Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 120114 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Een controle WWm is geen huiszoeking. Men loopt naar de wapenkluiskluis, men controleert de wapennummers, men werpt nog een blik in de munitiekluis en dat is het. Verder gaat de controle ook niet, want men komt alleen daarvoor. De overlast is dus zeer beperkt en wat mij betreft geen probleem. Zie je dat als sportschutter niet zitten, dan moet je geen verlof aanvragen.

Een beeldvorming van iemand kun je alleen maar krijgen als je in staat bent om een beeld te vormen. En dat holt door het steeds minder worden van de zog. contactmomenten hard achteruit. Controle naar 1 keer in de 3 jaar. Verlenging van verloven wat middels de post verloopt. Alleen even zelf ophalen. Het wordt steeds minder in plaats van meer.

En controles op sv'-s?

Ik ben in 7 jaar tijd nog nooit gecontroleerd op mijn sv.

Nog nooit.


Peterke

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: DiNozzo link=msg=1256521 date=1396775597
Politieagenten die de motor met zwaailichten aan neerzetten tijdens een WWM controle... tuurlijk e050

Ik moet overigens wel zeggen dat ik mij verbaas over hoeveel misstanden ik als controleur tegen kom. Van losstaande kluizen tot wapens los in de meterkast. Je zou toch verwachten dat mensen met een hobby die vaak heel wat duizenden euro's kost hun zaakjes beter op orde hebben.

Als ik hier even op mag inhaken.
In de afgelopen drie maanden heb ik bij 92 sportschutters, en een 34-tal jagers de kluiscontrole uitgevoerd. Bij één van deze controles trof ik een situatie aan waarvan ik meende een opmerking te moeten maken. Deze situatie werd ter plekke opgelost, en mijnheer schaamde zich dood, dat hem dit overkomen was.
Voor de rest trof ik alleen maar mensen aan die trots zijn op hun hobby, en trots op hun spullen. Op geen enkele uitzondering na, ook dat ene gevalletje onachtzaamheid, trof ik alleen maar mensen aan die blij waren met de controle. Dit was de manier om bevestigd te krijgen dat ze hun zaken in orde hadden.
Ik werd tijdens de controles vaker vergezeld door collegae die niet helemaal onbevangen aan de controles begonnen. Mede door de berichten van de media, hadden zij toch wel een gekleurde mening over sportschietend Nederland. Gelukkig kan ik nu zeggen dat de meeste van hen deze mening hebben bijgesteld naar een mening die gebaseerd is op het verstandelijke, en niet de mediaberichten.

Mediabericht: "De politie heeft gericht geschoten."

Ja dat hoop ik toch. Dat in het wilde weg schieten levert alleen maar een hoop ellende en werk op.
Status 1


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Vanavond in "Undercover in Nederland" worden een aantal schietclubs doorgelicht.
Resultaat is verbluffend.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Journalist - welke vorige week ook al in de krant stond... iets met iemand beschuldigen van het prostitueren van een minderjarige en waar niets van waar bleek te kloppen) steelt munitie.
Gaat na "tip" filmen op SV waar "toevallig" iemand voorzitter is, die om moverende redenen uit de KNSA gezet is (doe even in dit topic een zoekslag op de naam Roelink)
Knipt en plakt naar believen.
KNSA klopt zich fijn op de borst, want hebben alles onder controle.
Politiek gaat weer eens verontwaardigd lopen doen ( even makkelijk scoren).

Er zijn 800 sv's. De overheid controleert niet. We zijn nog midden in een overgangsperiode. Rotte appels? Goed zoeken en je vind ze altijd, zeker als de sorteermachine nog niet eens klaar is.

Ik vertrouw Stegeman voor geen meter. Die wil alleen maar kijkcijfers scoren en dus maakt hij met zware muziek en schokkende voiceover
een verbluffend resultaat.

(gaap)

Wanneer gaat de overheid eens controleren?

o.... wacht effe...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Valt me trouwens wel op dat alle beelden zijn gedraaid op banen die commerciëel worden ge-exploiteerd. Bijzonder...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Diamondback link=msg=1307429 date=1415574459
Valt me trouwens wel op dat alle beelden zijn gedraaid op banen die commerciëel worden ge-exploiteerd. Bijzonder...
Hoe bedoel je dit?

