Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 119127 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
(citaat)

Zoals in de beleidsreactie vermeld, ben ik van mening dat de politie aan de groep bezitters van legale wapens een bijzondere dienst levert als verlofverlener, toezichthouder en handhaver. De kosten die gepaard gaan met deze extra dienst dienen daar te liggen waar deze gunst wordt genoten. De politie zal mij deze zomer een onderbouwde berekening aanreiken, die als grondslag voor de vaststelling van de nieuwe legeskosten kan dienen.

(einde citaat)

Vuurwapenbelasting... hilarisch...


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Hoewel ik voor VVD heb gestemd, begin ik me aardig te schamen en verbazen wat er de afgelopen week (voornamelijk opstelten) voor nieuws naar buiten komt.  98uiye

BOT: Diamondback, in hoeverre kunnen sportschutters in beroep gaan tegen ideeën die een minister wilt doorvoeren mbt jouw sport ?


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
(citaat)

Zoals in de beleidsreactie vermeld, ben ik van mening dat de politie aan de groep bezitters van legale wapens een bijzondere dienst levert als verlofverlener, toezichthouder en handhaver. De kosten die gepaard gaan met deze extra dienst dienen daar te liggen waar deze gunst wordt genoten. De politie zal mij deze zomer een onderbouwde berekening aanreiken, die als grondslag voor de vaststelling van de nieuwe legeskosten kan dienen.

(einde citaat)

Vuurwapenbelasting... hilarisch...

Ik heb gezien hoe het de sporters van deze discipline is medegedeeld door de hoge priesters van de KNSA als boodschappers van de Minister. Niet om over naar huis te schrijven :(


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Ik mis een paar smiles die ik wil gebruiken in mijn reactie
Facepalm een stuk of 10 keer
een hoofdschuddende en zuchtende smiley ook een keer of 10.
Een smiley met een middelvinger ipv een duim.


 :-\ :-\ >:( >:( :o :o
Als dit kabinet met "Minister Brombeer" van het Ministerie "Inhoudelijk Bijzonder Ondeskundig Aansturing Door Minister Derhalve Verantwoordelijk Voor Uitvoer Van Symboolpolitiek" eindelijk valt steek ik de vlag uit.

Bah! Mensen hun hobby en sport waar veel tijd, geld en zweet in gestoken wordt afpakken vanege één gek. Waarbij die gek zijn acties kon uitvoeren door miscommunicatie en falen van betrokken en verantwoordelijke instanties en opeenstapeling van menselijke fouten. Symboolpolitiek ten top!

Soms denk ik ben ik nu zo slim of is de rest zo dom?
Freude am Fahren


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


BOT: Diamondback, in hoeverre kunnen sportschutters in beroep gaan tegen ideeën die een minister wilt doorvoeren mbt jouw sport ?

Nu nog niet.

Er zitten echter 2 gigantische valkuilen in de nederlandse wapenwet.
De verplichte koppeling knsa-licentie wapenverlof.

In het kort: wil je iets met sportschieten gaan doen, dan moet je dat doen bij een vereniging die is aangesloten bij de knsa en dan krijg je een licentie. Zonder die licentie krijg je geen wapenverlof. Het wapen moet passen binnen een knsadiscipline die je moet kunnen beoefenen op je vereniging.

Wat wil nu het geval? Die constructie is al een aantal keren onderuit gehaald bij de rechter. Reden: de overheid kan niemand verplichten om lid te zijn van een overkoepelend orgaan. Lidmaatschap van een SV, prima, maar de verplichting om lid te zijn van de ANWB bestaat ook niet.
In juni ligt er weer een beroep bij de meervoudige kamer in Arnhem.

Valkuil 2: de KNSA is een vereniging. De alv is in april. Dat gaat geen gezellige vergadering worden. De knsa heeft namelijk wat wijzigingen hier en daar doorgevoerd die feitelijk niet zonder instemming met de alv hadden mogen gebeuren. Dat wordt dus zeuren.
Dikke kans dat de minister na april opeens andere gezichten achter de tafel ziet zitten.

De KNSA zal volhouden door de minister gedwongen te zijn. Constructieve samenwerking is wat dat betreft m.i. niet lading dekkend.
Maar het valt wel op dat alle olympische schietsportdisciplines buiten schot blijven. Dat zijn zeg maar de echte knsa dingetjes. Gewoon... opvallend...


visser

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Er zijn in Nederland heel veel situaties waarbij je 'bij wet' gedwongen wordt om lid te worden van een vereniging. Grondrechten in Nederland zijn niet zo absoluut. Verder is het zoals zoals het is. Ik denk overigens dat lobbyen bij leden van de Tweede Kamer - wat de NPSA wil doen - weinig kans van slagen heeft omdat politici van links tot rechts in meerderheid geen belangstelling hebben voor dit onderwerp. In Nederland kunnen politici daar immers niet mee scoren bij de kiezers.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Bedankt voor je uitleg en info Diamondback O0


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Je moest eens weten hoeveel anti-wapenmensen er op het Ministerie zitten en dus alles stagneren wat voor de wapensport kan zijn.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Kun je nagaan:

Alles in het kader van de regulering van wapenbezit onder burgers.
Alleen toegestaan als je voldoet aan het redelijk belang. En dus verzint de minister een sterfhuisconstructie.

Ik heb dus straks een wapen in mijn kluis, waar ik niets meer mee kan. Onverkoopbaar geworden. En na 2013 mag ik er ook niet meer mee schieten binnen welke vereniging dan ook in Nederland.

In hoeverre verhoogt dit de veiligheid? Dringt dit het legale wapenbezit terug? Het wapen is er nog steeds.
En dus zal die sterfhuisconstructie straks uitmonden in een verplichte inbeslagname. Ik voorspel straks razzia's onder sportschutters. Iedereen met gespreide benen, gezicht tegen de muur, handen omhoog en open die kluis. Gaat de politie kijken of het wapen wat je heb nog wel mag.

Mag ik me even gedemoniseerd voelen?


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Klinkt goed mis. Ik verwacht over een paar jaar dan dit soort Telegraaf artikelen: "Boer betrapt met illegale schietbaan en wapenhandel onder maisveld"  ;)