen leven meer over.

Hoop organisatie dus. En zal dat zoiets als Alphen kunnen voorkomen? Stop je zo een gek? Ik denk het niet. Een gestoorde vind altijd wel een manier.

Ik vind het prima dat er gekeken wordt naar regels om de schietsport nog veiliger te maken en ik denk dat er geen schutter te vinden is die er niet zo overdenkt. Alleen moet de sport wel toegankelijk blijven en regels daarin bijdragen en niet ten goede komen om een schijnveiligheid te scheppen. Daar zit de sport niet op te wachten en de maatschappij al helemaal niet.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zo, DB heeft maar weer eens wat oud nieuws opgedoken.

Mijn persoonlijke ervaring en van wat ik hoor onder mijn mede schutters op de vereniging en in den lande is dat lang niet iedereen jaarlijks wordt gecontroleerd. Ikzelf heb in 4 jaar geen controle gehad. De kreet: " De koffie staat klaar, maar ze komen nooit!" hoor ik geregeld. De dames en heren zijn van harte welkom. Wat dit betreft is vertrouwen goed, maar controle beter.

En 2 jaar verder -zie hier:

Politie checkt slechts deel wapenbezitters
Uitgegeven: 12 april 2011 20:03
Laatst gewijzigd: 12 april 2011 20:17

HILVERSUM - De politie komt er niet aan toe alle legale wapenbezitters te controleren. Dat blijkt uit een rondgang die RTL Nieuws maakte langs zeven politieregio's, naar aanleiding van de schietpartij zaterdag in Alphen aan den Rijn.
 
© ANP
De Raad van Korpschefs erkent dat de controles in aantal tekortschieten, door een beperkte capaciteit op de verantwoordelijke afdelingen Bijzondere Wetten.
Tristan van der Vlis, de schutter in het Alphense winkelcentrum De Ridderhof, bezat een vergunning voor meerdere wapens.

De wet schrijft voor dat wapenbezitters jaarlijks thuis gecontroleerd worden, onder meer op het op juiste wijze bewaren van wapens en munitie.

Het korps Hollands Midden, waaronder Alphen aan den Rijn valt, controleerde vorig jaar maar een kwart van de wapenbezitters in de politieregio, aldus RTL Nieuws dinsdag.


Overige regio's

In de overige zes regio's varieerde het aantal wapenbezitters dat de politie ter controle op bezoek had gehad van 9 tot 60 procent.

Een woordvoerder van de Raad van Korpschefs zei dinsdag dat de politie houders van een wapenvergunning elk jaar op het bureau ziet, als zij hun vergunning komen verlengen.

In Nederland zijn circa 43.000 sportschutters actief. Het aantal afgegeven wapenvergunningen, waaronder ook aan jagers, bedraagt ongeveer 70.000.

De woordvoerder wijst erop dat de thuiscontroles niet het medicijn zijn tegen extreem gewelddadige drama's zoals dat in Alphen. ''Iemand kan gecontroleerd worden en zijn zaken goed op orde hebben, maar de volgende dag kan het helemaal misgaan. Daar heeft zo'n controle geen invloed op.''

Daarbij hebben de afdelingen Bijzondere Wetten meer taken dan louter het controleren van wapenbezitters, aldus de woordvoerder.

bron: http://www.nu.nl/alphen-ad-rijn/2490788/politie-checkt-slechts-deel-wapenbezitters.html

Wel de regels, maar niet de centen. Politiek heeft dus in deze gefaald.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Ik weet niet hoe het zit in andere regio's maar ik werk in een vrij arme(vogelaar wijk.) Wij hebben in de wijk niet zo heel veel verlofhouders wonen, volgens mij komt dat zeker omdat het geen goedkope hobby is. Wij hebben aan het bureau een collega die zich ermee bezig houdt. Ik weet dat hij alle verlofhouders minimaal 1 x per jaar controleert. Maar ik weet ook wijken in Amsterdam waar het aantal naar verhouding vele malen hoger ligt. Dan wordt het wel een stuk lastiger, zeker omdat dit vaak een neventaak is. Dus er geen fulltime tijd voor is, en bij de politie wil de realiteit de planning nog wel eens inhalen. Denk dat ook hier weer spraken is van een structureel capaciteit probleem.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wij hebben in de wijk niet zo heel veel verlofhouders wonen, volgens mij komt dat zeker omdat het geen goedkope hobby is.

De contributie van een schietsportvereniging verschilt niet zo heel veel als die van een andere sportvereniging. Ik betaal 160 euro per jaar. Dat is inclusief het gebruik van de accomodatie. Het aanschaffen van een wapen, een kluis en munitie vallen in de categorie- je kan een hobby zo duur maken als jezelf wilt. Voor een paar honderd euro kun je al aardig uit de voeten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
'Opslag wapens bij vereniging zinloos' door Johan van den Dongen en Bart Olmer

Even een rekensommetje vanaf een bierviltje om even te duiden wat dit zou betekenen:
We hebben 41.000 sportschutters. Even natte vingerwerk: de helft heeft een verlof met daarop maximaal 5 vuurwapens. Daarnaast hebben we ook nog 26.000 jachtaktehouders die maximaal 6 wapens op hun jachtakte mogen hebben.

Mijn schatting is dat er hooguit 200 accomodaties te vinden zijn die mogelijk een opslag kunnen realiseren voor de centrale opslag van vuurwapens.

Uitgaande van een gemiddelde van 3 wapens per verlof en jachtaktehouder ( natte vingerwerk - het kunnen er ook meer zijn!) dan kom ik dus uit op een aantal van 705 vuurwapens per accomodatie. En dan heb ik de verenigingswapens even niet mee gerekend.

DB zegt: dat moet je niet willen. Nu zijn deze wapens anoniem verspreidt over Nederland en goed opgeborgen en als de politie Verona goed heeft beveiligd blijft dat ook zo. Elke schietsportvereniging is zo terug te vinden op internet en in het telefoonboek.

Om over de munitie maar te zwijgen: daar moeten dus bunkers voor worden aangelegd want uitgaande van 500 patronen per wapen (is laag...) kom ik op een dikke 350k per locatie.

Dus juffrouw van de SP - graag een ander idee....