Net eens de uitzending bekeken en inderdaad weet Alberto het weer lekker zwaar aan te zetten. Maar ja dat is helaas ook zijn style en daarmee scoort hij veel kijkcijfers. Waar ik wel vind dat hij een punt heeft, maar waar ik het ergens ook wel weer snap zijn de punten van alcohol en het id. Met name is de alcohol in mijn ogen een no-go, maar hier word ook op andere vlakken soms wel een oogje dicht geknepen. Denk aan de paintball, kartbaan, voetbal om even snel wat te noemen. Daar mag men ook niet voor dat ze aan de activiteit gaan deelnemen alcohol drinken, maar word soms ook wel eens gedaan. En ja de naam vragen lijkt mij logisch (word zelfs bij de schietbanen in amerika gedaan) en gezien het bekende knip en plak werk kan je niet zeggen dat er nergens is gevraagd.

Word ik nu heel angstig van deze uitzending, nee niet echt maar ik begrijp wel dat mensen die er minder van af weten het wel worden. En dat is puur vanwege het feit zoals onze vriend het brengt. Daarbij geeft hij zelf ook aan (in een paar korte verstopte zinnen) dat er ook banen zijn die zich er wel aan houden. En je houd altijd rotte appels, ongeacht de regels die je verzint.

En ik ben ook absoluut niet bang voor iemand die de schietsport beoefend en daarom 1 of meerdere wapens heeft. Juist vanwege het feit dat deze heren en dames juist vanwege een passie bezig zijn met hun sport, zoals een honkballer of een voetballer met zijn sport bezig is. Ik ben dan ook eerder bang voor diegene die ongereguleerd een wapen heeft. Want dit illegale bezit is vanwege en "spanning" of angst waardoor deze mensen eerder geneigd zijn om dat wapen te gebruiken. Zeg ik iedereen van de eerste groep goed is en de 2e fout, nee want ook bij de sportschutters zullen er echt wel slechte tussen zitten en bij de illegale bezitters mensen die het ter goede trouw doen. Maar het feit blijft wel dat de goeie altijd onder de kwade zullen lijden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Een schietsportcentrum MOET verdienen aan de baan. Daar waar een vereniging met een eigen accomodatie zelf de kosten gezamelijk dragen is een schietsportcentrum afhankelijk van de verhuur van de accomodatie - hetzij aan verenigingen hetzij middels gasten.

M.a.w: er is een commercieel belang. Regels en commercie zijn altijd strijdig als het om verdienen gaat. Vind ik bijzonder...


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Dat een schietsportcentrum geld moet verdienen aan een baan is logisch. Echter, bij bijvoorbeeld de airsoftsport is het zo geregeld dat het bijzonder lastig wordt om je locatie aan te bieden voor het beoefenen van de sport in kader van aan vrijgezellenfeestje. Dat heeft de NABV prima geregeld in de statuten. Een lid mag maximaal een x aantal introducé's meenemen per keer. Wil je dus al zo'n feestje organiseren, dan heb je daar een hele batterij aan NABV leden voor nodig.

De uitzending van Alberto was weer op zijn Alberto's. Hij liep naar buiten met munitie in zijn sok. Nou, dat is eng! Niet dus, als een crimineel zo aan zijn munitie moet komen dan moet er volgens mij sprake zijn van amateurisme.

Heel erg warm of koud werd ik niet van het feit dat hij als introducé met een GKP mocht schieten. Hoe moet je als beginnend sportschutter anders weten welke discipline je ooit wil gaan beoefenen?

Alcohol op de baan is bij mijn schietvereniging uit den boze. En om iedere vorm van twijfel te voorkomen is alcohol vrij bier ook verboden vooraf aan je schietbeurten. Laatst een avond naar de vereniging geweest zonder te gaan schieten vanwege blessure. Ik kreeg al bij het bestellen van mijn biertje de opmerking dat ik niet mocht gaan schieten. Dat was dus ook niet mogelijk toen vanwege mijn blessure.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Snipereye:

Grootkaliber schieten is voor introducees een nono.

Punt, uit. Zie de CWm. Geld trouwens ook voor aspiranten en eerstejaars.

Overigens ziet het er naar uit dat ook dit verhaal straks wel weer gaat eindigen bij de rechter. Insteek natuurlijk de koppeling knsalidmaatschap-verenigingsverlof. Met de uitspraak van de RvS wordt dat een leuke.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Dat het nu op basis van regels een nono is snap ik, de vraag is of dit een onnodige regel is. Want, wat wil men met die regel bereiken?

Hoeveel incidenten zijn er trouwens met legale vuurwapens, en welke delicten worden er dan mee gepleegd? Hoe verhouden deze aantallen zich met het totaal aantal incidenten waarbij een vuurwapen is gebruikt en hoe verhoud zich dit tot het totale criminaliteitscijfer (in zoverre die laatste betrouwbaar is vanwege lage aangiftebereidheid). En tot slot, om hoeveel wapens op verlof gaat het?

