Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 119144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Het is eigenlijk een rare vraag want het is Nederland niet toegestaan dat particuliere beveiligers met vuurwapens lopen.
Dat moeten we ook zo houden.
Het onderwerp waar het in grote lijnen over gaat: 'wapenvergunning krijgen is te gemakkelijk'. Het onderwerp is niet 'laten we particuliere beveiligers een wapen geven' dat was een andere discussie op dit forum. De vraag die ik stelde moet je zien in de context van het eerste onderwerp. Ik zeg niet dat door dit incident alle winkelsurveillanten bewapend rond moeten lopen. Ik probeer een fictieve situatie te schetsen op basis van dit incident. Dit voorbeeld moet je zien in de context van het oorspronkelijke onderwerp. Daarmee doel ik op het beeld dat het systeem van de overheid blijkbaar niet voldoende waterdicht werkt, waardoor de burger met een heel groot probleem zit in dat winkelcentrum. Dat het een rare vraag is omdat het niet mag, vind ik daarom een kortzichtige bewoording die niet past bij de link tussen het onderwerp en deze vraag.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Het onderwerp waar het in grote lijnen over gaat: 'wapenvergunning krijgen is te gemakkelijk'. Het onderwerp is niet 'laten we particuliere beveiligers een wapen geven' dat was een andere discussie op dit forum. De vraag die ik stelde moet je zien in de context van het eerste onderwerp. Ik zeg niet dat door dit incident alle winkelsurveillanten bewapend rond moeten lopen. Ik probeer een fictieve situatie te schetsen op basis van dit incident. Dit voorbeeld moet je zien in de context van het oorspronkelijke onderwerp. Daarmee doel ik op het beeld dat het systeem van de overheid blijkbaar niet voldoende waterdicht werkt, waardoor de burger met een heel groot probleem zit in dat winkelcentrum. Dat het een rare vraag is omdat het niet mag, vind ik daarom een kortzichtige bewoording die niet past bij de link tussen het onderwerp en deze vraag.

Het lijkt me handiger dat je dan in het vervolg je vragen duidelijker stelt want je stelt nu dat men de vragen anders moet lezen dan zoals ze gesteld zijn.......

Er is geen systeem waterdicht wat betreft wapenbezit.  
Zelfs totaal verbieden niet.

Zoiets als in Alphen valt niet te voorkomen.
Maar men wil schijnbaar graag dat iemand de schuld gaat krijgen.  Behalve de dader, hij is de enige de trekker heeft overgehaald.

Het kan ook zo zijn dat als hij geen wapenvergunning had gehad, hij elders via een illegaal kanaal aan wapens was gekomen.

Er gebeurt in Nederland wat en meteen is het "wat als".
"Wat als"  bestaat niet.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde


Er is geen systeem waterdicht wat betreft wapenbezit.  
Zelfs totaal verbieden niet.



Klopt, een crimineel zal nooit een wapenvergunning aanvragen, die haalt zijn wapen wel ergens illegaal. Wellicht moeten we de bestaande regels maar eerst consequent gaan handhaven.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Wapenvergunning wordt moeilijker te verkrijgen
 
Burgers die een wapenvergunning willen, zullen straks zelf moeten aantonen dat ze daar verantwoord mee kunnen omgaan. Dat staat in de beleidsreactie van het kabinet op de bevindingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid naar aanleiding van de schietpartij in Alphen aan den Rijn op 9 april.

Minister Ivo Opstelten van Veiligheid onderzoekt nog met zijn collega van Volksgezondheid welke informatie hoe moet worden overlegd, maar er komt een 'uitgebreide en actieve informatieplicht' voor de aanvrager. Dat komt overeen met de voorstellen van de Onderzoeksraad.

Opstelten heeft op zijn ministerie inmiddels een projectorganisatie aan het werk gezet om de zaken nader uit te werken. Hij wil ook dat schietverenigingen een sterke verantwoordelijkheid krijgen. Hij denkt aan 'kwalitatief hoogwaardige schietverenigingen die aantoonbaar de persoonlijke situatie van de verlofhouder kennen en waar nodig handelend optreden'. Het lidmaatschap van zo'n club is ook een vereiste voor wie een wapen wil. (ANP/Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3000460/2011/10/28/Wapenvergunning-wordt-moeilijker-te-verkrijgen.dhtml


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
You don't get the point?

Vrij vertaald: Al die heisa over de wapenvergunningen, alsof criminelen er door worden tegengehouden. Die zijn er toch niet afhankelijk van.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Gelukkig heeft Peter R de Vries gisteren aangetoond dat het probleem door Den Haag fout wordt aangepakt. Prima reportage!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Welk probleem? ( ik heb het programma niet gezien- vandaar)

Het probleem van illegaal bijklussende verlofhouders en bankmanagers of het probleem dat je makkelijker aan een zwaar machinegeweer kunt komen dan aan een legaal verlof?