Het liefst zou ik deze cijfers van de afgelopen 10 jaar willen weten. Ik denk dat ik eens ga WOB'ben.

Ondertussen heeft Opstelten een wijzigingsvoorstel van de WWM gedaan:

Citaat

Wie een wapenvergunning aanvraagt, krijgt verplicht een zwaardere screening. Privébezit van vuurwapens en munitie mag geen gevaar opleveren voor de samenleving - en dat kan alleen als aan zeer strikte veiligheidseisen is voldaan. Het is aan de aanvrager van de vergunning om daarover actief informatie aan te leveren.

Dat is de essentie van een wetsvoorstel dat minister Opstelten vandaag voor advies naar verschillende instanties heeft gestuurd. De voorgestelde maatregelen vloeien voort uit de discussie die is ontstaan na het schietincident in Alphen aan de Rijn, in 2011. Zes mensen werden toen doodgeschoten door iemand die legaal in het bezit was van wapens.

Het schietincident toonde aan dat ook iemand die op legale wijze in het bezit is gekomen van een wapen of munitie door omstandigheden soms toch een risico kan vormen - voor zichzelf of voor anderen.

Aanvragers van een wapenvergunning die voor langere tijd over een vuurwapen mogen beschikken - met name sportschutters en jagers - worden straks dan ook onderworpen aan een gedegen screening. Zo moet de aanvrager zijn verzoek straks altijd in persoon indienen én zelf aanwezig zijn bij de controle van opslagmogelijkheden voor wapens in zijn huis of zijn bedrijf. Ook is hij verplicht mee te werken aan een onderzoek naar zijn psychische gesteldheid, om na te gaan of er een verhoogd risico is op misbruik van wapens en munitie. Het Trimbosinstituut ontwikkelde hiervoor een speciale test die risicofactoren weegt. Verder moet de aanvrager drie referenten opgeven. Daarna beslist de korpschef - op basis van alle informatie - of iemand geschikt is en een vergunning krijgt.

Van de aanvrager wordt dus vergaande medewerking verwacht, maar met het oog op de veiligheid van de samenleving vindt minister Opstelten dat geen onredelijke eis.

Als een vergunning is verstrekt, kunnen zich bovendien altijd ontwikkelingen voordoen die een nieuw besluit noodzakelijk maken. Om bijtijds te kunnen reageren, komt er dan ook een permanente screening van wapenbezitters op grond van opnames onder de Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Blijkt daaruit dat een gedwongen opname heeft plaatsgevonden, dan krijgt de korpschef een melding. Dit stelt de politie in staat snel op te treden en de wapens en munitie weg te halen bij de wapenbezitter.

Verder moet iedereen in de huidige groep wapenbezitters, na inwerkingtreding van de wet, ten minste eenmaal de volledige, verzwaarde procedure doorlopen. Opstelten wil dat geen enkele wapenbezitter zijn wapen kan behouden zonder deze zwaardere veiligheidsscreening te hebben ondergaan.

In Nederland hebben circa 70.000 mensen een particulier wapenverlof of jachtakte. Samen bezitten zij bijna 168.000 wapens, zo blijkt uit het onderzoek Met scherp schieten. Een onderzoek naar een aantal veiligheidsrisico’s met betrekking tot de schietsport in Nederland.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2014/11/25/opstelten-zwaardere-screening-voor-vuurwapenbezit.html
(in zijn geheel gequote aangezien het hier om een persbericht van de Rijksoverheid gaat en derhalve vrij gedeeld mag worden).

In hoeverre heeft er onderzoek plaatsgevonden naar antidepressiva die in geval van deze Nederlandse mallshooting een rol heeft gespeeld. Niet voor niets roept men in de VS al langer op tot het verbod op bepaalde antidepressiva:

Prof. Dr. Evelien Tonkers zei ooit in een interview in de Volkskrant:

Citaat
Als talloze mensen getuigen dat een geneesmiddel tot (zelf)moord aanzet, hoe kan het dan op de markt gebracht en voorgeschreven worden en blijven? Doordat de farmaceutische industrie het onderzoek beheerst.

Medisch journalist Robert Withaker

Een getuigedeskundige in de zaak van Tristan had er echter nog nooit van gehoord, maar als je ergens nog nooit van hebt gehoord, is het er dan niet? Al met al, we zijn bezig met symboolwetgeving te creëren.

Wat ik maar wil zeggen, zullen we het eens over feiten hebben en over de feitelijke risico's. Deze symboolwetgeving gaat zoals heel veel/ vrijwel alle wetgeving de welwillende en goede burger raken, niet de mafketel die snode plannen heeft.